• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rubber lijsten ramen ?

hvdk

Detailing rookie
24 aug 2022
12
15
Heb een golf van 4 jaar oude. Ziet er nog goed uit.
  • Alleen de raamrubbersben ik niet zo blij mee. Vind deze nogal grijzig, tikkeltje bruinig. Doet wel erg afbreuk aan de auto.
    • Wat kan ik het beste op de raamrubber doen? Zodanig dat ze mooi zwart worden, zonder een overdreven glans. Plus dat ik dit niet om de 2 weken hoeft te doen bij voorkeur. En het moet vooral niet op de ramen en de lak gaan druipen.
      Ik heb nog een fles Poorboys Trimrestorer. Maar deze is volgens mij alleen voor hard kunststof.
    • Is dat bruine viezigheid of een vorm van verschoten, slijtage?
    • Zie dat ze verschoten kunststof ook weleens weer mooi zwart maken met een verfbrander/verffohn. Werkt dat ook voor rubber? Maar is dat niet slecht voor de lak?
  • Verder heb ik ook nog de deurrubbers (ook op de foto). Dat is ongeveer hetzelfde rubberachtige spul (vrij stug). Kan ik daar hetzelfde op aanbrengen als op de raamrubbers?
  • En als laatste de zachte rubberen afdichting tussen de deuren en achterklep. Deze zien er nog heel mooi zwart uit. Maar deze wil ik onderhouden. Lees goede reviews mbt rubbersticks speciaal hiervoor. Maar die zie ik niet bij carclean.
20220829_124848.jpg
20220829_124836.jpg


  • Zwarte kunststofdelen zien er prima uit. Maar deze wil ik wel zo onderhouden dat ze ook mooi blijven. Zoals bijvoorbeeld de gril. Wat is daar het beste voor te gebruiken?
Schermafbeelding 2022-09-04 om 23.13.30.png
 
Föhn is buitengewoon slecht voor de kunststof: haalt weekmakers dieper in de kunststof naar boven, om de verdwenen weekmakers in de toplaag aan te vullen. Gevolg is dat de kunststof nog sneller verouderd en bros wordt.

Dat bruinige op rubbers heeft dus ook te maken met weekmakers. Bij mijn Fabia I haalde ik die onderste raamrubbers aan de buitenkant af en toe van de auto, zowel om de lak daaronder mee te nemen met de detail al om de rubbers zelf weer netjes te maken. Ik denk dat jouw VW hetzelfde systeem heeft als mijn oude Fabia: die onderste raamrubbers zit ook een aluminiumprofiel in, en zit gewoon op het staal van het portier geklemd. Bij de Fabia was de truc om aan de achterrand van het portier het raamrubber ietsje omhoog te trekken en vooral naar achteren (zat ook in uitsparing bij de spiegeldriehoek geschoven), opletten dat je het alu profiel niet knikt, dan is het bijna onmogelijk om dat nog netjes terug te plaatsen. Hieronder wat foto's ter illustratie (dit was een al geknikte nieuwe rubberstrip die bij verzenden geknikt was door pakketdienst).

SAM_1661.jpgSAM_1662.jpgSAM_1663.jpgSAM_1664.jpg
 

Bijlagen

  • Doorsnede raamstrip.jpg
    Doorsnede raamstrip.jpg
    178,4 KB · Weergaven: 97
  • Verbluft
Reactions: RoyR
Goed schoonmaken met APC, goed naspoelen en herhaaldelijk behandelen met Gyeon Cure. Ik doe het al een aantal jaren zo en bevalt me prima...
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
@RoyR Als je de rubbers zo makkelijk loshaalt, is zowel de behandeling van het rubber als van de lak eenvoudiger (je hoeft niet af te plakken).
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ik lees 2x Gyeon, dus neem aan een goed product.
Kan dit ook op de afsluitrubbers en het ongespoten kunstof buiten?
Maar ik denk niet dat ik de rubbers eruit haal. Ben bang dat ik ze niet goed terug krijg. Is niet de 1e keer . Zit ik niet bij mijn auto op te wachten. Maar wel bedankt voor de heldere uitleg.
 
Op de flexibele rubber moet je geen trim of cancoat aanbrengen. Op hard kunststof wel. Dus de raamlijst en het kunststof in je bumper mag met Gyeon Trim (of Cancoat). Flexibel rubber kun je met Cure doen.

Cancoat is verder ook uitstekend op je lak (mits goed voorbereid) en Gyeon Cure is ook een prima drooghulp/detailer.
 
De rubbers op m'n Saab waren ook niet meer zo mooi en die heb ik opgeknapt met een oude zachte tandenborstel waarop wat compound was aangebracht. Daarmee poets je echt heel veel vuil weg.
Daarna afwerken zoals hierboven beschreven.
 
Op de flexibele rubber moet je geen trim of cancoat aanbrengen. Op hard kunststof wel. Dus de raamlijst en het kunststof in je bumper mag met Gyeon Trim (of Cancoat). Flexibel rubber kun je met Cure doen.

Cancoat is verder ook uitstekend op je lak (mits goed voorbereid) en Gyeon Cure is ook een prima drooghulp/detailer.
Trimcoat is speciaal voor harde kunststof, lijk t mij dan beter dan cancoat?
Bij Cure lees ik niets over rubber?
 
Dat zou je inderdaad zeggen en ik verwacht ook dat Trim een langere standtijd haalt. Ik heb echter geen vergelijk van lange duur gezien of zelf ervaren. Weet wel dat beide producten goed werken. Gyeon Cancoat levert gewoon ontzettend veel waar voor je geld omdat je er een grote fles voor krijgt die ook nog eens prima op je lak toe te passen is.

Op de site zie ik het inderdaad niet staan, maar als je "rubber" en "cure" in de zoekbalk typt op dit forum zie je veel tevredenheid over deze combi, juist van mensen die dit al een hele tijd doen inclusief de eigenaar van CC ;)
 
@RoCo,

Het is het rubber/afdeklijst die aan de buitenzijde zit (groene pijl).
Rode pijl is het binnenpaneel en blauw waar het raam tussendoor komt.

Ik weet niet precies wat voor soort materiaal de buitenste lijst is: het is geen (keihard) plastic maar ook geen (zacht) rubber, het zit er qua hardheid een beetje tussenin.

20220908_171921.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Iets anders: je hebt raamrubbers aan de buitenzijde en afdichtingsrubbers aan de binnenzijde die zeer soepel zijn. Volgens mij heb je daar 2 type rubber onderhoudsmiddelen voor. Binnenzijde vaak van die rubbersticks. En aan de buitenzijde een ander middel. Waarvan ook enkele middelen zijn genoemd.
Onderstaand rubber is ook een afsluitrubbers, zacht en voor 95% aan de binnenzijde van de auto.
Kan ik deze ook behandelende met zo'n stick, middel voor afsluitrubbers, ook al zit 5% aan de buitenzijde?

20220908_163055.jpg
 
Deurrubbers / raamrubbers staan hier al jaren in de Cure. Let wel, in de winterperiode doe ik niet het volledige rubber rondom de deur i.v.m. mogelijk vastvriezen, maar tijdens de voorjaarsbeurt gaat hier ook gewoon Cure op...

Hier de link naar het topic waar het ooit begon: Reload op rubber
Ja, Reload is 'hetzelfde' als Cure, trust me, ik heb ze beide langs elkaar gebruikt, zelfs de geur was hetzelfde....
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en RedCat
Ziet er heel erg goed uit. Hoe lang is de standtijd ongeveer? Gaat het nog vlekken en kan het goed tegen een wasbeurt?