• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review Glansprotector Nanopolymeer coating (maar dan anders)

RedCat

Detailing guru
15 nov 2009
7.312
190
Utrecht
In reactie op [topic=5645]de topic [/topic] over de mogelijke fout over Glansprotector.
Daarbij ontstond discussie over hoe sterk de coating uiteindelijk zou zijn. De producent / leverancier gaat vrij ver in zijn beschrijving, als zou deze bestand zijn tegen zuren en logen.

Lijdend object, een oud koelkast/vriesvakdeurtje. Stond nog in de garage te wachten op zijn laatste reis richting de milieustraat. Was er vooralsnog niet van gekomen om hem weg te brengen of te laten halen. Dat had nu dus zijn voordeel.

Waarschuwing; in het vervolg van deze review zal ik met het object en de gebruikte producten afwijken van het door de fabricant en elk ander weldenkend mens bedoelde toepassing. Doe deze acties in de categorie weird science, niet na !!. Niemand anders dan ikzelf is op het idee gekomen om deze tests te doen. De relevantie van de uitkomst is vrijwel nihil, derhalve elke handeling volstrekt overbodig.

Maar wel leuk om een keer gedaan te hebben :D

Voorbereiding; het aanmaken van Glansprotector Multi reiniger 1:200. Oude sprayfles van Turtle wielreiniger.
Dit is echt tuig !!, niet meer dan een druppel puur gemorst op de deur, verf sloeg direct extra wit uit.

DSC03771.jpg


Daarna het aanmaken van Glansprotector Nano Polymeer 1:10. Oud sprayflesje whiteboard cleaner.

DSC03772.jpg


Het bespuiten van een schuinstaand deurtje met de Glansprotector Reiniger oplossing.

DSC03773.jpg


Deurtje met ruim water afgespoeld en afgedroogd met goedkope microfiber doek (goede waag ik hier niet aan)
Daarna met Monello Finale op zwarte Monello handpad tot het oppervlak duidelijk gladder was

DSC03774.jpg


Beetje Poorboys Spray & Wipe om het restje Finale uit de handpad op de deur te krijgen

DSC03775.jpg


Deel (50 / 50) van onderste gepolishte deel opnieuw met reiniger bespoten en afgespoeld.

DSC03776.jpg


Glansprotector Nano Polymeer op onderste helft aangebracht ……

DSC03777.jpg


….. en op de linker helft van de bovenzijde (dat deel is wel gereinigd, niet gepolijst)
Ik besefte mij later dat ik het flesje niet echt geschud heb, dat heeft denk ik effect op het resultaat (zie verder)
Bij heel goed kijken is vanaf het handvat verticaal naar beneden een glansverschil te zien dat enkel door de coating veroorzaakt wordt.


DSC03778.jpg


Hele deur bespoten met kalkvrij water, sorry het werd langzaam schemerig.

DSC03779.jpg


Nogmaals als hiervoor, de beading viel mij tegen. Ik kan twee redenen bedenken; beter schudden en de koude.

DSC03780.jpg


Ruim afgespoten met kalkvrij water, tot de letters (over de GP NP heen) het deels niet meer hielden. bewijs dat de coating werkt
DSC03781.jpg



Conclusie;
Reiniger is sterk en kan waarschijnlijk aanzienlijke schade aanrichten bij onverdund knoeien of gebruik.
In verdunde oplossing effectief, vuil laat goed los. Geen schuim, licht chemische geur niet hinderlijk.

Nanopolymeer coating is zeer geconcentreerd, hechting lijkt prima, sheeting prima, beading valt vooralsnog tegen.

Omdat de Glansprotector Totaal duidelijk een steeds betere werking te zien geeft bij herhaald gebruik, zal deze review een vervolg krijgen. Allereerst de coating nogmaals aanbrengen totdat de werking duidelijk zichtbaar is.

Edit (24-02-10, 20:30); Het bleef kriebelen. Zojuist nogmaals met Nanopolymeer bespoten. Nu wordt de laag duidelijk meer effectief.
Het nadeel van witte lak is dat je er zo moeilijk foto's van kan maken. Als er wat zon staat ga ik het opnieuw proberen.

In het latere vervolg wordt de coating onderworpen aan accuzuur, amoniak en mogelijk een andere chemische substantie (voorstellen welkom :ja )

Alvast dank voor de aandacht, wordt vervolgd......

Hans
 
  • Leuk
Reactions: schaef
ik zit er zwaar aan te denken, dit te gaan gebruiken voor me velgen!
vandaag achter gekomen, dat er tot nu toe 1 wax is die op mijn auto gaat, en als die leeg is, koop ik weer dezelfde..

mischien leuk voor op de auto van de vrouw / moeder / broertje..
 
Dit vervolg begint met een gevoel van ontgoocheling. :(

De lak van de koelkastdeur blijkt bestand tegen accuzuur, amoniac en een extreem sterke ontvetter.
De ontvetter wordt (verdund) gebruikt ter voorbereiding van Epoxy coatings op cementdekvloeren.
Het bruist de kalk uit de deklaag, ]d~^ moet er dus rap weer af.

Omdat de lak stand houdt kan ik mogelijk nog wel de weerstand van de Nanopolymeer coating testen.
Maar dan niet op basis van het aantasten van de lak eronder.

Oordeel zelf.
De rechthoek rechts vooraan was alleen met de reiniger ontvet.
Nergens, maar dan ook nergens enige aantasting van de lak :-&

DSC03784.jpg


Voor de oplettende kijker......
Ook ik denk dat de overeenkomst in het lettertype van het etiket geen toeval is :weetniet

Wat nu nog als mogelijkheid overblijft is de deur wetsanden, spuiten met clearcoat en dan opnieuw proberen.
Dan zou te bepalen zijn of een clearcoat gevoeliger is dan een unicolor.
Na dat te hebben vastgesteld weer de Nanopolymeer coating erop en opnieuw aanvallen. :|~*

Hans

Edit; Vervolg 27 februari 2010

Eerst de deur volledig afgespoten met de reiniger, die breekt de polymeerlaag af, beading verdwijnt terwijl je spuit.
Daarna de deur met grofte 1000 schuurpapier dof gemaakt. Toplaag was harder dan de laag eronder, heel gevoelig eigenlijk.
Beetje raar effect want de lak zo origineel op de deur leek behoorlijk bestand tegen "geweld". Poederde enorm tijdens het schuren.

Omdat ik de DAP nieuw heb, toen even met de DAP de Monello Raffiniset uitgeprobeerd (binnen, lekker op temperatuur).
Het is maar een klein deurtje en ook 50/50 dus de 4" steunplaat en pads gebruikt.
Begonnen met Finale op zwart, deed weinig tot niets. Toen Inizzo op oranje, die pakt 'm wel hard aan, er ontstaan lichte "krasjes"
Pad uitgewassen en droog gemaakt, toen Mezzo op oranje, werd al gladder. Daarna Finale op zwart, glad genoeg naar mijn zin.

Een laag blanke lak (Spuitbus) opgezet in de garage, helaas nogal wat stof meegepakt.
Laten drogen. Licht met schuurpapier en Spray & Wipe, stof weggenomen.
Klinkt misschien gek, maar water is bij mij vanaf toen exit, S&W doet het veel makkelijker.

Droge blanke lak eerst met finale op zwart, weinig effect.
Mezzo op oranje, duidelijk effect zichtbaar, doe eens gek ook nog Inizzo op oranje.
Dat werd wat teveel van het goede, terug naar Finale op zwart (2x)
Al met al geen spiegel, de ondergrond was toch niet glad genoeg.
Blanke lak haalt echt alle onrechtmatigheid van de onderlaag naar voren, zeker op witte lak.

Tussenstand (links alleen geschuurd, recht blanke lak);

DSC03791.jpg


Toen maar naar buiten. Grote vlak met reiniger ingespoten. Bovenste vlak alleen nabij het handvat in de Nano polymeer.
Rest van bovenste vlak niets mee gedaan. Onderste (grote) vlak geheel in de nano polymeer.

Ingespoten;

DSC03792.jpg


Nano polymeer heeft dus geen effect op ruw geschuurde ondergrond (vooraan rechts). De gladde (achterin) daarentegen .......

Edit; 28 februari 2010

Helaas zijn de foto’s niet zo scherp als de meeste op dit forum. De camera is een oude Sony.
Die voldoet ruimschoots voor de vacantiefoto’s. Een nieuwe staat nog niet op het verlanglijstje.

De lak van de koelkastdeur gaf feitelijk geen krimp. Dat zegt NIETS over de werking van deze vloeistoffen op autolak.
PROBEER DIT NIET OP EEN AUTO.
Ga er van uit dat alles wat niet voor gebruik op een auto bedoeld is, daar ook niet voor gebruikt moet worden.

Vakjes uitgetekend voor diverse vloeistoffen.
LKR = HG Laminaat kracht Reiniger, SV = Stickerverwijderaar, T = terpentine
AZ = Accuzuur, FZ = Fosforzuur (roestafbijtmiddel), AM = Ammoniak
KP = Kruidvat Power (keukenreiniger), Vlam = met staafaansteker verhit
GPR = GlansProtector reiniger verdund.

DSC03794.jpg


De laminaat Krachtreiniger en de Stickerverwijderaar tasten duidelijk de blanke lak aan. Met name de laatste gaat er echt binnen een minuut dwars doorheen (bruinig cirkeltje te zien).

DSC03795.jpg


Eigenlijk is er bij alle vlakken een aantasting van de beading te zien. Raar genoeg het minst bij de GP Reiniger, maar die is dan ook verdund gebruikt, als bij de voorbereiding.

DSC03797.jpg


Nog een paar van dichtbij.

DSC03801.jpg


DSC03802.jpg


De verhitting was behoorlijk, de aansteker begon te stinken, toch deed het de blanke lak weining.

DSC03803.jpg


Persoonlijk ben ik zeer tevreden over de werking van Glansprotector producten. Ik ga niet mee in de wat ruim geformuleerde bestendigheid tegen de elementen die de producent gebruikt. Al bij een kortstondige blootstelling aan de in de test gebruikte vloeistoffen treedt een vermindering van de werking (beading) op. Dat is logisch en toelaatbaar, maar dan moet de producent niet overdrijven.

De geconstateerde aantasting zegt niet dat de polymeerlaag weg is, er is nogsteeds enige bescherming te zien.
Voor regulier gebruik op de auto zie het bestaande topic over GP Totaal. Voor dat product zie ik een duidelijke markt bij diegenen die wel glans en bescherming willen, maar niet steeds de tijd hebben voor langdurig onderhoud.

De deur gaat nu naar buiten voor een langeduurtest. Binnenkort is de caravan aan de beurt, evenals een camper en een auto van een kennis.

Hans
 
ik heb het verhaal van de coating gelezen en vroeg mij af, mag en kan dit product GP Glansprotector Nano Polymeer
ook gebruiken op kanaalplaaten (terras overkapping) polycarbonaat
 
Zoowww da's een oudje ...

Antwoord; Ja dat kan, maar het spul werkt het best als je het na het aanbrengen nog fysiek raakt
Dus iets van een borstel gebruiken, doet mijn buurman op zijn camper ook ;)
En dan pas afspoelen en niet meer aan komen tot het droog is
 
  • Leuk
Reactions: Tim