• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roest boven voorruit

RRGS

Detailing addict
18 dec 2016
16
60
26
Hey allemaal,

Vandaag viel me een roestplekje op, deze zit boven de voorruit oftewel helemaal aan het begin van het dak (zie bijlage). Ik zou graag willen weten of dit snel op te lossen is, zelf of door de spuiter. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om even langs de spuiter te rijden. Wat denken jullie van het roestplekje? Is het te verhelpen of gaat dit alleen maar erger worden? Dat laatste wil ik namelijk zeker niet hebben. Het roestpuntje heeft ook een kleine scheur.

Wat ik erbij moet vertellen is dat de auto een aantal jaar geleden erge roest had boven de voorruit. Dit had te maken met het feit dat de voorruit in het verleden niet goed was geplaatst. Dit is toen professioneel verholpen door de officiële spuiter van Lexus, daarna is het eigenlijk niet meer teruggekeerd tot aan dit puntje wat mij nu is opgevallen.

Wat zijn jullie tips? Ik wil het namelijk heel graag (z.s.m.) verholpen helpen want ik wil absoluut niet hebben dat dit erger wordt. Alvast bedankt!

IMG_4506.JPG
 
Mijn idee zou zijn om dit sowieso weg te schuren. Roest leeft, zeg ik altijd maar. Het is een kwetsbare plek, maar ik zou het behandelen zoals steenslag.

Hier kan iemand anders je vast goede info over geven of zelf wat erin verdiepen.



Greeetz
 
Als eigenaar van meerdere Honda's en een Alfa zou ik goed moeten zijn als het om roest gaat :p

Belangrijk is om te weten waar het vandaan komt/waardoor de roest ontstaan is.Je geeft aan dat het al eens aangepakt is. Is dit plekje toen vergeten en is er over de roest heen gespoten (ik meen helemaal links op de foto ook wat bubbeltjes te zien), komt het van binnenuit etc.?
Hoe lang geleden is dit aangepakt/kun je nog teruggaan? Je zegt dat het professioneel gedaan is. Dan mag je verwachten dat het niet na 2 of 3 jaar weer bruin is.

Roest moet je echt bij de bron aanpakken en altijd een groter gebied behandelen dan waar de roest zit, anders is het zo weer terug (zeker bij roest van binnenuit).
 
Er zit zo te zien een hoop roest. Helemaal rechts tot aan de barst zie ik iig roest. De rest van de dakrand zit het zo te zien ook..

De enige oplossing is helemaal wegschuren of slijpen tot op het schone metaal. En dan weer netjes opbouwen...
 
Ziet er zeker uit als roest dat van binnenuit komt. Dus als je aangeeft dat er in het verleden iets niet goed geplaatst is, zou dat hier goed mee te maken kunnen hebben. Kaart het eens aan bij Lexus. Niet geschoten is altijd mis.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben inmiddels naar de spuiter van Lexus geweest. Aangezien het zeer klein is kan ik het gewoon bijtippen zodat het niet verder roest. Enige oplossing is het hele dak spuiten, maar dat is nu nog onnodig omdat de roest echt heel klein is.
 
Achterklep van de golf 4 roestte ook vergelijkbaar (kwaaltje golf 4). Elke 3 maanden moest ik het wel bijstippen omdat het telkens terug kwam. uiteindelijk professioneel laten spuiten. bleek dat er onder het rubber van de achterklephendel als een flik stuk echt was weggerot. Ze hebben een stukje erin moeten lassen. Wanneer ik eerder was geweest met spuiten waren de kosten aanzienlijk lager geweest aldus de spuiter.

Het is natuurlijk je eigen keuze of je het aanpak of niet. Maar vroeg of laat ben je toch aan de beurt en kunnen de kosten dan hoger uitvallen.
 
Goed schuren en dan behandelen lak stift en blanke lak.
Roest gaat altijd verder dus verwijderen.
 
Bijzondere reactie van de spuiter.
Als ik de foto bekijk zie ik dat bij beide barstjes in de lak het plaatwerk van het dak verbogen lijkt, net alsof bij het plaatsen van de voorruit hier veel kracht op is uitgeoefend (of bij het verwijderen van de oude ruit). Die barstjes lijken mij dan ook een gevolg van spanning in het metaal, daarnaast zie je op diverse plaatsen langs die rand blaasjes onder de lak, die ook op een roestprobleem wijzen.

Naar mijn mening moet je óf accepteren dat het roestmonster je auto te pakken neemt, en het met goedkope lapmiddelen vertragen, óf je moet het grondig aanpakken en het roestduiveltje verjagen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Blade
Als ik dat advies kreeg van mijn spuiter zou ik heel gauw een ander zoeken.
De roest is al zichtbaar op meerdere plekken, met bijwerken gaat dit niet weg en blijft het terug komen.
Beste is raam verwijderen en alles blank maken, behandelen en opnieuw spuiten.
Maar ja dat is een prijzige bezigheid en de vraag of je het over hebt voor de auto en of hij het nog waard is.
De keuze is aan jezelf uitstel van executie of vrijspraak.