• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ruiten niet proper te krijgen...

-Vanquish-

Detailing addict
1 jul 2008
698
65
Ik zou jullie mening en advies wel eens willen weten over volgend probleem. Iedere keer dat ik de auto was, heb ik het enorm moeilijk om de ruiten schoon te krijgen. Dit probleem heb ik al jaren... Ik heb al zoveel producten geprobeerd dat, voordat ik nog eens iets probeer, ik eerst eens wat advies kom vragen.
Op de foto hieronder kunnen jullie het probleem zien. Let op, deze foto is genomen, NADAT ik de ruit heb geprobeerd proper te krijgen. Daarvoor was het dus nog erger...

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Is dit nu gewoon kalkaanslag?
Het vreemde aan de zaak is. Na een fikse regenbui zijn alle vlekjes weer verdwenen... Waarom krijg ik die dan zelf niet weg?
Ik mag poetsen zoveel ik wil, die vlekjes blijven in zekere mate steeds aanwezig.

Ik was de auto nooit in de zon, spoel zeep steeds weg voor het opdroogt, etc...

Wie kan me helpen?
 
Dit zijn inderdaad kalkvlekjes. Ik zou het eens voorzichtig proberen met een product als antikal. Wel goed opletten dat niks op rubbers of lak komt. Mocht dit niet werken dan zit er niks anders op dan de raam machinaal te polijsten met een product als M80 bijvoorbeeld. Dat je de vlekken na een regenbui niet meer ziet is logisch, het water maskeert de vlekjes als het ware en zodra de raam opdroogt komen ze weer tevoorschijn.
 
Het ziet er inderdaad uit als kalkaanslag! De Spray & Wipe van Poorboy's krijgt normaal gesproken kalkvlekken wel goed weg.

Een Glass Polish van bijvoorbeeld Autoglym of Turtle Wax doet ook wonderen.

Zo te zien heb je wel erg hard water, je kan een waterontharder overwegen om te gebruiken op je tuinslang, dan ben je ook van het probleem af. Bovendien wordt je water gladder en heb je nog maar de helft aan shampoo nodig:

https://www.Carclean.com/product/Carcleannl/Filterset_Reservoir_onthardingscartridge_0_100862

Dit waterfiltratiesysteem is de oplossing om water 'realtime' te ontharden. Met het systeem kan je je auto wassen en afspoelen zonder het risico op water- en kalkvlekken! Deze betaalbaar geprijsde tuinslangfilter gebruikt standaard grote herlaadbare filter cartridges en is aan te sluiten op een standaard tuinslangaansluiting.

Deze kit bevat zowel het filterreservoir als één onthardingscartridge. De kit wordt verder geleverd met een steun voor het bevestigen aan de muur, een sleutel om gemakkelijk de cartridge te kunnen vervangen en twee gangbare Gardena slangaansluitingen (1x in en 1x uit). De transparante behuizing is uitermate praktisch, in 1 oogopslag kan je zien wanneer je cartridge geregenereerd moet worden.

De onthardingscartridge heeft een onthardingscapaciteit van 500 liter. Daarna is het voldoende om de cartridge te regeneren door het 24 uur in een wateroplossing met onthardingszout te leggen. Na deze regeneratie kan je wederom 500 liter water ontharden. Keer op keer! Extra cartrigdes zijn los verkrijgbaar, zo kan je gemakkelijk de ene cartrigde gebruiken terwijl de andere regenereert.
 
Ik denk dat we hier thuis inderdaad met serieus wat kalk in het water zitten.
Een product als antikal, daar had ik al aan gedacht, maar eerlijk gezegd, ik vind het wat drastisch, zeker als ik dat steeds weer opnieuw moet doen na iedere poetsbeurt.

Denk dat ik dan eerst en vooral eens iets als Spray en Wipe in huis ga halen (ben beetje fan van Poorboy's dus als het niet werkt op de ruiten dan had ik toch een goeie reden om het in huis te halen :grinning: )

Tim, ik ga zeker eens nadenken over zo'n waterontharder. Bestaat er soms een eenvoudige manier om te testen of er effectief veel kalk in het water zit?
 
Maar is het dan blijvend beter? Ik kan begrijpen dat kleien helpt om langdurig aangekoekt vuil en zo weg te krijgen, maar denk niet dat dat bij mij het geval is.

Bij mijn vader zijn wagen bijvoorbeeld heb ik het ook voor en dat amper een paar weken nadat er een nieuwe voorruit geplaatst was.
 
Ik denk dat we hier thuis inderdaad met serieus wat kalk in het water zitten.

Ik wil geeen big brother uithangen of zo maar bij je avatar vermeld je niet waar je vandaan komt. Als er meer mensen uit die hoek op het forum zitten (en dus hetzelfde water hebben) kunnen zij misschien vertellen wat hun oplossing is.:party:
 
Om het weg te krijgen kun je iets als ClearVue GlassPolish gebruiken op de excenter of DA, daar heb ik ook m'n ruiten weer netjes mee gekregen (zaten van die watersporen in).

Daarna kun je inderdaad herhaling voorkomen door onthard water te gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor het advies allemaal. Ik ga me daar toch eens wat serieuzer mee moeten bezig houden denk ik. Morgen de wagen wassen en misschien al eens met wat klei proberen de vlekken weg te krijgen.
Als ik eens tijd vind ga ik alle tips eens uitproberen. Maar first things first! Morgen heb ik eindelijk nog eens tijd om mijn festool boven te halen. Wil de motorkap swirl- en krasvrij krijgen!! En daarna natuurlijk de rest van de wagen, maar ik werk nogal traag... :p
 
Sven S8 zei:
Da's de enige manier... met geduld en aandacht! ;)

En goeie ogen! Soms was ik meer bezig met de juiste lichintval etc te zoeken om krassen, swirls en te verwerken product zo goed mogelijk te kunnen zien.


Om terug te komen op de ruiten... ik vraag me nu iets af.
Normaal was ik de ruiten gewoon mee met de rest van de wagen, maar gisteren heb ik dat een keertje niet gedaan en nu zijn mijn ruiten echt properder dan anders.
Is het stom toeval of kan het aan de NXT shampoo liggen??
Ik vind trouwens dat dit probleem pas opgedoken is toen ik met NXT shampoo ben begonnen, maar waarschijnlijk heeft dat er niets mee te maken.
Ik ga volgende keer toch eens een andere shampoo gebruiken, je weet maar nooit.
 
Ik heb hem nooit gebruikt, maar het zou m.i. in theorie kunnen dat bepaalde glansmiddelen voor de lak niet lekker zijn op glas...
 
Heb ondertussen de ruiten al eens grondig gepoetst en ik denk dat ik de ruiten weer proper ga krijgen als ik er nog wat meer tijd insteek. Kleien heb ik nog niet gedaan. (Mag dit trouwens met een al iets of wat "vuil" stukje klei of is er kans op het veroorzaken van krassen?)
Met Last Touch (heeft dit een ontkalkende werking of zo?), NXT glasreiniger en goed boenen kwam ik al tot een redelijk hoopgevend resultaat.

Nu zit ik met een ander stom probleem. Mijn voorruit dampt namelijk aan... langs de buitenkant... Vind ik heel vreemd maar vooral zeer vervelend, want ik moet voortdurend de ruitenwissers gebruiken, zelfs als het niet regent, en dit laat dan nog eens een heel vervelende waas achter. In het donker word ik zo verblind door straatverlichting en lichten van andere auto's.
Ik heb een tijdje geleden, toen ik aan het sukkelen was om mijn ruiten proper te krijgen een product gebruikt dat ook waterafstotend werkt, dus ik denk dat dat de oorzaak is. De voorbije weken heb ik bijna niet gereden, ook al helemaal niet in de regen dus ik heb het pas deze week opgemerkt.
Het was overigens een product dat al een tijdje in de kast stond, waar ik nooit echt tevreden van ben geweest, maar toch nog eens een laatste kans gunde. Denk dat ie de vuilbak in verdwijnt nu.

Bon, ik ga proberen de voorruit eens met APC te reinigen en hopelijk krijg ik dat product er zo af.
Maar zijn er soms mensen die hier ook al ooit last van gehad hebben? Dus van een voorruit die langs buiten aandampt?
 
Ik heb ook al eens gemerkt dat de ruiten en spiegels (aan de buitenkant van de auto dus) sneller beslaan als ik de NXT glasscleaner gebruikt heb.
Dat is dan ook de reden dat ik het niet meer gebruik aan de buitenkant van de auto. Voor de binnenkant van de ramen gebruik ik het wel, maar dan alleen in de zomer, want zo gauw het wat kouder wordt beslaan de ramen ook aan de binnenkant sneller.

Ik meen me nog een hele discussie op het Meguiars-forum te herinneren over dit fenomeen. Ik zal nog eens even zoeken.

Voor de binnenkant van de ramen gebruik ik in de winter Dasty (de gele), omdat deze een anti-condens werking heeft. Let wel: niet laten indrogen, want dan laat het een hele vervelende waas achter die bijna niet weg te krijgen is. ]-0

Edit: gevonden !
 
Ironisch genoeg heb ik de NXT glasreiniger niet gebruikt op de voorruit :p
Denk dat ik op de voorruit gewoon geen producten meer ga gebruiken.
 
Ik gebruik al héél lang NXT glass Cleaner en ik heb nog nooit last gehad van problemen. Belangrijk is dat je het op de juiste manier gebruikt, vooral het nawrijven er na is belangrijk.
Ik had er al eerder een tutorial van gemaakt, die kun je hier vinden.
 
Het streeploos schoonmaken van ramen is ook niet het probleem, en eerlijk is eerlijk: van alle middeltjes die ik tot nog toe gebruikt heb om (te proberen) de ramen schoon te krijgen, is de NXT glasscleaner veruit de beste.

Het is een beetje lastig te omschrijven, maar het is net of de ramen (als ze eenmaal beslagen zijn) minder snel drogen en daarna ook weer sneller beslaan. In de zomer heb ik hier absoluut geen last van, maar in als het wat kouder wordt wel :weetniet
Misschien heeft het ook wel te maken met vervuiling die nog op het raam aanwezig is, dus kleien is misschien wel een goed idee.

P.S. Top tutorial weer Stimpy. Zo te zien weer in samenwerking met Dibbuz (een TT van DDD, zeg maar :D )