• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schmith velgen hoogglans polijsten

Franskuh

Detailing rookie
3 jan 2017
12
15
38
Geldrop
goeie avond

Ik heb een tijdje terug mijn schmith th line velgenranden gepolijst maar nu zou ik het hart van de wielen ook graag hoogglans willen oplijsten , hoe kan ik dit het beste aanpakken ? En met welke spullen ?

Ik heb een foto bijgevoegd hoe ze zijn en zou ze graag als een spiegel willen polijsten

Alvast bedankt voor jullie reactie
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    113,3 KB · Weergaven: 681
Hey Frans,

Je hebt de randen al gedaan, dus dan zou je ook de harten kunnen aanpakken op dezelfde manier. Een specifieke methode met detailing producten, dat is dan stap 2. Zoals beschermen of fijner polijsten tot misschien nóg meer hoogglans.


Greetz
 
+1, ik gebruik zelf altijd voor de velgen de unicones, kleine rupes pad in samenwerking met metal polish van megs of mothers. Ligt een beetje aan de velg wat het beste werkt en past.
 
Hey Frans,

Je hebt de randen al gedaan, dus dan zou je ook de harten kunnen aanpakken op dezelfde manier. Een specifieke methode met detailing producten, dat is dan stap 2. Zoals beschermen of fijner polijsten tot misschien nóg meer hoogglans.


Greetz
Klopt de randen waren al gepolijst die heb ik daarna zelf gepolijst met een setje van de bouwmarkt en met belgom alu dat ging prima , alleen het hart van de wielen zit profiel in van het draaien
 
Klopt de randen waren al gepolijst die heb ik daarna zelf gepolijst met een setje van de bouwmarkt en met belgom alu dat ging prima , alleen het hart van de wielen zit profiel in van het draaien
Hmmm... Ik neem stiekem aan dat er geen blanke lak op zit. Dat zal namelijk slecht hechten op gepolijste ondergronden.

Als hier een structuur/profiel op zit, dan zal je dit niet 1-2-3 even kunnen opschuren, lijkt mij. Moet je dan niet misschien het vlakschuren en dan afschalen tot hoogglans?



Greeetz
 
vergeet het maar om dat zelf klaar te krijgen...
Je gaat 'kuilen' schuren/polijsten, dat ECHTE spiegel effect wat jij waarschijnlijk zoekt, ga je zelf niet voor elkaar krijgen.
De sporen van het draaien zitten dieper dan je denkt, dit krijg je zonder draaibank (of gelijkwaardig gereedschap) nooit netjes vlak weggeschuurd...
 
Dus daar zit ook nog blanke lak op?

Is wel een bereklus hoor dat polijsten, eerst schuren schuren schuren en nog eens schuren.


Nee zit geen blanke lak meer op , tot welke korrel moet ik dan eers
vergeet het maar om dat zelf klaar te krijgen...
Je gaat 'kuilen' schuren/polijsten, dat ECHTE spiegel effect wat jij waarschijnlijk zoekt, ga je zelf niet voor elkaar krijgen.
De sporen van het draaien zitten dieper dan je denkt, dit krijg je zonder draaibank (of gelijkwaardig gereedschap) nooit netjes vlak weggeschuurd...



Ik heb het al zover gekregen om het profiel van het draaien en bijna 100% uit te krijgen , nu is het nog polijsten maar heb niet het gevoel dat het nog meer shiny wordt
 
Van dit;

aDV1hHU.jpg


Naar dit:

KRQLxi3.jpg

2P8SQGT.jpg


P400 > P600 > P1000 Abralon > P2000 Abralon > P4000 Abralon
Daarna:
> Farécla G-MOP Compound foam polijstschijf op de Mirka Ceros en Swissvax Strong
> Afgebouwd met Scholl Concepts S17, S40 en Swissvax cleaner fluid op dezelfde pad

Houdt er rekening mee dat je de kans op oxidatie vergroot, afhankelijk van de bescherming die je er op zet.
Beter zou zijn de velgen hoogglans te verdichten.

Succes.
 
  • Leuk
Reactions: FredFR1908 en m@rio
Pffff na enige tijd ploeteren , zuchten en steunen ben ik tot de conclusie gekomen dat tot nu toe het beste werkt met belgom alu , hieronder een foto met voor en na :

image.jpeg
image.jpeg



Helaas is het nog niet helemaal 100% naar mijn zin er zitten nog hele kleine puntjes / krasjes in , heb het tot nu toe alleen geschuurd 120-240-400-600-800-1200-2000 en daarna met belgom alu eerst met microvezeldoek met schuurzijde ( paarse doek hadden ze paar weken terug bij de aldi ) en daarna met belgom alu en hele zachte doek ( van polijstpads action )

Nu heb ik gezien dat je nog 1 allerlaatste stap kunt doen voor echt een perfect resultaat , wat raden jullie aan ?
 
Toch lijkt het op de foto met flits alsof er nog schuurkrassen en draaibanen aanwezig zijn.
Dit is iets wat je niet zomaar even doet en dat het deel hol loopt maakt het er niet makkelijker op.
Bij mij was alles vlak en ik ben toch nog 6 - 8 uur per velg bezig geweest.
Alleen de P400 stap heb ik handmatig gedaan, om de blanke laklaag beter te kunnen breken en verwijderen, de rest is machinaal gedaan.
Het is belangrijk om na elke schuurstap goed te controleren op schuurkrassen e.d. en de keuze van het soort schuurmedium kan ook heel erg van invloed zijn.

Hoogglans is mogelijk maar dat bereik je voornamelijk bij het gebruik van speciale polijstbroodjes voor metalen en lappenschijven.
Ik heb dat vroeger als hobby gedaan en heb de ervaring dat wanneer je Belgom Alu gebruikt na de laatste polijststap met een fijn broodje, dit toch weer glans weghaald.

Hieronder wat voorbeelden uit die tijd;

M2HmR4p.jpg

WfKk49X.jpg
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en Pietaah
Toch lijkt het op de foto met flits alsof er nog schuurkrassen en draaibanen aanwezig zijn.
Dit is iets wat je niet zomaar even doet en dat het deel hol loopt maakt het er niet makkelijker op.
Bij mij was alles vlak en ik ben toch nog 6 - 8 uur per velg bezig geweest.
Alleen de P400 stap heb ik handmatig gedaan, om de blanke laklaag beter te kunnen breken en verwijderen, de rest is machinaal gedaan.
Het is belangrijk om na elke schuurstap goed te controleren op schuurkrassen e.d. en de keuze van het soort schuurmedium kan ook heel erg van invloed zijn.

Hoogglans is mogelijk maar dat bereik je voornamelijk bij het gebruik van speciale polijstbroodjes voor metalen en lappenschijven.
Ik heb dat vroeger als hobby gedaan en heb de ervaring dat wanneer je Belgom Alu gebruikt na de laatste polijststap met een fijn broodje, dit toch weer glans weghaald.

Hieronder wat voorbeelden uit die tijd;

Bekijk bijlage 90955
Bekijk bijlage 90956


Klopt idd er zitten nog schuurkrassen en draaibanen in maar da is zo minimaal , die wil ik er ook nog proberen uit te krijgen . Ik ga zoizo de stap met korrel 3000 ook nog meepakken .

Welke schuurmedium kan ik het beste gebruiken daarvoor en welke als final stap ?
 
Ik heb zelf in de laatste schuurstappen diamant polijstschijven gebruikt en constant de boel vochtig gehouden met een sprayer.
Dat was echter vlak materiaal, terwijl het bij jou hol is en om heel eerlijk te zijn, zou ik er ondanks mijn ervaring niet aan begonnen zijn.
Vanwege die holte moet je het eigenlijk doen zoals ook de pro bedrijven het doen.
Het wiel roterend opspannen, en dan een lappenschijf op een lange spindel, waarbij alles ook nog eens versteld kan worden, zodat je ideaal gepositioneerd bent om goed in de holte te kunnen komen.

Het lastige met draaibanen en schuurkrassen achteraf weghalen; is dat je weer zoveel stappen terug moet.
Je hebt meestal de stappen P1000 en hoger, eigenlijk voor niets gedaan.
Die maken het gladder en glanzender, maar halen diepere schades niet weg.
Vergelijk het maar met polijsten van een laklaag, je begint grof, gaat naar medium en uiteindelijk naar fijn.
Als je daarna niet achter het resultaat staat en alsnog diepere krassen wil tackelen, dan zal je toch weer met grof moeten beginnen.
Uiteraard is alles afhankelijk van de hardheid van het metaal of legering, net als dat bij auto's met de hardheid van een lak, het geval is.

Ik weet niet of je een rotary hebt en spotpads met afgeronde hoeken (zoals Megs ze heeft).
Daarmee zou je dan heel voorzichtig eens met wat polijstmiddelen, aan de gang kunnen gaan.
Daarbij dan de machine lichtjes scheef houden, zodat de pad goed in de holte valt.
Verder dien je dan goed gelijkmatig te werk gaan, te lang op één plek blijven, zie je terug in het eindresultaat.
Je moet dan wel al veel ervaring hebben, want je hebt geen ondersteuning* en moet constant zelf de machine in die positie houden.
Zelfs met de nodige ervaring beveel ik aan om het eerst met een finishing pad en een finishing polish uit te proberen, om de feeling te krijgen.
Als het fout gaat, dan je namelijk veel schade aanrichten, bijvoorbeeld als de uitgaande as of de backing plate ergens langs het materiaal komt.

* Met vlak houden heb je tegendruk van het materiaal wat je aan het polijsten bent, als je de pad scheef houdt dan heb je dat niet.
 
  • Leuk
Reactions: David
Zelf ook ooit eens een setje velgen willen gaan doen. Ben er aan begonnen, maar heb ze na paar uur toen snel weg gebracht voor een paar centen. :laughing::laughing: Die apparatuur en machines die hun hebben kan je met de hand toch niet evenaren, ga geen dagen liggen klote en doen.
 
Dat was een heel wijs besluit.
De beste optie is hoogglans verdichten, de kans op oxidatie is dan miniem.
Bij gewoon polijsten, zal je toch moeten beschermen om oxidatie tegen te gaan.
Als die bescherming dan beschadigd door bijvoorbeeld steenslag, dan kan daar oxidatie toeslaan.
 
Thnx voor jullie reacties en kheb er eerst goed overnagedacht ivm polijsten dus had er een eigen creatie voor gemaakt om het wiel te laten draaien en het werkt perfect :

image.jpeg


Ben vanmiddag even na de winkel geweest en k3000 en 5000 gehaald , opnieuw begonnen vanaf 1200 en het resultaat mag er best wezen ( fotos volgen later )
 
Dat was een heel wijs besluit.
De beste optie is hoogglans verdichten, de kans op oxidatie is dan miniem.
Bij gewoon polijsten, zal je toch moeten beschermen om oxidatie tegen te gaan.
Als die bescherming dan beschadigd door bijvoorbeeld steenslag, dan kan daar oxidatie toeslaan.


De bedoeling is om ze straks in een glas coating te zetten als ze klaar zijn