• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rupes "Big Foot" LHR15 ES of DAP 900 V3?

Kristof S.

Detailing addict
14 apr 2010
117
65
Aangezien mijn DAP500 het werk soms niet (snel genoeg) aankan, overweeg ik de aankoop van een nieuwe polijstmachine.

Zowel van de Rupes als van de DAP 900 lees ik goeie dingen, maar welke moet ik nu kopen?
Budget is voorhanden om voor Rupes te kiezen, maar ben ik met DAP even goed?

Alvast bedankt voor jullie feedback!
 
Zonder twijfel de rupes zeker als je budget het toelaat. Ik heb zelf een bf21 en een dap900 ernaast. Ik begon met de dap maar ben blij dat ik er een bf bij heb gekocht.
 
Is de DAP niet krachtig genoeg tov de Rupes, of waardoor gaat uw voorkeur naar de Rupes? Sneller herstel, mooiere finish?
 
Voor de lak van mijn bmw was de dap niet krachtig genoeg,daarnaast kost het polijsten me nu minder tijd. Ik heb een bf21 maar denk dat een bf15 net wat veelzijdiger is bovendien blijven de pads waarschijnlijk wat langer heel.
 
en waarom geen rotary? Corrigeren met de rotary en afwerken met de dap? ben je nog veelzijdiger en qua prijs maakt het niets uit.
 
Met een rotary heb ik totaal geen ervaring, en daar kan je veel meer fout mee doen dan een excentrische, dus liever geen rotary voor mij.
 
Daarom dus een rupes ,veelzijdig inzetbaar,mooie finish. Op de 21 gebruik ik voornamelijk de gele en de witte pad ,de groen heeft ie ondertussen vermoord middels de grote uitslag, de blauwe heb ik ook maar nog niet gebruikt. Ik zou het voor nu bij de gele en witte pad houden mocht je tot de aankoop overgaan. Ik heb nu ook de meeste pads van scholl in bezit maar die heb ik nog niet gebruikt.
 
De Rupes is een prachtige machine maar natuurlijk wel een heel stuk duurder dan een DAP900 V3. Als je slechts je eigen auto('s) doet dan is de DAP900 V3 gewoon een perfect apparaat.
Doe je veel auto's of wil/ben je de hoogste kwaliteit machines gewend dan een Rupes als het budget het toe laat.

Let op met de Scholl pads, laat deze tussendoor koelen anders verbrand je ze. Zeker met een LHR15 gaat dat sneller dan je denkt.
 
De temparatuur is zeker iets om in de gaten te houden zeker als je de machine op een hogere snelheid wil laten draaien (stand 6 heeft mijn groene pad om zeep geholpen). De 2 mf pads van chemical guys werden ook al heel snel warm, als je ze op een lagere stand laat draaien zeg maar 4 en lager kun je langer doorgaan zonder dat ze te heet worden. De Scholl pads (blauw en oranje polishing pads) zullen niet op een hoge machine stand ingezet gaan worden maar ik zal zeker de temparatuur in de gaten houden!
 
Kristof S.;n405824 zei:
Is de DAP niet krachtig genoeg tov de Rupes, of waardoor gaat uw voorkeur naar de Rupes? Sneller herstel, mooiere finish?

Dit is mijn mening (die overigens wel deel met anderen), en dus (nog) niet gebaseerd op harde feiten en bewijzen van mijn kant, maar daar gaan we. In mijn ogen is het vermogen van een machine met vrije rotatie (zoals een DAP en een Rupes) van ondergeschikt belang omdat je toch niet meer druk kan uitoefenen dan tot je pad stopt met draaien. Daarom is een grotere uitslag veel effectiever (dus sneller). Nadeel van deze apparaten in mijn ogen is dat je grotere reactiekrachten krijgt als het niet perfect in balans is.

Mooiere finish? Ik weet het niet, lees wel van mensen die dat wel vinden ja. Ik heb wel eens een artikel van Kevin Brown gelezen waarin hij pleit voor een zo vloeiend mogelijke polijstactie, wat in zijn geval neerkwam op op de machine in de laagst mogelijke stand laten werken waarbij de pad nog wel roteert. Dan verplaats je de polijstkorrels in de meest vloeiende baan over het oppervlak en met een grotere uitslag, kan dat al bij een lagere snelheid, dus ja, het zou mooier moeten zijn. Maar dat heeft uiteraard ook met je eigen kunde te maken. Niet dat ik die van jouw in twijfel wil trekken uiteraard, maar een dure machine is niet perse een garantie voor een goed resultaat.

Als ik mag, zou ik nog wel twee andere machines in de strijd willen gooien, zeker gezien je opmerking over snel genoeg in de bovenste post. Je koopt een PAW voor een appel en een ei en dan heb je er nog een mooie tas bij ook. Oorflappen op en gaan. Nadeel is dat deze alleen 6,5 inch pads slikt. Of de Flex 3401. Deze heeft een geforceerde rotatie, waardoor de pad altijd roteert. Lijkt mij zeker ook een goede machine en met het Lake Country systeem nog iets flexibeler dan de Bigfoot. Dat zal je wellicht wat minder kunnen interesseren als je je DAP500 houdt. Enige nadeel van de Flex is dat ik ze eigenlijk wel opvallend vaak te koop zie op diverse fora, vaak maar 1 of 2 keer gebruikt, dus misschien zijn ze in de praktijk wel niet zo goed als op papier….?

Succes!
Tonie
 
Ik heb zelf sinds kort een flex 3401 en ben er erg over te spreken. Het mooiste zou zijn als je alle drie de machines kan vergelijken.

Zelf heb ik alleen ervaring met de dap 500 v2, dap 900 v2, dap 900 v3 en de flex waarbij elke machine voor- en nadelen heeft. De dap en ik vermoed ook de rupes zijn vergevingsgezinder door de vrije rotatie. De flex is wennen door de geforceerde rotatie, maar inmiddels wil ik niks anders meer.

Ik ben van mening dat het ook een persoonlijke voorkeur is, we rijden niet allemaal dezelfde auto, gebruiken ook andere waren, et cetera.

Mocht je de flex een keer willen proberen, stuur me een pb.

Succes met de keuze!
 
interesante topic dit.

jaren gelezen ook de dap500 aangeschaft.
maar nu ik me wat beter probeer bezig te houden met detailen wil ik ook gaan overstappen naar een andere, misschien iets beter machine.
heb ook mijn oog laten vallen op de rupes bigfoot.
een pro detailer die ik volg op youtube werkt er ook mee en een pro detailer waar ik ga tanken heeft ze allebei. wil niks anders meer zegt hij dus ja...

enkel nog de prijs wat afwachten.
 
Een machine met een grotere uitslag heeft meerdere voordelen in mijn ogen waaronder een mooiere finish imo.
 
@Emi
Ik heb laatst de Rupes Duetto van @m@rio gebruikt en het viel mij meteen op dat de machine "mooier" finished dan een Dap900.
Ik denk niet dat "beter" het juiste woord is, wel merkte ik verschil toen ik met de lamp de lak inspecteerde.
Niks mis met de dap finish, de rupes lijkt me alleen een netter resultaat te geven...of het ligt aan mij...misschien wil ik het zo zien.
Hmmm...zinloze post van mij dus eigenlijk, sorry :yum
 
  • Leuk
Reactions: m@rio