• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ruwe lak met swirls

DonButtie

Detailing chief
28 jun 2013
345
88
36
hee forummers

ik heb net voor het vrouwtje een "nieuwe" 2e hands auto gekocht. het is een Toyota starlet uit 1998. zwart metallic.
deze lak bevat zeer veel swirls over heel de auto.
zitten een paar flinke doffe plekken op waarschijnlijk van vogelpoep.
tevens

aangezien ik aan het kijken ben voor een dap 500 of iets in die richting wat op me pad komt.

heb ik graag advies met wat voor pads en andere spullen ik kan beginnen.

heb vorig weekend de auto goed met de hand gewassen met het 2 emmer systeem en in de turtle wax gezet.
het is niet het beste maar dacht het is een begin de rest komt wel.
na de wax beurt voelt de lak nog steeds erg ruw aan.
ik begrijp dat ik ook moet gaan kleien. deze stap wil ik ook zeker gaan uitvoeren.
daar heb ik geen vragen over alleen misschien welke ik het best aan kan schaffen.
vor de rest zie ik door de bomen het bos niet meer over welke producten ik kan gebruiken met welke pad enz.

fotos zal ik later toevoegen ivm dat het donker is buiten op dit moment.

hoop op en paar goede adviezen en voor de rest ga ik nog beetje forum verder afstruinen.

alvast bedankt

Begin anders eerst eens met alleen kleien en een lakcleaner. Daar verdwijnen de swirls niet van, maar dan moet de lak wel glad aanvoelen, en heb je een schone lak en eigenlijk kun je dan pas echt goed beoordelen hoe de lak er aan toe is. (als je niet direct verdere stappen gaat doen, wel weer even een waxlaag aanbrengen)

Japanse auto's hebben over het algemeen vrij zachte lak (als een auto overgespoten is, kan dat heel anders zijn), dus mogelijk dat je ook met de hand al een flinke verbetering kunt bereiken met polijsten, maar ik zou je adviseren om te wachten tot je een buitentemperatuur hebt van een graad of 15 (ik neem aan dat je buiten moet werken), ook vanwege de beschermlaag die je daarna aan wil brengen.

Hoi,
Je begin was goed, de auto wassen met het twee emmer systeem. De volgende stap was helemaal verkeerd. Ten eerste waarom Turtle Wax en waarom niet eerst de auto echt reinigen.
De volgorde is na het wassen: kleien, ontvetten, voeden, waxen ( een of meerder lagen). Als je overweegt een machine te kopen, doe je dan een plezier en koop een DAP 900 versie 3.
Uiteraard heb je meerdere pads nodig voor de verschillende handelingen. En vergeet ook de doeken niet, hoe meer hoe beter.
En uiteraard zal je iets moeten hebben voor je velgen, voor je ramen en voor de bekleding. En voor het wassen, als je die nog niet hebt, een washandschoen, een goede shampoo,
een emmer met een gritgard en een goede droogdoek.
Het belangrijkste advies is: ga eerst lezen op het forum. Er is een prachtig verhaal geschreven over handmatige behandeling van de buitenzijde van een auto. En ook is er een uitgebreide uitleg over de
machinale verwerking. Als je dat allemaal goed hebt gelezen en snapt, dan pas kan je de eerst volgende stap doen.
Ongeduldigheid bij deze tak van sport is je grootste vijand. Je krijgt dan vaak ongewenste resultaten en dat is jammer want het is zonde van de tijd en van de gemaakte kosten.
Eerst lezen, en snappen en dan stapje voor stapje verder komen. En natuurlijk kan je dan ook verder vragen stellen op het forum,
zeker als je het niet helemaal gaat zoals je dat verwacht had.
Ik hoop dat je hiermede verder op weg komt,
Veel succes met het leren en het doen.
Groet,
Jan

hee al hartstikke bedankt voor de tips.

maar het was maar effe een begin
ik heb turtle wax genomen omdat ik dat nog had staan.
weet dat het niet een goede wax is maar beter iets als niets.
weet niet meer waarom het geen goed product was maar weet het wel.
het is nu op dus die kan ook niet meer gebruiken.
wil nu gaan beginnen met een gewoon goede setup voor een beginner
dat ik de lak van mijn auto goed kan bijhouden.

wat betreft de ruiten heb ik goede ruiten reiniger.
die heb ik van een maat gekregen die in de auto ruiten zit.

en het dashboard in de starlet is van dat grijze harde plastic.
daar kan je niet veel aan verzieken, dit zeg ik uit ervaring.
heb hiervoor ook een starlet gehad die echt als honden uitlaat auto gebruikt werd
echt een enorme zwijnenstal. maar daar hebben we het niet over.

ik heb ook al de stappenplannen door gelezen die er gemaakt zijn.
daar staan duidelijke goede keuzes in maar ik kan dan weer niet kiezen.

ben niet echt merk afhankelijk dus maakt me dat ook niet uit.

heb wel een dap 500 goedkoop om daar mee te beginnen.

Maar belangrijk is om je wel even goed in te lezen, zowel qua stappen, en qua productverwerking.

Nu ideaal, want het is nu gewoon geelste koud buiten. Neem ook even het handmatige stappenplan door, en leg dit naast jezelf neer om te bekijken wat je wilt bereiken.

Mothers kleiset is idd heel goed, maar wat voor spullen heb je nu al bij je dap zitten qua pads/polijstmiddel?
Vooropgesteld dat je altijd een testspot moet maken (ff inlezen) kreeg ik met Mezzo en een oranje Monello pad bij de laatste Toyota die ik deed alle defecten (grovere krasjes) eruit. Voor de swirls was op mijn Rupes de gele pad/polijstmiddel combi genoeg om ze te laten verdwijnen. Ging erg makkelijk vond ik dus ga met je polijstmiddel niet te grof in het begin.

hee
ik heb vandaag inkopen bij de carclean winkel gedaan
heb daar de mothers klei set gekocht
zwarte monello pad voor op de dap500
insulator wax van collinite nr 845.
en een monello microvezel doek (welke ik er gratis bij kreeg echt top)

dit is de dap500

Foto-RQAIPRZG-D.webp

en de andere spullen

Foto-QFYJNYWC-D.webp

hoop dat de foto's het zo doen. maar ben er super blij mee en als het weer wat beter word dan ga ik zeker gelijk uitproberen.
later wil ik mijn collectie nog wel uitbreiden maar dit is een goed begin.
moet nog een goede shampoo halen en een glaze staat ook nog zeker op het lijstje.
denk dat ik zo al stuk verder moet komen.

al er nog mensen zijn die tips of iets hebben me betrekking tot andere producten enzo hoor ik dat hier graag

Mooi setje hoor. Starlets zijn topwagentjes, mooi dat je er tijd in gaat steken om hem weer te laten glanzen :)

Leuk setje, al had ik voor hetzelfde geld de Monello klei-set gekocht. (maar dat is achteraf gepraat: eerst die Mothers klei-set gebruiken uiteraard!)

Je spreekt over swirls die de starlet heeft; die krijg je dus niet weg met kleien. Daarvoor zul je toch echt moeten polijsten.......
Je hebt al een Dap, maar welke pads en polijstmiddelen heb je al, buiten de zwarte pad om? (was ook de vraag van Ric325i)
En, zoals gezegd: meer doeken :ja
Mocht je binnenkort toch gaan polijsten, wacht dan met het opbrengen van de Collinite wax; deze heeft een vrij lange standtijd, en het zou zonde zijn van de wax als je die er na korte tijd weer vanaf haalt!

ipv de collinite zou ik eerder de https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Polish_with_100_Carnauba_wax_946ml_PB_PWC32_101867 genomen hebben omdat je die makkelijk met de dap gebruiken kan, het zal niet heel veel polijsten maar het geeft je wel meteen een overzicht wat je daarna aan moet pakken en je hebt meteen een wax laag er overheen zitten.

Ik ben ook erg te spreken over het Mothers kleisetje. Zit ook een goede mf doek en mijn favoriete detailerspray bij.

op de fotos is mijn complete set up voor de dap te zien.
heb nog wel quick wax staan maar dat vind ik helemaal niks. weet niet van welk merk maar komt bij me ouders vandaan en je poets je de habbiewabbie om geen strepen en vlekken ervan over te houden.
tevens staat de starlet nu in de turtle wax dus ik wacht nog even met de dap erop zetten.
ga eerst me fiesta te grazen nemen want me hond heeft er in huis gehouden na menig modder bad.
en deze heeft de hele winter haast geen liefde van mij gehad en ziet er echt niet uit.
gelukkig word het van het weekend redelijk weer met een goede temperatuur boven de 10 graden.
ga eerst vanavond de fiesta eerst wassen.
heb shampoo gekregen van een vriend van Valma? zeg iemand dat iets want deze wil ik gaan gebruiken.
wat heb zelf zag ik geen shampoo meer.

vervolgens wil ik morgen de dap in actie gaan brengen.
met de wax dan natuurlijk gewoon ook omdat het kan.

tips over wax met de dap zijn altijd welkom want word mijn eerste keer met de dap en heb er zin in.
maar denk dat het interieur wellicht voorrang moet krijgen want is echt niet normaal hoe dat eruit ziet
zal er morgen even een foto van posten en denk dat ik project ervoor ga aanmaken maar dat komt wel.

Zeker als je gaat kleien en polijsten kan die Valma geen kwaad, bij voorkeur wat overdoseren, om bij het wassen al zoveel mogelijk wax te verwijderen. Voor een beginner vind ik de Poor Boys 4-step sample kit een mooie set: dan heb je goede shampoo, een lakcleaner (de Professional polish is ondanks de naam eigenlijk een cleaner), een glaze (de black hole) en een sealant (synthetische wax) in de vorm van Exp, als je daarover na een aantal uren of een dagje wachten nog een laagje Collinite 845 zet, is de lak voor maanden beschermd (mits goed aangebracht). Overigens als de auto tussen de Exp en de 845 een nachtje buiten slaapt, wel even afspoelen met water en een droogdoek erover heen, zodat er geen zand op de auto ligt. De 845 zet ik vooraf altijd een kwartiertje in warm water: dan wordt ie dun vloeibaar, en kun je met een klein beetje wax op je pad, makkelijk de hele auto doen.

Tip wil niet alles op 1 dag doen. Concentreer je op 1 dag op puur het lakwerk en doen een dag later het interieur bv. Persoonlijk zie ik niet het voordeel om 1 laag exp onder de 845 (De collinite on its own is denk ik al goed voor minimaal 4 maanden) te zetten. Maar goed ieder zijn eigen werkwijze . Zoals eerder gezegd even onder de warme kraan met die 845 en op een rode/zwarte pad stand 2/3 zo dun mogelijk aanbrengen des te makkelijker neemt ie af.

heb nog even gekeken naar me "nieuwe"shampoo
het is de valma wash and shine. https://www.Carclean.com/product/Valma/Wash_and_Shine_1000ml_S08_100161
staat dat deze de waxlaag niet aantast iig die van hun.
om dan toch door te gaan over shampoos

welke is volgens jullie de beste shampoo voor normale prijs om voor mij te gebruiken
zoveel mensen zoveel wensen
dus vandar dat ik graag paar suggesties wil

moet toch even zeggen alvast allemaal bedankt voor het meedenken en hulp
leer ik een hoop van en kan ik toch per product type wat beter kiezen waa ik mee wil beginnen
kan daarna altijd weer wijzigen als ik het niet fijn of goed vind.

Mother's Car Wash is een mooie shampoo voor een leuke prijs. Alternatieven zijn de Poorboy's Slick & Suds of de Gyeon Q2M Bathe.