• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scania achterbumper

RogierV12

Detailing rookie
19 jul 2010
1.011
0
Ik ben al een paar weken bezig met een project voor de truck, ik heb 't op een ander forum al een beetje gepost en ik bedacht mij dat jullie het mss ook wel interessant zouden vinden.
Daarom post ik het ook maar even hier....

Mijn vrachtwagentje is zo lief geweest om laatste tijd helemaal niet meer voor onverwachte onkosten te zorgen, en daarom heeft ie wat extra's verdiend.
Hij krijgt van mij een mooie nieuwe custom achterbumper met Scandinavian-style verlichting.

Flink zoeken op internet leverde dit op:
IMG_2158-1.jpg

Is al aardig in de richting maar moet nog wat aangepast worden, lees: nog meer lampjes! :grinning:
Zo moet het er uiteindelijk uit komen te zien:
IMG_2170.jpg

Bumper besteld + extra lampen en laten afleveren bij de Scania alwaar mijn Parttime chauffeur/monteur werkt.
IMG_2205.jpg

Deze fijne pik gaat 'm in z'n vrije tijd monteren op m'n auto.

Denk niet dat dat een simpel klusje is van een avondje want er moet nogal wat aangepast worden.
De truck op de bovenstaande foto is namelijk maar een 2-asser en heeft geen luchtketels in de weg hangen op de plek waar de bumper moet komen.
Aangezien ik een 3-assige trekker bezit heb ik daar wel last van.
IMG_2171.jpg

Van de week heeft hij en een collega de auto aan het eind van de middag opgehaald om vast een begin te maken.
De ketels gaan verhuizen naar de plek waar ooit een demper zat (die heb ik er bij aankoop gelijk af laten halen en vervangen door een op maat gebouwde RVS uitlaat zonder demper)
IMG_2235.jpg

Best een hele klus want er lopen talloze luchtleidingen door het chassis die dan dus ook allemaal verplaatst moeten worden en er moet een ophanging gemaakt worden voor de ketels.
s'Avonds laat (een uur voordat ik weer moest rijden) stuurden die jongens me deze foto:
IMG_2236.jpg

Ik belde meteen op want ik begon me toch wel zorgen te maken of de auto wel rijdbaar zou zijn een uur later 8o
Ze vertelden toen dat dit alleen was om te passen, de ketels moesten nog even teruggemonteerd worden aan de achterkant en de nieuwe leidingen waren wel getrokken maar nog niet
aangesloten.
Gelukkig stond de auto een uur later helemaal klaar op me te wachten en kon ik weer aan het werk, binnenkort gaan ze weer verder met het ketelverhaal.

De bumper zelf moet ook nog aangepast worden want er moeten dmv. waterjetsnijden nog 4 extra gaten gemaakt worden voor de 4 rem/achterlichten in het midden en daarna moet ie natuurlijk ook nog netjes gespoten worden.

Zelf heb ik ook nog wat gedaan want er moet natuurlijk ook een spatlap onder en deze laat ik ook maken volgens eigen ontwerp.
Hiervoor heel internet afgezocht en (je gelooft het niet) op een modelbouwforum kwam ik een ontwerp tegen wat mij wel beviel.
images-4.jpg

Moeilijk te vinden, want ik wilde de oude type scania letters zoals ze in de jaren '80 op de trucks zaten, tegenwoordig zijn de letters ronder.
Ook moesten de logo's aan weerszijden vervangen worden door een V8 logo let wel, ook oude type.
De foto's vervolgens opgestuurd naar de fabrikant en die kwam een paar dagen later terug met dit ontwerp
IMG_2189.jpg

Deze heb ik afgekeurd want het moderne V8 logo staat er op en dat moet niet(jaja ik ben een ongelofelijke zeikerd wat dit betreft)
Nog maar even een voorbeeldfoto opgestuurd van het oude V8 logo en een paar dagen later was het in orde en kon ik groen licht geven voor productie.
IMG_2222.jpg

Levertijd is 5-7 weken maar dat is niet zo erg want de monteur,metaalbewerker en spuiter hebben ook nog wat te doen.

1 Week later..........

Gisteren zou GJ (mijn monteur/chauffeur) weer verdergaan met de achterbumper.
Dus toen ik zaterdag om 11u s' morgens klaar was na een hele nacht werken belde ik hem op dat de auto gereedstond voor 'm in Nieuwegein.
'Kom je niet even helpen dan?' was het antwoord op de whatsapp en ik zei dat ik toch even een paar uurtjes ging slapen.
Ik werd gelukkig bijtijds weer wakker en om een uur of 14:30 stond ik dan weer bij de Scania in Utrecht alwaar GJ en een collega al druk bezig waren geweest om de ketels (weer) te verplaatsen.
Deze keer is alles ook gelijk aangeloten op de luchtleidingen die ze vorige keer al getrokken hadden.
IMG_2283.jpg

IMG_2284.jpg

Man wat past dat mooi, er straks niks meer van te zien.
IMG_2287.jpg

Alles weer netjes dichtgebouwd en klaar, dat is alvast gereed.
IMG_2292.jpg

Ik mocht de achterlichten en spatborden eraf gaan slopen zodat we kunnen beginnen met passen.
Bumper op z'n plek houden met behulp van de heftruck.
IMG_2285.jpg

Wauw man de truck gaat er echt 100x dikker uitzien als het af is :drool
IMG_2286.jpg

Na wat meetwerk kan ik vast de steunen gaan zagen (Rogier in Scania overall, zeldzame foto)
IMG_2288.jpg

Terwijl GJ nog even wat roest van het chassis afhaalt
IMG_2290.jpg

Na het op maat zagen en boren van de bevestigingsgaten kunnen de steunen aan de bumper gelast worden.
IMG_2291.jpg

Hierna hebben we de gaten waar de middelste lampen in komen nog uitgemeten en afgetekend en toen was het tijd om alles weer terug te bouwen.
Het was namelijk al vrij laat geworden en de truck moet zondagavond wel berijdbaar zijn.
Klokslag 22:00u zat alles er weer op en reden we (met een nu wel een beetje naakte achterkant) het hek uit, man ik was gesloopt!
IMG_2293.jpg

Bumper is nu klaar om de extra gaten te laten zagen en daarna kan ie gespoten worden.
Volgende week weer verder!

Weer een week later....

Het was weer tijd voor de jaarlijkse grote beurt en m'n cabinevering was na 1,4miljoen kilometer ook wel aan revisie toe.
Ik had nogal veel speling in de cabineophanging wat resulteerde in erg zweverig rijgedrag en overhellen in de bochten, niet echt prettig gevoel dus.
foto's van de door en door verotte lagers:
8f98cc8e.jpg

55363893.jpg

Niks meer van over 8-o , en in de ring waar het lager inzat daar zaten allemaal kuiltjes van de kogellagers in die er bij enkel hobbel ingebeukt werden.
Dus was het nodig? JA! :D

Ook heeft GJ de gaten voor de middelste lampen in de bumper gesneden en de spatlapbevestiging en de steunen voor de lengteborden erop gelast.
2c13adf1.jpg

Gister is de bumper afgeleverd bij Ematra in Barneveld, alwaar ie gestraald,geschoopeerd en gespoten zal worden.
Deze week moet dat ook klaar zijn en dan rest alleen nog maar het elektrische gedeelte (dat wordt een heeeele hoop draden trekken)
Ook even gerommeld met de fotoemmer om te kunnen zien hoe het eruit ziet met mijn eigen spatlap
IMG_2315.jpg



to be continued..........
 
@ Michelv, dat is hetzelfde als je zegt, waarom mooie lichtmetalen wielen.. die zie je ook niet als je in de auto rijdt ;)

@ Rogier, ontzettend leuk om te zien en lezen !
 
Leuk topic Rogier :)^ Ga het zeker volgen, mooie truck blijft het! En op een truck moeten veel lampen. :ja
 
Wel mooi Rogier, maar ik vraag mij toch echt af waarom nog zoveel investeren in een wagen die al 1.4 miljoen heeft gelopen.
 
Kan zien dat er een eigenrijder erop zit:)^

Zal hem goed staan kerel.

En straks de gehele wagen ook een detailbeurt geven , heeft die wel verdient na al die Km`sw^^w
 
Mooie klus Rogier, stiekum toch veel meer werk dan je zo op het eerste gezicht zou denken.
Even blijven volgen want ik wil het eindresultaat wel graag zien.
 
Ik vind het altijd wel mooi om te zien dit soort achterbumpers. Ik begrijp het alleen niet vanuit het geld verdien perspectief. Je verdient er niets mee en op een auto met 1.400.000 km is het eigenlijk toch gewoon zonde?? of wil je er nog jaren mee rijden?

Heb je eigenlijk geen last van de hoge maut kosten?
 
Ik rij tegenwoordig binnenland, rondjes om de kerk welteverstaan. (dus geen last van maut)
Over 5 jaar heb ik deze truck nog steeds en waarschijnlijk over 10 jaar ook nog wel.
Zo'n scania V8 is bij goed onderhoud eigenlijk onverwoestbaar dus een nieuwe hoef ik niet.
En dat gekloot met een digitale tachograaf zie ik al helemaal niet zitten en dat weerhoudt mij ook van de aanschaf van een nieuwe.

En het perspectief 'je verdient er toch niks extra mee?' je krijgt toch ook niet meer salaris als je je auto verlaagd ofzo.
Dit moet je zien als werk wat tevens een stukje hobby is, ik hou van dikke auto's en dus ook van dikke trucks.....
 
@RogierV12: Wat een prachtige aanpassing! :)^ Ik vind de achterkant enorm dik worden. Zulke achterbumpers zie ik eigenlijk alleen maar op buitenlandse vrachtwagens en niet vaak op Nederlandse.

Je ziet ook maar weer dat het niet 'even een ander bumpertje is'! Enorm veel werk, respect voor jou en je monteur! Ook al levert een nieuwe bumper financieel niets op, je kijkt er zelf altijd naar als je buiten bent en als je er, net als ik, van geniet, waarom niet?

Veel succes verder, ben benieuwd naar het eindresultaat!
 
Recentelijk een hele zwik van deze hella lampen op moeten sturen naar dit bedrijf.

Erg leuk om te zien wat er uiteindelijk mee gebeurd!
 
Die digitale tacho valt goed mee te leven hoor.:ja
Zeker met alleen binnenlandse ritten.
Je blijft immers de zelfde rijtijden houden als met de analoog.
Alleen zit jij straks met het probleem dat je haast nergens meer kan komen met een wat meer vervuilende motor