• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Samenscholing van Nicknameless en MK-us ( veel tekst )

mk-us

Detailing guru
6 jul 2009
4.997
133
52
Zwaag
Jaaaa daar is ie dan
Laat ik allereerst beginnen met Patrick nogmaals hartstikke bedanken voor alles. jippie party -)^
Ik bedoel hiermee ook alles; het is niet alleen het gebruik van alle materialen ( voor ik het wist zat zijn SSF al in de gilmour ), maar veel belangrijker, alles kennis die ik heb opgedaan.
Nu wapper ik hier al een jaar rond en probeer ik zoveel mogelijk mensen de ( hopelijk ) goede weg op te helpen met adviezen etc, je komt er dan toch ineens achter dat je dan naast iemand staat
die er echt verstand van heeft en de kneepjes van het vak kent.
Je merkt gewoon aan alles dat er 1 brok ervaring aan de gang gaat, die met juist de kleine dingen het grote verschil laat zien.

Ik zal hieronder een beschrijving geven van hoe de vieze, vuile en bekrasde mondeo is ontstaan en hoe de geweldige zondag verlopen is
Het begon op vrijdagavond, was het zo zat, had destijds met Aron de mondeo aangepakt en die zag er toen weer superdeluxe uit en was er meer dan tevreden over !
Daarna de auto keurig bijgehouden en was de meest blinkende van de straat.
Toch waren er een aantal puntjes waar ik zelf niet helemaal over tevreden was ( mijn fout, leg de lat gewoon te hoog ) en gepoogd om het weer in dezelfde conditie te krijgen.
Zat zelf niet lekker in mijn velletje, lukte niet zoals ik wilde op gegeven moment zat weer ook niet mee ( regen regen regen ).
Heb je een mooie dag, sta je op met koppijn van hier tot jericho of staat het programma volgeboekt met andere huishoudelijke activiteiten en de gehele rompslomp.
Toch maar nog een keer wassen, balen als je toch weer wat ziet en voor je het weet zit je in een negatief spiraal.

Enfin, ik vrijdag Patrick een PM gestuurd of hij mij een kon helpen. Een paar minuten latet een PM terug met 'morgen ?', dit was wel heel rap en we hebben toch toch maar slim aangepakt en naar de zondag overgeheveld.
Ik de zaterdagavond kleinere flesje aangemaakt, en de gehele boel naar beneden gesjouwd ( damn, toch best veel spullen, en ik mis nog een boel HAHA ).
TuutTuutTuutTuut, wekker ging om 6 uur af ( auw ), uit bed gesprongen, aankleden, honden uitlaten, bakkie koffie en een broodje, verslaafd als ik ben nog even een bericht alhier typen en om 7 uur zat ik in de auto
op weg naar de hofstad van nederland, mijn o zo vertrouwde Den Haag.
Omstreek 08.10 gearriveerd, telefoon gepakt om Patrick een belletje te geven zodat hij de achteringang kan openen .... gloeiende gloeiende, netwerk spoorloos :(
20 minuten klooien, aangesproken door een vaag figuur met de vraag of ik 'm 600 meter kon brengen met de auto omdat hij zo ver had gelopen met een paar liter benzine en verderop met pech stond ....
yeah right ik ken mijn pappenheimers ondertussen wel ;)
Gelukkig kwam Patrick naar voren gelopen, opende de poorten van de 'hemel' en poef, daar stond de mondie op de door ons allen bekende detail plek.

De 206 stond daar smekend om een baasje met rijbewijs ]d~^ te blinken in de zon.
Uiteraard deze van top tot teen besnuffeld, upgrades bekeken en moet zeggen helemaaaaaal niet verkeerd !
De Dodo Juice Supernatural Gloss Trim Sealant Kit, heeft zijn werk idd zéér goed gedaan, wat een verschil met de onbehandelde delen.
Heb het flesje gezien, er is idd z.g.a. niks uit, en laat zien dat het zijn geld meer dan waar is.

Voor ik het wist had Patrick al SSF in de gilmour gedaan, wees 'm er nog op dat ik van alles had meegenomen en dat hij niet zijn eigen spullen hoefde te gebruiken,
was al als een kind zo blij met de helpende hand.
Welnee maakte allemaal niks uit, ging allemaal goedkomen )

Ik foamde de auto en ondertussen had Patrick de gritguard buckets al weer gevuld met een sopje en 1 met water.
Moet zeggen, werkt idd wel prettig en de washmitt over het rooster heen halen, het vuil verdwijnt keurig onder het rooster.
Auto drogen en dan huppeke het walhalla ingereden.

Rondje gelopen door Gerritse ( wat een boel spullen verkopen ze zeg ), vaste werkplek bekeken en met koffie in de hand retour.
Patrick kwam met dozen aangelopen en voor je het weet kijk je tegen een bouwlamp op een statief van 2½ meter ( dat is makkelijk ).
Brickman er bij en whoopsie de ellende sprong ons tegemoed (
Nu weet ik dat de linkerzijde ooit is voorzien van een nieuwe laklaag, dus de lakdiktemeter moet daar toch wat anders laten zien dan de rest.
Nu weet ik dat de Ford met de nieuwe Ka van een meekleurende kameleonlak heeft voorzien,
Nou …. Mijn 8 jaar oude mondeo kan er ook wat van: de lakdikte gingen heen en weer en was geen pijl op te trekken.
Het gaf wel enig indicatie, zat meer dan voldoende op om nog een keer lekker los te gaan en je zodoende wat houvast te geven, maar zoals inmiddels bekend je ontkomt niet aan de testspot ….

But no fear …. Nicknameless is here:
Rol gele tape werd tevoorschijn gehaald en in een vloek en een zucht waren alle trims e.d. weggestopt zodat die beschermd waren tegen de polijstinvloeden.
De Festool kreeg een staart in de vorm van het afkoppelbare snoer, en voorzien van een wite kompressor pad.
Toefjes Mezzo er op en klaar voor de testspot …. Asjemenou, als sneeuw voor de zon verdwenen alle nare swirls, krasjes en andere onaangename plekken !
Dat is toch weer een meevaller, heeft de vorige beurt toch iets zéér positiefs achtergelaten :party:
De motorkap had een nare vogelpoepvlek die ingebrand was en ook deze keer bleek die te sterk voor de detailer, grrr
Verder zaten er hier en daar wat kleine rare plekjes, Patrick kon mij vertellen dat het gekrakeeld was ( niet voelbaar ) en overspuiten de enige optie was .
Pech gehad, nu weet ik tenminste hoe en wat en kan ik mij er bij neerleggen.
Op de achterkant heb ik destijds de typeaanduiding weggehaald, dit is voor 99% gelukt, maar bij een bepaalde lichtval ze je het toch tevoorschijn komen.
Hiervoor is maar 1 optie: wetsanden …. Ahum, die slaat deze jongen maar even over, dat is toch echt iets voor de hele grote detailers onder ons en ik blijf er dus met mijn vingers netjes vanaf.

Tot zover de de testspots en defecten, tijd om ons te concentreren op het geheel en lekker positief de strijd aan te gaan !
Er wordt gekozen om geen 50/50 baan af te plakken, maar gewoon aan te vallen.
Gewapend met de rotary gaat Patrrick een gedeelte van de motorkap te lijf en deze wordt met IPA afgenomen
( ik zeg nog dat we niet teveel IPA moeten gaan gebruiken op zo’n dag, daar we straks nog onder invloed het pand zouden gaan verlaten HAHA ).
Ik moet zeggen dat IPA wel erg prettig werkt en ga tzt nog maar even op speurtocht om een kleine voorraad aan te leggen ( neenee, geen 50 liter bom )
Terwijl ik nog de verschillen sta te bekijken, drukt Patrick de rotary in mijn handen en zegt alsjeblieft.
Uuuhhh, uuuuhhhhh, vorige keer een heel klein stukje gedaan met de AEG van Aron tot daar aan toe, maar we weten dat een rotary geen kinderspeelgoed is en alle aandacht dus gevestigd dient te worden op het werk.
Nu wil ik ook niet als een mietje voorkomen dus dapper als ik ben :-" pak ik de Festool aan, doe er mezzo op, druk wat stippen en zet ‘m standje 1 om te verdelen.
Mwah makkie, tijd voor stand 4 en gaan.
Ik waarschuw Patrick dat hij beter een stukje opzij kan gaan gezien het feit dat hij precies in het schootsveld staat ( whoopwhoopwhoop de boemerang vliegt voorbij ).
Oh my god, nu weet je het, heb je keer gedaan, moet je toch even al je spierbundels gebruiken om hem in bedwang te houden, pff wat een power zeg !
Doe mijn deel, neem ‘m af, bekijk het geheel en nagenoeg alles verdwenen, jippiee.
Patrick loopt het geheel nog een keer strak na en tijd voor het volgende gedeelte.
Tussendoor nog tijd vrijgemaakt voor een bakje koffie en een sigaretje en rap weer verder.
Vol bewondering kijk ik hoe Patrick de rechterkant van de auto polijst.
Hoe simpel en eenvoudig lijkt het zoals hij de rotary over de panelen laat glijden.
De rechter achterdeur wil niet helemaal naar wens worden en de M105 mag even zijn werk gaan doen …. Problem solved :party:
Heb ook voor het eerst de padwasher in het echt gezien en gebruik van gemaakt.
Wat is dat een superuitvinding zeg, was even huiverig voor de kompressor pads maar dat maakt echt helemaal niks uit !
Als je om welke reden dan ook de pad even niet gebruikt, dan doe je ‘m er in, zet ‘m aan en ga je rustig heen en weer. Laat ‘m draaien in de padwasher om meeste water er uit te ‘slaan’ ,
haalt ‘m er uit en laat je om nog even draaien met je vinger langs de pad. Asjemenou, een z.g.a. nieuwe en dus schone pad komt er als een duiveltje uit het doosje.
Na afloop heb ik de pads nogmaals goed schoongemaakt in de padwasher en bij thuiskomst hoef je er eigenlijk weinig aan te doen !
Nu had enigszins gehoopt dat mijn rotary kunsten alleen op het stukje motorkap beoefend diende te worden; nope, de auto wordt in zijn geheel met de rotary gedaan en ik mag weer lekker verder stuntelen.
Met in mijn achterhoofd dat je goed zelf dient te bewegen en niet alleen je armen of bovenlijf, trappel ik rustig van links naar rechts.
Eerlijk is eerlijk, als ik de foto’s achteraf bekijk dan zie ik dat de techniek nog ver te zoeken is want ik houd de rotary toch niet altijd helemaal correct vast.
Desalniettemin is er wel licht aan het einde van de tunnel, want naar mijn beste weten heb ik totaal geen hologrammen achtergelaten.
De vraag rees wel hoe hologrammen nu precies ontstaan; ik had een ingeving:
De rotary draait 1 zijde op, dit merk je indien je bezig bent en in tegengestelde kant op gaat,
de rotary werkt dan zeer tegen en wilt dan alle kanten op gaan ( overdreven stuiterend ).
Mijn stelling / vraag is: stel dat je eindigt met die kant op, is de kans dan groter op hologrammen dan wanneer je de draaiende kant op eindigt ( soepel ).
Wie antwoord heeft mag het zeggen, wij kwamen er niet 100% uit.
Enfin, tijd om het geheel met Finale op rood ( zwart was even buiten gebruik ) te finishen.
Zo gezegd zo gedaan, en de auto werd nadien weer buiten gezet om nogmaals gewassen te worden ( achtergebleven polijstmateriaal te verwijderen ).
De auto niet gedroogd om de kans op krasjes te elimineren, alleen op het laatst heel zachtjes gedept.
Tijd voor een Glaze; is het niet omdat ik de vorige keer zo tevreden was, dan is het wel omdat het zo waanzinnig lekker ruikt …. Black Hole voor mij !
Terwijl deze aan het hazen is, gaan we het maar alvast over de wax hebben.
( ik had in de ochtend al de collectie van 50 waxen besnuffeld gezien mijn afwijking voor lekkere geurtjes e.d. ).
Op een gegeven moment loopt Patrick weg en komt terug met een doorzichtig plastic afsluitbaar bakje met een roze iets er in en zegt dat ik hier wel een aantal keren de mondeo kan verwennen.
Ik vraag wat het is, hij zegt wat denk je, ik ruik er aan en ik weet meteen wat het is:
WOLFGANG FUZION ! ! ! ! !
Jammie, jammie, jammie, dé wax die iedereen zijn / haar hartje bekoort !
Denk niet dat ik hoef uit te leggen hoe blij ik hiermee gemaakt ben :heart_eyes: :heart_eyes:

Tijd om de Black Hole af te nemen met de o zo zalige Eurow doek en de auto te voorzien van een likje wax.
Alsof het niet gekker kan, wordt de grote pot Fuzion gepakt en gaat deze met een mooi dun en egaal laagje er op.
Damn, dat gaat soepeltjes, zalig zacht glijd het padje in de pot en de zalige geur komt je tegemoet.
Omdat het een Wax ON Wax Off is, hoef je niet te wachten en kan hij dus zéér rap worden afgenomen.

De deuren gaan open, kleine kiertjes en plekjes worden nog even nagelopen met APC en een doekje en dan zijn de ramen aan de beurt.

De banden worden voorzien van de Wolfgang Black Diamond Tire Gel.

Willen we de auto naar buiten rijden voor nog een photoshoot, duikt Patrick in 1 van zijn vele sytainer kisten ( wat een onwijs perfect systeem is dat zeg, alles past op elkaar, kan je met grootste gemak aan elkaar vastklikken en meenemen ),
haalt er de Mothers Wax mag & Aluminium Polish tevoorschijn en maakt de 2 uitlaten weer blinkend ( finishing touch ).
Ik rijd de Mondeo naar buiten, wachten even op de zon die zich net achter een grote wolk verscholen hield en de foto’s worden gemaakt.
We babbelen nog wat na en wederom loopt Patrick even weg om daarna terug te komen met nog een waanzinnig geschenk.
Wat het is, blijft tussen Patrick en ik, maar kan vertellen dat ik er onwijs blij mee ben ! ! ! ! !
De ‘hemelpoort’ gaat weer open, we zeggen elkaar gedag en ik ga weer op pad.

Nog even langs mijn dochter en haar vriend in Leiden om daar een hapje mee te eten.

Het zal ongetwijfeld tussen mijn oren hebben gezeten, maar het leek wel of elke automobilist op de terugweg naar mijn mega blinkende bolide gluurde, kan ook zijn gekomen omdat ik met een grijns van oor tot oor in de auto zat HAHA.
Kwam vervolgens om 23:30 weer heelhuids thuis aan, heb de gehele bende uitgeladen, een lekkere douche gepakt en heb zalig geslapen.


Patrick, nogmaals onwijs bedankt voor alles, je bent een topper !
----------------------------------------------------------------------------

>>> Foto's gemaakt door Nicknameless, ter illustratie verduidelijking van het geheel vind je hier
 
Mooi verslagje weer kerel:)^

En zo zie je amar weer hoe een volwassen iemand zo blij als een klein kind kan worden:D
 
Ik ben nu wel heel benieuwd naar dat geschenk.]d~^

Maar wel mooi mk_us, jouw dankbaarheid en nicknameless, jouw instelling om iemand zo te helpen, toppie.

Weer met aandacht gelezen de show off en deze write up
 
Leuk geschreven! Komt helemaal goed als ik het zo lees :)
 
leuk geschreven....en inderdaad samen met een gelijkgestemde ziel detailen is erg fijn.
Ik heb die ervaring met focusio ook al opgedaan. Je leert van mekaar trouwens steeds nog wat kneepjes bij.
Al snel merk je dat je direct op mekaar ingespeeld geraakt en je elkaar niet gemakkelijk in de weg loopt; resultaat je verzet bergen werk en een (fijne) dag is zo voorbij :)^
 
Leuk verhaal en je hebt veel geleerd zo te lezen.

Stiekum ben ik wel een beetje jaloers op alle privé lessen met de rotary die je ondertussen hebt gehad. Nooit gedacht dat ik serieus over de aanschaf van een rotary zou nadenken, maar gezien de resultaten die ermee worden behaald..... Tis toch net weer een stapje hoger.
 
@IceT:Heb het nu van dichtbij gezien en zelf gedaan maar deze jongen gaat toch echt zonder enig begeleiding en verdere opleiding geen rotary gebruiken hoor.
Was en ben nog steeds voor de volle 100% van overtuigd dat je aardig wat DAP ervaring achter je moet hebben staan en zéér zeker een clinic moet volgen.
Kijk voor de fun of er iemand in de buurt een rotary heeft en of je die 5 minuutjes mag vasthouden, dan weet je precies wat ik probeerde te omschrijven met dat ie weg wilt springen.
Kostte mij echt véél meer moeite om hem een rechte baan te laten lopen laat staan gewoon vasthouden op een vertikaal deel.
Ik kreeg bv weer de tip van Patrick door die hij van Goku/Kees ooit heeft gekregen m.b.t. de armpositie.
Ik kan hem ook goed gebruiken met de DAP en als ik tzt bij iemand ben kan ik het weer doorgeven :)
Ergens op het forum staat nog een korte powerpoint cq pdf van Tinus/Martijn die hij gebruikt tijdens de clinic ( interessant stukje o.a. Zenith plateau )
Als het vrijdag redelijk weer is dan ga ik de Alfa 146/7 ( uuhh ) van de vriend van mijn dochter DAPpen.
Zodoende hij weer een ( hopelijk ) mooie auto en ik een stuk ervaring rijker.
@Dibbuz: echt wel, heb de pret weer hervonden
@Tamer: gngagna, lips are sealed
@RST-smurf: geeft je soort van zwitserleven gevoel waarvan ik vind dat iedereen die op zijn tijd weer even verdient
 
5 minuten met een rotary en op een (horizontaal) deel, daar leer je het niet van :no
Het is de kunst om de rotary te kunnen hanteren in alle posities, daar ligt juist de uitdaging en de techniek.

Gewoon dat ding in je handen nemen en gaaaaaaaaaaaaaan!
 
Ik ben ook steeds sprakeloos als ik een show off van Nicknameless zie! Wat kan hij een auto laten glimmen. Misschien dat hij mijn Golf ook eens onder handen wil nemen.
 
Met veel plezier gelezen mk-us! Erg leuk geschreven. Dat was een productieve en educatieve dag. De wagen ziet er weer als nieuw uit! Nicknameless is een van de beste! Toppie!
 
Heeerlijk dit soort verhalen, ik ga er altijd even lekker voor zitten.. en af en toe moet ik gewoon lachen om je manier van schrijven :D
:D

Ik zou me al vereerd voelen als ik Patrick een keer de hand mag schudden :party:
 
mk-us zei:
@IceT:Heb het nu van dichtbij gezien en zelf gedaan maar deze jongen gaat toch echt zonder enig begeleiding en verdere opleiding geen rotary gebruiken hoor.
Was en ben nog steeds voor de volle 100% van overtuigd dat je aardig wat DAP ervaring achter je moet hebben staan en zéér zeker een clinic moet volgen.
Kijk voor de fun of er iemand in de buurt een rotary heeft en of je die 5 minuutjes mag vasthouden, dan weet je precies wat ik probeerde te omschrijven met dat ie weg wilt springen.
Kostte mij echt véél meer moeite om hem een rechte baan te laten lopen laat staan gewoon vasthouden op een vertikaal deel.

Oke, Oke je hebt me (nu alweer) overtuigd om het vooralsnog bij mijn DAP500 te houden. Maarja, wees eerlijk, van zulke foto's wordt je wel enthousiast!!! :D


nicknameless zei:
5 minuten met een rotary en op een (horizontaal) deel, daar leer je het niet van :no
Het is de kunst om de rotary te kunnen hanteren in alle posities, daar ligt juist de uitdaging en de techniek.

Gewoon dat ding in je handen nemen en gaaaaaaaaaaaaaan!

Haha, dank voor het vertrouwen (in je mede-forummers), maar ik ga er nog maar eens goed over nadenken.

Gr.
René
 
Wat zei ik in het begin: regen regen regen, en wat hebben we dus vandaag gehad .... I rest my case ;)
Ik zei ook dat ik de smaak weer te pakken had .... elk nadeel heeft zijn voordeel, dus daad bij woord en net als al die andere gekken alhier
naar buiten gelopen in de regen met het fototoestel om de beading vast te leggen.
Helaas moet ik nog steeds een digitale body aanschaffen ( super lenzen zijn er wel ), maar om nu aan te kloppen voor een 35mm film, hmmm
genoeg gebabbeld, tijd voor de crappy phonepics ( grrrr, kan dus niet handmatig focussen ):
FUZION-TIME :)
ShowOffMK-us-02-48.jpg

ShowOffMK-us-02-49.jpg

ShowOffMK-us-02-50.jpg