• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Renault Clio 5 R.S. line

FrankieV

Detailing rookie
27 jul 2025
3
15
Brabant
Hoi allemaal,

Een kort verslag van het "verwendagje" van mijn Clio.
Ik beschrijf de stappen die ik genomen heb, foto's tussendoor heb ik niet gemaakt(vergeten en ook niet zo belangrijk)
Wel van het eindresultaat, en aangezien ik mezelf niet echt een professionel vind heb ik volgens mij toch een mooi resultaat neergezet.
Ik ben er in elk geval dik tevreden over.
Met alle handige tips en tricks via het forum afgelopen zaterdagmorgen maar een begonnen.
Wellicht stappen in verkeerde volgorde of teveel stappen, of iets wat ik anders zou moeten doen, dan hoor ik het graag.
Mijn auto is uitgevoerd in de kleur Urban Grey, prachtige kleur, vind het alleen een nadeel dat je wel alles op deze kleur ziet.
Kalkvlekken bijvoorbeeld, ontstaan als het geregend heeft of als ik de auto niet goed afdroog na het wassen, zie je meteen.
Ik was de auto regelmatig tussendoor met de hand en 2 keer per jaar geef ik de auto een verwendagje.
Misschien moet ik dat eens vaker doen.....
De staat van de lak is prima, auto is vrij van krassen, deukjes of steenslag.
De steenslag die er wel eens ontstaan is, heb ik meteen aangestipt, maar das echt minimaal.
Velgen zijn in perfecte staat, en vrij van schade's.
Ik probeer de auto voor zover dat kan in "nieuwstaat" te houden, door er zuinig op te zijn.

Zaterdag verwendag....:)

Auto word elke 2 weken gestofzuigd en alle interieurdelen neem ik af met een vochtige doek met warm water en heel klein scheutje APC.
Daarna indien nodig dress ik alle delen af met Poorboy's Natural Look.
Ik gebruik niet veel, probeer te voorkomen dat delen echt teveel gaan glanzen.

Daarna de auto in de pre-wash met Bilt Hamber Touchless(verhouding 150 ml op een liter water)
Dit 5 minuten laten weken en auto afgespoten met HD.
Front, voorraam en spiegels ingespoten met Poorboy's Bug Squash(onverdund) 10 minuten laten inwerken en afgespoten met HD.
Daarna de auto en velgen ingespoten met Monello Non Ferro en 10 munten laten intrekken.
Op de auto zelf niet veel verkleuring te zien, de velgen daarentegen wel, daar kwam behoorlijk wat van af.
De velgen zijn sowieso snel vuil, door remstof, wellicht door het soort remschijf of remblokken(originele fabrieks-af schijven en blokken zitten er nog op)
Lastig is altijd als ik de auto was, de schijven nat worden en zodra ik klaar ben met wassen en drogen er al weer roest op de schijven zit.
Auto verplaatsen en 1 x remmen is al weer wat roeststof op het velgbed, helaas het zij zo.
Auto afgespoeld met tuinslang( open slang)
Vervolgens de gehele auto en velgen gewassen met warm water volgens de 2 emmer methode.
De shampoo die ik gebruik is Dodo Juice Born to be Mild, ik gebruik een maatdopje per emmer water.
Voor het wassen heb ik 3 keer een volle emmer gebruikt.
Om de banden schoon te krijgen, gebruik ik wat shampoo puur rechtstreeks op de banden.
De velgen extra gewassen aan binnen en buitenzijde, met wat extra aandacht voor de binnenzijde met een whoolie.
Daarna de auto afgespoeld met de tuinslang(open slang)

Auto afgedroogd met droogdoeken.

Auto gekleid met Poorboy's Detailing Clay icm met Poorboy's Clay Lube.
Erg veel vervuiling kwam er niet af, hoewel de lak daarna wel heel glad aanvoelde.
Auto wederom gewassen met shampoo en daarna wederom afgedroogd.
(wellicht is deze stap er 1 teveel, tenminste dat idee heb ik...:)

Daarna de auto in de garage van de buren gereden(zelf heb ik geen garage)
Ik woon op een hoek, dan heb je al vrij snel wind en wil bij de volgende stap voorkomen dat er zand of iets anders op de auto waait)

Auto met de DAP Mini voorzien van zwarte pad, volledig behandeld met Monello Raffini Finale op stand 3.
De lak van de auto is in prima staat dus een correctie van de lak is niet nodig.
Auto is vrij van swirls of hologrammen, maar om toch iets aan de lak te doen en een basis voor verder te creëren gebruik ik de Monello Finale.
Daarna de gehele auto afgenomen met Q2M Prep.
De auto daarna geheel in de Poorboy's Liquid Natty's Blue gezet, een half uurtje laten curen en de auto handmatig uitgepoetst met Ultra soft 500 microvezel doeken.

Auto uit de garage gereden en vervolgens.

Ramen behandeld met Poorboy's Glass cleaner,

Daarna de gehele auto behandeld met Koch Chemie FSE
(de gehele auto dus ook velgen, ramen, spiegelglas, koplampen, achterlichten en alle kunststofdelen)

Vervolgens de gehele auto behandeld met Gtechniq Ceramic sealer.
(de gehele auto dus ook weer velgen, ramen,speigelglas,koplampen,achterlichten en alle kunsttofdelen)

Voor zowel de FSE als de Ceramic sealer, 2 putjes op een deel gespoten en afgenomen met Ultra soft 500 microvezel doeken.

Tot slot de banden voorzien van een dressing, Poorboy's Bold N Bright Gel.

Zoals gezegd, wellicht niet de juiste volgorde of ergens een stap onnodig, geen idee eigenlijk.
Het heeft me voldoening gegeven om de auto een verwendagje te geven en mocht ik dan een stap teveel genomen hebben maakt dat niet zoveel uit...:)

Qua tijd die ik er in gestoken heb.
Begintijd: 8.30 u
Regelmatig een sigaretje, een bakkie koffie en een broodje tussendoor.
Eindtijd: 18.30 u.

Foto's van het eindresultaat en de gebruikte producten in volgorde van gebruik.

Mochten er mensen met tips of toevoegingen zijn, hoor ik het graag.

Bijlagen

• IMG_4714.webp
    IMG_4714.webp
    216,8 KB · Weergaven: 24
  • IMG_4713.webp
    IMG_4713.webp
    168,2 KB · Weergaven: 22
  • IMG_4711.webp
    IMG_4711.webp
    120,3 KB · Weergaven: 21
  • IMG_4709.webp
    IMG_4709.webp