• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rupes - Big Foot LHR 15ES Deluxe Kit of Rupes - Big Foot LHR21 ES Deluxe Kit

spuiter

Detailing addict
22 sep 2013
15
60
Hallo poetsers,

Ik wil 1 van deze machines aanschaffen maar welke geeft uiteindelijk het snelst het mooiste resultaat en niet onbelangrijk welke is het makkelijkst om mee te werken.
Voor mijn Z4 wil ik hem gaan gebruiken want die moet er perfect uit zien. De auto heeft niet meer de originele harde lak want ik heb hem overgespoten daarna weer afgetopt en weer 2 lagen blanke lak gegeven. Deze lak is zachter dan de originele. Ik heb altijd met Rotary machines gewerkt maar ben me kapot geschrokken hoe dat er uit ziet in de zon, één en al hologrammen.
Het afgelopen weekend heel veel gelezen hier op het Forum maar wil het toch zo ook even proberen om een miskoop te voorkomen :).
 
Persoonlijk vindik de 15 de beste all round machine. De 21 is meer gsschikt voor grote(re) oppervlaktes. Als ik jouw auto zou hebben, dan kies ik voor de 15, desgewenst aangevuld met een Rupes Mini of een DAP met een kleinere backingplate.

Beide machines zijn prima en het maakt niet uit welke machine het beste resultaat geeft. Het ligt nooit aan de spullen, altijd aan de gebruiker hè ;)

Wellicht is het een idee om bij Carclean langs te rijden en daar beide machines ter plekke te testen? Zo kun je een idee krijgen welke voor jou het beste werkt en je het fingerspitzengefühl krijgt.

Succes met je keuze.
 
  • Leuk
Reactions: spuiter
Mocht ik besmet raken met het poetsvirus is de 15 dan ook geschikter voor een Fiat 500C want die hebben we ook nog.Daarvan is het plaatwerk wat ronder.
 
Ik heb zelf ook een Z4 (e89) en ben blij dat ik naast mijn Rupes 15 markII ook nog de DAP900 en
de Rupes Nano heb. Bij het polijsten had de 15 het best moeilijk met de holling onder in de deur.
Met schuine banen polijsten ging iets beter maar hij stopte toch te vaak met de excentrische beweging.
Die stukken gingen beter en sneller met de DAP met kleine backingplate en/of de Nano.
De Rupes 21 zal hier vanwege zijn grotere padmaat nog iets eerder last van hebben.
Bollingen kan hij beter mee overweg, mits je je polijstbewegingen wat aanpast.
Op grote rechte vlakken een uitstekende machine.
Groeten Martin.
 
De 21 geeft iets meer resultaat,

Vraag me toch echt af waar die wijsheid vandaan komt dat de 21 beter en/of sneller resultaat geeft dan de 15...?

[sarcasme modus aan] Oh ja....vast omdat die knakworst van Ammo het zegt ... :rolleyes: [/sarcasme modus uit]

Graag zou ik dan op beeld het bewijs willen zien, graag dan wel op laboratorium en/of TNO niveau om allerlei invloeden uit te sluiten.
 
@nicknameless - Waarom heeft een Rupes 15 meer correctie en finish als een DAP? Uitslag is groter... 21 over 15... Maja, ik zal mij door CC wel verkeerd voorgelicht hebben. Mijn nederige excusses. :)

Nope, niks geen Ammo of andere dingen. Ondervind de dingen zelf wel. :p
 
  • Leuk
Reactions: spuiter
@Quantoxx

Afgelopen weekend deze BMW gedaan met zowel de 15 als 21 met dezelfde pads en polijstpasta's en evenveel stappen.
Mag je mij vertellen welke kant met welke machine gedaan is want ik zie namelijk géén verschil in de afwerking. Misschien heb jij betere haviksogen dan ik....;)

20170513_165307_zpsd2fh1mz8.jpg
 
  • Leuk
Reactions: spuiter
@nicknameless - Hoogstwaarschijnlijk zal je op een kneiteharde lak nét wat meer correctie hebben als met een 15. Maar die écht harde lakken red ik ook niet met de 21 en zijn en ook meerdere hits nodig.

De grotere uitslag MOET meer effect hebben, maar dat zal verwaarloosbaar zijn als de lak niet zo hard.


Anyways... Mijn advies blijft hetzelfde. :) Ik heb met de 21 Mk2 veel kunnen doen, mede door techniek en de extra koppel, maar je moet er toch eigenlijk wel een machine bij hebben waar je preciezer/kleiner mee kan werken. De 15 is ook krachtig en breder inzetbaar. :)


Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: spuiter
Maar waarom hebben alle DA machines dan niet dezelfde uitslag? Als het toch niet uitmaakt is het niet logisch om een grotere uitslag te hebben.
 
@Jansen

Omdat de ene een roeibootje polijst en de andere een cruiseschip...:p

Dus als je meters wilt maken pak je de 21, wil je een machine voor af en toe gebruik én die all round is, dan is de 15 de verstandigste keuze.

Enne, je hoeft geen 200 km/uur te rijden, met 130km/uur kom je er ook ;)

Just my 2 cents
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Ja, ik snap dat de pads op de 21 nou eenmaal groter zijn (en je dus meer meters kan maken), maar zou het dan niet veel makkelijker zijn om een DA te maken met 8 mm uitslag (bijvoorbeeld) met de backingplate van de 21? Dan kan je alsnog sneller polijsten, maar zit je niet met de nadelen van de 21 mm uitslag.

Niet om jullie kennis in twijfel te trekken, maar puur uit nieuwsgierigheid.
 
Ik heb ooit eens de bp van een 15 op de 21 gezet maar daar werd de machine instabiel van. Begon te wiebelen, alsof ie dronken was.
Het contra gewicht en de bp zijn op elkaar afgestemd.
Zo zijn de onderdelen van beide machines niet uit te wisselen. (Been there, done that en gecheckt).

Hetzelfde idee als een originele Rupes pad niet goed gecentreerd is. Krijg je dit effect van:


De Bigfoot is geen machine maar een systeem, Als je het systeem niet snapt, werkt de machine voor geen meter of erg onprettig.
 
Je kan ook de nieuwe excentrische flex overwegen met 15mm uitslag. Erg mooie machine ook als je het mij vraagt. Ik heb zelf recent de rupes 15 mk2 gekocht, puur omdat ik die prijstechnisch heel goed kon kopen en super breed inzetbaar is.
 
De grotere uitslag MOET meer effect hebben

Verklaar mij dan eens waarom beide machines een vermogen van 500 watt hebben, dus even sterk, maar wel verschillen in toerental?
15: 2500 - 5300 toeren
21: 2500 - 4700 toeren

Je zou dus denken dat de 21 sterker is door de grotere slag, echter heeft de 15 een hoger toerental waarbij je dus een betere en snellere correctie zou verwachten.
Naamloos.jpg
 
@nicknameless - Ik maak mij er verder eigenlijk helemaal niet druk om. :) Ik zeg ook niet dat de 15 slechter is en de 21 beter, alleen dat de uitslag iets meer effect zou moeten hebben, maar dit waarschijnlijk weer verwaarloosbaar is.

(De koppel zal ook vast wel weer zijn effect hebben, etc)

CC adviseerde mij de 21 omdat hij meer corrigeerde én finishde als de 15. Ik had daarnaast een DAP en dan kon ik de nadelen van de 21, de grootte, hiermee opvangen. Een argument om de 21 te kiezen was zeker niet om meters te maken, want je bent echt niet veel sneller ofso. Maar, om dit wel enigszins te benadrukken, heb ik de grotere 7" pads erbij genomen.

Verder vind ik het allemaal niet zo spannend meer. Zelfs met de feiten op een rijtje is er nog altijd de persoonlijke voorkeur. ;)



Greetz
 
Omdat een DAP weinig effect had op mijn harde lak heb ik toen een een BF21 gekocht. Ik heb toen de machine afgestemd op mijn auto want door het model (veel grote plaatdelen) is ie bijna geheel te doen met de 21.
De Dap hield ik aanvankelijk aan voor bv de bumpers. De mini en Duetto heb ik later pas aangeschaft.
Over het algemeen zal een 15 breder inzetbaar zijn maar met een 21 zijn grote vlakken wel sneller klaar.
Voor allebei de machines geld dat je er een machine met kleine bp (3" of 4" pads) naast zal moeten hebben wat mij betreft.
Een Duetto hoor je maar weinig mensen over maar ook die machine is echt heel fijn en erg handzaam om mee te werken. Zeker een goede optie als je een wat kleinere auto moet doen bv.
 
Laatst bewerkt:
Omdat een DAP weinig effect had op mijn harde lak heb ik toen een een BF21 gekocht. Ik heb toen de machine afgestemd op mijn auto want door het model (veel grote plaatdelen) is ie bijna geheel te doen met de 21.
De Dap hield ik aanvankelijk aan voor bv de bumpers. De mini en Duetto heb ik later pas aangeschaft.
Over het algemeen zal een 15 breder inzetbaar zijn maar met een 21 zijn grote vlakken wel sneller klaar.
Voor allebei de machines geld dat je er een machine met kleine bp (3" of 4" pads) naast zal moeten hebben wat mij betreft.
Een Duetto hoor je maar weinig mensen over maar ook die machine is echt heel fijn en erg handzaam om mee te werken. Zeker een goede optie als je een wat kleinere auto moet doen bv.

Ik vind met de LHR 75(mini) erg vervelend mee te werken, vooral met de blauwe en groene pads van Rupes. Met de Gele en witte nergens last van omdat die pads veel zachter zijn. Ik vind blauwe en groene zeer hard en kan niet de goede sweetspot vinden qua druk/beweging. Heb verder geen ervaring met andere merken zoals Scholl Concepts en Monello wat je vaak hoort.

Misschien kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? Met de andere machines van Rupes geen problemen
 
@Stender ,ik ben ook niet echt fan van Rupes blauw/groen al vind ik ze op de mini nog meevallen.
Probeer eens wat pads van Scholl zoals de Sandwich zwart/witte spiderpad ,paars en oranje.