• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review/ test diverse Monello Premium Line microfiber producten.

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.942
193
47
Den Haag
Een tijdje geleden (afgelopen december 2022...) heb ik een stapel Monello Premium Line microfiber producten meegenomen bij Carclean en al die tijd kwam het er niet van om ze eens te gebruiken en te testen.

20221227_142306.jpg


Ein-de-lijk had ik weer eens de tijd en vooral de zin om de auto onder handen te nemen ondanks een slijmbeurs ontsteking in m'n bovenarm, want man, man, man, wat ziet die eruit na 4 maanden geen sopje te hebben gezien. Als zelfs de wederhelft begint te mopperen dat de auto vies is, wordt het hoog tijd :eyes:
Dus een stuk of wat diclofenac achterover getikt met een bak koffie en dan gaan met die banaan washmitt.

Voor deze review c.q. test heb ik een aantal "oude" producten tegenover de nieuwe gezet.

20230212_093945.jpg


Ik ben als eerste begonnen om te testen hoeveel water de washmitts opnemen. Heel simpel de washmitts verzuipen in een emmer water tot ze helemaal verzadigd waren en daarna zo goed als mogelijk uitgeknepen / uitwringen tot er zowat geen water meer uit kwam. Heeft het een toegevoegde waarde? Geen flauw idee maar ik vind het gewoon leuk om te doen :)
Zelf hou ik er wel van om een flinke hoeveelheid water tijdens het wassen te hebben. Nadeel is dat de emmer sneller leeg is, maar de kraan is altijd dichtbij dus bijvullen is zo gebeurd.

Uit de 'oude' Thick Washmitt kwam bijna 700 cc water.
20230212_080531.jpg


En Guanto Delicato Ultra Soft kwam iets meer dan 800 cc water uit.
20230212_094119.jpg


Iets meer dan 1100 cc uit de Guanto Tricolore.
20230212_080637.jpg


Monello Guanto Tricolore Thick Washmitt vs. Monello Thick Mitt.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je 2 verschillende washmitts moet vergelijken c.q. testen, dus eerst maar de ene helft van de motorkap gedaan met de Tricolore en daarna de andere kant met de Thick Washmitt.

Persoonlijk ben ik meer van het zachte zoals de Monello Thick Mitt. Op de een of andere manier heb ik met deze veel meer fingerspitzengefühl dan de Guanto Tricolore die iets stugger is maar dat kan ook komen omdat deze gloednieuw uit de verpakking kwam.

Ook stop in m'n hand niet in de washmitt maar leg deze er bovenop zodat je minder drukpunten hebt. Zeker bij zachte krasgevoelige lakken kun je beter wat demping hebben tussen je hand en lak.
Wel dan opletten dat je 'em dan niet uit je hand laat vallen.

Yvan van diy detail legt het uit, welliswaar met een rasta washmitt, maar dit kan net zo goed bij alle washmitts lijkt mij.


En voor de detailers met arendsogen, ja ik ben vergeten m'n trouwring af te doen....
Laat de wederhelft het maar niet zien dat 'ie af is want dan maakt ze van m'n bruine ogen een paar blauwe ogen :skull:


Dat de auto vies is, ook na een grondige pre-wash, werd pas duidelijk nadat ik een 50/50 had gedaan.
En ik mezelf maar voorhouden dat de auto niet zo vies zou zijn ondanks regelmatig afspuiten in de wasbox. De auto is dan niet schoon maar is wel minder vies o_O

20230212_082816.jpg


20230212_082927.jpg


20230212_083942.jpg


Nadat ik het lakwerk gewassen had, werd het tijd om de velgen onder handen te nemen.

Monello Cerchio Tricolore wheel mitt.

Om de velgen weer schoon te krijgen heb ik de volgende hulptroepen ingeschakeld:
- Stjärnagloss Grävling microfiber borstel
- P&S Renny Doyle Brake Buster Wheel Cleaner
- Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-tra 4200
- Monello Acquafobia

20230212_084725.jpg


Ik vind de Cerchio Tricolore wheel mitt echt een goede mitt. Niet te groot, niet te klein, gewoon een goed maatje.
Zelfs de achterkant van de spaken kun je prima schoon maken zelfs bij wat minder 'open' velgen.
Enig minpuntje vind ik de stiknaad in de washmitt maar heeft weer als voordeel dat je hierdoor wat meer grip hebt zodat de mitt het niet verliest van de zwaartekracht en op de grond valt.
Normaal gebruik ik een oude Monello washmitt (de dunne) maar die is nogal slapjes en eigenlijk weer net te groot.
De Chercio Tricolore wheel mitt is wat mij betreft een blijvertje.

Ik wilde jullie niet vermoeien met een filmpje van een uur ofzo met een hoop bla bla bla dus in vogelvlucht de velg (voor het filmpje) behandeld.
Echt schokkend vies waren de velgen niet mede omdat dat ze in de Gyeon Rim staan (of wat er nog van over is sinds het aanbrengen in oktober 2019) en de velgen redelijk worden bijgehouden.


Voor
20230212_090935.jpg


Na
20230212_091452.jpg


En ja, ik moet nog een keer een setje nieuwe centercaps kopen :rolleyes:

Nadat de auto grondig afgespoten was en de spullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen gereden worden om daar verder behandeld te worden.

De auto gedroogd en weer verder met reviewen/ testen van nog meer nieuwe producten :D

Monello Due Lati polishing towel vs. Monello Pelo Lungo Ultra Soft Buffing Cloth

20230212_103200.jpg


20230212_103135.jpg


20230212_103400.jpg


20230212_103225.jpg


20230212_103248.jpg


De Due Lati doek heeft een afmeting van 45x45cm, een gewicht van 440g/m², bestaat uit 70% polyester/ 30% polyamide en heeft een langharige kant en een kortharige kant.

De Pelo Lungo doek heeft een afmeting van 65x45cm, een gewicht van 500g/m² , bestaat uit 70% polyester/ 30% polyamide en heeft langharige vezels aan beide kanten van de doek.

Om de doeken een beetje testen, heb ik ze gebruikt i.c.m. de Kenotek Coat It Ceramic Boost.
20230212_113703.jpg



Mijn voorkeur gaat uit naar de Due Lati doek mede omdat deze wat dunner is en hierdoor wat beter te hanteren. Bij de Pelo wil de doek nog wel eens 'om klappen' omdat deze gewoon te dik is.
De Due Lati doek lijkt mij meer inzetbaar zoals polijst of wax residu afnemen terwijl de Pelo meer ingezet kan worden om quick detailer sprays o.i.d. af te nemen of om de lak nogmaals goed na te wrijven.
Vaak zeggen ze size does matter maar groter is niet altijd beter.
Ik gebruik dan liever 2 kleine(re) doeken dan 1 grote.

Monello Vetro Superiore Premium Glass Towel.

Als ik ergens altijd ruzie mee heb, zijn het wel de ruiten reinigen.
Sinds ik de Autoglym Car Glass Polish heb ontdekt, is dit m'n favoriete to-go product om ruiten goed en streeploos te reinigen.
Op m'n eigen auto is dit niet echt nodig want de buitenkant van de ramen zij behandeld met Turtle Wax Clearvue Rainkleer maar de binnenkant niet.

Voor deze review dus de nieuwe Vetro doek gebruikt i.c.m. Monello Cristallino Glass Cleaner.
20230212_105629.jpg


Wat me opviel bij deze doek, is dat de ruitjes/vierkantjes hoger liggen.
20230212_105635.jpg


* loopt naar de kist met doeken en pakt er een The Collection Waffle microvezeldoek bij en warempel. Bij deze doek liggen de ruitjes/vierkantjes lager.
IMG-20221227-WA0028.jpeg


Geen idee wat de achterliggende gedachte hiervan is maar ik vermoed dat het misschien te maken kan hebben dat de ruitjes/vierkantjes als het ware het glas schoon 'schrapen'.


Nadat de ramen binnen schoon waren gemaakt, tijd voor nog meer ge-review en testen :D

Monello Per Tutti All Purpose Towel.
Ze hebben een afmeting van 45x45cm, een gewicht van 300 gr/m² en mooi afgewerkt met een groene bies.
Deze doeken zijn echt een allemansvriend. Je kunt ze overal voor inzetten.
20230212_112925.jpg


20230212_112916.jpg


20230212_112933.jpg


Het stuur (leer...?) gereinigd met Monello Opaco en een Per Tutti.
20230212_110532.jpg


Ik dacht enigzins dat het allemaal wel schoon was maar dat viel vies tegen :eyes:
Dit kwam van het stuur af.
20230212_111458.jpg


20230212_110544.jpg


20230212_111356.jpg


Ook het touchscreen met een Per Tutti en een pufje Opaco schoon gemaakt.
En jullie zien m'n muziekale voorkeur.

Bass moet je niet horen maar voelen :laughing:
20230212_111232.jpg


20230212_111212.jpg


Daarna alle kunststoffen van het interieur schoon gemaakt.


20230212_112827.jpg


Ik hoop jullie weer wat wijzer en enthousiaster te hebben gemaakt met deze review / producten test.
Ik vond het in ieder geval weer leuk om aan de slag te gaan. Laat het detail seizoen maar los barsten.

Oh ja, al dit moois is uiteraard te koop in onze favoriete webshop ;)
 
Beslist interessant. Dank je voor je review, ik ga daar zeker rekening mee houden. Sinds kort vind ik dat mijn Incredipad enigszins ruw begint te worden (of verbeeld ik me dat nu maar?) dus er zal uiteindelijk iets anders moeten komen. Wat jij hier schrijft is goede info.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Leuk gedaan en vooral mooi in beeld gebracht!

Wat is je uiteindelijke oordeel van de wafeldoek (die lees ik niet terug). Heeft de doek je doen overtuigen om de polish zo nu en dan af te wisselen? Ziet er chique uit in ieder geval.

Ramen zijn gewoon tricky. Van de positieve kant benaderd: ze geven instant feedback :D Zo denk je klaar te zijn met je wasbeurt...even de ramen nalopen...hoppa! Veeg! Overnieuw!
Zelf werk ik daarom met handschoenen, spray ik op de doek en breng zo het middel aan om vervolgens af te nemen met een tweede doek. Afhankelijk van de reiniger neem ik af met een wafeldoek of een harige MF-doek. Best veelomvattend als ik het zo lees. Dan is die polish nog niet zo gek: aanbrengen, inwerken, afnemen. Toch? :innocent:
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Bedankt voor de mooie en uitgebreide reviews! :cool:

Wat extra informatie bij de opmerkingen en indrukken van de producten:
Persoonlijk ben ik meer van het zachte zoals de Monello Thick Mitt. Op de een of andere manier heb ik met deze veel meer fingerspitzengefühl dan de Guanto Tricolore die iets stugger is maar dat kan ook komen omdat deze gloednieuw uit de verpakking kwam.
Dat heeft o.a. te maken met het type vezel maar voornamelijk omdat de Tricolore meer schuim heeft dat deze stugger aanvoelt.

Ook stop in m'n hand niet in de washmitt maar leg deze er bovenop zodat je minder drukpunten hebt. Zeker bij zachte krasgevoelige lakken kun je beter wat demping hebben tussen je hand en lak.
Wel dan opletten dat je 'em dan niet uit je hand laat vallen.
Ik ben er zelf minder fan van om de hand erboven op te leggen. Zeker de zijkanten ga je meer druk zetten anders loop je het risico dat deze ertussen uit glijdt en meer druk=meer kans op marring. Daarnaast heb je met een mitt een manchet die dan wellicht contact maakt met het lakwerk. Voor beiden methoden valt natuurlijk wat te zeggen, er is geen goed of fout daar in vind ik. Meer persoonlijke voorkeur. Er is ook een Washpad variant.

Enig minpuntje vind ik de stiknaad in de washmitt maar heeft weer als voordeel dat je hierdoor wat meer grip hebt zodat de mitt het niet verliest van de zwaartekracht en op de grond valt.
Zonder stiknaad heb je inderdaad veel minder grip en dat is wel belangrijk bij een mitt zonder manchet. Anders is de kans groot dat deze uit je handen glijdt achter de spaken en kan je deze elke keer er tussen uit vissen.

De Due Lati doek lijkt mij meer inzetbaar zoals polijst of wax residu afnemen terwijl de Pelo meer ingezet kan worden om quick detailer sprays o.i.d. af te nemen of om de lak nogmaals goed na te wrijven.
Vaak zeggen ze size does matter maar groter is niet altijd beter.
We gaan overleggen of de Pelo volgende keer kleiner wordt want het formaat is wel flink :) We hadden hetzelfde formaat aangehouden als de Peluche Bianco maar omdat de doek een stuk dikker is komt dat formaat niet lekker uit de verf. Je hebt wel altijd genoeg schone zijdes om naartoe te vouwen. :)
Geen idee wat de achterliggende gedachte hiervan is maar ik vermoed dat het misschien te maken kan hebben dat de ruitjes/vierkantjes als het ware het glas schoon 'schrapen'.
Meer contact is ook meer reiniging dus minder kans op achterblijven van vettigheid. Bovendien voel je dat de Vetro Superiore een stuk steviger is dan een normale wafeldoek. Waar een normale wafeldoek ook gebruikt kan worden als droogdoek is dat bij de nieuwe Vetro zeker niet het geval. Dankzij de extra stevigheid heb je meer grip en rolt de doek minder snel om op stroeve ruiten. Echt een microvezeldoek alléén voor glas.