• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Dodo Juice - Basics of Bling Detailing Spray

IbizaSigno

Detailing guru
26 okt 2010
5.546
115
Dodo Juice - Basics of Bling Detailing Spray

Een poosje terug de Dodo Juice Basics of Bling Detailing Spray besteld om te gebruiken als vervanger van Poorboys World Spray&Wipe. Volgens de beschrijving zou de BoB spray ook multi inzetbaar zijn en is tevens verkrijgbaar is 1000ml concentraat die 1:10 aan te lengen is met kraanwater. Dat maakt dat de BoB Detailing Spray nog maar €1,62 kost(!!) per 500ml 1:10. Zeer voordelig kun je wel stellen. De ready-to-use verpakking die ik had kost €10,99 bij Carclean.com.

Verpakking:
De Basics of Bling Detailing Spray zit in een 500ml fles met stevige spraykop zoals we deze kennen van Dodo Juice. De verpakking volgt de Basics of Bling lijn van Dodo Juice, netjes maar geen 'poespas', duidelijkheid van het product. Deze detailspray valt onder het vierde stadium waarin BoB beschreven is; "Maintain" (onderhoud).

De beschrijving op de fles:
"Maintenance stage... Detailing Spray
A multi-purpose 'Quick Detailer' that cleans, shines and protects paintwork and other surfaces. Comes diluted and ready to use in a fine mist spray bottle.
CARE AND USE: Only use the Detailing Spray on lightly soiled areas, and if spraying onto damaged or textured surfaces, check suitability on an inconspicuous area first. To use, simply onto panel and then buff to a high shine using a soft microfiber cloth (use more then one cloth when the paintwork is quite dirty).
For full paint protection, we recommend the use of a dedicated protection product (wax or sealant) after using this Detailing Spray.
DO NOT INGEST. AVOID CONTACT WITH EYES.
KEEP AWAY FROM CHILDREN AND PETS."

Beschrijving in de Carclean.com webshop:
"Basics of Bling Detailing Spray zorgt voor reiniging en glans op alle oppervlakken – en het gaat niet alleen maar om de perfectie. Het laat ook een klein beetje bescherming achter, waardoor het een veelzijdige allrounder is. Als je een spray zoekt die een beetje van alles doet, dan is dit ‘m!
Deze detailspray verwijdert insecten en teer, is te gebruiken als “waterless wash” (wassen zonder water), maakt oppervlakken glanzend en glad en ruikt hemels! Een wonder op waterbasis, mild genoeg om te gebruiken tijdens het laatste uitpoetswerk zonder af te doen aan verse wax of sealant."

Product:
De BoB Detailing Spray is licht groen van kleur en ruikt heerlijk zoals we van Dodo Juice gewend zijn. Deze Detailing Spray ruikt vrijwel hetzelfde als Dodo's Sour Power shampoo, naar Granny Smith appels. De Detailing Spray heeft ongeveer dezelfde consistentie als water.

Werkwijze:
De BoB Detailing Spray is dus een multi inzetbare detailspray die per paneel verneveld dient te worden en afgenomen moet worden met een microvezeldoek.
**Gisteren heb ik mijn Ibiza gewassen waar de BoB Detailing Spray op getest is**

Op de motorkap een "klei-test" gedaan. Eerst met pure BoB i.c.m. Dodo's Supernatural klei, later 1:1 BoB met water. Het glijdt best lekker en kleien gaat er prima mee, zowel puur als 1:1. De Born Slippy (die is ontwikkeld als kleiglijmiddel) is gladder en glijdt nog meer, desondanks denk ik dat je de BoB Detailing Spray prima kunt gebruiken als kleiglijmiddel.

Conclusie:

+
- Gemakkelijk te verwerken, 'easy on, easy off',
- Multi inzetbaar: detailspray, waterless wash, (lichte)ruitreiniger, drooghulp, kleiglijmiddel (1:0/1:1),
- Prijs: rtu €10,99/500ml, concentraat €35,99/1000ml -> €1,62/500ml (mits 1:10 verdund),
- Zuinig in gebruik, slechts 50-75ml gebruik voor het nalopen van mijn Seat Ibiza na het wassen,
- Heerlijke geur!

-
- Bij teveel veel sprayen strepen,
- Relatief dure rtu versie tegenover de concentraat versie(?),
- Een minpunt t.o.v. Poorboys World Spray&Wipe > BoB Detailing Spray bevat glansmiddelen.

Wat mij betreft een blijver deze Basics of Bling Detailing Spray van Dodo Juice. Ruikt heerlijk en verwerkt gemakkelijk, ook de prijs (concentraat) is super voordelig!
Bedankt voor het lezen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb hem zelf ook in de collectie. Ruikt inderdaad heerlijk. Ik gebruik hem inderdaad voornamelijk om de auto na te lopen na 't wassen.

Al met al nette review.
 
Mooie review, ook goed te horen dat het product het ook goed doet als glijmiddel bij het kleien.
Dus als ik het goed begrijp, en je zet de verhouding op 1:1 haal ik 20 liter uit 1 liter concentraat?
Staat ook al op mijn verlanglijst :)^
 
Klopt rallimart. Normaal zou je er 10l mee kunnen maken, als je dat dan weer 1:1 verdunt kun je er 20l van maken.
 
Leuke review:)^

Wat is naar jou idee het verschil met Spray and Wipe aangezien het vervanger zou zijn?

Die mengverhoudingen begrijp ik trouwens niet zo goed. Een verhouding 1:1 resulteert in 2 liter gereed product, 1:10 in 11 liter (1 deel BoB, 10 delen water).
 
Mengverhouding heb ik als volgt aangehouden 1:1 > één deel BoB Detailing Spray en één deel water. 1:10 één deel BoB Detailing Spray en negen delen water. Het verschil met Spray&Wipe is eigenlijk de geur, de verpakking en de prijs. De sprayer van Poorboys World sprayt meer product dan de sprayer van Dodo Juice. Hierdoor spray je waarschijnlijk wat zuiniger met de BoB Detailing Spray. De prijs niet van de rtu versies, hoewel ook Dodo Juice hierin ietsje goedkoper is. Vooral met de concentraat tegenover de gallon van PBW ben je een stuk voordeliger uit.
 
Let wel op: in de BoB zitten 'glansmiddelen', in de S&W niet! In mijn geval juist de reden dat ik voor een gallon S&W ben gegaan.

OT: nette review :)^
 
Mooie review, gewoon to the point over deze BoB!

Van het weekend de S&W nog op de detail van Solubel gebruikt als waterless wash voor aanvang. (aangezien het gewoon kon..)
Wat opviel was dat de sprayer erg prettig verstuifd en veel heb je er niet van nodig.

Helaas ben ik niet gecharmeerd van fillers in dat stadium dus hou het er dan ook bij.
(al begrijp ik het goed maar doe dan wel een stapje machinaal extra afhankelijk van de bedoeling/behandeling met de lak)

Misschien moet je dat even vermelden bij je minpunt, dat er een filler in verwerkt is zoals Camiel zegt.
 
Ik heb ze beide en beide al een tijdje in gebruik maar dat filler-verhaal word wel een beetje overdreven vind ik.

Laatst voor de gein eens op een donker stuk met wat swirs geprobeerd, maar bij beiden deed het wel heel iets, maar eigenlijk niet noemenswaardig.
Het schijnt wel dat het iets van bescherming toevoegt, maar stel je daar niet heel veel van voor.

Als je echt iets wilt wat een stuk glans toevoegt en ook nog wat swirls verbergt zou ik de QD+ van Poorboy's eens proberen.
 
Ik heb de concentraat liter versie welke ik vandaag voor het eerst gebruikt heb om na het drogen van de auto de auto nog een keer na te lopen.
Ik vond het wel fijn spul.
Waarom zou het 1 nadeel zijn dat deze glansmiddelen bevat?
 
De beschrijving op de fles:
"Maintenance stage... Detailing Spray
A multi-purpose 'Quick Detailer' that cleans, shines and protects paintwork and other surfaces. Comes diluted and ready to use in a fine mist spray bottle.
CARE AND USE: Only use the Detailing Spray on lightly soiled areas, and if spraying onto damaged or textured surfaces, check suitability on an inconspicuous area first. To use, simply onto panel and then buff to a high shine using a soft microfiber cloth (use more then one cloth when the paintwork is quite dirty).
For full paint protection, we recommend the use of a dedicated protection product (wax or sealant) after using this Detailing Spray.


Beschrijving in de Carclean.com webshop:
"Basics of Bling Detailing Spray zorgt voor reiniging en glans op alle oppervlakken – en het gaat niet alleen maar om de perfectie. Het laat ook een klein beetje bescherming achter, waardoor het een veelzijdige allrounder is. Als je een spray zoekt die een beetje van alles doet, dan is dit ‘m!
Deze detailspray verwijdert insecten en teer, is te gebruiken als “waterless wash” (wassen zonder water), maakt oppervlakken glanzend en glad en ruikt hemels! Een wonder op waterbasis, mild genoeg om te gebruiken tijdens het laatste uitpoetswerk zonder af te doen aan verse wax of sealant."


Dit spreekt elkaar nogal tegen, of zie ik dat verkeerd?
 
Goeie recensie, veel info. :)^ Dank je wel.

@ Rolf (heb de zinnen ook een aantal keren moeten nalezen):
Ik denk dat ze het volgende bedoelen:
Bij zin één staat dat je het kan gebruiken vóórdat er een wax op is gezet.
Bij zin twee staat dat je het kan gebruiken nadat er een wax op is gezet.

Volgens mij dus niet iets tegenstrijdigs. De boodschap is denk ik: Deze spray is zo mild dat het niet uitmaakt wanneer je het gebruikt (voor of na het waxen).
 
For full paint protection, we recommend the use of a dedicated protection product (wax or sealant) after using this Detailing Spray.

Ik vindt er niks moeilijk engels aan, er staat toch heel duidelijk dat het aangeraden wordt om na het gebruik van dit produkt een wax of sealant aan te brengen.
Daar hoef ik die tekst niet 3x voor te lezen, het staat er gewoon.
 
Tekst op de officiële Basics of Bling website:
Basics of Bling Detailing Spray cleans and shines all surfaces – and it’s not just about the perfection. It leaves a little protection behind, too, making it a versatile all-rounder. If you need one spray that does a bit of everything, this is the one. It removes bugs and tar, acts like a waterless wash, leaves surfaces glossy and slick, and smells heavenly. A water-based wonder, gentle enough to use during final buffing stages without interfering unduly with fresh wax or sealant.

We verzinnen het dus niet zelf.
 
Snap ik maar om duidelijk te maken dat de tegenstrijdigheid niet van ons komt ;)

Denk ook dat er meer bedoelt wordt dat je de spray ook kan gebruiken als de wax wat lastig is af te nemen, bijvoorbeeld omdat je het te dik hebt aangebracht of te lang hebt laten zitten.
Het product verwijdert dan niet de waxlaag.