• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

scholl of monello? Welke pads?

BenzJannik

Detailing rookie
4 apr 2017
42
10
23
Antwerpen
Hallo iedereen!

Ik ben van plan in de loop van volgende maand een Rupes lhr15 aanschaffen. Ik heb gekozen om ineens te investeren in een Rupes omdat ik bijna alleen maar Duitse wagens doe. Nu heb ik nog geen ervaring in het polijsten maar ga vanaf dat ik de machine heb wat oefenen.

Nu is de vraag welke producten ik moet nemen icm de Rupes op de Duitse lakken.

Op vlak van branding vind ik de monello serie gewoon leuker, ze houden het simpel, aan scholl kan ik gewoon niet aan uit :( Nu wou ik, omdat monello zo simpel is, voor de monello pads gaan en er eventueel scholl polijstmiddelen op gaan gebruiken. Zo was ik aan het twijfelen tussen volgende combinaties:

-Monello pads met Veloce, Mezzo en Finale (of Gyeon Primer)
-Monello pads met s3,s17+,s30 (of Gyeon Primer)
Gyeon primer als je een coating doet.

Zeggen jullie het maakt niet uit of je monello of scholl neemt, het zal sowieso wel corrigeren met de rupes of zeg je scholl beter op Duitse lakken of zeg je monello stoft te veel of zeg je mixen bv. s3 met finale?

Graag jullie advies! Dan had ik ook eens graag geweten hoe je de pads uitwast na een paneel te hebben gedaan.

Alvast bedankt
Jannik Pauwels
 
Beide merken werken goed op Duitse lakken, maar dit is echt auto afhankelijk.
Door middel van een test spot te doen op de auto weet je welke combo het beste werkt.
Het beste is om verschillende merken in je assortiment te hebben, op 1 auto werkt de andere goed op de andere auto de andere weer.
Persoonlijk heb ik altijd goede resultaten gehaald met de monello lijn, alleen doe je erbij sommige lakken wat langer over dan bij andere.

Schoonmaken doe ik met inspuiten met water en dan polijst middel naar buiten duwen en droogdraaien op de DAP.
 
  • Leuk
Reactions: BenzJannik
Met andere pads dan Rupes zou ik oppassen op een Bigfoot. Door de grote slag van de machine creëer je veel warmte (frictie = warmteontwikkeling).

Veel pads hebben een zogenaamde dichte cel structuur waardoor ze de warmte niet kwijt kunnen. De kans is aanwezig dat ze hierdoor imploderen op de grote voet...

De Rupes pads hebben een open cel structuur en een gat in het midden. De Bigfoot blaast koele lucht door de gaatjes van de backingplate heen waardoor de pads koel(er) blijven.

Neem maar eens een pad van Rupes en een andere, dompel deze in water tot ze verzadigd zijn en hou ze tegelijk omhoog. Je zult zien dat de Rupes pads sneller leeg lopen.

Zelf gebruik Ik de Scholl pads gewoon op de DAP900 en de Rupes pads op de Bigfoot. Het ongewoon een kwestie van trial and error welke pad en polijstpasta's het lekkerst werken op een machine.

Zelf ben ik een fan van Scholl, zowel pads als de pasta's.
In het verleden wel eens samen met een maatje een auto gedaan. Daar waar m'n maatje met Monello pads en polijstpasta's aan de slag was en de lak in 4! stappen moest corrigeren, was ik nagenoeg in 2 stappen met Scholl klaar.

Mijn meest gebruikte combinaties zijn, afhankelijk van het soort lak:
- Scholl paarse compound pad en S3 op de DAP900
- Scholl oranje polishing pad en S17 op de DAP900
- Rupes gele of witte pad met Rupes gele of witte polijstpasta op de Bigfoot. Desgewenst vervang ik deze combinatie door een zwarte, gele of witte pad en Gyeon Polish.
 
  • Leuk
Reactions: MCMan en Zluytr
Met andere pads dan Rupes zou ik oppassen op een Bigfoot. Door de grote slag van de machine creëer je veel warmte (frictie = warmteontwikkeling).

Veel pads hebben een zogenaamde dichte cel structuur waardoor ze de warmte niet kwijt kunnen. De kans is aanwezig dat ze hierdoor imploderen op de grote voet...

De Rupes pads hebben een open cel structuur en een gat in het midden. De Bigfoot blaast koele lucht door de gaatjes van de backingplate heen waardoor de pads koel(er) blijven.

Neem maar eens een pad van Rupes en een andere, dompel deze in water tot ze verzadigd zijn en hou ze tegelijk omhoog. Je zult zien dat de Rupes pads sneller leeg lopen.

Zelf gebruik Ik de Scholl pads gewoon op de DAP900 en de Rupes pads op de Bigfoot. Het ongewoon een kwestie van trial and error welke pad en polijstpasta's het lekkerst werken op een machine.

Zelf ben ik een fan van Scholl, zowel pads als de pasta's.
In het verleden wel eens samen met een maatje een auto gedaan. Daar waar m'n maatje met Monello pads en polijstpasta's aan de slag was en de lak in 4! stappen moest corrigeren, was ik nagenoeg in 2 stappen met Scholl klaar.

Mijn meest gebruikte combinaties zijn, afhankelijk van het soort lak:
- Scholl paarse compound pad en S3 op de DAP900
- Scholl oranje polishing pad en S17 op de DAP900
- Rupes gele of witte pad met Rupes gele of witte polijstpasta op de Bigfoot. Desgewenst vervang ik deze combinatie door een zwarte, gele of witte pad en Gyeon Polish.
Dit heeft het alleen nog maar moeilijker gemaakt voor mij :( Nu weet ik helemaal al niet meer wat ik moet doen xD zou ik dan rups pads kopen met scholl, monello en gyeon lijn op termijn?
 
Tsja, daarom zul je eigenlijk van alles moeten aanschaffen om elke situatie aan te kunnen.

Je zult eigenlijk een afweging moeten maken:

- alleen eigen wagen
- ook klanten auto's

In het eerste geval weet je eigenlijk al welke producten je nodig hebt als je ze al een keer gedaan hebt.

In het tweede geval zul je meer moeten aanschaffen om op alles voorbereid te zijn.
 
Tsja, daarom zul je eigenlijk van alles moeten aanschaffen om elke situatie aan te kunnen.

Je zult eigenlijk een afweging moeten maken:

- alleen eigen wagen
- ook klanten auto's

In het eerste geval weet je eigenlijk al welke producten je nodig hebt als je ze al een keer gedaan hebt.

In het tweede geval zul je meer moeten aanschaffen om op alles voorbereid te zijn.
Heb deze zomer een GLK, C Cabrio, Clubman en X5 te doen.
Dus denk dat ik alles wat nodig heb. kan je me niet eens vertellen wat jij zou kopen in mijn plaats? Jouw boodschappenlijstje? ;)
 
Met andere pads dan Rupes zou ik oppassen op een Bigfoot. Door de grote slag van de machine creëer je veel warmte (frictie = warmteontwikkeling).

Veel pads hebben een zogenaamde dichte cel structuur waardoor ze de warmte niet kwijt kunnen. De kans is aanwezig dat ze hierdoor imploderen op de grote voet...

De Rupes pads hebben een open cel structuur en een gat in het midden. De Bigfoot blaast koele lucht door de gaatjes van de backingplate heen waardoor de pads koel(er) blijven.

Neem maar eens een pad van Rupes en een andere, dompel deze in water tot ze verzadigd zijn en hou ze tegelijk omhoog. Je zult zien dat de Rupes pads sneller leeg lopen.

Zelf gebruik Ik de Scholl pads gewoon op de DAP900 en de Rupes pads op de Bigfoot. Het ongewoon een kwestie van trial and error welke pad en polijstpasta's het lekkerst werken op een machine.

Zelf ben ik een fan van Scholl, zowel pads als de pasta's.
In het verleden wel eens samen met een maatje een auto gedaan. Daar waar m'n maatje met Monello pads en polijstpasta's aan de slag was en de lak in 4! stappen moest corrigeren, was ik nagenoeg in 2 stappen met Scholl klaar.

Mijn meest gebruikte combinaties zijn, afhankelijk van het soort lak:
- Scholl paarse compound pad en S3 op de DAP900
- Scholl oranje polishing pad en S17 op de DAP900
- Rupes gele of witte pad met Rupes gele of witte polijstpasta op de Bigfoot. Desgewenst vervang ik deze combinatie door een zwarte, gele of witte pad en Gyeon Polish.


Ik dacht dat jij ook de scholl pads gebruikte op de rupes. Ik en @ArnoldG hebben pas nog een spiderpad op de 15mk2 gebruikt icm s3. Pad bleef netjes koel ook!
 
+1 voor @nicknameless

Houd inderdaad rekening met de grotere uitslag van de machine. Ikzelf heb mijn Rupes 21 gekocht zónder bijbehorende Rupes pads/middel. (Op advies van forumleden) Ik gebruikte al een tijd naar tevredenheid Scholl Polijstmiddelen op de Monello pads en voor de Rupes 21 heb ik nu Lake Country - HD Orbital pads en eveneens Scholl polijstmiddelen.

Als je een detailingbedrijf wilt beginnen, zal je aan de bak moeten om veel dingen te proberen. Elke auto is anders en dit kan zelfs zo zijn wanneer je dezelfde merken/types doet. :)

Naast de reguliere foampads zou ik ook kijken naar pads die meer correctie geven. Dan kan je denken aan wol, Spider of MF pads. Als je veel Duitse lakken gaat doen, heb je grote kans dat je knetterharde lakken tegenkomt waar je met de Rupes ook meerdere hits nodig zal hebben om alleen al door swirls heen te komen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: BenzJannik
Als ik de Rupes Bigfoot kit zou aanschaffen (waar je het over had via Messenger ;)), dan zou ik het eerst proberen met de pads en polijstpasta's die erbij zitten. Als dit niet voldoende is, zou je altijd nog kunnen kijken voor andere pads en polijstpasta's.

Als ik een echte n00b zou zijn, dan zou m'n interesse uit gaan naar Scholl, puur gebaseerd op de prijs.

Zelf ben ik niet iemand die veel waarde hecht aan de (opgelegde) mening van een ander. De enige manier om erachter te komen of een product prima werkt, is door deze zelf aan te schaffen en te proberen.
 
Als ik de Rupes Bigfoot kit zou aanschaffen (waar je het over had via Messenger ;)), dan zou ik het eerst proberen met de pads en polijstpasta's die erbij zitten. Als dit niet voldoende is, zou je altijd nog kunnen kijken voor andere pads en polijstpasta's.

Als ik een echte n00b zou zijn, dan zou m'n interesse uit gaan naar Scholl, puur gebaseerd op de prijs.

Zelf ben ik niet iemand die veel waarde hecht aan de (opgelegde) mening van een ander. De enige manier om erachter te komen of een product prima werkt, is door deze zelf aan te schaffen en te proberen.
Was van plan gewoon de machine los te kopen. Ik zou dan gewoon om te beginnen monello pads met scholl polijstmiddelen doen, of gaat dit echt problemen geven met de koelte?
 
Ik dacht dat jij ook de scholl pads gebruikte op de rupes

Correct en tevens juist. Dat heb ik gedaan ja. Je zou ook nog een gat in het midden van een pad kunnen ponzen.

20160615_155653.jpg
 
  • Leuk
Reactions: BenzJannik