• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

RVS afzuigkap weer netjes!

jobcohen

Detailing addict
16 aug 2010
24
50
Excuses voor de topictitel, maar ik baal momenteel enorm...

Afgelopen weekend heb ik onze rvs afzuigkap schoongemaakt. Het was al een tijd geleden dat dit gedaan was dus de afzuigkap zal helemaal onder een vettige waas met ingekoekte stof. Hoogste tijd dus voor een grondige schoonmaakbeurt!

Ik had eerst het afzuig gedeelte gedaan, ging allemaal goed. Daarna dacht ik: beter ook meteen de rvs koof maar even meedoen, dan is dat ook weer schoon. Daarna nog even met baby olie afgemaakt voor een streeploos resultaat. So far, so good.

Maar toen deed mijn vrouw vanavond het licht aan in de keuken:

dsc3347n.jpg


dsc3343p.jpg


dsc3342j.jpg


8-()) 8-())

Wat blijkt: ik dacht even met grove middelen te werk te gaan (lees: schuursponsje :|~* ), maar helaas had ik er niet aan gedacht dat een schuursponsje op rvs hetzelfde effect heeft als op autolak... :klap

Nu vraag ik me af: kan ik deze schade met een DAP900 proberen te verminderen? Ik heb Mezzo en Finale en een wolletje, oranje, wit en lichtgroen. Ik had nl. ergens gelezen dat de polijstmiddelen in de groeven van het geborsteld rvs gaan zitten.

Graag jullie advies, want zoals de afzuigkap er nu bijstaat is het geen gezicht. Laatste redmiddel: een nieuwe koof bestellen... :confused:
 
Daar ben ik wel benieuwd naar... Kheb namelijk vorig jaar hetzelfde gedaan :D
 
waterproof schuren

RVS is best te polijsten met VEEEL gedult

heb 2 jaar geleden deze is gepolijst

waterproof 3000
daarna comandant
daarna turtle wax

ps toen had ik nog niks anders :eek:)

RVSscorpiondemper.jpg
 
Ik heb laatst een rvs plaat(je) met de Dap en commandant gepolijst is redelijk gelukt.
Of deze grote afzuigkap met polijsten te redden is, probeer het eerst als proef op de binnenkant van de kap !!

Gebruik voor RVS kappen om te ontvetten gewoon APC en daarna Spray and Wipe, ik gebruik dit overal in mijn keuken ook op de hoogglans kasten. :ja

gr
 
  • Leuk
Reactions: Epicurean
Ik betwijfel of je in de keuken een gepolijste RVS plaat wilt hebben ...
Glittert als de ziekte, waarschijnlijk was hij origineel ook niet volglans
Je zou hem licht moeten borstelen, waarmee is sterk afhankelijk van de kwaliteit
Ik zou geen DAP nemen, die maakt geen rechte sporen zoals bij geborsteld
Vraag even bij een (Horeca)apparatenbouwer, die doen dat soort dingen dagelijks

Edit; + 1 voor Jeroen, Vlisingen zit er in ieder geval een
 
Ik zeg....steek de tunnel door...en wil je er best mee helpen,mn maat is trouwens keukenboer dus!!!!
 
Bedankt voor de reacties tot dusver. De bedoeling is niet om de koof tot hoogglans op te poetsen zoals de uitlaat van SandeR, maar de krassen die er nu inzitten wil ik er wel uit proberen te krijgen.

@Zuidwester: wat had je in gedachten om de koof mee te behandelen? De oversteek wagen naar de overkant is zeker een mogelijkheid!
 
Ik heb van de zomer een rvs uitlaatsierstuk gedaan, gewoon met inizio op paarse wol en daarna afbouwen.
Was geen enkel probleem, het is prachtig geworden.
 
Die geborstelde aanblik van een materiaal is volgens mij altijd gerealiseerd door het materiaal te schuren.

In de regel wordt het materiaal als plaat eerst geschuurd, voordat het bijvoorbeeld in een zetbank naar zijn uiteindelijke vorm wordt gezet. Ik heb wel eens op Discovery in zo een How Do They Do That filmpje gezien hoe een producent roestvaststalen fornuizen produceert. Grote panelen worden met een enorm schuurlinnen recht geschuurd.

Ik denk dat het je in ieder geval veel tijd gaat kosten, maar hieronder wat tipjes die je mogelijk op weg kunnen helpen, of in ieder geval een beeld geven van hoe te werk te gaan.

Ik zou zeker eerst aan de binnenkant wat testen, om te zien of je een acceptabel resultaat weet te behalen en testen met verschillende grofheden schuurpaper voor een juiste fijnheid van de schuurkorrel. Volgens mij is het geheim goede kwaliteit schuurpapier uit de auto-industrie.


&feature=related

&feature=related

http://www.klusidee.nl/Forum/about12373.html

En hieronder mogelijk een informatieve discussie:
http://www.finishing.com/4000-4199/4148.shtml

Aficior
 
Ik zelf gebruikt hier aan boord ook scotchbrite schuurmatjes(bruine kleur) voor..bij ons is hier buiten alle rvs relingen en steunen geschuurd en niet hoog glans ivm te veel moeten poetsen:-b het bedrijf waar dit gemaakt is vertelde dat hun dat gewoon lang de schuurband haalden om zo gelijk resultaat te krijgen. Van die dingen heb je wel verschilde grof heden dus moet je even kijken.
 
Precies hetzelfde hier, onze (reeds niet meer werkzaam) schoonmaakster had een schuurspons gebruikt. Helaas zag ik het pas nadat zij al weg was bij ons.

Nadat ik het opgemerkt had stoort het mij dagelijks maar heb geen idee hoe dit weer goed te krijgen aangezien ik geen hoogglans wil.
 
Gewoon op dezelfde manier waarmee wij RVS afwerken. Wij leggen RVS leidingsystemen aan in fabrieken en daar wil de klant ook geen hoogglans.
Zoals Schippersss zegt, bruine scotch bright..

http://www.jackchou.com/bicycles/p3/p3/scotchbright.jpg

Die dus... Beetje donkerrood/bruin is het.. Krijg je een geborsteld effect van en werkt prima op RVS..

Wel dus maar in 1 richting "borstelen" dan he!
Voor de grootverbruikers is het btw ook op rol verkrijgbaar;)
 
inderdaad voor een geborstelde look scotch brite gebruiken en wel graag dezelfde richting op borstelen.

Om RVS hoogglans te polijsten werkt eigenlijk alle vloeibare middelen niet lekker(en de omgeving zit helemaal onder), je zult daar een polijst vet voor moeten gebruiken samen met een polijst doorn of polijst schijven, als het helemaal glanzend is kun je het bijhouden met poets voor aluminium oid (ik gebruik daar belgom alu voor).

Mark
 
Zoals al eerder aangegeven wil ik de afzuigkap niet hoogglans hebben. Er zit nu een soort satijnglans/licht geborstelde look over en die wil ik graag terug in goede staat brengen.

Ik wacht de velletjes Scotchbrite van Wouter B met spanning af (nogmaals bedankt Wouter!) en ook wacht ik nog op nader bericht van Jeroen om eens met hem te kijken hoe dit probleem op te lossen.

Aan iedereen mijn oprechte dank voor alle nuttige bijdragen! :)^
 
Die kap lijkt erger als dat het is omdat de handeling niet in 1 richting is uitgevoerd, ik heb een hoogglans wc borstel houder die een beetje aanslag kreeg RVS geborsteld gemaakt met een schuurpapiertje, maar wel de hele tijd dezelfde draairichting aanhouden en vuala je hebt geborsteld RVS, het is wel een pokke klus maar het resultaat mag er dan ook wezen :rules
 
al gedacht aan een brillo pannensponsje?

daar zit een soort zeep in ff nat maken en in de lengte richting wrijven