• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schade aan velg na bezoek dealer

dennisfrl

Detailing rookie
10 mrt 2011
31
0
Beste Carcleaners,

Gister waren mijn voorbandjes na 45.000km aan vervanging toe. Uiteraard goed rondgekeken maar uiteindelijk besloten om het bij mijn eigen VW dealer te doen, aangezien ik hierop vertrouwde dat dit goed zou komen. Een aantal maanden geleden heb ik hier mijn band laten plakken en kwam erachter dat de velg toch licht beschadigd was, helaas te laat, maar vanuitgaande dat dit eenmalig een foutje is geweest....

Voordat de klus begon heb ik nog even duidelijk aangestipt dat ze voorzichtig moesten doen... Zie het resultaat;

15yjbpe.jpg

30d83z6.jpg

2l8umbo.jpg



De velgrand is over een heel groot deel kapot 'gedrukt', raar ribbel motief door de lak. Daarnaast is er op een plek zo hard geperst dat het aan de voorkant is gaan scheuren/loskomen (de lak?, foto 2).

Ik heb direct opgebeld en mag maandag langskomen. Deze schade is toch niet normaal? Heeft iemand enig idee wat een herstel zou kosten? Ik heb juist voor de VW garage gekozen omdat ik deze meer vertrouw dan een gemiddelde bandenboer... Ik heb er een dik uur op moeten wachten en rond de 70 euro werkloon voor moeten betalen....

Met vriendelijke groet,
Dennis.
 
Dit hoort duidelijk niet en een professional kan dit ook voorkomen. Het herstellen van de rand zal zo'n € 90,- kosten.

Mocht je in de buurt van Rotterdam zitten, dan raad ik je Baan velgen aan voor het wisselen van banden.
 
Heb een bekende bandenzaak gebeld maar die hadden deze band, in de versie die ik wou, niet op voorraad. De levertijd was ook aardig lang, vandaar dat ik uiteindelijk hiervoor koos.
 
Was de schade dan niet meteen te zien toen je de wagen kwam afhalen ?

Als ik nieuwe banden laat steken , ongeacht waar dan ook , is het eerste wat ik doe : de Brinkmann erop laten schijnen en kijken hoe alles eruit ziet....

Ik zou al beginnen met een mail te sturen naar de dealer , dan kunnen ze zich al wat "opwarmen" voor je bij hun staat . ( en kunnen ze al een voorstel bedenken )
 
grandscenicman;n391620 zei:
Was de schade dan niet meteen te zien toen je de wagen kwam afhalen ?

Als ik nieuwe banden laat steken , ongeacht waar dan ook , is het eerste wat ik doe : de Brinkmann erop laten schijnen en kijken hoe alles eruit ziet....

Ik zou al beginnen met een mail te sturen naar de dealer , dan kunnen ze zich al wat "opwarmen" voor je bij hun staat . ( en kunnen ze al een voorstel bedenken )

Het is ongeveer 50/50, de minst erge kant stond onder. Daarnaast was het erg donker grijs weer, thuis inderdaad met een lamp ontdekt.
 
Hoe weet je eigenlijk of je met een goede bandenspecialist te maken hebt? Ik woon bv in Breda. Waar anders dan de volvo dealer zou ik naar toe moeten gaan?
 
Als jullie willen kan ik wel eens een foto posten van het resultaat van een bandenspecialist. Veel erger dan wat hier te zien is! Het komt er gewoon op aan een bedrijf te vinden dat met respect omgaat met je velgen. En dan hangt het er nog vanaf wie je die dag treft bij het bedrijf ...
 
Vanmorgen bij de dealer geweest. Zeggen dat het van de band komt, waarbij de wang de velg beschadigd... de apparatuur zou onmogelijk dergelijke schade kunnen veroorzaken :no
 
Nog even inhaken: andere goed bandenmonteer bedrijf is Bandimex, Rotterdam. Goede apparatuur (kunnen banden ook super balanceren) en expertise. Werken zeer netjes en nauwkeurig. Lopen alles na met een momentsleutel (gros van de banden bedrijven draaien je velgen aan met de luchtsleutel....not done wat mij betreft)en zijn voorzichtig met je velgen.

Weer on-topic: Ja leuk antwoord dus... kun je weinig mee,en eigenlijk zeggen ze: jammer de bammer?
 
Komt het wel op neer. Ze zijn niet beroerd om te betalen, maar in dit geval is het echt 100% zeker niet door hun toedoen ontstaan..... Kon kiezen voor een onafhankelijk schade specialist (aangewezen door garage) welke ik na ongelijk zelf mocht betalen.
 
dennisfrl;n391755 zei:
Vanmorgen bij de dealer geweest. Zeggen dat het van de band komt, waarbij de wang de velg beschadigd... de apparatuur zou onmogelijk dergelijke schade kunnen veroorzaken :no

een rubberen band die schade veroorzaakt aan de velg, kon hij nog recht in je ogen kijken toen hij dat lul verhaal aan je vertelde
 
  • Leuk
Reactions: Tim
opelmark;n391762 zei:
een rubberen band die schade veroorzaakt aan de velg, kon hij nog recht in je ogen kijken toen hij dat lul verhaal aan je vertelde

Heb je wel eens zelf banden omgelegd?
Vergis je niet hoeveel kracht er voor nodig is om die band over de rand te krijgen!
En hoe platter de band is hoe erger dit wordt!
Ik verbaas mij wel eens dat velgen relatief zonder schade die banden omgelegd krijgen.
Wat wel helpt en waar nog wel eens te nonchalant mee wordt omgesprongen is dat er te weing of te schrale bandenzeep wordt gebruikt tijdens de montage.
Aan de binnenzijde heb je niet zoveel nodig maar aan de buitenzijde des te meer, vooral het laatste kwart kan met laagprofielbanden soms heel moeilijk gaan.
Mede omdat je met die laag profiel banden de hiel niet in het diepere velgbed kunt drukken om hem meer ruimte te geven.
 
opelmark;n391762 zei:
een rubberen band die schade veroorzaakt aan de velg, kon hij nog recht in je ogen kijken toen hij dat lul verhaal aan je vertelde

Dat dacht ik dus ook. De schade heeft wel hetzelfde motief als de binnenrand van de band zeg maar, maar ik vond het nogal raar dat dat kon gebeuren.... Ik ga het toch nog maar eens na laten kijken door een bandenzaak en zien wat die erover zegt.

Sowieso is het een fout van de garage, mocht dit het geval zijn is de auto door hun met een verkeerde velg/banden combinatie geleverd.
 
Rolf;n391764 zei:
Heb je wel eens zelf banden omgelegd?
Vergis je niet hoeveel kracht er voor nodig is om die band over de rand te krijgen!
En hoe platter de band is hoe erger dit wordt!
Ik verbaas mij wel eens dat velgen relatief zonder schade die banden omgelegd krijgen.
Wat wel helpt en waar nog wel eens te nonchalant mee wordt omgesprongen is dat er te weing of te schrale bandenzeep wordt gebruikt tijdens de montage.
Aan de binnenzijde heb je niet zoveel nodig maar aan de buitenzijde des te meer, vooral het laatste kwart kan met laagprofielbanden soms heel moeilijk gaan.
Mede omdat je met die laag profiel banden de hiel niet in het diepere velgbed kunt drukken om hem meer ruimte te geven.

De heren van het autobedrijf gaven aan dat deze schade er altijd is geweest, maar omdat ik een nieuwe band heb (Contisport 3 naar 5) en de velgrand iets minder is, het nu een stuk beter zichtbaar is. Maar toch heb ik het bij mijn achterbanden, waar dus die oude band om zit, niet gezien... De meneer ging nog wel met zijn nagel langs die rand om te voelen of het echt schade was en heeft daarbij 2 nieuwe krassen gemaakt, bedankt he! ]-0

Ik betaal niet voor niets 70 euro aan werkloon, mag er vanuitgaan, hoe lastig het ook is, dat dit goed gedaan gaat worden.
 
dennisfrl;n391510 zei:
De velgrand is over een heel groot deel kapot 'gedrukt', raar ribbel motief door de lak. Daarnaast is er op een plek zo hard geperst dat het aan de voorkant is gaan scheuren/loskomen (de lak?, foto 2).

Het "ribbelmotief" wordt inderdaad door de band zelf veroorzaakt, en is niet ontstaan door de demontage/montage van de band.
Ik heb dit slijtagebeeld in de praktijk vaker gezien. Soms is deze ribbelvormige slijtage heel diep, loopt het tot ver in de velgrand door en kun je het alleen zien als je de band uit de buitenste velgrand drukt.
Eventueel zou je dit schadebeeld ter beoordeling kunnen voorleggen aan een gerenommeerd bandenbedrijf.
 
@Carl Einser: Bekend hoe dit kan ontstaan? Foute band velg combinatie of verkeerd gemonteerd? Lijkt me niet dat dat normaal is.