• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rinseless wash 1 emmer methode op of aanmerkingen?

Nesjka

Detailing addict
6 apr 2020
30
50
Randstad
Hi,

Na wat rond kijken, wat voor mijn situatie het meeste effectieve manier zou zijn voor een schone auto kwam ik op het volgende youtube filmpje van ''Pan The Organiser'' op Youtube. Op basis hiervan heb ik een stappen plan gemaakt. Zou graag op of aanmerkingen willen op basis van dit stappenplan.

Stappenplan - 1 emmer methode

Lak:
Secchio con Guardia - Detailing bucket incl Gritguard 1x = 17,99
Gamma Seal Zwart 1x = 15,99
(Vullen met warm water)
Carclean Maatbekertje 30ml 1x = 0,49
Multi Pro 2 Pompverstuiver 1x = 26,75
Absolute Rinseless Wash 3780ml 1x = 51,99
(Emmer vullen, pomp vullen met de Rinseless wash en auto spuiten)
Kenotek Anti Insect 1000ml 1x = 9,49
(presprayen voorbumper)
The Collection Chenille Wash Mitt 1x = 8,49
(nat maken, maar niet te nat)
Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm 4x = 28,98
(Nat maken, niet te te nat en het lak schoonmaken)
Monello Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm 1x = 16,49
(Auto drogen)

Velgen ( spreekt voor zich):
Great-Lion Velgenreiniger zuurvrij 5000ml 1x = 49,99
Valet Pro Detailing Brush 25 mm 1x = 3,99
Monello Woolie - Medium 1x = 27,99
Q²M TireCleaner 4000ml 1x = 41,99
Carclean Premium Tire Brush 1x = 8,99
Stjarnagloss Gummi Trim and Tyre Dressing 500ml 1x = 15,00
Carclean Dressing Applicator (Blauw) - Rond - 10cm 1x = 2,49

Totaal: 327,10

I
 
Hi Nesjka,
Paar vragen:
-Waar was je? Thuis of in wasbox?
Dit bepaalt nl welke spullen je nodig hebt.

-Heb je al een hogedrukreiniger? Erg fijn om te hebben (zeker om je auto in te foamen), maar geen must.

-Is er bepaalde reden dat je voor rinseless wassen kiest. Ik zou namelijk eerder voor normale wasmethode kiezen met 2 of 3 emmers, shampoo en met goede voorwas. Hier kun je meer mee uit de voeten dan met alleen rinseless wash.

Hoor het wel, vanuit daar kan ik je wel tips geven. Waarmee je waarschijnlijk goedkoper uit bent dan de 327 euro waar je nu op komt.
 
1 emmer systeem?!? als je nou ergens, low cost, je lak véél beter mee kan beschermen én water kan besparen is het wel door met 2 emmers te werken.
Als je er één kan vullen kan je er ook 2 vullen. Met één zit je na je dak al met smerig water te werken, met 2 kan je met schoon water de gehele auto rond wanneer je efficient werkt. Dit wordt nog belangrijker wanneer je zonder tuinslang wil/moet werken. Ik snap die hele “waterless” “rinseless” “bucketless” trend niet, less is hier écht more (swirls dan) Waarom zou je dit überhaupt willen, als het ook traditioneel kan?
Kan er geen tuinslang naar buiten, neem dan i.i.g. gewoon een drukpomp mee om te kunnen afspoelen.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Ik gebruik de één emmer methode in die zin dat je die vult met meerdere doeken/mitts/sponsen. Mijn gebruikte doek/spons/mitt gaat NOOIT terug in die emmer. Dus het is één emmer, gevuld met een voorraad doeken, in een oplossing van rinseless wash. Als ik de lijst zo lees is dat ook de intentie van @Nesjka.

Het is geen hype (bestaat al jaren) en ik sta ook niet op de "band wagon", maar ik laat ook graag horen dat het een prima product is dat ik met veel plezier gebruik.

CC heeft eindelijk dergelijke producten in het assortiment en daarom zul je ook hier meer vragen, reacties en ervaringen terug lezen. Ik gebruik het met veel plezier, met een perfect veilig resultaat en bespaar op zeker meer water. Voor mij was echter met name de tijdswinst de reden om dit te gebruiken, niet een hype of iets dergelijks. Ik wilde mijn onderhoudswasbeurten sneller kunnen doen en een rinseless wash heeft mij daarin flink geholpen.

Verder nog on-topic: ik zou voor nog iets meer doeken gaan, je wilt daar niet op stuk lopen. Zelf heb ik er 8, een mitt en een washpad en daar kom ik de station mee rond. Verder zou ik ook nog een detailspray/drooghulp adviseren voor bij het drogen. Dit helpt je bij het drogen (makkelijker en gladder) en geeft net dat beetje meer veiligheid aan je droogproces.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Altos
Ik gebruik vooral waterless wash voor de Harley's. Eeerst nooit gedaan maar er kwam toch (teveel) water op plekken waar je dit niet wil dus overgestapt om P&S Absolute en Mothers Waterless, ONR ook eens proberen ooit.
Wat je zelf niet fijn vind kan een ander juist helpen dus nee...ik ben zeker niet tegen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ik ben vorig jaar begonnen met rinseless testen omdat ik een flat woon en geen toegang tot water/stroom heb beneden waar de auto staat. Voor een niet erg vervuilde auto prima voor de deur te doen, zelfs zonder voorwas. Mijn auto stond wel in een lite-coating (Gyeon Cancoat) maar daar zag ik qua duurzaamheid geen negatief effect t.o.v. een normaal wasje bij de wasbox.
Voor mijn situatie werkt rinseless perfect. 1 emmer en een pomp sprayer boven vullen, naar beneden lopen en gaan. Ik deed zo'n 30 ml ONR in de emmer en vulde daarmee ook de pomp sprayer. Stuk of 6 MF doeken in de emmer en gaan. Doeken werden niet hergebruikt nadat ze een stuk hebben gewassen. Drogen deed ik met een droogdoek + Gyeon Ceramic Detailer.
Ik was skeptisch als het gaat om waskrasjes met deze methode maar op de 207 ontdekte ik niets afwijkends. Het viel wel op dat viezere gedeeltes 2-3 keer langs moest met een doek voordat het schoon werd. Wat dat betreft is ONR volgens mij een stuk milder dan een gewone shampoo.

Uiteindelijk wel wat nieuws geleerd met de rinseless methode. Ik kwam erachter dat ik met een reguliere wasbeurt het ook fijner vind om met 6-8 doeken in een emmer te werken. Zo heb ik minder water nodig en ben ik sneller klaar. Dit heeft momenteel ook de voorkeur als het om een reguliere wasbeurt gaat.

@Nesjka wat je ook kan proberen, mocht je water in de buurt hebben, een flesje gewone auto shampoo meebestellen zodat je dat ook kan proberen. Dan kun je de 1-emmer methode met zowel rinseless als shampoo proberen en kijken wat het beste bevalt.
 
@Redhouse
- The Rag Company Creature Edgeless, gebruik verschillende kleuren voor verschillende klussen. Donkergrijs is rinseless, blauw is i.c.m. shampoo.
- Heb een noodle mitt geprobeerd maar ik heb in totaal maar 3 mitts waardoor de 1 emmer methode niet wenselijk is. Dan heb ik te weinig schone stukjes mitt om de hele auto mee te wassen.
- Velgen en wielkasten sla ik over bij een rinseless wasbeurt. Het is voor mij vaak een wasbeurt voor tussen de reguliere wasbeurten door. Dan neem ik genoegen met vieze velgen en wielkasten. Het grootste voordeel is dat ik het "eventjes" kan doen. Het is niet perfect maar als ik in 30-45 minuten de hele auto wil doen is dat de compromis die ik maak.
 
  • Leuk
Reactions: TWA en Redhouse
Ik gebruik vooral waterless wash voor de Harley's. Eeerst nooit gedaan maar er kwam toch (teveel) water op plekken waar je dit niet wil dus overgestapt om P&S Absolute en Mothers Waterless, ONR ook eens proberen ooit.
Wat je zelf niet fijn vind kan een ander juist helpen dus nee...ik ben zeker niet tegen.
Als je de Harley even start ná het wassen en afdrogen schudt hij zichzelf droog, net als een hond, potato, potato
 
Probleem is inderdaad het appartement en geen plek, ik ben opzoek naar een ideal manier om me auto te wassen en te beschermen. Natuurlijk kan ik naar een wasbox gaan maar hier in mijn omgeving laten ze het niet toe om zelf je spullen mee te nemen wat ik begreep vanwege de drukte etc. Maar als ik het zo lees dan zou ik voor een degelijke wasbeurt eigenlijk de twee emmer methode moeten gebruiken?

Hier in de buurt heb je wel een wasbox waar het wel mogelijk is je eigen emmer mee te nemen maar goed, vindt maar een goeie wasbox stappenplan. Die ben ik hier helaas op het forum nog niet tegen gekomen..
 
Je kunt in een wasbox prima te werk, het enige wat je ontbeert is een foamlans, dus dan maar een handpomp of handfoamer; minder show maar nog steeds een go!

Je kunt inderdaad het basis stappenplan gebruiken. Als prewash kun je bijvoorbeeld Bilt-Hamber Touch-less in een pompsprayer doen werkt als een tierelier. Heb je geen show-foam maar wel een effectieve reiniger. Daarna afspuiten met de hogedruk van de wasbox en je kunt de handwas doen. Één of twee emmer methode. Met shampoo of rinseless. kies wat je leuk lijkt!
 
@Nesjka
'Gewone' 2 emmerwasmethode met shampoo met prewash hoef je wat minder op te letten.
Sowieso moet je zorgen dat met voorwas alle troep al van auto is en je bij handwas goed controleert of wasmitt niet te vies wordt.
Rinseless Wash lijkt me (nog geen ervaringen mee) bij iets viezere auto zonder goede voorwas lastig / meer opletten voor krassen.
Werkt door polymeren die vuil in kapselen wel iets anders dan met shampoo, maar ik zou dit persoonlijk niet op zeer vuile auto doen.
Maar goed ik heb er ook nog geen ervaring mee, dus heb misschien nog koudwatervrees :)
Om bij te houden (als auto niet echt vies) kan rinseless denk ik wel bij je appartementencomplex.
Misschien kunnen leden met meer rinseless ervaring hier iets over zeggen.

Misschien is voor wasbox dit een mooie stappen plan: (wel met eigen spullen dus meenemen):
  • Voorwas:
    • Auto met drukspuit helemaal inspuiten (5 liter, gewoon van tuincentrum bijvoorbeeld van Gardena :) , 2 liter kan ook maar red je denk ik niet om 1 auto in te spuiten) met Bilthamber Autofoam 2-4% of Touchless 2-4% of Valet pro Neutral snowfoam 1: 20-1:10, paar minuten in laten werken, en afspuiten met hogedruk van wasbox.
      BH Autofoam is iets wassafer (volgens:
      ) dan BH Touchless en moet je met hogedruk afspuiten, Touchless kan ook met lage druk (tuinslang). Beide hebben hoge PH waarde maar vreten niet je wax op, maar zorgen dat vervuiling verwijdert wordt en wax waterafstotend blijft.
  • Handwas:
    • Velgen wassen (kun je ook al mee starten / ondertussen doen als prewash aan het in werken is, wel zorgen dat prewash niet indroogt)
      • velgen en wielkasten eerst afspuiten!
      • 1 emmer met gritguard gevuld met shampoo meenemen
      • wassen met paardenharen kwast van valet pro (voor wielbouten), 4 vinger woolmit van carclean (voor voorzijde) of andere wasmitt (dodo juice crevice mitt, wel aparte mitt, niet dezelfde als de lak), borstel voor velgenbed (wheelwoolie of ez brush), bandenborstel van carclean voor banden (kan met APC).
      • Eventueel ez go borstel voor wielkasten te borstelen.
    • Auto wassen (van boven naar beneden, vuile delen aan onderzijde auto als laatste)
      • 2 emmers met deksel en gritguard (1 wasemmer met shampoo 1 spoelemmer met schoonwater)
      • Wasmitt: MFM increditmitt (grijs zodat je goed ziet of die vies is). Of je kiest voor chenille (noodle) mitt, is ook prima. (evt 2e voor onderzijde: witte mitt van monello, kan ook later).
    • Nooit de wasborstel van wasbox gebruiken! Foam van wasbox kan misschien wel, maar bovenstaande prewash werkt denk ik stuk beter. Zeker de BH Autofoam.
    • Auto afspuiten met hogedrukspuit van wasbox

    • Auto afdrogen:
      • Drooghulp: Stjarnagloss Silke (geeft ook gelijk wat glans)
      • Droogdoek: Nuke Guys Gamma Dryer 50x80, niet duur werk super, heb hem zelf ook (evt kleiner droogdoek van nuke guys 40x40 voor binnenzijde deuren etc af te drogen)
      • Goedkope doekjes van action (Merk Spargo zijn prima doeken, kijk even goed naar verhouding Polyester/polyamide, dit moet minimaal 80-20 zijn, waarbij de 20=percentage polymide niet lager mag, wel hoger) om velgen/banden te drogen of voor viezere klusjes
Verder handig om te hebben:
  • Verder kun je fles APC kopen (Bilthamber Surfex of die van Poorboys World), altijd handig en kun je prima banden mee reinigen (1:15 - 1:10).
    En ook handig om kunstof mee te ontvetten voordat je dressing aanbrengt (1:15). APC maak je verdund aan in monello spuitflesje
  • En voor verwijderen van remstof een fles Monello Non Ferro (die je eens in paar maanden keer gebruiken, hoeft niet elke wasbeurt)
  • P&S Brakebuster om velgen/banden bij te bij te houden (1:5 verdund). Kan ook in monello spuitflesje. kun je later aanschaffen, BH Autofoam/Touchless als prewash werkt nl ook prima om velgen te reinigen.
  • Banden / kunststof dressing: dodojuice black matter of stjarnagloss gummi met blauwe carclean applicator., zou beginnen met klein flesje van 100ml, je gebruikt zuinig, dus doe je best lang mee. beide producten werken erg goed vind ik en doordat ze voor zowel kunststof als rubber te gebruiken zijn er fijn om te hebben. Scheelt weer apart product
  • En fles shampoo om doeken te wassen (Rags to riches of van Nanolex)

Voor als je tussendoor een keer rinseless wil wassen bij je appartementencomplex:
  • 8 doeken: rag company creature edgeless wordt vaak gebruikt, pak lichte kleur zodat je goed kunt zien of die vies is, die je na gebruik niet meer uitspoelt (zie Garry Dean methode op youtube) OF 1 of 2 (chenille) wasmitts (of ander soort wasmitt die je ook bij shampoo wasjes gebruikt) die je wel uitspoelt (zoals Pan the Organiser dat uitlegde)
  • Fles ONR of Absolute
  • 2 - 3 emmers met gritguard (1 wasemmer om lak te wassen, 1 wasemmer voor velgen evt 1 aparte emmer om te spoelen of als lege emmer om vieze doeken in te doen (die heb je al voor normale washbox was).
  • Drukspuit voor prewash (die heb je al voor normale washbox was).
  • Droogdoeken en drooghulp heb je al.
  • spullen voor velgen wassen ook.
Hopelijk kom je hier zo verder mee.
Zoals al door anderen gezegd begin eerst met kleine verpakkingen, grote 5 liter verpakkingen kan altijd later nog.
Succes en veel wasplezier :)
 
Laatst bewerkt:
Heyhallo! Je hebt al lekker uitgezocht, spulletjes netjes op een rijtje en ook nog goede tips gekregen, dus top. Ik ben een gigantische Rinseless nerd, dus wil toch nog wel even mijn centen in het bakje doen. Ik vind; maak het jezelf zo makkelijk mogelijk, terwijl je toch nog veilig wast en met geweldige resultaten, voor niet teveel geld per wasbeurt.

- Volgens mij is het niet gegarandeerd dat bij deze emmers met gamma seal de emmer waterdicht is. Enkel de grit guard emmer zelf met gamma seal schijn echt waterdicht te zijn. Je bent dan wel fors duurder uit natuurlijk, maar misschien is het het waard, want;

- Je wilt wel graag bij een wasbox wassen, om de hogedrukspuit te kunnen gebruiken. Dit maakt je leven een stuk makkelijker en het wassen wat veiliger. Tenzij het te ver rijden en te druk is, anders kan je het ook wel prima zonder af. Je wilt dus wel een waterdichte emmer, omdat het laatste wat je wilt een kofferbak vol met water is.....

- Een pre-spray met rinseless is alleen aan te raden als je geen beschikking hebt tot een HD. Anders voegt het niet heel veel toe naar mijn bescheiden mening.

- Ik zou je velgenreiniger, bug remover en bandenreiniger in eerste instantie vervangen met één goede APC; Surfex HD. Beter worden APC's niet, en met de Wheel Woolie moet het je vast lukken om bij regelmatig wassen je velgen in topconditie te houden. Als je toch meer punch nodig hebt kan je altijd nog een sterkere velgenreiniger kopen. Surfex 1:10 voor insecten, 1:1 voor banden en velgen, of 1:3 bij heel regelmatig wassen.

- Ik vind persoonlijk de The Collection Twisted Dryers als droogdoeken onverslaanbaar. Met 2 stuks kom je altijd uit de voeten, één voor drogen, ander om na te bewerken met een spray wax/quick detailer.

- Denk erom dat je je doeken en mitt apart moet wassen van andere was. Ik gebruik naar grote tevredenheid Neutral Colour na van alles geprobeerd te hebben. Je wilt dat je doeken als nieuw blijven werken, wassen op 60 graden (als dat kan met de mitt, ik gebruik de spons) en niet teveel wasmiddel, zeker geen wasverzachter.

Dat is het wel zo'n beetje van mijn kant. Hou het lekker simpel zou ik zeggen, misschien dat je dan al je gewenste resultaten behaald.
 
  • Leuk
Reactions: Nesjka en Redhouse
@Heijneker
Bedankt voor jou input, scheelt weer als iemand meedenkt en input levert die veel rinseless ervaring heeft ;)

Ik wil zelf ook nog ervaring op doen met rinseless komende maanden, dus al diverse YT filmpjes gekeken (o.a. van rinseless-profeet Yvan Lacroix :) ).

Hij gaf aan dat als je vervuiling voor afspuiten met HD eerst insprayt met ONR of Absolute je door inkapseling van vuil veiliger kan afspuiten. Je vuil niet door hoge druk over lak 'beweegt / schuift'. Klonk mij ook wel logisch.
En door inkapseling van vuil kun je waarschijnlijk bij afspuiten met HD meer vuil verwijderen dan zonder vooraf in te spuiten. Misschien goed om eens te testen. Verbruik van het spul is toch laag, dus dat beetje vooraf inspuiten kost alleen iets meer tijd.

Dat van waterdichte emmers wist ik zelf ook niet. Heb zelf gritquard emmer dus dat zit wel goed, maar twijfelde of ik volgende keer niet beter die van monello kon nemen. Goed dat ik toch die van gritquard heb genomen ;)

Surfex HD werkt erg goed als ontvetter. Ik pas deze voor niet al te vuile banden toe op 1:10 verdunning. Zijn ze echt verwaarloost dan misschien.1:5 voor een keertje maar zou dit niet te vaak en ook niet sterker gaan. Banden / rubber zijn een olieproduct en heb op forum wel eens gelezen dat band dan
uitdroogt / inhoudsstoffen eruit lopen. Dus 1:1 is echt veel te sterk in mijn ogen. Voor velgen doe ik ook 1:10. Gaat vuil prima mee weg.

@Nesjka
Verhoudingen voor surfex hd die forumleden vaak toepassen zijn
-1:4 vette bende in motorruimten (niet op plastics ivm wit uitslaan).
- 1:10; sterke reiniging: Motorruimtes: Dun gelakte delen en/of delen zonder clear coat (niet laten inwerken lak kan worden aangetast). Reinigen banden voordat dressing wordt aangebracht.
-1:15: reinigen van trims / vlekken bekleding (vaak beginnen met 1:20)
-1:20: reinigen plastics in interieur (wel daarna voeden met dressing).
-1:30-1:40: lichte reiniging / alleen even iets afnemen.

Voor insecten heb ik zelf wel een aparte insectenreiniger. Vind ik toch beter werken dan met APC. En apc heeft ook hogere ph waarde dan insectenreiniger dus iets minder waxsafe(lijkt mij). Goede en goedkope opties zijn:
-kenotek insectenreiniger
-pbw bugsquash 1:3 verdund
Kost beide erg weinig. Wat ook scheelt is pas na voorwas bij handwas de plekken waar insecten nog niet weg zijn gericht in te spuiten. Dan gebruik je ook zuiniger dan voor de voorwas heel de motorkap in te spuiten.

Die twistloops van The Collection heb ik ook over getwijfeld. Maar omdat ik soms 2 auto's na elkaar was en dus ook droog, heb ik voor gamma dryer van nuke guys gekozen. Deze heeft 1400 grams/m2 (gsm) aan wateropnemend vermogen en de twistloop van the collection 850 gsm. Dus dan had ik weer 2 droogdoeken nodig. Maar goed met 1 auto speelt dat probleem natuurlijk niet ;)

Wassen op 60 graden doe ik zelf niet vanwege smelttemperatuur van mf vezels die bij 60 graden begint. Of echt gelijk gaan smelten weet ik niet, maar loop liever niet het risico. :)

Ter overweging over mf wasmiddel: ik twijfelde eerst ook (toch wel duur tov wasmiddel uit supermarkt) maar toch gekocht omdat ik dan zeker weet dat er geen gekke dingen inzitten en verbruik is per wasbeurt maar 20ml dus met literfles kun je 50x wassen. Nanolex werkt goed en niet heel duur.
Dus qua kosten ook niet veel duurder dan normaal wasmiddel uit supermarkt denk ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Reactions: Heijneker
@Heijneker:
Nog een paar vragen over rinseless wash:

-Heb je zowel absolute als ONR geprobeerd. Wat zijn de verschillen en wat heeft je voorkeur?

-Kun je prewash in 5 liter drukspuit aanmaken en gewoon in drukspuitfles laten zitten als je niet helemaal op maakt bij een voorwas? Of ontmengt het dan?
Zit namelijk aan te denken om in 5l spayer aan te maken en dan te gebruiken tot op is en niet na elke wasbeurt uit sprayer te halen.

-Moet je drukspuit na gebruik nog doorspoelen om verstopping te voorkomen?

-Spuit je nog vooraf af met hd als er veel roadfilm op zit? Of spray je in en was je af?
(Want dan zou je rinseless alleen kunnen toepassen als er niet te veel roadfilm op zit). Hoor graag hoe jij dit doet / hoe jouw ervaringen er mee zijn.

-Was je wielkasten en velgen ook rinseless? Zo ja, hoe doe je dat (en met welke spullen: wasmitt/doek/borstel/kwast)?

-heb je ook ervaring met gebruik van stoomreiniger bij rinseless wash om vuil los te stomen. Is dit wel waxsafe of gewoon niet te dicht erop met stoom?

Bedankt alvast ;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn eerste rinseless wash, zeer treveden
wat heb ik gebruikt:
2 emmers, eentje met p&s absolute, tweede voor het afspoelen.
sprayfles, washmitt en twee droog handoeken.
P&S dream maker en autoglym vinyl rubber care.
een paar microvezel doekjes.

snel en effectief, super blij (en mijn oude Peugeot ook ) met de resultaat.


58DA4187-06C7-4FA4-BF06-A9F9AEBF21C9.jpeg


649AF422-B4AD-4784-B076-7C8D48BD14DC.jpeg
 
Werkt best lekker he? Op zich is 1 emmer ook genoeg, naspoelen hoeft dus niet (vandaar de term rinseless). Wel zorgen dat je de rinseless niet laat opdrogen, dus tijdig drogen. Scheelt je weer slepen met een extra emmer met water, maar ook besparing van water.

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: Josie