• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Dodo Juice - Low on Eau Rinseless Wash

IbizaSigno

Detailing guru
26 okt 2010
5.546
115
Dodo Juice - Low on Eau

De tijd van het jaar is er weer voor dat er veel stof en ander licht vuil door de lucht waait. Ook het weer is weer dusdanig dat je misschien wat vaker je auto wilt gaan detailen. Maar om voor elke keer dat er weer een laagje stof op je auto ligt het hele arsenaal aan tuinslangen, hogedrukreiniger e.d. van stal te halen, is ook niet elke keer tijd of zin. In dit geval biedt Dodo Juice Low on Eau een uitkomst. Low on Eau is een "rinseless wash", dus wassen zonder de bijkomstigheid van stromend water.
Dodo Juice Low on Eau is verkrijgbaar in 250ml. (€11,99) en 500ml. (€22,99) verpakking. Voor deze review heb ik de 250ml. verpakking gebruikt.

Verpakking:
De Low on Eau zit in een flesje van 250ml. met een zwarte draaidop. Low on Eau "hoort" bij de reguliere Dodo Juice lijn en zo is het etiket ook vormgegeven.

De beschrijving op de fles:
"Ban the hosepipe. Bring on the rinseless revolution.
Low on Eau is a highky lubricated non-foaming shampoo. Disigned to clean lighty soiled surfaces without the need for a final rinse.
Use: only use on lightly soiled vehicles. Pre-wash vehicle if moderately or heavily soiled. Do nog proceed if granular dirt remains. Dose wash bucket (product dilutes 1:200 with water, so use 6-7 capfuls for small bucket, 12-13 capfuls for large bucket) and add water. Mix well (note: won't foam). Apply with a washmitt or soft sponge to bodywork, one panel at a time (work from top of car downwards). Rinse mitt or sponge in separate bucket and redose with fresh water mixture. Repeat wash process until panel is completely clean. Dry and buff panel using a soft, absorbent microfibre cloth or small drying towel. Admire resulting shine, then proceed to next panel.
Care and safety: store upright, out of sunlight.
KEEP AWAY FROM CHILDREN AND PETS. DO NOT INGEST. AVOID CONTACT WITH EYES AND SENSITIVE SKIN. MSDS DATA AVAILABLE AT WWW.DODOJUICE.COM/MSDS."

Beschrijving in de Carclean.com webshop:
"Low on Eau is Dodo Juice’s waterless wash, wat inhoudt dat je geen water nodig hebt om het af te spoelen na opsprayen. Je “wast” gewoon een paneel en wrijft het droog met een zachte microvezeldoek. De glijmiddelen in Low on Eau helpen krassen tijdens het wassen door vuil op je auto te voorkomen en laten een glanzend en waterafstotend resultaat achter dat ervoor zorgt dat water er wekenlang afglijdt.
Bedenk wel, het is geen schuimende vloeistof (schuim voert vuil af en daarbij is afspoelen noodzakelijk) en daarom is dit product niet geschikt voor zwaardere vervuiling. Het is wel perfect om te gebruiken als je lichtere vervuiling wilt weghalen, maar geen tuinslang mag gebruiken (denk aan stof in de zomer tijdens een sproeiverbod!!) of op een showterrein voor de show and shine-competitie."

Product:
Low on Eau is geel van kleur en ruikt (hoe kan het ook anders) heel erg lekker. Als je de stevige draaidop opent komt de geur van ananas je tegemoet! De vloeistof is ongeveer zo dik/dun als water.

Werkwijze:
Zoals op de verpakking omschreven staat gebruik je Low on Eau alleen op licht vervuilde panelen. Mijn Ibiza heeft sinds de laatste wasbeurt meer stil gestaan dan gereden, een stoflaagje lag over de lak en verder geen bijzondere vervuiling dus ik heb aangenomen dat dit wel kon. Ben begonnen met het vullen van twee 19l emmers met Grit Guard. Op de verpakking staat aangegeven dat een grote emmer met water voldoende zou moeten hebben aan 12-13 dopjes Low on Eau. In mijn optiek is 19l een grote emmer en heb dus 12 dopjes product toegevoegd.

Op de foto is het niet helemaal duidelijk te zien, maar de emmer met Low on Eau is heel licht geel gekleurd water. Vervolgens heb ik Dodo Juice Wookie's Fist onder gedompeld en vol laten lopen met het Low on Eau mengsel en ben begonnen met "wassen". Onderste delen van de auto gewassen met de Wash Mitt van Monello.


Conclusie:

+
- Ruikt heerlijk en gemakkelijk te verwerken,
- Erg handig als je geen tijd, zin, mogelijkheden hebt om je auto te "echt" te wassen en deze toch maar licht vervuild is,
- Ook op licht vervuilde velgen te gebruiken,
- Sneller in gebruik; wassen, drogen en klaar; hoeft niet alles te uit de kast te halen zoals 'normaal'.

-
- Prijs: heb een derde van de 250ml. verpakking gebruikt wat gelijk staat aan €3,99 per wasbeurt,
- Enkel bij lichte vervuiling, anders alsnog een pre-wash gebruiken waarbij je evengoed moet naspoelen met water.

Dodo Juice Low on Eau is mijns inziens een prettig product om je auto te wassen als er weer eens een laagje stof op ligt of om te gebruiken voor de wekelijkse wasbeurt (mits je niet heel veel km's maakt of een erg vervuilde auto hebt). Ideaal dus om mee bij te houden om daarna eventueel het af te maken met een detailspray met toevoeging (bijv.: Dodo Juice Red Mist, C.Pro Reload, Poorboys World QD+). Ook als je de ene dag een full detail hebt gegeven aan je auto en je op de tweede dag nog een tweede laagje wax of sealant wilt aanbrengen lijkt mij Low on Eau wel een uitkomst. Natuurlijk gaat dit op als je auto buiten staat.
Of het een blijver is in mijn collectie weet ik niet. Vooralsnog ben ik erg enthousiast over deze rinseless wash maar de toekomst moet uitwijzen hoe vaak ik het ga/wil gebruiken.

Bedankt voor het lezen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Ester
Goed gedaan - handig zo een review. Ik vraag me alleen wel af wat het verschil in gebruik is tussen deze DJ en de PB Spray& wipe. Want de laatste is toch een heel stukje voordeliger in prijs.
 
Precies datzelfde dacht ik dus ook! Want dat gebruik ik altijd en werkt prima tegen groene bomenzooi. Maar bijv met S&W kom ik niet onder de deurlijsten of op de achterbumper ivm zand. Dat zou dan hiermee wel kunnen?
 
Waarom je geen Spray&Wipe gebruikt is omdat je dat verneveld en afneemt met een mf-doek. Met Low on Eau was je net als je normaal zou doen, enkel spoel je nadien niet maar neem je het paneel af met een droogdoek. Doordat Low on Eau meer glijmiddelen (noem je dat zo?) bevat, glijdt je mitt soepeler over de lak en deze neemt dus het vuil op dat je weer in je spoelemmer uitspoelt. Ook dat doe je met S&W niet. Je zou kunnen stellen dat Low on Eau daarom veiliger is dan S&W.
 
Gebruik Meguiars - Ultimate Wash & Wax maar eens, is zo glad als een aal. In mijn ogen werkt het precies het zelfde, maar dan als shampoo die ook nog eens behoorlijk schuimd. (t) ?
 
Mooie review.

Dit lijkt me wel beter dan spray en whipe.
Omdat je idd die washmit gebruikt.

En ook omdat je meteen kan drogen na ieder paneel.

Ik liep vanmiddag tegen het probleem aan de ik eigenlijk paneel voor paneel wilde wassen en drogen. Zodat ik niet al die kalkvlekken op me auto zou hebben.

Ik blijf toch in de zon poetsen.
 
Jeroen Merlijn;326706 zei:
Gebruik Meguiar's - Ultimate Wash & Wax maar eens, is zo glad als een aal. In mijn ogen werkt het precies het zelfde, maar dan als shampoo die ook nog eens behoorlijk schuimd. (t) ?

Low on Eau is een 'rinseless' wash, je hoeft na het wassen dus niet te spoelen. Bij reguliere shampoos is goed spoelen wel een vereiste, ook bij Meg's Ultimate wash & wax.

Bedankt voor de recensie! Het verbaast me hoeveel er gebruikt wordt en wat de kosten ervan zijn per wasbeurt. Dat vind ik persoonlijk toch een tegenvaller.
 
Leuke en nette review :ja
Ik vraag me alleen af of je niet goedkoper af bent met een ritje naar de wasbox en daar eerst je wagen afspuit om deze dan gewoon te wassen met de 2EM (of 1EM als ie toch niet echt vuil is ? ) , afspoelen , drogen en klaar....

Zo kan je toch lekker blijven wassen , zonder telkens te moeten wisselen van handschoen naar droogdoek van handschoen naar droogdoek van handschoen naar droogdoek van handschoen naar droogdoek van handschoen naar droogdoek ................. :D

@TriMeX : zoutvlekken ??? , was jij dan met zeewater oid ?
 
grandscenicman;326760 zei:
Leuke en nette review :ja
Ik vraag me alleen af of je niet goedkoper af bent met een ritje naar de wasbox en daar eerst je wagen afspuit om deze dan gewoon te wassen met de 2EM (of 1EM als ie toch niet echt vuil is ? ) , afspoelen , drogen en klaar....

lol, wat je hierboven omschrijft is toch een reguliere wasbeurt :p . Dat is inderdaad goedkoper ja.

De low on eau is voor het wasje "tussendoor", met lichte vervuiling of als je bijv. geen mogelijkheid hebt tot spoelen.
 
Dank voor het aangeven van het verschil tussen S&W en low on eau. Dan kan ik er nu de meerwaarde van inzien - maar zoals al eerder ook al aangeven de prijs zou me dan weer tegen houden. Vind het vrij prijzig voor een tussendoor wasbeurt - hierbij ook in gedachten houden dat ik hier voor de deur ook niet mag wassen en dus toch naar een wasbox moet.
 
Niet overal mag je voor de deur de auto wassen ( wetgeving ), en als tegenzit dan mag je de emmers etc ook niet gebruiken bij een wasbox en ben je dus overgeleverd aan de borsteld e.d. van de wasbox/straat.
In dit geval ka je dus wel voor de deur wassen en het maakt de auto tussendoor vrij goed schoon.
Het verbruik is idd wat hoger ( had volgens mij ook wel iets minder in gekund ( ons kent ons, en wij kennen de verhoudingen op de verpakkingen )), hierdoor wel wat duurder maar is in elk geval beter dan helemaal niks toch.
Vind 'm zelf fijner dan de ONR.
 
Leuke review van een onbekend product! Bedankt voor het plaatsen!
 
Hier bij de wasbox gebruik ik alleen de HD - de rest (warm water + emmers) neem ik zelf mee. Gelukkig nog geen commentaar op gekregen en inmiddels gezien dat meerdere mensen hun eigen emmers meebrengen.

Ook op deze manier voor de deur wassen is hier niet toegestaan ivm grondwater wat in wadi's uitkomt.
 
Leuke en duidelijke review! :cool:

Vooral het punt wat je aanhaalt wat betreft een meerdaagse detail: Dit product zou dan ideaal zijn om een zo goed als schone auto toch even 100% schoon te maken, zonder daar, zoals jij al zegt, alle spullen voor tevoorschijn te toveren.
 
Mooie review, en lijkt me ook veiligere methode dan met S&W je auto snel schoon te maken.
Nu pak ik ook vaak de S&W hoor, als er een beetje stof op ligt.
Binnenkort een meeting op assen, en dan weet ik wel hoe vies mijn auto daar aankomt.
Dus een jerrycan water met een emmer en een flesje Dodo Juice Low on Eau mee, en mijn auto zo weer netjes maken daar.
Spraytje reload en glimmen maar.:)
 
Nette review.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe goed het vuil weer loskomt van een washmitt.
Ik heb zelf Optimum No Rinse (ONR) gebruikt in combinatie met een microvezelspons en dat leek ervoor te zorgen
dat de vuiligheid aan de vezels bleef hangen.
ONR wordt dan wel veel met een goede kwaliteit spons :ja gebruikt, maar dat heb ik ook geprobeerd (Zymol spons) en dat vond ik dan weer tegenvallen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester