• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rotary aanschaffen: LK 602 VR

Bassho

Detailing chief
3 jul 2017
103
85
Dag allen,

Na enkele auto's te hebben gedaan met de DAP900 willen we kijken of we misschien kunnen opschalen naar een Rotary van FLEX. We gaan dan eerst testen op ander plaatwerk en vervolgens in de praktijk gebruiken. De reden van aanschaf lijkt ons puur het resultaat wat te behalen is. We kunnen deze voor een relatief gunstige prijs overnemen bij een kennis.

Machine:
LK 602 VR

Specs:
  • Max. polijstmiddel-Ø - 220 mm
  • Max. steunzool-Ø - 175 mm
  • Onbelast toerental - 800-2400 /min
  • Opgenomen vermogen - 1500 Watt
  • Afgegeven vermogen - 1000 Watt
  • Gereedschapsopname - M 14
  • Gewicht - 3,5 kg

Op het forum 1 topic kunnen vinden over dit model...
Lijkt jullie dit iets? :p
 
Wil niet een zeikerd zijn of iets. Maar een rotary na "enkele auto's" lijkt mij iets te snel en iets teveel van het goede. Een rotary is een krachtig apparaat maar tegelijkertijd ook gevaarlijk. Op vlakke stukken zal het je waarschijnlijk wel lukken maar op de rondingen loop je heel snel risico. Als je een kantje aanraakt stopt deze niet met draaien zoals een Dap deze brandt gelijk je lak eraf. Waarom kijk je niet eerst naar een tussenstap. Ik snap dat een DAP niet heel snel corrigeerd maar ik heb sinds kort de Flex forced da en dat is echt een verademing qua kracht maar tegelijkertijd toch nog best veilig.

Als je toch besluit een rotary te nemen en wilt oefenen neem dan een plaat met rondingen erin dat je het daarmee kunt oefenen.
 
  • Leuk
Reactions: Bassho
Wil niet een zeikerd zijn of iets. Maar een rotary na "enkele auto's" lijkt mij iets te snel en iets teveel van het goede. Een rotary is een krachtig apparaat maar tegelijkertijd ook gevaarlijk. Op vlakke stukken zal het je waarschijnlijk wel lukken maar op de rondingen loop je heel snel risico. Als je een kantje aanraakt stopt deze niet met draaien zoals een Dap deze brandt gelijk je lak eraf. Waarom kijk je niet eerst naar een tussenstap. Ik snap dat een DAP niet heel snel corrigeerd maar ik heb sinds kort de Flex forced da en dat is echt een verademing qua kracht maar tegelijkertijd toch nog best veilig.

Als je toch besluit een rotary te nemen en wilt oefenen neem dan een plaat met rondingen erin dat je het daarmee kunt oefenen.
Dank voor je feedback. Ik heb me al wel verdiept in de nodige risico's, het is ook niet voor niets dat we eerst willen oefenen op een andere plaat. Oefenen met de rondingen is dan ook wel een goede, weet je precies waar je aan toe bent.

Is de Flex Forced DA aanzienlijk krachtiger dan een DAP900?
 
Dank voor je feedback. Ik heb me al wel verdiept in de nodige risico's, het is ook niet voor niets dat we eerst willen oefenen op een andere plaat. Oefenen met de rondingen is dan ook wel een goede, weet je precies waar je aan toe bent.

Is de Flex Forced DA aanzienlijk krachtiger dan een DAP900?
De Flex is echt een verademing vind ik. Één hit met scholl S3(paarde compouding pad) en ik heb nagenoeg alle swirls al uit een Duitse autolak. De wat diepere krassen zitten er dan nog in en die hebben iets meer tijd nodig. Wat ik ook een voordeel van de Flex vind, is dat hij niet stopt met draaien op niet vlakke delen. Hij blijft door de geforceede actie lopen zonder het risico, omdat hij toch kan zwenken. Maar een rotary is en blijft natuurlijk krachtiger.
 
Excentrische machine - Veilig / hanteerbaar / goede finish

Geforceerde excentrische machine - Semi veilig / semi hanteerbaar / prima finish

Rotary machine - Risicovol / moeilijker hanteerbaar / finish vraagt om nabewerking met excentrische machine.


Een forced D/A zit dus tussen beide in. :D Dit is dan bekeken vanuit het gemak van bijv. een DAP die je met 6 vingers in je neus nog kan hanteren en goede resultaten mee behaalt zonder hologrammen en dergelijken. Een Forced D/A heeft meer power, maar door zjn roterende bweging wil hij ook sneller weglopen en is vlak houden een must.

Een ervaren polijster zal deze lijst anders bekijken en zeggen dat hij met zijn rotary meters kan maken, zonder problemen én kan finishen. :p Maar, kort door de bocht, is het lijstje een indicatie.
 
De Rupes die ik heb, weegt 1,9 kilo. is bijna de helft.
3,5 kilo is echt zwaar, Ik zou me even bedenken.

Voor de rest maakt het niet uit welk merk, het draait allemaal rond.