• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rode laklaag - hoe zit het nou precies? (verkleuren, blanke laklaag, etc.)

Rossifumi

Detailing trainee
4 apr 2016
12
45
Ik begin een beetje de draad kwijt te raken wat betreft rode auto’s.

Je ziet vaak genoeg rode auto’s rondrijden waarbij de kleur uiteindelijk helemaal dof en roze geworden is. Geen gezicht natuurlijk. Al kan dit wel weer heel mooi hersteld worden door (intensief?) behandelen.
Na wat research begrijp ik dat zulke auto’s af-fabriek geen blanke laklaag als afwerking gehad hebben. Ze hebben een zogenaamde uni-lak.

Tegenwoordig is een afwerkende blanke laklaag de standaard, wat de kans op verkleuring sterk zou moeten verminderen (wellicht zelf helemaal voorkomen?). Ik las echter ook dat, als een rode auto alsnog verkleurt (ondanks de blanke lak), deze niet meer te herstellen valt middels het detailen, aangezien de verkleuring onder de blanke laklaag zit. Dan heb je als eigenaar een probleem.

Mijn vraag is: wat is jullie ervaring met rode lakken met een blanke laklaag? En in het specifiek met rode VAG lakken van rond het jaar 2010? Verkleuren deze in de loop der tijd alsnog? En valt daar dan alsnog iets aan te herstellen, of verdwijnen dan enkel de lak incorrecties (in ruil voor een premium glans) maar gaat de tint van de rode lak alsnog in de loop der tijd achteruit?
 
Hey Rossi,

Vroeger had je twee-componenten lak. Daar zat geen blanke lak overheen en die wilde nog wel eens, onder invloed van het zonlicht, verkleuren. We hebben allemaal wel eens een rode auto gezien, die na verloop van tijd roze werd. Verkrijten noemen we dat. Tegenwoordig worden auto’s niet meer dof, omdat als laatste een blanke laklaag wordt gebruikt. Naast gewone kleuren bestaat er ook metallic lak. Die kost wat meer, maar blijft over het algemeen wel mooier dan de normale lak, omdat er minuscule metaaldeeltjes in zijn verwerkt. De nieuwste ontwikkeling is de nanolak. Die bevat heel kleine harde bolletjes, schijfjes of naaldjes. Gevolg: een keiharde, vrijwel krasvrije laklaag.

De huidige generatie felle pigmenten verkrijten niet meer of minder dan die van een zwart of grijze kleur. Ze zijn wel een stuk duurder maar halen met gemak de Florida UV bestendigheids- en vochtbelasting test.

Vroeger paste men zware metalen zoals lood (geel) en cadmium (rood) toe, deze zijn vanwege cumulatief giftig vervangen door organische pigmenten en die waren een stuk minder stabiel. Door chemische verbetering zijn deze pigment nu wel van voldoende kwaliteit.


Vaak is het bij niet-metallic lakken dat ze tegenwoordig al extra blanke lak aanbrengen om de Uv-straling minder effect te laten hebben op de kleur. Wanneer een niet-metallic lak tegenwoordig toch een blanke laklaag heeft, kan deze inderdaad onder de blanke lak alsnog verkleuren. Je kan dan de blanke lak polijsten en deze in feite transparanter maken, maar dan kijk je door een heldere laag naar je verkleurde kleurverf.

Veel werkbussen hebben nog een 2k lak waarbij je met polijsten de boel enorm opknapt, maar je polijstpads/doeken/etc. verkleuren naar de lak-kleur.

Overigens is het niet alleen de kleur ROOD die kan verkrijten/verkleuren. Ik heb dit bij een Blauwe Ford Transit, Gele VW Polo en Grijze Seat Ibiza ook meegemaakt. De kleuren leefde enorm op tot een totaal andere tint.



Greetz
 
Ervaringsdeskundige in the house...

Ik heb zelf een auto van 2003 met rode unilak én blanke lak. Deze ziet er nog net zo rood uit als toen ie in 2003 het levenslicht zag... :cool:
En nee, deze heeft geen last van verkleuring.

DSC_4202.JPG
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Hey Rossi,

Vroeger had je twee-componenten lak. Daar zat geen blanke lak overheen en die wilde nog wel eens, onder invloed van het zonlicht, verkleuren. We hebben allemaal wel eens een rode auto gezien, die na verloop van tijd roze werd. Verkrijten noemen we dat. Tegenwoordig worden auto’s niet meer dof, omdat als laatste een blanke laklaag wordt gebruikt. Naast gewone kleuren bestaat er ook metallic lak. Die kost wat meer, maar blijft over het algemeen wel mooier dan de normale lak, omdat er minuscule metaaldeeltjes in zijn verwerkt. De nieuwste ontwikkeling is de nanolak. Die bevat heel kleine harde bolletjes, schijfjes of naaldjes. Gevolg: een keiharde, vrijwel krasvrije laklaag.

De huidige generatie felle pigmenten verkrijten niet meer of minder dan die van een zwart of grijze kleur. Ze zijn wel een stuk duurder maar halen met gemak de Florida UV bestendigheids- en vochtbelasting test.

Vroeger paste men zware metalen zoals lood (geel) en cadmium (rood) toe, deze zijn vanwege cumulatief giftig vervangen door organische pigmenten en die waren een stuk minder stabiel. Door chemische verbetering zijn deze pigment nu wel van voldoende kwaliteit.


Vaak is het bij niet-metallic lakken dat ze tegenwoordig al extra blanke lak aanbrengen om de Uv-straling minder effect te laten hebben op de kleur. Wanneer een niet-metallic lak tegenwoordig toch een blanke laklaag heeft, kan deze inderdaad onder de blanke lak alsnog verkleuren. Je kan dan de blanke lak polijsten en deze in feite transparanter maken, maar dan kijk je door een heldere laag naar je verkleurde kleurverf.

Veel werkbussen hebben nog een 2k lak waarbij je met polijsten de boel enorm opknapt, maar je polijstpads/doeken/etc. verkleuren naar de lak-kleur.

Overigens is het niet alleen de kleur ROOD die kan verkrijten/verkleuren. Ik heb dit bij een Blauwe Ford Transit, Gele VW Polo en Grijze Seat Ibiza ook meegemaakt. De kleuren leefde enorm op tot een totaal andere tint.

Greetz

Hmmm, dus eigenlijk zeg je dat iedere kleur rood tegenwoordig nog kan verkleuren? Ik zit momenteel te kijken aan een Audi, VW of Seat van rond 2010. Jong genoeg om een blanke laklaag te hebben. Maar eigenlijk zou je dat bijna juist niet willen hebben, omdat je dan echt niets meer aan eventuele verkleuring kan doen. Of zie ik het verkeerd?


En als een auto nòg niet verkleurd is, kun je dat nog tegengaan door van een bepaalde coating gebruik te maken na het detailen?

Ervaringsdeskundige in the house...

Ik heb zelf een auto van 2003 met rode unilak én blanke lak. Deze ziet er nog net zo rood uit als toen ie in 2003 het levenslicht zag... :cool:
En nee, deze heeft geen last van verkleuring.

Bekijk bijlage 80776

Wow, dit is wel een prachtig voorbeeld van hoe het ook kan! Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Vanaf het begin steevast de lak goed onderhouden? Of ben je er pas later mee aan de gang gegaan?
 
@Rossifumi
De auto is van m'n zwager geweest, die is er erg zuinig mee om gegaan. De auto heeft altijd binnen gestaan, zowel thuis als op z'n werk.
Hij was niet het type dat elke weekend z'n auto stond af te soppen, maar eens in de zoveel tijd waste ie em.

4 jaar geleden heb ik de auto van hem overgenomen, toen zaten er de welbekende swirls in, sindsdien onderhoud ik em netjes.

@N@vigator
De foto is rechtstreeks uit de digitale camera gehaald, niets aan gesleuteld of wat dan ook. Ik ben een computer n00b. Weet nog net de aan en uit knop te vinden :D
What you see, is what you get.

Hier een foto gemaakt met m'n telefoon.

20160329_112001.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier ook een verhaal over rood.
https://forum.Carclean.com/threads/porsche-911-my1999-rood-dtld-by-aficior.5870/

Mijn ervaring. Rood zonder blanke lak gewoon netjes onderhouden en eens in de twee jaar netjes detailen/polijsten. Het verkleurt namelijk wel onder invloed van UV.

De herkomst van het verhaal van hierboven over uitleg rode lak is mij onbekend. Bronvermelding zou helpen.
 
Vandaag een vaal rode trekker gedaan. (Alleen lakwerk gepolijst en in sealant gezet)
De motorkap en spatborden waren beiden even gemakkelijk te corrigeren.
Toch kwam er bij de spatborden onmiddellijk rode verf op mijn pads en bij de motorkap helemaal niet.
Volgens mij zit er dus blanke lak op de motorkap. Toch kon ik de kleur weer een heel eind ophalen.
Zit de vaalheid dan toch in de blanke lak ipv de kleurlak?
Op beide foto's is alleen rechts gedaan.

D42E3A76-E6B7-4E03-92F9-492B44FF1760_zpseldxnwam.jpg

AFAE88D0-E372-4B64-B10A-D3327E51D6BD_zpsg7nz8vz6.jpg
 
Zijn er toevallig producten waar je specifiek op rood een mooi resultaat mee haalt met lange standtijd (en goede UV-bescherming)?

Een kennis vroeg mij hier laatst naar. Is EX-P iets of geeft dat juist een "lelijk" effect? Nog beter zou eigenlijk een all-in-one product zijn (ik die kennis namelijk niet braaf meerdere stappen gaan afwerken).

@nicknameless ziet er idd nog goed uit. Tijdje niet meer veel op het forum geweest maar ik kan me nog herinneren dat je Peugeot in je footer veranderd werd naar de rode Corolla :)
 
Zit de vaalheid dan toch in de blanke lak ipv de kleurlak?

Dan zal je bij de ene gepolijst hebben op de kleurverf waar eventueel blanke lak doorheen is gemend en bij de ander de verweerde blanke lak weer transparant hebben gemaakt waardoor je beter op de onderliggende kleurverf kijkt.
 
Zijn er toevallig producten waar je specifiek op rood een mooi resultaat mee haalt met lange standtijd (en goede UV-bescherming)?
Ik denk niet dat iets specifiek voor een kleur bedoeld is. Zo is een resultaat behalen en een lange standtijd ook niet te behalen met 1 product.

Resultaat eerst behalen, dan dit weer beschermen.

Er zijn voldoende All-in-One producten op de markt. Deze bestaan dan veelal uit een Paint Cleaner + Glaze + Wax. Echter behaal je dan niet heel veel resultaat en zal je dit ook niet lang behouden.


Greetz
 
Blanke lak op uni rood is best al een tijdje. Mijn 96er Civic had al blanke lak over het uni-rood. Die was gelukkig ook echt nog vuurrood. Toch verkleurde die generatie auto's ook nog onder de blanke lak en dan kon je er niks meer aan doen. Goed schoonhouden, onderhouden en in de wax/sealant zetten helpt wel tegen verkleuring. Als rood echt nog rood is vind ik het wel echt een geweldig mooie kleur. Geeft hele mooie relfecties en springt echt eruit. Mijn volgende auto wordt bij voorkeur ook weer een rode.
 
Ik kick dit topic even, want tot nu toe beantwoordt het mijn vragen nog niet helemaal. Ik heb een rode Fiat Ducato uit 2016 in de werkplaats gehad die dof en roze was. Na polijsten was het weer mooi felrood. Polijstpads allemaal onder de rode verf. Er wordt dus bij nieuwe rode auto’s nog niet altijd blanke lak gebruikt? Waarom niet? Ik heb een keer een Mercedes Sprinter uit 2014 gehad die ook hetzelfde had. Het is dus niet merkgebonden. Waarom kiezen fabrikanten voor deze methode?
 
Vaak werden (bestel)busjes nog gelakt in unilak al is dit tegenwoordig niet meer zo. Jaartje of 10 terug kon het nog wel voorkomen dat zulke busjes in unilak gespoten werden omdat het goedkoper is en sneller gespoten is. Wegens steeds strengere milieu-eisen werd/wordt hier van afgestapt.
 
Laatst bewerkt: