• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scheerschuim dikke foam uit gewone autoshampoo?

Tuttivini

Detailing addict
27 mrt 2019
61
60
Carcleaners,

Heb voor mijn 120bar Nilfisk HD een foamlans gekocht.

Vandaag binnen gekregen en eerst geprobeerd met een zakje 'poeder' wat er als proef bij zat.
Top, scheerschuim dik op mijn wagen. Foamlans doet het zeer goed (heet Bear Force Snow Foam Lance) en voelt degelijk aan.
(geen idee wat voor schuimpoeder er in dat 6mg zakje zat...)

Daarna een youtuber gevonden die alle bekende autoshampoos (en specifieke foams) test op hoe ze schuimen met dit soort foamlanzen:
https://www.youtube.com/user/alfierenadhie/search?query=foam

Leuke en interessante filmpjes op te zien!
Nu de vraag:

Ik zie dat hij bijv 'bijna scheerschuim dik' foam krijgt van vele gewone autoshampoos, zoals bijv de Meguiars Gold Class:

Klopt dit? Hebben jullie deze ervaring ook? Zo ja, met welke autoshampoos?
(want ik moet toch nieuwe autoshampoo kopen, en dan zou het makkelijk zijn als ik dat product voor foamen en wassen toekomstig kan gebruiken)

Zo niet, welke foam moet ik bij Carclean bestellen als ik zo dik als maar kan schuim wil, dat zo langzaam mogelijk wegglijdt, vuil goed los maakt en wat eventuele waxlagen niet gelijk volledig verwijderd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zonder het filmpje gezien te hebben: de dikte van de foam is van meer zaken afhankelijk dan alleen de shampoo/foam die je gebruikt, hier wat andere zaken die de je foam beïnvloeden:
- de hardheid van het water
- de snelheid van het water in de foamlans op de plek waar het foam wordt meegezogen (in feite is dit de combinatie van HD-druk en binnendiameter van de lans)

Met de stelknop op je foamlans verander je de opening en daarmee ook de mengverhouding van water/foam, en ben je dus in feite aan het sleutelen aan het laatste punt dat ik hierboven al noemde.
 
Welkom op het forum! :D

+1 voor Cordoba - Er zijn veel factoren die meespelen bij het foamen, zoals al aangegeven.

Ik denk dat de samenstelling van een foamshampoo net wat anders is dan een wasshampoo. Zo hoort de ene veelal te reinigen en te schuimen, de ander hoort goed te lubriceren omdat je deze gaat aanraken met je washmitt en dergelijke.

Ik zou zelf graag een normale shampoo willen om mee te wassen en een foamshampoo om mee te foamen. Niet alleen om bovenstaande verhaal, maar ook omdat de prijs van een foamshampoo over het algemeen lager is.
 
Bedankt voor de reacties.
(Over het 'welkom op het forum': je hebt gelijk, had ik even moeten uitleggen. Ik was hier al jaren geregistreerd (meen 2008 ooit eens voorgesteld), tot 2012 altijd meelezende, zelf niet echt postende, maar kon nu niet meer inloggen/e-mail adres van toen bestaat niet meer).
Dus even nieuwe registratie. Zal me weer eens voorstellen met mijn huidige auto.)

Ontopic: foam is in jullie ogen dus echt wel anders qua werking dan shampoo?
Iemand weleens foam gemaakt van een A-merk shampoo?
Filmpjes gezien van mijn links?

@Cordoba : ik begrijp de werking van de knop bovenop mijn foamer. Die staat op de stand (zo veel mogelijk min) dat hij het dikste schuim maakt (getest met dat omschreven proef poeder zakje).
Welke foam, hier te koop, raden jullie aan als ik dus zo dik als maar kan schuim wil, dat zo langzaam mogelijk wegglijdt, vuil goed los maakt en wat eventuele waxlagen niet gelijk volledig verwijderd?
 
Oh, maar ik heette je gewoon welkom, hoor. ;)

Ik ben geen ontwikkelaar van shampoos, maar ik denk wel dat de samenstelling anders is, inderdaad.
Daarbij kost een jerrycan foamshampoo veel minder dan een gewone shampoo.

Als je een ''veilige'' foamshampoo wilt, dan is er keuze genoeg. Ikzelf vind de Monello - Artico Magico en Dodo Juice - Apple Ifoam beide prima. Als ik moest kiezen tussen deze twee, dan zou het de Apple Ifoam worden omdat die zuiniger is en retelekker ruikt, haha!@ :p
 
Bedankt.
Dan ga ik ook voor de Dodo Juice foam, want ik moet ook een nieuwe autoshampoo, lees veel goeds over de Dodo Juice BtbM shampoo, en die is volgens mij lekker zwaar geconcentreerd dus doe ik er lang mee (1:800).
Mooi setje denk ik zo!

Wat is de 'mengverhouding' voor de Apple Ifoam?
 
@nicknameless en terwijl ik mijn bovenstaande reactie net postte, zie ik dat jij ook een uitleg met veel voorbeelden/filmpjes hebt gegeven.
Dankjewel!
Ik ga ze nu bekijken :)

Edit: zojuist bekeken. Yep... duidelijk... Ik wil ECHTE foam ;)
Op het laatste filmpje zie ik trouwens even het merk van de gebruikte foamlans voorbij komen en da's dezelfde als ik heb. Dus dik schuim gaat sowieso lukken met ValetPro foam zie ik.
Even die afwegen tegen de Dodo Juice, ook kijkende naar prijs enzo... Ik hoef niet persé gelijk 5L, gebruik het alleen voor mezelf.
Want iemand die daar nog ervaring mee heeft: de prijs (rekening houdende met hoe veel milliliter van het product er in een 1L foamlans fles moet)?
 
Laatst bewerkt:
Mischien eens goed om de foamlans open te maken en kijken wat voor Orfice (ken alleen het engels woord ervoor) er in zit vaak zit er een 1.25mm in en als je die vervangt door een 1.1 schijnt het zo te zijn dat je dan een dikkere foam krijgt. Kijk hier maar eens naar.

 
@Tuttivini
Houder wel rekening mee dat de ValetPro Snow Foam Combo2 niet erg wax vriendelijk is met een Ph waarde van 13. Op zich kun je 'em wel gebruiken, maar dan wel vóór een full detail of als je van je beschermong af wil.
Het is niet echt een " voor tussendoor" foam zeg maar.

@NoMeursy,
Een sproeier heet dat ;)

IMG_20181129_182900.jpg


20190328_064841.png


Nummer 20 op onderstaande tekening.
20190328_065205.png
 
@NoMeursy Dankjewel voor de tip.
Ok heb idd twee van de 'sproeiers' er bij gekregen. Nu zit de kleinste er in. Die zou tot 140bar HD het beste zijn en mijn HD is 120bar.
Ik zal, zodra ik mijn keus voor foam heb gemaakt/geleverd, beide sproeiers testen en hier bevindingen laten weten.

@nicknameless ik zoek idd geen foam die gelijk de wax verwijderd. Dus zoek ik dan eentje die wat milder is, goed dik schuimt en niet te prijzig is per wasbeurt/lekker geconcentreerd.

Want als ik bijv een liter Dodo Ifoam koop a 17,50, en ik moet dat 1:10 doen, dan kan ik dus 11 keer een literfles foam vullen.
Dus kost dat 1,60 euro per foambeurt???
Best prijzig voor een prewash...
 
Als je voor goede reiniging en lage prijs gaat kan je ook kijken naar autoglym multiwash tfr. Niet voor de foamlans, maar werkt prima! Helaas niet meer te koop bij cc.
 
Nop, dit PH is ook hoog. Je kan dit getal nergens vinden maar meen dat het rond de 13 is.

Voor wie een spray wax na een maintenance wash gebruikt, vind ik het wel bijzonder handig.

Voor een full detail is het sowieso wel aan te raden, dat doet vele malen meer dan foam.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de vraag mag beantwoorden voor Jansen:

Een Prewash-product werkt vaak het beste wanneer je deze aanlengt tot de juiste dosering en deze dan aanbrengt in een drukpomp/sprayer/etc. Zo heb je altijd die verhouding terwijl je sprayt.

In de foamlans leng je ook een bepaalde verhouding aan in de mengfles, maar vervolgens spuit je een extra bak water mee wat uit je HD komt. Zo verdun je de boel dus alsnog weer flink. ;)
 
@Quantoxx check.. duidelijk!
Hmmmm kak, had ik nou beter geen foamlans moeten kopen, maar gewoon met mijn gardena drukpomp beter een prewash product aanbrengen....
Haha ik overzie 't allemaal niet meer! :scream: