• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Auto Finesse Avalanche Snow Soap

IbizaSigno

Detailing guru
26 okt 2010
5.546
115
Auto Finesse - Avalanche Snow Soap

De herfst is ondertussen begonnen en dat betekent dat de winter nooit lang kan duren. De tijd van het jaar is het weer dat het regent en waait, guur weer en vieze wegen. Je auto zit van onder tot boven onder de troep. Goed om dan je wasbeurt te beginnen met voorwassen/ foamen om zo swirls en andere krasjes te voorkomen. Iedereen zal zo ondertussen weten dat het hele jaar door dit een goede toevoeging is, maar zeker in weersomstandigheden waar er allerlei troep op je auto beland.
Met de laatste bestelling een jerrycan Auto Finesse Snow Soap besteld, tijd om deze een te testen.

Verpakking:
De Avalanche Snow Soap wordt door Carclean.com geleverd in een jerrycan verpakking van 5000ml. De jerrycan is zwart van kleur en aan één zijde in een label aangebracht met merk, product en gebruiksaanwijzing. Het label ziet er netjes vormgegeven uit. Door de keuze in lettertype doet de verpakking chique aan. De jerrycan is niet van heel dik kunststof waardoor het kan "indeuken", net als met dunnere frisdrankflessen. Dit heeft naar mijn idee geen negatieve invloed op de verpakking. Ook verkrijgbaar bij Carclean.com, Avalanchte Snow Soap in liter verpakking. De prijs bij Carclean.com is €43,99 (= €8,79 per liter).

De beschrijving op de verpakking:
A foaming pre wash solution developed for use in pressure washer snow foam lances to loosen & remove traffic film and built up road grime prior to contact washing.
Directions for use:
1. Fill a 1 litre foam lance bottle with approx 1-2 inch of solution
2. Fill the remainder of the bottle with fresh water
3. Apply to vehicle and leave to dwell before presure rinsing
4. Do not allow to dry on surface

Do not apply in direct sunlight or extreme temperatures.
Keep out of reach of children. Avoid contact with eyes. May cause irritation to sensitive skin.
MSDS data available at www.autofinesse.co.uk/msds

Aanvullende beschrijving Auto Finesse website:
Avalanche was developed to fill a gap in a market, whilst many snow foams proclaim to remove dirt and grim prior to contact washing, many produce a great looking thick foam but don’t really deliver in terms of cleaning power and shedding road grime from the exterior prior to washing. We wanted to turn this on its head with Avalanche and thats why we turned to what we know works and included our Citrus Power formula that has a proven track record as an effective LSP safe pre cleaner to give a snow foam those same qualities. Infused with our Citrus Power formula for extra cleaning power this foaming pre wash solution is the perfect partner for your foam lance to assist you in those winter months to loosen & remove road grime prior to contact washing, doing most of the work for you. Developed for use in pressure washer foam lances to loosen & remove traffic film and built up road grime prior to contact washing. - See more at: http://www.autofinesse.co.uk/avalanche/#sthash.wayTqM3h.dpuf

Beschrijving in de Carclean.com webshop:
Avalanche is ontwikkeld op basis van de populaire Citrus Power. Deze foaming pre-wash is perfect om in de wintermaanden pekel, rijvuil, modder en vet veilig van het lakwerk te verwijderen.

Vul een foamliterfles met 2.5-5cm Avalanche en de rest met water.

Product:
De Snow Soap is wat gelig van kleur en ruikt citrus achtig, geen onaangename geur. De dikte van het product zelf is wat dikker dan water. Laat zich gemakkelijk uitschenken.

Werkwijze:
Zoals op de verpakking staat aangegeven vul je een foamlansfles van één liter met 1-2 inch (2,5-5cm) met de Avalanche Snow Soap en vul je dit aan met water. Dit is volgens de verpakking, bij lichtere vervuiling zou het mijns inziens ook met minder product toe kunnen.

Zoals het er staat gedaan. Als je de kraan niet vol open zet komt er minder lucht met het water mee en schuimt de Snow Soap ook niet de fles uit. Om tot een betere review te komen heb ik de Auto Finesse Avalanche Snow Foam twee keer gebruikt. Één keer op mijn Fiesta en later nog eens op de Ibiza. De Fiesta stond redelijk goed nog in de wax waar de Ibiza te kort kwam. Wat betreft de vervuiling was het min of meer gelijk te noemen.

Aangebracht met de foamlans

Dikte van de foam. De dikte is natuurlijk afhankelijk van hoe de foamlans is ingesteld. De foamlans staat bij mij altijd op het meest naar de "-" gedraaid, dus met de minste water toevoeging.




Vervolgens gewassen met Dodo Juice Wookies Fist i.c.m. Dodo Juice Born to be Mild en twee emmers met gritguard. Een proefje genomen van het spoelwater.

Aangebracht met de foamlans, inwerken en afspoelen onder hoge druk.


Bij de Ibiza iets anders aangepakt, zoals te zien is in het filmpje is de linkerzijde gefoamed en rechts niet. Nu heb ik twee emmers half gevuld met water. Één met Born to be Mild shampoo van Dodo Juice en één met spoelwater. Eerst de linker zijde gewassen met een microvezel washandschoen.

Nu lijkt er nagenoeg geen verschil te zitten tussen de monsters spoelwater tussen het wel en niet gefoamde deel. Hierbij moet ik opmerken dat dit niet het meest realistische beeld vormt van de werking van de Avalanche Snow Soap. Het gaat namelijk maar op een klein deel wat wel en niet gefoamed is. In de spoelemmer waar ik niet gefoamed had bleef meer vervuiling achter en het wassen ging ook stukken stroever dan het deel dat wel voor gewassen was. De twee delen zijn relatief klein en het vuil is verdund in ongeveer 10ltr water in de emmers dus lastig terug te vinden. Ik denk dat als je de verschillen zou toepassen op "hele auto's" dat de verschillen in zichtbaarheid van de vervuiling groter zijn.

Update 21-09-'13:
Vandaag een test gedaan op een zilvergrijze auto. Zo is het verschil wat groter. Deze wagen was ook echt heel vies. Wordt nooit gewassen of wat dan ook aan gedaan, zelfs de wasstraat wordt vermeden.

Na deze test de hele wagen voorzien van een laagje Auto Finesse Avalanche, laten weken en afgespoeld onder hoge druk. Al het vuil kwam prima los. Zelf de vliegen lijken van een paar maanden oud kwamen na het afspoelen los en te verwijderen door er enkel met je vinger over te vegen. Als je zou wassen zou dit helemaal een eitje zijn. De conclusie kan dan ook zijn dat dit een uitstekende voorwas is met prima reinigende middelen!

Update 24-09-'13 wax safe of niet?:
Volgens Auto Finesse is de Avalanche Snow Soap LSP (last step product) safe. Oftewel de de waxlaag zou niet/nauwelijks aangetast worden. Voor de duidelijkheid wil ik hier toch vermelden dat een waxlaag een zelf opofferende laag is. De laag biedt bescherming maar zal altijd verdwijnen naar verloop van tijd door diverse factoren als het weer, type vervuiling en manier van wassen.
Vorige week (16-09-'13) heb ik de Ibiza gefoamed (IronX snow soap), gewassen, gekleid en voorzien van een laagje Dodo Juice Purple Haze. Vandaag heb ik getest of de Auto Finesse Avalanche Snow Soap de waxlaag zou afbreken in meer of mindere mate.

Een filmpje van de beading/sheeting zonder te wassen:


Gefoamed met Auto Finesse Avalanche Snow Soap, vijf minuten zijn werk laten doen en afgespoeld onder hoge druk.


Het wekt bij mij de indruk dat de Avalanche Snow Soap wel wax veilig is. In de filmpjes is duidelijk te zien dat de beading/sheeting niet is verminderd. Nogmaals: foamen en wassen tast altijd je waxlaag (iets) aan. Na het foamen heb ik de hele auto gewassen met Dodo Juice Supernatural shampoo en afgespoeld. Overal was de beading/sheeting nog even aanwezig als op de filmpjes te zien is. De pH waarde van 13 ligt vrij hoog. De snow soap wordt wel dusdanig verdund dat ik mij afvraag in welke waarde het op de lak komt.

Update 11-11-'13 wax safe of niet?:
Vandaag mail contact gehad met Auto Finesse over het al dan niet veilig zijn voor de wax. Hieronder de reactie:
James zei:
Hi Nicky,

Thanks for the email, I'm glad to hear your please with our products and the results your achieving by using them.

I can confirm Avalanche is Ph Neutral when it meets the vehicle (i.e. once diluted down in the foam lance bottle and applied to the vehicle visa foam lance as per directed. Avalanche is also wax/sealant friendly meaning it won't cause or contribute towards the fade/failure of your protection.

I hope this information is useful.


Kind regards

James Batty
Auto Finesse


Conclusie:
+
- Verwijdert vuil op een veilige en toch effectieve wijze,
- (Redelijk) Zuinig in gebruik; natuurlijk afhankelijk van de grootte van de auto. Een halve liter oplossing voldoende voor een hatchback, driekwart liter voor een grotere sedan.
- Geur; lekker frisse citrusgeur,
- Stevigheid van de foam; eerst stevig en wordt dan langzaam dunner zodat het vuil veilig afgevoerd wordt,
- Prijs; met €43,99 per 5ltr en omgerekend €8,79 per liter net goedkoper dan de foams van AutoBrite; Super Snow Foam en Magifoam. Ook is deze 5ltr verpakking voordeliger per liter dan de één liter verpakking,
- Volgens Auto Finesse is Avalanche wax/ sealant veilig > zie review voor details.

-
- Uitschenken vanuit een jerrycan in een literfles blijft (ook met trechter) toch geknoei,
- Niet in de zon te gebruiken; foamen doe je eigenlijk altijd buiten,
- Volgens Auto Finesse is de Avalanche wax/sealant veilig. Volgens de meting van Carclean.com is dit niet het geval met een pH waarde van 13 > zie review voor details.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie, uitgebreide review, waarvoor dank!

Die LSP safe ga ik betwisten! Avalanche heeft een extreem hoge pH waarde van 13!

Zie:

https://www.Carclean.com/product/Auto_Finesse/Avalanche_Snow_Soap_1000ml_AV1L_102509


Dat is echt, heel, heel erg hoog! 1:10 verdund in de fles, heb ik alsnog een pH van 12,3 gemeten. Ik moet het nog meten nadat het uit de foamlans is gekomen, maar ik denk dat het met een pH van 8 a 11 op je auto terechtkomt en dan is het onmogelijk veilig voor je wax of sealant. Een sealant dan wellicht meer, maar een wax gaat heel treurig daarvan worden. ;)
 
Bedankt voor de toegevoegde informatie Tim. Auto Finesse beweerd namelijk zelf dat het lsp safe zou zijn, vandaar. Maar zoals we geleerd hebben; meten is weten. In welke verdunningsgraad denk je dat het wel lsp safe is?
 
Ik denk dat dat bijna niet te meten is, als 1:10 al zo'n hoge pH geeft.

Valet Pro is daar duidelijker / eerlijker in vind ik, die vermeld het goed op de verpakking.
 
Mooie review! Alleen had de auto wel wat viezer mogen zijn voor een beter vergelijk maar ja, dat gaat bij jou niet lukken:grinning:
 
Bedankt voor de review IbizaSigno! Ik sluit mij wel aan bij SLK, je wagens zijn niet echt vuil. Bij zo'n vervuiling sla ik het foamen over. Dan spoel ik de wagen af met de HD of tuinslang en begin ik te wassen (2EM).
Ik ben benieuwd naar de ph-waarde uit de foamlans (verdunning 1:100?).

Ik heb nog enkele liters Magifoam staan van de groupbuy, dus ik heb zo direct nog geen nieuwe foam nodig:p .
 
Hier ook dank voor de uitgebreide review. Heb ook nog magifoam en een volle gallon magifoam van de groupsbuy staan.
 
Leuke review, alleen spijtig dat hij wax verwijdert toch?

Toffe velgen onder die ibiza. Zijn die origineel?
 
verdorie, had ik dat geweten, had ik deze toch niet gekocht hoor.
als hij niet safe is voor de wax

dan maar beter bij mijn autobrite gebleven
bedankt voor de review!
 
Bedankt voor de complimenten. Het wel of niet veilig zijn voor de wax ga ik nog testen. Afgelopen week heb ik de Ibiza voorzien van een laafje Dodo Juice Purple Haze. Daar van weet ik zeker dat er wax aanwezig is. Komende week zal ik dit eens testen. Daarnaast wil ok de review nog uitbreiden op een echt vieze auto. Wellicht dat dit komende week ook nog eens lukt.
 
Leuke review en zeker een goede dikte maar ik hou het nog steeds bij de Autobrite SSF foam (+lans)

Was de Ph daar trouwens bekend van?
 
PH waarde van 13?

Dat is niet alleen funest voor je wax, maar eerst en vooral ook zeer zeer schadelijk voor je eigen huid. Natronloog heeft een PH waarde van 14, en dat is zeg maar de basische tegenhanger (loog) van zoutzuur.

Mooie review in ieder geval!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooie review Nicky-
Waren nooit mijn ding reviews maken,wel leuk en te kijken hoe andere het doen…
gegroet Dr.Pepper
 
Test gedaan met de Auto Finesse Avalanche.

Puur uit de kan:
avalanche1.jpg


Daarna 1:10 verdunt. Auto Finesse adviseert 1-2 inch (2.5 tot 5cm product) en dit was echt al minder dan het advies.
avalanche2.jpg


Daarna aangelengd met kraanwater:
avalanche3.jpg


Vervolgens gefoamed en foam opgevangen in een emmer.
avalanche5.jpg


Daarna ruim 15 minuten laten staan zodat het schuim kon kalmeren:
avalanche6.jpg


Het is minder dan de pure Avalanche natuurlijk maar pH neutraal zou ik ik niet noemen.
 
Bedankt voor de waardevolle toevoeging Dibbuz, uit deze meting valt af te lezen dat de Avalanche zeker niet pH neutraal is. Mag en kan ik. Jouw bevindingen met foto's terugkoppelen aan Auto Finesse? Ben wel nieuwsgierig wat hun reactie zal zijn op deze meetwaarden.