• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rooklucht extractor ValetPro Enzyme Odour Eater

Robbie

Detailing trainee
9 okt 2010
27
47
In mijn Golf 6 is door de vorige eigenaar gerookt. Om de rooklucht te verwijderen is het volgende al gebeurt:
  • Ozon behandeling
  • Interieurfilter vervangen
  • Kunstof oppervlakken met APC gereinigd
  • Ramen binnen gereinigd
  • APC 1:4 met de sprayer opgebracht en microvezel doek afgenomen (hemel, stoelen / banken, matten, vloerbedekking)
Hierdoor is de rooklucht er voor zo’n 90% uit. Maar met name als de auto een paar dagen heeft stilgestaan en in de zon heeft gestaan ruik je bij het instappen nog steeds een rooklucht. Als je met je neus ook heel dicht op de bekleding zit ruik je het daar ook nog enigszins.

Inmiddels heb ik een extractor (Numatic George) en ook Valet Pro Odour Eater aangeschaft maar het is me nog niet duidelijk hoe ik dit het beste kan gebruiken. Er zijn geen vlekken meer in het interieur aanwezig dus het gaat me puur om het bestrijden van de rooklucht. Als ik de verpakking van de Odour Eater lees dan begrijp ik eruit dat je het beter niet in combinatie met sterke reinigers kan gebruiken omdat die de enzymen doden en het zijn juist de enzymen in de Odour Eater die de bron van de geur aanpakken. Ook begreep ik dat Odour Eater z’n werk doet terwijl de bekleding nog nat is.

Is het dan het beste om na het stofzuigen de extractor te vullen met heet water en de Odour Eater en dit direct op de bekleding te gebruiken? Dus zonder van te voren APC op te sprayen en ook geen APC in de extractor doen?

Ik heb 2 liter Odour Eater hier staan en je mag het max 1:5 verdunnen, in de extractor gaat 6 liter schoonwater dus ik zou de extractor twee keer kunnen vullen. Red ik het hier mee om het volledige interieur te doen (hemel, stoelen, banken, matten, vloerbedekking)? Ik heb geen idee omdat ik nog niet eerder een extractor gebruikt heb.
 
De Enzyme Odor Eater is een product wat de bacteriën die de geur veroorzaken neutraliseert en het breekt de bron van de geur af zodat het niet meer terug komt.
Zoals je al zegt: geen reinigers gebruiken die als je dit product gebruikt.
Het werkt zolang het oppervlak vochtig is, zodra het is opgedroogd is het uitgewerkt. Je kan het product opsprayen of opzetten met de extractor maar nog niet opzuigen!

Het mooie van dit product is dat het ook op je dakhemel gebruikt kan worden. Normale reinigers kan de lijm aantasten met als gevolg dat je hemel gaat hangen.
Mocht dit niet genoeg werken met dit product dan adviseer ik om wederom een goede ozon behandeling te laten doen. De lucht op interne circulatie zetten.
Snuffel ook even aan je interieurfilter of die wederom niet naar tabak stinkt.
 
Bedankt hoor het antwoord dan zal ik de odour eater niet in combinatie met APC gebruiken. Misschien dat ik eerst het hele interieur met de extractor en APC doe, dat volledig laat drogen en een paar weken later alles met sprayer met de odour eater inspuit en langzaam laat drogen zodat het z'n werk kan doen. Ik begrijp dat je meestal een ozon behandeling als laatste stap doet. De ozon behandeling is door de dealer echter al gedaan anders had ik dat wel later gedaan. Maar mocht het nodig zijn dan zal ik nog een keer een ozon behandeling geven.
 
Dit weekend heb ik het interieur met de APC en de extractor gedaan, hier kwam nog heel veel vuil vanaf, vooral van de matten, het water was echt zwart. Ik had alle banken en stoelen gedemonteerd zodat ik er goed bij kwam en ze in de zon kon laten drogen. Hierdoor was het in 1 a 2 uur alweer droog, veel sneller dan de vorige keer toen ik geen extractor had en het met de hand heb gedaan en alles in de auto had gelaten.

Het is trouwens een Golf 6 Highline Alcantara interieur. De meeste mensen zijn nogal voorzichtig met alcantara, gezien het Sonax verhaal aan de ene kant niet zo gek. Maar mijn ervaring is dat je er gewoon APC 1:4 op kan sprayen en met een paardenhaarborstel het licht kan inborstelen, vervolgens met de extractor waar een scheut APC in zit eroverheen is ook geen probleem. Ik begrijp ook niet dat sommige zeggen dat je Alcantara niet te nat mag maken. Op de website van Alcantara zelf staat dat je het zelfs in de wasmachine mag stoppen.

De auto ruikt nu vooral naar APC en nog heel klein beetje rooklucht. De volgende stap wordt de Odor Eater dat zal ik binnenkort gaan doen, ben benieuwd naar het resultaat.
 
Je schrijft dat de ozon-behandeling door de dealer is gedaan. Weet je zeker dat die behandeling inderdaad is gedaan en zo ja op de juiste wijze met de juiste apparatuur? Heb jij de auto korte tijd na de ozon-behandeling in ontvangst genomen? Zo ja, als de behandeling goed is gedaan dan had je de ozon-lucht moeten ruiken.
 
Er zat een week tussen het bezichtigen van de auto en de aflevering. Ik rook geen ozon lucht toen. Wel heb ik mijn auto daarna nog naar een bedrijf gebracht wat ozon behandelingen doet en hij rook zelf niks en betwijfelde of nog een ozon behandeling effect zou hebben. Hij stelde voor om de bekleding grondig te reinigen dat heb ik toen dus gedaan en verminderde de geur aanzienlijk. Er hangt nu zeker geen overduidelijke rooklucht meer in de auto, maar helemaal neutraal ruikt het ook niet. Ik denk dat ik hier ook wat kieskeuriger in ben dan een gemiddeld persoon.
 
Ik heb de Odour Eater 1:1 verdund met water en alle stoffen delen met een sprayer behoorlijk ingespoten. Dat was twee weken geleden. Daarna rook de auto onwijs naar de citrus lucht van de Odour Eater.

Inmiddels is citrus geur er bijna uit en tot nog toe ruik ik totaal geen rooklucht meer. Het is nog even afwachten of de rooklucht wegblijft, maar voor alsnog ziet het er goed uit.
 
Ben zelf roker en weet dat dit behoorlijk hardnekkig is.
Wat ik mis dat je de stoelen en achterbank hebt gedemonteerd hebt, is meestal een kleine moeite en kom je beter in alle hoeken en gaatjes.
Lijkt veel werk, maar meestal een paar schroefjes en klaar en kom je ook beter bij de bekleding.
 
In bericht #4 van dit topic kan je lezen dat ik juist wel alle stoelen en banken had gedemonteerd. Dat is inderdaad wat extra werk, zeker met alle elektrische verbindingen van airbags e.d. Maar je komt overal veel beter bij en het werkt een stuk fijner uit de auto op een werkbank. En in de zon droogt alles heel snel. Dus dat is inderdaad aan te raden.