• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schuren met een DA-polisher mogelijk?

stemargia

Detailing rookie
1 nov 2014
5
0
Beste forumleden,

Ik heb op mijn Alfa Romeo Mito wat last van sinaasappelhuid. Deze moet er nat uitgeschuurd worden met P1500 gevolgd door P2500 of P3000.
Met een DA-polisher zou ik deze schuurresten er dan uit polijsten. Ik heb dit eerder gedaan na het verwijderen van een diepere kras door manueel nat te schuren.
Echter het manueel uitschuren van de sinaasappelhuid op een gans paneel zou lang duren en de lak zou ik ook niet zo glad krijgen.
Uiteraard kan een pneumatisch schuurtoestel gebruikt worden, maar deze heb ik niet ter mijn beschikking voor het moment.
Nu zag ik dat je bijvoorbeeld met de rupes duetto ook kan schuren en deze heeft een orbitale slag van 12mm. Mijn DA-polisher heeft een orbitale slag van 8mm. Bij deze nu de vraag of ik met mijn DA-polisher ook kan gaan schuren om mijn sinaasappelhuid van mijn wagen te verwijderen in combinatie van een interface pad en foam P1500 en P2500 pas.

Hopelijk is mijn vraag wat duidelijk: kortom kan je met een DA polisher met orbitale slag van 8mm ook schuren?

Mvg

Stemargia
 
Ik zou je aanraden het niet met schuurpapier te doen maar met orange peel sanding pads. https://www.Carclean.com/product/Monel..._MSA135_102888
Deze moeten officieel met de rotary gedaan worden, maar denk dat het met wat geduld ook wel op de DAP moet kunnen.
 
Ik zou ook eerst eens orange peel pads gebruiken icm een Rotary en als laatste optie gaan natschuren met een DA.

@Opel-Mark gebruikt de orange peel pads ook op de DAP500 & DAP900 en het resultaat is erg goed.
 
Had er al eens van gehoord maar ben echt verbaasd van het resultaat (heb eens wat filmpjes bekeken). Ga ze bestellen en laat weten hoe mijn resultaat was.
Alvast bedankt jongens !
 
ik gebruik ze inderdaad op de dap500 en 900, op de dap500 heeft de machine er uiteraard meer moeite mee, en dan moet je er goed voor zorgen dat het blijft lopen evt met wat 1:1 spray&wipe erbij.
met de dap900 heb je daar geen probleem mee, ik gebruik mezzo op de orangepeel pads (bij de dap500 een combinatie van mezzo en finale door elkaar), en je moet er rekening mee houden dat je veel langer bezig bent dan met een Rotary, aan de andere kant gaat het er wel voorzichtiger af, dus minder risico dat er wat fout gaat
 
stemargia;n405944 zei:
Beste forumleden,

kan je met een DA polisher met orbitale slag van 8mm ook schuren

Dat KAN idd , alleen is de uitslag te groot om fijn genoeg te eindigen en zal je meer polijstwerk hebben dan wanneer je een machine gebruikt met een slag van bvb 2.5 mm .
Je schuurbeeld gaat maw te grof zijn tegenover de machine met een kleinere slag.

Machinaal schuren heeft wel als voordeel dat je schuurbeeld +- 2x zo fijn is tegenover manueel schuren .
Je kan dus stellen dat wanneer je machinaal schuurt met P1500 dat je hetzelfde resultaat krijgt ( schuurbeeld) door manueel P3000 te schuren .

Hou er wel rekening mee dat een plekje polijsten met een DAP geen probleem is maar wel als je grotere oppervlaktes gaat doen .


.
 
Hoezo probleem met grotere oppervlaktes, iets groter dan het dak van mijn stationwagon kan ik me niet voorstellen en dat gaat probleemloos met de dap en een orangepeel pad, en ik spreek uit ervaring, je doet net als dat je met gewone pads polijst het dak opdelen in vlakken, simpel.

mezzo met orangepeel pad, mezzo op oranje, en dan finale op het laatste pad, het kost wel wat werk maar dan heb je ook wat.
Als ik veel auto's zou doen dan zou ik er een Rotary bijnemen, maar voor mijn eigen wagen en een enkele keer een andere wagen vond ik dat volledig overbodig.
 
Zolang je niet gaat wetsanden zal een DAP voldoen , ga je echter heel je dak schuren dan kom je er niet meer met je DAP , tenzij je dus veeeeeel en veel langer wil polijsten .
 
dat is het voordeel van een orangepeel pad, grit2500, het enige 'nadeel' is in kleine hoekjes komen, maar dat is altijd met een dap, met het orangepeel pad ben je eigenlijk aan het schuren en polijsten tegelijk, die zijn er natuurlijk ook niet voor niks voor gemaakt.

Heb je wel eens met een orangepeel pad gewerkt ?
 
Volgens mij is een orangepeel-pad niet te vergelijken met het echte schuurwerk , je zal altijd veel minder lak wegnemen dan wanneer je schuurt en je zal ook nooit de lak volledig strak krijgen door enkel de orangepeel-pad te gebruiken.....de pads zijn volgens mij wel veiliger dan een echte schuurpad natuurlijk .

Waarom denk ik dat : anders zou je net zo goed met P2500 kunnen polijsten.......en dat geeft een totaal ander resultaat dan met die pads .

Indien die vraag voor mij was : ja
 
Naast mijzelf zijn er meerdere mensen die prima resultaten halen met een orangepeel pad, al dan niet op een Rotary of dap, die zijn er juist voor gemaakt om de sinasappelhuid weg te krijgen, of je iets er 100% helemaal uit kan halen is maar de vraag, immers het kan ook zijn dat de sinasappel huid niet enkel in de blanke lak zit maar nog dieper in de gewone laklaag of zelfs de primer laag, er is een limiet aan wat je kunt corrigeren maar dat is ook als je schuurpapier gebruikt.

Volgens mij is het grote verschil tussen schuurpapier en de orangepeel pad dat schuurpapier een keiharde puntige korrel heeft en een orangepeel pad niet, voor mij is het het belangrijkste dat ik met een dap met orangepeel pad veel veiliger kan werken, veel minder kans dat er iets fout gaat, en ik was blij verrast om te zien hoe goed het ging met de orangepeel pad.