• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Jetseal109™ (Paint Sealant)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sven S8

Detailing rookie
15 mei 2008
1.372
0
Jetseal109™ (Paint Sealant)

Vanaf het moment dat ik de beschrijving las wekte de Jetseal109™ Paint Sealant eigenlijk meteen m'n interesse. Ontwikkeld als anti-corrosie sealant voor de vliegtuigindustrie, en wegens succes ook beschikbaar gesteld voor de autobezitter.

Volgens de beschrijving is Jetseal109™ geschikt voor lak, metalen, kunststof, etc. en zou - aangebracht in twee lagen voor optimale dekking - een superieure bescherming en een gladde finish moeten bieden.

Ik hoefde ook niet lang na te denken toen Sjoerd me vroeg of ik interesse had om de Jetseal109™ te testen.


Aanbrengen

Na een grondige voorbereiding (jullie kennen het verhaal nu wel) heb ik de Jetseal109™ aangebracht. Aanvankelijk met de machine - gewoon omdat het kan - op een Meguiar's finishing pad.

Halverwege het dak besloot de pad echter dat het genoeg had van de laag klittenband op z'n rug, en nam spontaan afscheid. Of het op een permanente scheiding uitdraait of een LAT relatie valt nog te bezien, een lijmpoging is inmiddels ondernomen.

Enfin, op dat moment had ik niets meer aan de pad, dus dan maar verder met de hand. Dan hebben we dat ook maar weer geprobeerd, nietwaar?

Wat opvalt is dat de Jetseal109™ zich wat lastiger laat verspreiden dan de EX-P. De laatste is héél makkelijk en dun te verspreiden, de eerste heeft wat meer viscositeit (voelt ook wat dikker en kleveriger aan) en vereist iets meer inzet. Niet dat het problematisch is, verre van. Het is alleen niet de makkelijkste sealant of Liquid Wax die ik ken.

Het etiket leert dat je zo'n 15 minuten moet wachten alvorens uit te poetsen, en dit kwam aardig overeen met de swipe test (in de garage aangebracht).

Het uitwrijven gaat vrij gemakkelijk, vergelijk het maar met een zachte wax.

Na het uitwrijven wordt aanbevolen om minimaal 20 minuten te wachten, alvorens een tweede laag aan te brengen. Zo gezegd, zo gedaan, en na een half uurtje de tweede laag aangebracht en ook deze weer 15 minuten laten curen. Wat langer is geen probleem, dus je kunt gerust een hele auto doen, en die daarna in dezelfde volgorde uitpoetsen.

Resultaat

Na het uitpoetsen werd ik aangenaam verrast door de glans, deze ligt hoger dan bij de EX-P, en overtreft waarschijnlijk sommige (duurdere) waxes. Zeker voor een sealant is die glans echt opmerkelijk!

Omdat ik eerder ook al wat ruzie heb gehad met m'n cutting pads lag er nogal wat stof in alle hoeken en kieren, en heb ik de auto de volgende dag naar buiten gereden en hem een wasbeurt gegeven. Ook hierbij viel de gladde, glanzende finish op. Het wassen ging licht, en de hydrofobische eigenschappen zijn opmerkelijk goed.

Na het wassen nog even gespeeld met de Kärcher en de tuinslang om te testen hoe Jetseal109™ met het water omging. Dat vloog er letterlijk vanaf, in beide gevallen. Bij de HD vloog het water alle kanten op, met de tuinslang vlak boven de lak trekt hij vrijwel perfect droog.



Conclusie

Het lijkt mij een fijn alternatief voor een wax in de wintertijd, zonder op glans te hoeven inboeten. Ik ga er vanuit dat het met de duurzaamheid wel goed zal zitten - de slogan is "Protection Beyond Reason" - maar daar zullen jullie me (voorlopig) niet over horen. (Ik heb inmiddels de Supernatural er weer op zitten, zoals je hebt kunnen lezen).

Ik was dermate onder de indruk dat ik de Jetseal109™ inmiddels heb besteld. Een vriend die erbij was tijdens het wassen is hetzelfde van plan. :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een zeer mooie review die geweldig geschreven is. Ik heb zelf de Deep Gloss Paint Sealant aangeschaft van Wolfgang.
Ik was zeer onder de indruk van de gladheid toen we die aanbrachten op Dana's GTI. Zo glad heb ik een lak nog nooit gevoeld.
 
Sven,

Thnx voor de revieuw. Hij zit inmiddels in het mandje.

gr
 
Dibbuz zei:
Weer een zeer mooie review die geweldig geschreven is. Ik heb zelf de Deep Gloss Paint Sealant aangeschaft van Wolfgang.
Ik was zeer onder de indruk van de gladheid toen we die aanbrachten op Dana's GTI. Zo glad heb ik een lak nog nooit gevoeld.


Hmm, mijn nieuwsgierigheid wint het weer eens van het bekende... Heb vannacht nog wat zitten lezen over Wolfgang, en de bestelling toch maar weer even aangepast. :grinning:

Dit doet overigens niets af aan de Jetseal, die is beslist erg goed. Ik ben gewoon nieuwsgierig, en de Jetseal ken ik nu, de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant nog niet. Ik heb hier wel hele goede verhalen over gehoord, en jouw opmerking bevestigt dit nog, dus ga ik die nu maar eens proberen... Ben benieuwd! (Kan best zijn dat ik er spijt van krijg.... of niet!) ;)
 
Thanks voor de review..:)^

Ik vind hem persoonlijk een stuk makkelijker werken als de Ex-P zowel opbrengen als afnemen..Maar dat is dan weer persoonlijk.

Om heel eerlijk te zijn is de duurzaamheid niet geweldig ,volgens mij hoogsten 4-5 weken..Natuurlijk aftoppen met een degelijke wax zal je iets langer opleveren.

Van te hebben gelezen ,heeft Zaino de beste duurzaamheid (Sealant gebied dan).

Zaino iets wat ooit nog naar Nederland komt Tim..?
 
Oh, die 'duurzaamheid' zou me dan weer zwaar tegenvallen. Ik had er - gezien de vrij lyrische tekst op de CG site - eigenlijk wel op gerekend dat je met een dergelijke sealant de winter door zou moeten kunnen komen. 4 á 5 weken is aardig voor een Concours / Show wax, maar m.i. echt ontoereikend voor een sealant. Overigens staat er in de webshop een review van Cees, waarin hij het heeft over drie maanden. Dat mag je redelijkerwijs ook wel verwachten vind ik, voor een dergelijke sealant.

Misschien interessant als een van de 'buitenslapers' in de Jetseal gezet wordt, om eens te zien hoe lang het houdt. Dat lijkt me nou een leuke duurtest, omdat juist degenen zonder garage wat minder kunnen waxen in de wintertijd. Voor hen zou een duurzame sealant uitkomst kunnen bieden...

MBT het aanbrengen: ik vond de Jetseal iets dikker/kleveriger dan de EX-P, en daarom ietsje stroever bij het uitsmeren. Het verschil is klein, dus het kan best dat het weer anders uitvalt bij een andere omgevingstemperatuur.
 
ik heb Jetseal109 gekochtop aanraden van een detailer, en ben er erg tevreden over.
2 maanden terug een nieuwe auto gekregen, en direct 2 lagen jetseal erop gedaan + 2 lagen pete's 53.
Echt op alles wat glad was heb ik de sealant gedaan.
verwerking gewoon prima, en uitpoetsen eenvoudig (klein beetje stof). Mooie glans, en na 2 maanden en 10.000km verder is het effect nog steeds merkbaar! Heb een test gedaan met vogelpoep (geen grap; mijn grootste vijand) die er 2 weken op heeft gelegen met warm en zonnig weer (is eng, weet het), maar na wassen is er niets van te zien!

Toppertje, al heb ik geen ervaring met andere sealants.
 
Sven mijn wagen staat nooit binnen ,dag en nacht buiten.
Ik bedoel dan ook werkelijk alleen jetseal ,als je hem topt met een duurzame wax en gewoon altijd je waxlaag bijhoud zal je wellicht langer beschermd blijven.
Eventueel wel meer als 2 lagen aanbrengen voor betere resultaten.
Wat ook beter zou zijn is een kuur tijd van 24h per laag ,maar dan moet je echt een garage hebben.
 
UPDATE:

Vanmorgen snel een foto gemaakt met m'n telefoon (dus sorry voor de kwaliteit)
Had 2 lagen jetseal109 getopt met 2 lagen Pete's53 wax op een gloednieuwe auto; na 13.000km en 2,5 maand rijden (eens per 2 weken wassen met goldclass) het volgende resultaat:
1143911.jpg


Beading? wasdah? Pete's53 verdwenen, Jetseal109 voor 75% verdwenen...

Over beiden ben ik tevreden qua looks, maar niet qua houdbaarheid. De Pete's53 is een middleclass concourswax, en houdt het maximaal een maand met mijn gebruik (1000km per week) maar dat was te verwachten.
Over de Jetseal ben ik achteraf wel tevreden, maar had er stiekum toch meer van verwacht. 24 uur curen voor een sealant zal niets toevoegen, behalve voor je gemoedsrust...

Ik ga op zoek naar hogere kwaliteit met betere houdbaarheid.
 
Had je een beading verwacht als toen je ze net had aangebracht? Dat kan je echt vergeten, met elke wax... Misschien zie ik het verkeerd maar ik zie nog best wel wat beading hoor. Zeker gezien wat jij rijdt vind ik het echt niet slecht.
 
Uiteraard had ik geen superbeading verwacht alsof het net 24 uur erop zat. Resultaten zijn goed te noemen voor midrange producten, zeker gezien ik een 'poweruser' ben met ca. 60.000km per jaar en een wagen die altijd buiten staat. Als ik elke 4 weken 2 laagjes Pete's had aangebracht zou het er iets beter voorstaan dan dit.

Het is voor mij alleen de conclusie dat:
- jetseal109 een uitstekend product is met een mooie glans en bescherming gedurende ca. 3-4 maanden voor de gemiddelde gebruiker (
 
Ik denk dat je niet gauw beter vindt met jouw aantal km's en altijd buiten. Dan vind ik 3-4 maanden echt nog geweldig! Misschien dat de Wolfgang Deep Gloss paint sealant nog wat langer werkt maar die moet echt 12 uur curen.
 
Even een oudje een upje geven :-"

Net uit balorigheid Jetseal op aluminium gebruikt. Stond hierboven nog niet beschreven.
Ik heb de Jetseal ooit aangekocht in de aanbieding (sorry Hollander :| )
In de garage stond de vrijwel nieuwe Altrex vouwtrap met een werkplateau in twee delen.
Beide delen boven en onder in de Jetseal gezet, gevolg applicatiepadje zo zwart als roet. :(
Toen maar een oud en versleten washandje genomen om het uit te wrijven en dat weggegooid.
Het applicatiepadje is weer schoon, wel twee keer intensief met afwasmiddel moeten schoonmaken.

Resultaat is aangenaam. Netjes schoon (niet qua vuil hij was al schoon, maar "het zilvere" ) en spekglad.
Edit; conclusie >> Baat het niet dan schaadt het niet.

Ik laat 'm nu effen uitharden. Als het van de week regent zet ik 'm wel ff buiten voor een fototje.

Hans
 
@redcat
conclusie? jetseal werkt op alluminium?

is de duurzaamheid nu echt zo tegenvallend trouwens?
 
JetSeal gebruik ik ook voor mijn velgen met gepolijste rand zonder blanke laklaag.
Duurzaamheid zeer goed, maar op je velgen krijgt het meer op z'n donder dan op de auto. Dus wat beter bijhouden en wat vaker wassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.