• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roest lak boven voorruit Toyota Yaris 2003

jaco32

Detailing addict
31 jul 2020
35
50
Aan de bovenzijde van me voorruit, op de lak heb ik last van roest (Toyota Yaris 2003). Volgens mij wordt het snel erger. Zit te denken om dit setjes te halen in mijn kleur (8R0), en licht op te gaan schuren en zelf een beetje spuiten. Hier de link van de "spot repair set".
Is dit een goede oplossing, hebben jullie nog tips of advies?
Alvast bedankt!
IMG_20200804_120740.jpg
IMG_20200804_120745.jpg
IMG_20200804_120754.jpg
 
Is de ruit al eens vervangen ?
Ziet er uit alsof dat het geval is

De kreukels geven aan dat de oxidatie als wat verder is
Alleen het randje bijwerken zal dan maar tijdelijk helpen
 
  • Leuk
Reactions: jaco32
Is de ruit al eens vervangen ?
Ziet er uit alsof dat het geval is

De kreukels geven aan dat de oxidatie als wat verder is
Alleen het randje bijwerken zal dan maar tijdelijk helpen
De voorruit is volgens mij vervangen in 2013/2014. Is dit de oorzaak?
Weet eerlijk gezegd niet waar ik verstandig aan doe, of zo'n spot repair zet, weg schuren waar mogelijk en dan primer, lak en blanke lak. Of misschien iets van roestomvormer. Mochten jullie tips hebben hoor ik het graag.
 
Als je écht van de roest af wil, dan wordt het een klusje ruit demonteren, schuren tot blank metaal, overspuiten en ruit monteren. De ellende zit vaak dieper dan je lief is.
 
  • Leuk
Reactions: jaco32 en DKBM
Als je écht van de roest af wil, dan wordt het een klusje ruit demonteren, schuren tot blank metaal, overspuiten en ruit monteren. De ellende zit vaak dieper dan je lief is.

Eens, heb een met een auto corrosievorming (agv van steenslag) boven de voorruit gehad. Zonder dat je het ziet, is het vaak al verder dan je denkt. Daar ik tocj al aan het rondkijken was voor een andere auto en de betreffende auto waarschijnlijk ook geëxporteerd zou worden (is ook gebeurd, is het bijgewerkt, maar de eigenlijke oplossing zou zijn geweest: voorruit eruit, hemelbekleding los, schuren en weer opbouwen. Kosten bij de spuiter werden geraamd zo tussen de €900 - €1000.
 
  • Leuk
Reactions: jaco32
Eens, heb een met een auto corrosievorming (agv van steenslag) boven de voorruit gehad. Zonder dat je het ziet, is het vaak al verder dan je denkt. Daar ik tocj al aan het rondkijken was voor een andere auto en de betreffende auto waarschijnlijk ook geëxporteerd zou worden (is ook gebeurd, is het bijgewerkt, maar de eigenlijke oplossing zou zijn geweest: voorruit eruit, hemelbekleding los, schuren en weer opbouwen. Kosten bij de spuiter werden geraamd zo tussen de €900 - €1000.
Dat is inderdaad mijn auto ook niet meer waard. De motorkap 'moet' ik ook al vervangen/ laten spuiten vanwege dof/verweerd. Wordt een "nieuwe" auto toch interessanter.
 
@jaco32 ; ik kan (en wil) uiteraard niet in je portemonnaie kijken, maar ik zou desnoods de Yaris gebruiken als proef voor laktestjes en verder geen geld meer in investeren: je gaat de investering er nooit meer uit krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
De oude Yarissen zijn op een punt gekomen dat ze best waardevast zijn, mits wat opties zoals airco etc. Vooral de 1.3 is onverwoestbaar, dus investeren is niet verkeerd. Maar niet in de honderden euro's.

Ik zou het zelf zo secuur mogelijk aanpakken.

Kijk ook even bij de achterste wielkasten en de kleine spatlapjes of hij daar niet toevallig ook roest.
 
  • Leuk
Reactions: jaco32 en nova_niek
Ik heb een post geopend rond "spot repairs", je kan deze even doornemen mocht je hier zin in hebben.

Bij het vervangen van de ruit is het mogelijk dat er lichtjes door de lak gesneden is geweest met het snijkoord of met een snijmachine (om de ruitenkit door te snijden), dit kan op langere termijn inderdaad roestvorming met zich meebrengen, gezien de rechte lijn in je oxidatie vermoed ik dan ook dat dit het geval is geweest.
Je kan zo niet zeggen waar deze oxidatie stopt en hoe ernstig deze precies is, dit kan je pas met zekerheid zeggen wanneer je al bezig bent met de herstelling.
Zoals hierboven al gezegd geweest is, zou het beste resultaat zijn als je je ruit eruit haalt, voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft en het nodige materiaal niet heeft, begin er aub niet aan!

Mocht je puur cosmetisch gezien dit (tijdelijk) willen oplossen, dan zou je met stevige tape de rubber rond je ruit moeten afplakken zodat je deze niet beschadigd, vervolgens plak je ook net op de "karakterlijn" van je dak een plakband zodat je de bovenkant van je dak bespaard.
Dan schuur je met een P320-400 die hele boord tot op het blote metaal (ik zou nog geen grovere korrel nemen tenzij dit echt nodig is!), als je alle roestvorming hebt weggeschuurd, dan behandel je de blote plaat met bv. roestwerende menie, dit heb je ook in spuitbus variant. Dit spuit je in 1 dunne maar dekkende laag over de gehele lijn waar je op de blote plaat zit (denk eraan dat je je plakband goed houdt zodat je nergens komt waar je niet moet zijn met je verf). Vervolgens zou je 1 dunne maar ook weer dekkende laag 1K grondverf in spuitbus kunnen gebruiken (droogtijden respecteren! Pas als de menie helemaal droog is, spuit je grondverf, pas als de grondverf helemaal droog is, spuit je de lak,...)
Nu kan je eventueel een spuitbus kopen/laten maken in de kleurcode van jouw wagen, deze spuit je in 2 laagjes. Last but not least, tijd voor de vernis/blank lak, ook in 2 laagjes. Als je je 2de laagje vernis hebt gespoten, onmiddellijk de plakband verwijderen zodat de rand van je vernis nog enigzinds kan "vloeien" en je de kans op een scherpe boord verlaagd.

Denk eraan dat de kans reëel is dat je toch nog iets zal zien van je kunstwerkje, al zou dit nog kunnen meevallen als je het voorzichtig en doordacht aanpakt.

Succes ermee!
 
Ik heb een post geopend rond "spot repairs", je kan deze even doornemen mocht je hier zin in hebben.

Bij het vervangen van de ruit is het mogelijk dat er lichtjes door de lak gesneden is geweest met het snijkoord of met een snijmachine (om de ruitenkit door te snijden), dit kan op langere termijn inderdaad roestvorming met zich meebrengen, gezien de rechte lijn in je oxidatie vermoed ik dan ook dat dit het geval is geweest.
Je kan zo niet zeggen waar deze oxidatie stopt en hoe ernstig deze precies is, dit kan je pas met zekerheid zeggen wanneer je al bezig bent met de herstelling.
Zoals hierboven al gezegd geweest is, zou het beste resultaat zijn als je je ruit eruit haalt, voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft en het nodige materiaal niet heeft, begin er aub niet aan!

Mocht je puur cosmetisch gezien dit (tijdelijk) willen oplossen, dan zou je met stevige tape de rubber rond je ruit moeten afplakken zodat je deze niet beschadigd, vervolgens plak je ook net op de "karakterlijn" van je dak een plakband zodat je de bovenkant van je dak bespaard.
Dan schuur je met een P320-400 die hele boord tot op het blote metaal (ik zou nog geen grovere korrel nemen tenzij dit echt nodig is!), als je alle roestvorming hebt weggeschuurd, dan behandel je de blote plaat met bv. roestwerende menie, dit heb je ook in spuitbus variant. Dit spuit je in 1 dunne maar dekkende laag over de gehele lijn waar je op de blote plaat zit (denk eraan dat je je plakband goed houdt zodat je nergens komt waar je niet moet zijn met je verf). Vervolgens zou je 1 dunne maar ook weer dekkende laag 1K grondverf in spuitbus kunnen gebruiken (droogtijden respecteren! Pas als de menie helemaal droog is, spuit je grondverf, pas als de grondverf helemaal droog is, spuit je de lak,...)
Nu kan je eventueel een spuitbus kopen/laten maken in de kleurcode van jouw wagen, deze spuit je in 2 laagjes. Last but not least, tijd voor de vernis/blank lak, ook in 2 laagjes. Als je je 2de laagje vernis hebt gespoten, onmiddellijk de plakband verwijderen zodat de rand van je vernis nog enigzinds kan "vloeien" en je de kans op een scherpe boord verlaagd.

Denk eraan dat de kans reëel is dat je toch nog iets zal zien van je kunstwerkje, al zou dit nog kunnen meevallen als je het voorzichtig en doordacht aanpakt.

Succes ermee!
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Misschien volgende week hier tijd voor gaan vrij maken. Ik hou jullie op de hoogte.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR