• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rook geur

Kevin0700

Detailing rookie
31 jul 2022
3
2
Hallo allemaal,

Ik ben Kevin en ik ben 22 jaar. Ik heb sinds 2 jaar geleden de hobbie ontwikkeld om auto's te schoonmaken binnen en buitenkant.

Nu heb ik een vraag.

Mijn Renault Twingo stinkt enorm naar rook. De Twingo komt uit 2009. Ik vraag mij af hoe ik de rook geur er uit kan krijgen en of dit überhaupt mogelijk is?

Zelf heb ik geprobeerd een cherry blossom geur er over heen te spuiten maar het maskeert de geur en haalt de geur niet weg. Ook is de menging van cherry blossom en rook niet de lekkerste combi.

Met vriendelijke groet,
Kevin
 
De beste manier om de geur (van tabak of anderszins) permanent weg te krijgen is de oorzaak weg te halen.
In het geval van tabaksrook is dat uiteraard de laag rookaanslag die in de loop van de jaren in hemeltje en bekleding getrokken is.
Die zul je dus moeten schoonmaken :)
Begin maar eens met een algemene reiniger (APC in verdunning) en een zacht borsteltje en véél microfiber doeken. Een extractor kan hierbij zeer behulpzaam zijn, je kunt ze bij de bouwmarkt vaak ook wel voor een dag of dagdeel huren.
Pas op met de hemelbekleding: die moet niet te nat worden anders kan de lijmlaag loslaten en krijg je een hangende hemel.
Het is veel werk maar het is de moeite waard.
 
Dankjewel voor je reactie.

Helaas daar gaat mijn 5 minuten werk XD.

Hoe kom ik er achter of ik een hemelbekleding heb?
 
Nee, vijf minuutjes kun je wel vergeten. Sorry :)
En hoe je er achter komt of je een hemelbekleding hebt? Even omhoog kijken, als je het staal van je dak ziet of de blauwe hemel heb je géén hemelbekleding. Als je iets wits ziet heb je het.
Iedere auto heeft een hemeltje, in oudere auto's is dat een stuk stof dat strak gespannen wordt over wat stalen baleinen, in een moderne auto (dat is inmiddels ook alweer 30+) is dat meest een kunststof schaal met een stuk stof er op gelijmd. En die lijmlaag kan makkelijk losraken.
Oh ja, als je omhoog kijkt en je ziet de sterrenhemel hoeft dat niet te betekenen dat je geen hemelbekleding hebt. Maar dan hoef je je ook geen zorgen te maken hoe je die geur er uit moet halen: dan láát je dat gewoon doen.
Rolls Royce heeft zoiets:
 

Bijlagen

  • rolls-royce-celestial-craftsmanship-hero-d.jpg
    rolls-royce-celestial-craftsmanship-hero-d.jpg
    101,6 KB · Weergaven: 35
Haha, dankjewel.

Ik ga het eerst proberen met een APC en die verdunnen en heel veel microvezel doeken. Als het dan niet lukt dan ga ik een extractor lenen of huren. (Ben altijd erg bang dat ik het verpruts).