• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Renault Twingo II

E-Jan

Detailing rookie
6 feb 2010
231
0
Nadat het leek of de wagen aan Operation Desert Storm deelgenomen had werd het wel weer tijd voor een wasbeurt. De Twingo is in de kleur 'Blue Extreme' gespoten maar het leek meer zandgrijs. Dat de wagen dagelijks gebruikt wordt en soms op de Maasvlakte geparkeerd staat helpt hier ook niet! Het interieur was er ook schandalig aan toe, leek wel een zandbak (paar maanden niet gestofzuigd) :eek: . Ik heb "helaas" geen vóór-foto's, da's dan weer jammer.

Ik ben dus meer van het schoonmaken, dan van het bijhouden. Om eerlijk te zijn gebruik ik nooit Quick Detailer of iets dergelijks tussen de wasbeurten door. Laat de wagen eerst vies worden voordat ik hem weer schoonmaak. Soms erg vies. Maar dat komt voornamelijk door tijdgebrek, de wil is er wel... Mijn streven is om nu minimaal 1x per maand de wagen te doen. Wat ik gedaan heb om de auto zo te krijgen:

- Banden, stootlijsten, spiegelhouder en spiegels en binnenzijde Renault-emblemen ingespoten met Poorboy's Degreaser. In laten trekken.
- Banden afgeborsteld met Mother's Tire Brush en afgespoeld met water. Nog een behandeling Degreaser gegeven en weer afgeborsteld met water.
- Sierlijsten, spiegels en emblemen afgespoten en afgenomen van Degreaser resten.
- Auto afgespoten met hoge druk, hierbij de randen onder de auto (beneden de dorpels) en de binnenkant van de wielkasten niet vergeten. Toen ik in de
wielkasten omhoog spoot kwam er echt een baggerzooi uit, dat was dus een aanrader.
- Auto gewassen met Meguiar's Wash Mitt en Dodo Juice Born 2B Mild shampoo, hierbij binnenkant portieren en binnenzijde achterklep en motorkap globaal
meegenomen.
- Auto gedroogd met Chemical Guys Miracle Dryer.
- Banden behandeld met Meguiar's Tire Dressing Applicator Pad en Poorboy's Tire Dressing.
- Stootlijsten, spiegelhouder en spiegels en binnenzijde Renault-emblemen bewerkt met Meguiar's Soft Coat Applicator Pad en BlackWOW
- Plastic interieurdelen meegenomen met Poorboy's Natural Look, uitgewreven met Poorboy's Micro Fibre-doek.
- Binnenkant en buitenkant van de ruiten (na wassen en drogen) behandeld met Meguiar's Even Coat Applicator en Meguiars NXT Glasscleaner.
- Plastic delen motorruimte licht vochtig afgenomen. Ziet er nog keurig uit na 48.000 km!

Analyse: wat ik (nog) niet goed gedaan heb bij het eerste gebruik van Degreaser en BlackWOW.

- Poorboy's Degreaser niet verdund, hierdoor erg veel product verspild wat niet nodig was voor de banden, trims en spiegels.
- Zelfs met pure Degreaser banden niet goed ontvet. Was ook nog nooit gebeurd na 2,5 jaar. Bij het opdrogen van de banden kwam er nog bruine smurrie af,
waarschijnlijk niet goed in laten trekken of uitgeborsteld. Vooral de voorbanden, achter iets beter gegaan.
- Eigenwijs en gehaast de Tire Gel aangebracht. Ik zag dat er nog bruin op de banden zat, maar niet meer schoongemaakt en Tire Gel eroverheen gesmeerd.
Ik zag al dat sommige gedeeltes van de banden beter hadden 'gepakt' dan andere.
- Resultaat: Flinke regenbui en voorste banden zijn haast weer grijs, Tire Gel is terug te vinden als zwarte strepen op de wieldoppen :roll
- BlackWOW veel te dik aangebracht en niet meer afgenomen (was de niet-vettige Poorboy's Trim Restorer gewend). Resultaat: Zand en stof op mijn vers
zwarte sierlijsten, bumperdelen en dergelijke. Beginnersfoutje.
- Na het grondig wassen van de wagen met de Applicator Pad en BlackWow toch iets de lak geraakt en niet afgenomen. Dus je zag 'randjes' om de sierlijsten
en dergelijke.
- Zwarte binnenkant van het Renault-logo achterop is helemaal wit uitgeslagen. Hier weer veel te veel product ingesmeerd, wat niet pakte (waarschijnlijk niet
goed ontvet). BlackWOW helemaal uitgelopen vanuit het logo over mijn schone kofferklep, een vettig spoor nalatend.
- Auto nog niet optimaal opgedroogd. Tijd niet goed verdeeld en in de zon was het dak al opgedroogd, met de nodige plekken en sporen (zonde maar goed).
- Door het gehaast afdrogen ziet de buitenkant van de auto er mooi gedroogd uit, maar de binnenkant van de portieren, kofferklep en
motorkap niet grondig. Dit droogt dus "vlekkerig" op.

Analyse: staat van de auto.

- Eind september heb ik de auto met de DAP500 gepolijst (Monello Raffini Mezzo Polish op oranje pad + Finale op gouden pad). Je ziet dat het zijn vruchten
afgeworpen heeft. De lak glanst heel diep en spiegelt geweldig. Ik ben sinds kort overgeschakeld op de Born 2B Mild shampoo (na de al zeer goed Meg's Gold
Class) en het lijkt wel of de auto nog dieper blauw is dan normaal. Helaas zie je dit minder op de foto's.
- Wel onvermijdelijke swirls en krasjes in fel zonlicht van dagelijks gebruik. Hoe je ook je best doet... Binnenkort maar weer vervolgbehandeling met DAP.
- Parkeerdeukje rechtsachter (moet gespoten worden). Ook dorpels beide zijden van instappen gekrast, wordt ook spuiten. 18 April gaat dat gebeuren, ben al
wel huiverig hoe ze hem afleveren. Hopelijk naar wens met al die horrorverhalen!
- Diepere krassen in voorruit van Maasvlakte-zand in combinatie met ruitewissers.

Ik neem mijn ervaringen weer mee om volgende keer een nog beter resultaat te halen. Uiteindelijk lang verhaal geworden met weinig foto's. Het uiteindelijke resultaat mag er toch wel zijn gelukkig, op de foto's zie je ook niet alles!
 
voor jezelf al een boel leermomenten tegengekomen lees ik. Dat is altijd goed natuurlijk :)

Op de foto staat ie er netjes bij hoor :)^
 
Voor de bandjes; ik heb gisteren de banden van mijn VW 181 gedaan, dat was in de tijd dat de banden erop gelegd zijn niet gebeurd. APC 1:4. 5 minuten in laten trekken, toen goed borstelen en afgespoeld. Toen de banden gedroogd, en helemaal laten opdrogen om het resultaat te bekijken. Viel tegen, dus nog een keer gedaan, zelfde methode. Wel lang geborsteld hoor, 15 minuten per band denk ik. Toen na het drogen pas een toonbaar resultaat.

Vooral het drogen van de band wil ik je meegeven, want pas als ze helemaal zijn opgedroogd, zie je de staat pas. Een vochtige band is altijd wat zwarter dan een echt droge band...

Maar; ik vind hem er wel netjes bij staan zo. Veel leermomenten, en toch een nette wagen, beter kan toch niet?
 
hey,
ziet er idd prima uit ,weinig fotokes maar.................
HET RESULTAAT MAG ER ZEKER ZIJN
ik ga binnenkort mijne nieuwe grandscenic onder handen moeten nemen,alleen......
ik wacht er al 2 weken tevergeefs op......is onderweg zeggen ze dan,volgens mij staat die
op karretjes en wordt die helemaal naar belgie geduwd(is ook onderweg,en dat aan 5 km/uur:D )
 
Grappig. Wij hadden ook bijna een maand vertraging op de levering van de Twingo, met de melding dat hij onderweg was. Zal wel een vaste uitspraak zijn bij Renault als er wat vertraging is bij de levering.

Veel plezier met de Scenic!