• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reageer op onderwerp

Ik heb een post geopend rond "spot repairs", je kan deze even doornemen mocht je hier zin in hebben.


Bij het vervangen van de ruit is het mogelijk dat er lichtjes door de lak gesneden is geweest met het snijkoord of met een snijmachine (om de ruitenkit door te snijden), dit kan op langere termijn inderdaad roestvorming met zich meebrengen, gezien de rechte lijn in je oxidatie vermoed ik dan ook dat dit het geval is geweest.

Je kan zo niet zeggen waar deze oxidatie stopt en hoe ernstig deze precies is, dit kan je pas met zekerheid zeggen wanneer je al bezig bent met de herstelling.

Zoals hierboven al gezegd geweest is, zou het beste resultaat zijn als je je ruit eruit haalt, voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft en het nodige materiaal niet heeft, begin er aub niet aan!


Mocht je puur cosmetisch gezien dit (tijdelijk) willen oplossen, dan zou je met stevige tape de rubber rond je ruit moeten afplakken zodat je deze niet beschadigd, vervolgens plak je ook net op de "karakterlijn" van je dak een plakband zodat je de bovenkant van je dak bespaard.

Dan schuur je met een P320-400 die hele boord tot op het blote metaal (ik zou nog geen grovere korrel nemen tenzij dit echt nodig is!), als je alle roestvorming hebt weggeschuurd, dan behandel je de blote plaat met bv. roestwerende menie, dit heb je ook in spuitbus variant. Dit spuit je in 1 dunne maar dekkende laag over de gehele lijn waar je op de blote plaat zit (denk eraan dat je je plakband goed houdt zodat je nergens komt waar je niet moet zijn met je verf). Vervolgens zou je 1 dunne maar ook weer dekkende laag 1K grondverf in spuitbus kunnen gebruiken (droogtijden respecteren! Pas als de menie helemaal droog is, spuit je grondverf, pas als de grondverf helemaal droog is, spuit je de lak,...)

Nu kan je eventueel een spuitbus kopen/laten maken in de kleurcode van jouw wagen, deze spuit je in 2 laagjes. Last but not least, tijd voor de vernis/blank lak, ook in 2 laagjes. Als je je 2de laagje vernis hebt gespoten, onmiddellijk de plakband verwijderen zodat de rand van je vernis nog enigzinds kan "vloeien" en je de kans op een scherpe boord verlaagd.


Denk eraan dat de kans reëel is dat je toch nog iets zal zien van je kunstwerkje, al zou dit nog kunnen meevallen als je het voorzichtig en doordacht aanpakt.


Succes ermee!