• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reinigen van interieur / leer

Redhouse

Detailing chief
8 feb 2022
379
98
43
Hendrik-Ido-Ambacht
Hallo allen:
Na inlezen op forum heb ik over interieur/leer onderhoud volgende vragen. Wie kan me ermee verder helpen?

Gyeon interior detailler en vinyl cleaner lijken erg op elkaar, wat is het verschil? Zorgt detailler ook antistatisch effect? Werkt cleaner ook antistatisch of moet je dan met detailler nog nalopen om antistatisch effect te krijgen? Of hebben jullie andere tips om dashboard antistatisch te houden.
• Blijft natural look vlekken bij regen ook als al is opgedroogd?
• Ik lees veel goeds over leercleaner van Gliptone of Gyeon en autoglym. Hoe zijn de ervaringen / welke is de beste, niet te agressief middel maar toch goede reiniging?
Gyeon / DDJ werkt met leercoating/sealer ipv conditioner. Lijkt met dat je met gebruik van alleen een leercoating/sealer je voeding mist, klopt dat?
• Leercleaner van dodojuice heeft ph: 12-13 (staat in datasheet), is dit niet veel te agressief? Alsof je een bijna pure APC erop spuit.
 
Als je een dash echt niet-statisch wilt hebben moet je een massadraad leggen
NaturalLook vlekt op sommige kunststoffen bij blootstelling aan vocht, niet altijd.
Ervaringen staan er genoeg op het forum, zoekfunctie helpt je daarbij.
Gliptone heeft een mooie set van cleaner tot onderhoud en ruikt ook als leder
Leder coaten zou ik alleen doen als je het aan de buitenlucht bloot stelt.
Coating gaat inderdaad niet lekker samen met een vettige voeding
Cleaner die je nodig hebt is afhankelijk van de vervuiling en de staat van onderhoud
Soms is groene zeep zelfs beter ;)
 
@Redhouse ,bij de meeste mensen is het dashboard redelijk schoon dus sterke reinigers of verdunningen zijn vaak niet nodig.
Nu weet ik niet wat voor merk apc je hebt staan ?
voorbeeld:
Meguairs heb ik staan 1:10 dat Is wat megs aangeeft voor “normale vervuiling” voor alleen interieur moet 1:15 prima zijn.
Poorboys heb ik staan 1:15 voor “normale vervuiling“ voor alleen interieur zou ik 1:20 nemen.
Andere merken heb ik geen ervaring mee.
Mocht je Al Gyeon vinyl cleaner hebben staan zou je kunnen proberen of deze ook bevalt wanneer je em wat verdunt met demi water?
 
@Ric325i
Bedankt voor duidelijke antwoord. Ik heb als APC nu BH Surfex (werk goed ook iets goedkoper als Poorboys) en Poorboys (beide qua ph/sterkte hetzelfde volgens mij).

Als je met APC interieur schoonmaakt, neem je daarna nog af met water of detailspray om APC resten te verwijderen of hoeft dat niet?

Vinyl cleaner heb ik nog niet maar die tip met verdunnen is wel een goede!
1:1 verdunning dan toch?
 
Laatst bewerkt:
Voor leder zal ik zelf nooit Surfex gebruiken
Gliptone heeft niet voor niets specifieke producten
Die geven ook geen negatief effect als er een beetje achter mocht blijven
 
Voor leer zou ik idd wel een dedicated product gebruiken en eerst testen op een stukje leer wat buiten het zicht valt.
Omtrent de vinyl cleaner zou ik niet zomaar 1 op 1 verdunnen maar als je deze wil verdunnen doe dat dan in eerste instantie niet te rigoreus. Probeer gewoon waar je tevreden mee bent/op uitkomt
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
@Ric325i
Bedankt voor duidelijke antwoord. Ik heb als APC nu BH Surfex (werk goed ook iets goedkoper als Poorboys) en Poorboys (beide qua ph/sterkte hetzelfde volgens mij).

Als je met APC interieur schoonmaakt, neem je daarna nog af met water of detailspray om APC resten te verwijderen of hoeft dat niet?

Dat is wel aan te raden. Om die reden gebruik ik zelf geen APC's meer voor mijn interieurs. Is allemaal extra werk en heb geen zin om risico te lopen dat er wat achterblijft. PB 1:10 tastte trouwens ook de softtouch aan van mijn BMW interieur.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Mocht je de APC+D willen gebruiken; Deze is een stuk sterker dan bijv. Surfex. (Met name de ontvettende werking) Hij is ook een stuk geconcentreerder dan de meeste APC's, dus verdun 'm altijd meer als je gevoeligere materialen wilt schoonmaken.
 
Bedankt @Quantoxx , ik keek alleen naar ph waarde, goed om te weten! Denk dat ik voor regulier onderhoud bij interieur een interieurcleaner pak (iets minder hoge ph waarde, APC+D (puur:13 dacht ik) is bij 1:30 nog steeds ongeveer ph:12). Gebruik APC nu veel bij reguliere schoonmaak op banden, is verdunning van APC+D van 1:15 dan prima? Of houd je anders aan (moet banden niet uitdrogen natuurlijk..)
 
Laatst bewerkt:
De pH-waarde zegt ook niet alles. ;) De detergenten zeggen meer. Denk bijv. aan de prewashes/foams die niet wax-veilig zouden zijn door een hele hoge pH-waarde, maar niet aantoonbaar een waxlaag slopen.

Wanneer ik een APC gebruik, momenteel is dat de Surfex waar ik minder tevreden over ben dan mijn gebruikelijke APC+D, dan weet ik dat ik altijd na zal spoelen of na zal wrijven.
Banden kan je prima met een ''te sterke'' verhouding doen, maar spuit de boel wel na met de tuinslang of HD. Of er nou residu achterblijft of niet, ik doe het toch.
Dashboards/deurpanelen/trims/rubbers, daar gebruikte ik (dacht ik) 1:15 - 1:20 voor en wreef na met een (natte) doek. Trims op het exterieur durf ik dan gerust met een sterkere mix te doen; Werkt beter en je spoelt toch nog na.

Ga ik denken om bijv. iets als leder te reinigen met een APC, dan verdun ik liever teveel en herhaal dan dat ik in grote stappen snel thuis wil zijn. ;)