• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scheuren/barsten in lak Renault Twingo

kimk

Detailing rookie
27 mei 2022
2
15
Hallo allen,

Vandaag tijdens het wassen van mijn Renault Twingo ontdekte ik een aantal vreemde scheuren/barsten in de lak. Normaliter was ik de auto in de wasstraat, ik weet dat dit hier vloeken in de kerk is ;), maar hierdoor was het mij niet eerder opgevallen.

Het gaat om een witte Renault Twingo uit 2015 met een zonnedak die we gebruiken voor korte ritten. De schade zit achterop de auto, achter de mini-spoiler en op de plekken waar de verlagingen voor het zonnedak zitten (zie foto's). Het lijkt er echt op dat de lak is losgescheurd van de onderliggende laag. Er lijken ook wat lichte roestsporen bij los te komen die goed te zien zijn op de witte lak. Nu vraag ik mij af hoe dit mogelijk is bij een auto uit midden 2015. Ik snap dat het qua afwerking in de prijsklasse van deze auto's niet altijd top zal zijn, maar het loslaten/scheuren van de lak lijkt me niet de bedoeling. De schade zit aan beide kanten op gelijkende plekken.

Zelf hebben we de auto twee jaar terug gekocht met een jaar garantie vanuit de (merk)dealer.

Ik hoor graag of er mensen zijn met soortgelijke problemen en hoe deze zijn afgehandeld.

Bedankt,
Kim
 

Bijlagen

  • onder-spoiler.jpg
    onder-spoiler.jpg
    87 KB · Weergaven: 156
  • onder-spoiler-links.jpg
    onder-spoiler-links.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 141
  • zonnedak.jpg
    zonnedak.jpg
    169,3 KB · Weergaven: 139
  • onder-spoiler-1.jpg
    onder-spoiler-1.jpg
    80 KB · Weergaven: 145
Dit is een Twingo/Renault kwaaltje. Wij hebben thuis enkele Twingo’s gehad van de eerste generatie en die hadden hier ook last van. Ik heb zelf het idee dat met de jaren de torsiestijfheid wat afneemt en dat zorgt voor meer flex in de carrosserie met dit tot gevolg. En/of er kit af fabriek in die naden zit die z’n flexibiliteit heeft verloren. Zelf nooit mee naar de dealer geweest ivm ontbreken garantie.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Dan dien je al een gerechtsdeskundige aan te stellen die het moet opnemen tegen de verdeler, wat in de meeste gevallen een onbegonnen zaak is, iets wat jaren kan aanslepen en niet iedereen staat daarvoor te springen.

Franse merken staan er niet bekend om, om hun garanties en services tot in de puntjes uit te werken, ook hier ligt het prijsverschil in bijvoorbeeld.

Dit kan je best even laten zien bij een officiële Renault verdeler, aandringen dat zij dit overmaken aan de dienst garantie en er een aanvraag bij Renault gedaan wordt. Blijft hun reactie uit, dan kan je overwegen om jouw verzekering aan te stellen (enkel als je een all risk of full-omnium hebt zoals ze in BE zeggen), heb je een ''gewone'' verzekering, dan sturen ze je ongetwijfeld wandelen en beginnen ze er niet aan.

Mocht er op lange(re) termijn niets gebeuren met dit probleem, dan ga je water binnen krijgen, oxidatie/roest, lak die loslaat,... Je kan er in het slechtste geval zelf wat kit over doen maar dit laat je natuurlijk best over aan iemand die weet wat hij/zij doet.
 
Laatst bewerkt:
Van de Renault website:

Iedere nieuwe Renault heeft verder:

  • 3 jaar lakgarantie
  • 12 jaar carrosserie garantie (MASTER en TWIZY 6 jaar)
  • Renault Route Service: gedurende de fabrieksgarantie biedt Renault je 24 uur per dag / 7 dagen per week, gratis hulpverlening bij pech in heel Europa
  • Mobiliteitsgarantie: in veel gevallen gratis vervangend vervoer bij garantie reparaties.

Waar valt dit onder? Lak, dan zullen ze niets doen. Deze is al 7 jaar, dus ruim uit die garantie.

Maar krijg je het geval onder de carrosserie dekking (want roest valt onder carrosserie) dan zou je nog wel eens geluk kunnen hebben.

Ik zou er wel iets aan laten doen! probeer de dealer, want nee heb je en ja kun je krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Roest is enkel bij helemaal door geroest, dus helemaal rot. Zo gaat dat bij veel merken, je weet het pas als je ermee te maken krijgt helaas.

In de theorie klinkt het allemaal top, tot je de kleine lettertjes leest.
Mobiliteitsgarantie en vervangwagen is enkel als je IEDER onderhoud bij een officiële dealer liet doen, heb je 1x geskipped, dikke pech...
 
EU recht is op basis van conformiteit; wat de koper mag verwachten van het product.
Recht in Belgie zou daar op aan moeten sluiten, zoals in Nederland het geval is.

Wat in de folder staat is dan niet maatgevend.
Dus op naar de dealer
 
Die conformiteit moet door een gerechtsdeskundige objectief vastgesteld worden zoals ik eerder al aangaf, mocht het zo ver komen.
Wat de klant beweert of wilt, is helaas niet altijd hetgene wat wordt erkend of bevestigd.

Hier spelen meerdere factoren mee zoals ik in de eerdere post meegaf.
Ik zie het op dagdagelijkse basis.

De theorie is 1 ding, de praktijk is nog iets anders, losstaand van wat rechtvaardig is of niet.
Dit gaat trouwens voor NL zeker niet anders zijn.
 
Inderdaad ook van andere merken in NL is bekend dat recht hebben op garantie, iets compleet anders is als garantie krijgen. Dit is dus niet specifiek voor Belgie of Renault.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Bedankt voor alle reacties, morgen ga ik eens bij verschillende garages en schadehersteller(s) langs. Ik houd jullie op de hoogte.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR