Jetseal109™ (Paint Sealant)
Vanaf het moment dat ik de beschrijving las wekte de Jetseal109™ Paint Sealant eigenlijk meteen m'n interesse. Ontwikkeld als anti-corrosie sealant voor de vliegtuigindustrie, en wegens succes ook beschikbaar gesteld voor de autobezitter.
Volgens de beschrijving is Jetseal109™ geschikt voor lak, metalen, kunststof, etc. en zou - aangebracht in twee lagen voor optimale dekking - een superieure bescherming en een gladde finish moeten bieden.
Ik hoefde ook niet lang na te denken toen Sjoerd me vroeg of ik interesse had om de Jetseal109™ te testen.
Aanbrengen
Na een grondige voorbereiding (jullie kennen het verhaal nu wel) heb ik de Jetseal109™ aangebracht. Aanvankelijk met de machine - gewoon omdat het kan - op een Meguiar's finishing pad.
Halverwege het dak besloot de pad echter dat het genoeg had van de laag klittenband op z'n rug, en nam spontaan afscheid. Of het op een permanente scheiding uitdraait of een LAT relatie valt nog te bezien, een lijmpoging is inmiddels ondernomen.
Enfin, op dat moment had ik niets meer aan de pad, dus dan maar verder met de hand. Dan hebben we dat ook maar weer geprobeerd, nietwaar?
Wat opvalt is dat de Jetseal109™ zich wat lastiger laat verspreiden dan de EX-P. De laatste is héél makkelijk en dun te verspreiden, de eerste heeft wat meer viscositeit (voelt ook wat dikker en kleveriger aan) en vereist iets meer inzet. Niet dat het problematisch is, verre van. Het is alleen niet de makkelijkste sealant of Liquid Wax die ik ken.
Het etiket leert dat je zo'n 15 minuten moet wachten alvorens uit te poetsen, en dit kwam aardig overeen met de swipe test (in de garage aangebracht).
Het uitwrijven gaat vrij gemakkelijk, vergelijk het maar met een zachte wax.
Na het uitwrijven wordt aanbevolen om minimaal 20 minuten te wachten, alvorens een tweede laag aan te brengen. Zo gezegd, zo gedaan, en na een half uurtje de tweede laag aangebracht en ook deze weer 15 minuten laten curen. Wat langer is geen probleem, dus je kunt gerust een hele auto doen, en die daarna in dezelfde volgorde uitpoetsen.
Resultaat
Na het uitpoetsen werd ik aangenaam verrast door de glans, deze ligt hoger dan bij de EX-P, en overtreft waarschijnlijk sommige (duurdere) waxes. Zeker voor een sealant is die glans echt opmerkelijk!
Omdat ik eerder ook al wat ruzie heb gehad met m'n cutting pads lag er nogal wat stof in alle hoeken en kieren, en heb ik de auto de volgende dag naar buiten gereden en hem een wasbeurt gegeven. Ook hierbij viel de gladde, glanzende finish op. Het wassen ging licht, en de hydrofobische eigenschappen zijn opmerkelijk goed.
Na het wassen nog even gespeeld met de Kärcher en de tuinslang om te testen hoe Jetseal109™ met het water omging. Dat vloog er letterlijk vanaf, in beide gevallen. Bij de HD vloog het water alle kanten op, met de tuinslang vlak boven de lak trekt hij vrijwel perfect droog.
Conclusie
Het lijkt mij een fijn alternatief voor een wax in de wintertijd, zonder op glans te hoeven inboeten. Ik ga er vanuit dat het met de duurzaamheid wel goed zal zitten - de slogan is "Protection Beyond Reason" - maar daar zullen jullie me (voorlopig) niet over horen. (Ik heb inmiddels de Supernatural er weer op zitten, zoals je hebt kunnen lezen).
Ik was dermate onder de indruk dat ik de Jetseal109™ inmiddels heb besteld. Een vriend die erbij was tijdens het wassen is hetzelfde van plan.
Vanaf het moment dat ik de beschrijving las wekte de Jetseal109™ Paint Sealant eigenlijk meteen m'n interesse. Ontwikkeld als anti-corrosie sealant voor de vliegtuigindustrie, en wegens succes ook beschikbaar gesteld voor de autobezitter.
Volgens de beschrijving is Jetseal109™ geschikt voor lak, metalen, kunststof, etc. en zou - aangebracht in twee lagen voor optimale dekking - een superieure bescherming en een gladde finish moeten bieden.
Ik hoefde ook niet lang na te denken toen Sjoerd me vroeg of ik interesse had om de Jetseal109™ te testen.
Aanbrengen
Na een grondige voorbereiding (jullie kennen het verhaal nu wel) heb ik de Jetseal109™ aangebracht. Aanvankelijk met de machine - gewoon omdat het kan - op een Meguiar's finishing pad.
Halverwege het dak besloot de pad echter dat het genoeg had van de laag klittenband op z'n rug, en nam spontaan afscheid. Of het op een permanente scheiding uitdraait of een LAT relatie valt nog te bezien, een lijmpoging is inmiddels ondernomen.
Enfin, op dat moment had ik niets meer aan de pad, dus dan maar verder met de hand. Dan hebben we dat ook maar weer geprobeerd, nietwaar?
Wat opvalt is dat de Jetseal109™ zich wat lastiger laat verspreiden dan de EX-P. De laatste is héél makkelijk en dun te verspreiden, de eerste heeft wat meer viscositeit (voelt ook wat dikker en kleveriger aan) en vereist iets meer inzet. Niet dat het problematisch is, verre van. Het is alleen niet de makkelijkste sealant of Liquid Wax die ik ken.
Het etiket leert dat je zo'n 15 minuten moet wachten alvorens uit te poetsen, en dit kwam aardig overeen met de swipe test (in de garage aangebracht).
Het uitwrijven gaat vrij gemakkelijk, vergelijk het maar met een zachte wax.
Na het uitwrijven wordt aanbevolen om minimaal 20 minuten te wachten, alvorens een tweede laag aan te brengen. Zo gezegd, zo gedaan, en na een half uurtje de tweede laag aangebracht en ook deze weer 15 minuten laten curen. Wat langer is geen probleem, dus je kunt gerust een hele auto doen, en die daarna in dezelfde volgorde uitpoetsen.
Resultaat
Na het uitpoetsen werd ik aangenaam verrast door de glans, deze ligt hoger dan bij de EX-P, en overtreft waarschijnlijk sommige (duurdere) waxes. Zeker voor een sealant is die glans echt opmerkelijk!
Omdat ik eerder ook al wat ruzie heb gehad met m'n cutting pads lag er nogal wat stof in alle hoeken en kieren, en heb ik de auto de volgende dag naar buiten gereden en hem een wasbeurt gegeven. Ook hierbij viel de gladde, glanzende finish op. Het wassen ging licht, en de hydrofobische eigenschappen zijn opmerkelijk goed.
Na het wassen nog even gespeeld met de Kärcher en de tuinslang om te testen hoe Jetseal109™ met het water omging. Dat vloog er letterlijk vanaf, in beide gevallen. Bij de HD vloog het water alle kanten op, met de tuinslang vlak boven de lak trekt hij vrijwel perfect droog.
Conclusie
Het lijkt mij een fijn alternatief voor een wax in de wintertijd, zonder op glans te hoeven inboeten. Ik ga er vanuit dat het met de duurzaamheid wel goed zal zitten - de slogan is "Protection Beyond Reason" - maar daar zullen jullie me (voorlopig) niet over horen. (Ik heb inmiddels de Supernatural er weer op zitten, zoals je hebt kunnen lezen).
Ik was dermate onder de indruk dat ik de Jetseal109™ inmiddels heb besteld. Een vriend die erbij was tijdens het wassen is hetzelfde van plan.
Laatst bewerkt door een moderator: