• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scholl Concepts, welke stappen gebruik je het best voor wat?

Jandr

Detailing addict
5 mrt 2016
3
60
35
Hmm,

ik heb wat advies nodig. Heel wat avonden al zitten zoeken op verschillende fora, maar ik geraak er niet aan uit wat ik exact moet doen van polijstmiddelen en pads.

Komende kerstvakantie wil ik 2 auto's eens deftig zetten.

Een audi coupé uit 1991. Auto van m'n vader.
Deze heeft eigenlijk gans z'n leven binnen gestaan (behalve een maand of 6), maar er heeft wel wat materiaal op gelegen met wat lakschade tot gevolg. Sommige krassen zijn wel diep en ga ik moeten opvullen met een lakstift.
Ik zou - gezien de diepte van de krassen en scharten en leeftijd van de wagen (die nooit een behandeling gekregen heeft) - willen gaan naar een harde klei. Erna beginnen met S2 (of toch naar een S0?) met een purperen of witte pad., S17+ ( Navy Blue Spider pad) en afwerken met een S40 (orange)
Erna afwerken met Fusso Coat en opblinken met een wax. (en uiteraard beschermen met dikke lakens)

Een Skoda Superb van 2018. Mijn firmaslet, waarmee ik 55k per jaar mee afleg en continu buitenstaat.
Voor m'n wagen zou ik starten met een mildere klei, Erna beginnen met S2 (of toch naar een S0) met een purperen of witte pad., S17+ ( Navy Blue Spider pad) en afwerken met een S40 (orange)
Erna afwerken met een Q2 Mohs of Syncro en beschermen.
Het enigste waar ik nog niet over uit ben, is hoe deze coating te onderhouden.

Wat denken jullie ervan?

S0 of S2 toepassen? S30 of S40? Ik lees heel goede commentaren over de S40.
 
Belangrijk is altijd om een testspot te maken. Probeer eens met een lichte combinatie te polijsten en kijk of je daarmee tevreden bent. Niet tevreden met de correctie? Opschalen naar een zwaardere combinatie, dat kan zijn of een stevigere pad pakken of een zwaarder polijstmiddel. Als je verwacht dat de lak wat harder is, begin dan eens met de S2 en niet de S0. Dus test, test, test! Het kan zelfs zo zijn dat er per paneel verschil zit in de combinatie die je zal gebruiken! Kijk ook eens op de website van Scholl voor een overzicht van pads en polijstmiddelen: https://www.schollconcepts.com/en/products/premium-rubbing-compounds
 
Hallo Jandr,

- Je baseert de hardheid van de klei op de diepte van krassen en leeftijd? (En ''scharten'', iets wat zelfs Google nogal vaag vond; ''Schietgat, insnijding, kerf'' etc) :p
Wat heeft de hardheid te maken met deze dingen?
- S2 of zelfs nóg grover met een harde pad, dat is wel een flink grove combinatie. Heb je al een indicatie van de hardheid van de lak waardoor je hiervoor kiest?
- Na het polijsten afwerken met Fusso Coat en ''opblinken'' met een wax?

* De hardheid van een klei heeft uiteraard niks te maken met de mate van defecten, leeftijd van een auto of de hoeveelheid schietgaten. :D Met een zachte klei zal je flink hardnekkige vervuiling niet makkelijk kunnen verwijderen, maar je veroorzaakt minder snel ''marring'' of andere defecten. Met een hardere klei zal je beter kunnen reinigen indien nodig, maar zal je wél sneller voor defecten kunnen zorgen.

* Of je een stoeptegel nodig hebt om te kunnen polijsten of dat een zéér fijn polijstmiddel al genoeg is, dat zal je simpelweg zelf moeten uitzoeken middels testspots. Daarnaast zou je ook moeten uitzoeken met welk type lak je te maken hebt, aangezien je ook wilt gaan bijtippen en waarschijnlijk wetsanden.

* Ik betwijfel ten zeerste of je de Fusso Coat moet opvolgen met een wax. Fusso coat doet al heel veel voor je looks en een wax eroverheen zal weinig toevoegen, de Fusso Coat is in mijn ervaring ook een wax/sealant die flink kan nazweten en dus wel even de tijd wil hebben alvorens je deze weer aftopt met een wax én je zal met de wax de hele goede beading/sheeting van de Fusso Coat teniet doen.
(Fusso Coat over een dorstige unilak zonder clear zou ik ook niet adviseren)
 
Meteen beginnen met S0 of S2... * zoekt facepalm smiley.
S0 is een matteringspasta, zeg maar de vloeibare variant van schuurpapier.

Ik vraag me soms echt af waarom meteen met zulk grof geschut beginnen...:eyes:
S0 en S2 zijn wel de laatste 2 pasta's die ik pak, alleen in uiterste noodzaak.

Begin eerst maar eens met een testspot maken met een medium pad en pasta en aan de hand hiervan kun je altijd beslissen om op te schalen. Ga je meteen met 2 gestrekte benen erin, dan zit je er aan vast om met meedere stappen af te schalen oftewel je bezorgd jezelf een bak werk terwijl dat misschien niet eens nodig is.