• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schade ondanks Parkeer sensoren! Wat denken jullie?

Johnny Bravo

Detailing addict
18 jun 2011
170
62
Gister reed ik ergens achteruit en blindelings vertrouwde ik op mijn parkeersensoren....
Kraaaak ik stopte direct en wilde vooruitrijden maar dat lukte niet, ik was met mijn bumper over een paaltje gegaan en mijn hele achterste bumper hing half los.
Mijn parkeersensoren hebben niet gepiept ...
Op het boekje staat alleen dat zij zich niet verantwoordelijk houden voor schade door slecht geinstalleerde parkeersensoren (maar deze zijn door de dealer er zelf opgezet). En dat het slechts een afschrik middel is en geen anti-diefstal middel. (kennelijk verkeerd geknipt en geplakt uit het inbraakalarm boekje...)

Ik ben erg benieuwd hoe jullie denken dat ik hier juridisch in sta. Is de schade te verhalen omdat mijn parkeersensor niet werkte?

Ik ben een voorzichtige chauffeur en heb dus ook een maximale no-claim welke ik zo wil houden!

Bij voorbaat dank!
Dries

als je met je bumper over het paaltje heen gegaan bent neem ik aan dat het een redelijk laag paaltje was ?
het kan dus zo zijn dat de parkeersensoren er domweg overheen "gekeken" hebben.

hoe het juridisch in elkaar steekt weet ik niet maar of de schade te verhalen is betwijfel ik.

waarschijnlijk zit het op verschillende manier goed dichtgebakken zon organisatie.
het zij met nutteloze voorwaarden.

als de parkeersensoren aan en uit kunnen, wat bij onze opel wel kan, dan is de kans groot dat ze het op die manier van zich af schuiven.
er zijn altijd van zulke nutteloze regeltjes.

Opel bijvoorbeeld geeft een x aantal jaren "lakgarantie", echter is deze alleen van toepassing op de eerste eigenaar. zodra de auto van eigenaar wisselt vervalt de garantie.
dit soort dingen zorgt ervoor dat je bijna nooit iets terugkrijgt in mijn ogen

Schade verhalen omdat je parkeersensor niet werkte? Nope.... lijkt mij bijzonder sterk dat je dat gaat lukken.
Het zijn slechts indicatoren en je moet er niet blindelings op vertrouwen, ik heb ze ook en vertrouw er ook niet blindelings op. Juist vanwege het feit dat ze soms zaken "over het hoofd zien" .
Zeker als ik kleine paaltjes e.d. zie op de plek waar ik ga parkeren vertrouw ik niet op de sensoren, alleen bij achteruit fileparkeren vertrouw ik ze, maar dan nog niet voor de volle 100% procent.

Ik vermoed dat het dan ook een 'woord tegen woord' discussie gaat worden ...

Zij gaan argumenten aanhalen zoals: "Jij kan wel zeggen dat de parkeersensoren niet gereageerd hebben." Bewijs maar eens dat die sensoren geen waarschuwing hebben gegeven op dat specifieke moment...

Ik vermoed dat je kansloos bent om dit te verhalen op de dealer.....maar je kan het altijd proberen

Als de sensor stuk is (of gedeeltelijk) kan je dit testen door iemand langs de wagen te laten lopen , bij mij geeft ie zelfs aan welke kant er iemand loopt. Zelfs fietsers die naast me komen staan geeft ie aan . (dan is er geen fietspad en rijden die gewoon op de rijbaan)

Voor van die lage paaltjes is een camera wel handig , jammer dat die enkel naar achter en onder filmt.....anders had ik dit ook gezien toen ik uit een parkeerplaats reed en enkel vertrouwde op het beeld naar ONDER :schaam (met een deukje tot gevolg)

Juridische regels zijn er om bij conflicten de verhoudingen duidelijk te krijgen.
Ik zou eerst maar eens naar de dealer gaan.
Verwacht niet dat die alles voor zijn rekening neemt
Maar nee heb je .....

Een conflict heb je dan alleen als je meer wilt dan je krijgt
Dus ligt het geheel aan jezelf. En daarbij sta je juridisch zwak.

Nee, je hebt geen poot om op te staan. Een parkeersensor is een hulpmiddel, die schade kan beperken, maar neemt nooit en te nimmer de verantwoordelijkheid van de bestuurder over. Het is een hulpmiddel, geen vervanger van de bestuurder.

Ik studeer management economie en Recht, laatst een tentamen over zoiets gehad. Alles hier onder natuurlijk onder voorbehoud!! Ik ben nog student, geen afgestudeerd juridisch adviseur oid.

Ik denk dat als je een foto hebt genomen op het moment zelf met het paaltje en de bumper duidelijk in het zicht je wel een kleine kans kunt maken.
Als het systeem niet werkt en de dealer heeft het je verkocht dan is de dealer aansprakelijk voor de slechte montage. Is dit een productiefout zijn zij ook aansprakelijk en moeten zij dit verhalen op de producent, dit omdat de dealer jou dit product heeft verkocht.

Is dit een productiefout dan kun je dit tot 3 jaar na dat je geconcludeerd hebt dat dit een productiefout is verhalen, is het langer dan 10 jaar geleden dat het product is aangeschaft dan kan dit niet meer. Dan is het de garantie verjaard.

Ik vrees alleen dat als jij zo naar de dealer terug gaat en je kunt niet bewijzen dmv een foto of een demonstratie dat de sensoren het niet doen dat je ze niet aansprakelijk kunt stellen omdat jij dan niet kunt bewijzen dat het een productiefout is.
Ook moeten ze je sowieso 2 jaar garantie verlenen, mits het stuk is gegaan zonder dat jij daar iets aan had kunnen doen.

Zie art 185 en 186 boek 6 Burgerlijk Wetboek (wettelijke notering art. 6:186 BW).
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel185

http://www.dealerinfo.nl/2002/203/wet.htm

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Oja! Is de schade minder dan 500 euro kun je dit op de verkoper verhalen zonder dat hij dit eerst bij de leverancier/producent verhaalt. Het wetsartikel kan ik even niet meer vinden. Maar misschien vind je hier zelf nog iets over.

@luziano leuk, maar dat werkt dus helaas niet zo. Precies zoals hierboven is aangehaald zal het uitlopen op het feit dat het slechts een indicatie middel is, en je dus niet blindelings erop mag vertrouwen. Parkeersensoren staan er nou eenmaal ook om bekend dat ze niet perfect zijn en dus ook dingen over het hoofd kunnen zien, juist om die reden staat het te boek als een indicatiemiddel. Als dat nou niet zo zou zijn dan kan iedereen met parkeersensoren dus dezelfde fout maken als de TS met als gevolg dat dealers maandelijks honderden claims zouden zijn.

Met je wetsartikel refereer je naar dat het dus een fabricage fout is, maar dat is het helemaal niet. Het is simpelweg een menselijke inschattingsfout. En ja, ik weet er wel wat van na 4,5 jaar small business en retail management ;).

@TS ik vrees voor jou dat dit verloren zaak is. Het is misschien wel interessanter om de schade niet te melden en de schade uit eigen zak te betalen? Wat je ook nog zou kunnen bekijken is of je rijkswaterstaat aansprakelijk kan stellen voor het aanleggen van een eventueel ondeugdelijk stuk trottoir of wat het precies was. Er zijn wettelijke regels om schade aan voertuigen te voorkomen. Ik zeg er alleen wel bij dat dit een lang en moeizaam traject is, en er misschien wel meer kosten dan baten kunne worden gemaakt.

Goed, geen productie fout. Maar wel een "gebrekkig product". De reactie daarop dat het algemeen bekend is dat ze niet perfect zijn vind ik onzin, want het wordt wel verkocht net als ieder ander product. Met de belofte dat het doet wat er op staat.
Ik koop toch ook niet een mb vito waarna ik na twee jaar terug ga naar de dealer die dan vervolgens zegt dat het algemeen bekend is dat bepaalde modellen van hun merk roesten zodra ze de showroom uit rijden.

Maar even duidelijker, als jij kunt bewijzen dat eenzelfde merk auto met het zelfde merk sensoren wel werkt terwijl die van jou dat niet doen. Dan is het meer dan duidelijk dat jouw parkeersensoren dus gewoon niet werken. Nu is het wel zo, je halve bumper ligt er al af. Als het al geen gebrekkig product was, dan is het dat nu wel geworden.

Bij naderinziens, geef ik Yorick hierboven dus toch gelijk. En niet omdat het een indicatiemiddel is, maar puur omdat je niet meer kunt bewijzen dat het een gebrekkig product geweest is.

wat ik me trouwens afvraag, geven ze geen info over bijvoorbeeld de max hoogte die zo'n sensor kan meten, of bepaalde materialen die hij niet kan zien?

1 je had een foto moeten maken van het moment dat je contact maken, of in ieder geval met het desbetreffende paaltje op de foto.

2 blindelings vertrouwen op een hulpmiddel ben je vrij om te doen, maar je moet altijd alert blijven.

3 Dit proberen te verhalen op de dealer is simpelweg niet te doen. Je kan het altijd proberen als je dat wil, maar de kans dat je er je winst uit haalt is nihil.

My two cents.

Je kunt zeggen gebrekkig product , maar het eerste wat in mij opkomt bij blindelings achteruitrijden op de parkeersensoren is gebrekkige bestuurder.
Je ziet toch waar je in draait en wat voor soort object daar te vinden is?

Kapotte parkeersensor hoeft niet aan product of montage te liggen. Het is mogelijk dat er iemand met een parkeersensor versie 1.0 een parkeersensor van jouw auto heeft geraakt, waardoor jouw parkeersensor kapot is.

Als je je afvraagt wat een parkeersensor versie 1.0 is: dat is een (vaste) trekhaak, zodra je iets raakt hoor je een tik (geen piepjes). Verder weinig aan de discussie toe te voegen: er is al door anderen gezegd dat parkeersensoren slechts hulpmiddelen zijn.

yorick;313678 zei:
... Wat je ook nog zou kunnen bekijken is of je rijkswaterstaat aansprakelijk kan stellen voor het aanleggen van een eventueel ondeugdelijk stuk trottoir ...

RWS heeft bijzonder weinig parkeervakken en trotoir in beheer.
Bij de gemeente daarentegen zou je misschien een punt hebben
Maar daarvoor heb je eigenlijk nodig dat iemand anders de situatie al heeft gemeld
Dan gaat het om nalatigheid bij het aanpassen.

Ik weet uit ondervinding dat een paaltje soms niet gezien kan worden door parkeersensoren en dat dit bij
Veel merken en standaard uit fabriek gemonteerde parkeersensoren zo is.
De hoek van de bumper is de zwakke plaats waarbij de parkeersensoren te laat of soms niet werken.

Luziano;313682 zei:
Goed, geen productie fout. Maar wel een "gebrekkig product". De reactie daarop dat het algemeen bekend is dat ze niet perfect zijn vind ik onzin, want het wordt wel verkocht net als ieder ander product. Met de belofte dat het doet wat er op staat.
Ik koop toch ook niet een mb vito waarna ik na twee jaar terug ga naar de dealer die dan vervolgens zegt dat het algemeen bekend is dat bepaalde modellen van hun merk roesten zodra ze de showroom uit rijden.

Maar even duidelijker, als jij kunt bewijzen dat eenzelfde merk auto met het zelfde merk sensoren wel werkt terwijl die van jou dat niet doen. Dan is het meer dan duidelijk dat jouw parkeersensoren dus gewoon niet werken. Nu is het wel zo, je halve bumper ligt er al af. Als het al geen gebrekkig product was, dan is het dat nu wel geworden.

Bij naderinziens, geef ik Yorick hierboven dus toch gelijk. En niet omdat het een indicatiemiddel is, maar puur omdat je niet meer kunt bewijzen dat het een gebrekkig product geweest is.

wat ik me trouwens afvraag, geven ze geen info over bijvoorbeeld de max hoogte die zo'n sensor kan meten, of bepaalde materialen die hij niet kan zien?

Exact!

Volgens mij geven ze dat bij sommige merken wel, ik kan me herinneren dat bij mijn IS200 2 jaar geleden een waarschuwing stond in het boekje dat het een indicatiemiddel was en dus niet blindelings vertrouwd mocht worden. Nou weet ik alleen niet zeker of het ook zo is bij andere merken. Wel weet ik nog onze zafira dat die ook vaak stoeprandjes e.d. over het hoofd zag...

@Redcat bedankt voor de correctie! Maar juist omdat het nu gebeurd is zou het in ieder geval wel gemeld mogen worden om alvast "dossier" aan te laten leggen, mogelijkerwijs volgt er dan in een later stadium nog wel een vergoeding als blijkt dat het inderdaad ondeugdelijk is aangelegd, maar ik vrees dat dat alleen maar dromen is :rules

yorick schreef eerst:
... Wat je ook nog zou kunnen bekijken is of je rijkswaterstaat aansprakelijk kan stellen voor het aanleggen van een eventueel ondeugdelijk stuk trottoir ...

Dat meen je toch niet echt yorick? Dat er schade is heel erg vervelend. Maar om dan maar allerhande partijen aan te spreken op zaken om de kosten op te kunnen verhalen lijkt mij wat te ver gaan.

Het klinkt misschien erg confronterend maar vind dit wel een klein beetje hetzelfde als de bekende reclame over 't navigatie systeem. Waarbij iemand letterlijk wanneer er word gezegd linksaf te gaan dit ook werkelijk direct doet.

Kwam nog een artikel tegen:

http://www.autowiki.nl/parkeersensoren/

Nadelen
Het kan voorkomen de de parkeersensoren kleine objecten niet waarnemen. De geluidsgolven kunnen soms op kleine paaltjes of borden niet genoeg reflecteren om de afstand vast te stellen.

Ik zou net als jou behoorlijk balen. Maar ik denk niet dat je de reparatiekosten ergens terugkrijgt.

@Ibizasigno: persoonlijk zou ik het niet doen nee. Ik zou de eer voor mijzelf houden, maar aangezien de TS zelf al aangeeft dat hij misschien wel naar de garage zou willen stappen...