• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reinigen klassieke brommer

unobarrenove

Detailing addict
6 aug 2010
66
65
Sinds kort ben ik in het bezit van een klassieke brommer uit 1964.

Nu is duze geheel gerestaureerd en wil ik deze graag mooi schoon houden.

Kortom.. Dit keer geen auto waar ik een vraag over heb maar een brommer.

Zoals jullie begrijpen komt er vet ( van de open kettingkast) en zand en straatvuil op. Dit met name op het aluminium blok. Dit is dan ook nog voor een deel gepolijst.


Om het geheel met water af te spuiten weet ik niet of kan of een goed idee is. Dit ivm met de bouten en moeten die dan mss gaan roesten en of er dan water in het blok loopt.(??)


De vraag is dus ... Hoe maak ik de brommer het beste schoon zonder dat het lak of ongelakte ( gepolijste) aluminium aantast.?


( en hoe te beschermen?)


Hoor graag


BVD



IMG_0308.JPG
 
Maak je niet druk het aluminium is al 53 jaar terug verroest.:cool:
Zuiver aluminium maakt namelijk binnen tienden van een seconde een monolaagje (atoomlaag) aluminiumoxide aan, dat bij zuiver alu ondoordringbaar is voor zuurstof, waardoor de oxidatie direct stopt. Bij aluminiumlegeringen, is het de vraag of de oxidehuid dicht genoeg is om het oxidatieproces te stoppen (is afhankelijk van welke legering). Wat je in elk geval niet moet doen is alu-legeringen combineren met RVS: afhankelijk van de soorten krijg je dan juist op het contactvlak van alu en RVS corrosie. Daarom bij gebruik van RVS bouten en moeren er altijd rubber of kunststof ringen onder leggen, dat vermindert het risico op corrosie in flinke mate.
 
Zo de uitleg over het materiaal heb je alvast.

Maak je niet te druk om vocht. Gewoon nadenken en opletten.
Vocht kan naar binnen waar lucht dat ook kan, dus niet op de carburateur spuiten.
Niet spuiten op keerringen die de olie binnen moeten houden want die zijn niet gemaakt voor weerstand van buitenaf.
En water op de ketting spuiten is ook niet handig, maar met een goede kettingsmering heb je geen gevaar voor schade.

Genoeg brommer eigenaren op dit forum die nog aanvulling (met ervaring) kunnen geven.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Mooi ding!
Had je hier al naar gekeken??

Motorcycle cleaner om te wassen
https://www.carclean.com/nl/product/Autoglym/Motorcycle_Cleaner_1000ml_101841?o=srMotorcycle

Degreaser voor het kettingsmeer
https://www.carclean.com/nl/product/Autoglym/Motorcycle_Degreaser_450ml_101842?o=srMotorcycle

Protectant tegen vocht en roest
https://www.carclean.com/nl/product/Autoglym/Motorcycle_Protectant_450ml_101843?o=srMotorcycle

Kun je natuurlijk aanvullen met de waxjes ed. die hier zoal gangbaar zijn (colli bijv.)