• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schuurladder van start tot aan het spuiten

mrnqrv

Detailing trainee
12 jun 2020
78
40
Dit onderwerp is wel gerelateerd aan mijn eerdere bijdrage, maar ik denk dat het genoeg verschilt om er een aparte vraag van te maken.

Ik heb nu na bijna 3 maanden best veel informatie opgedaan en geoefend om een volledig paneel te gaan spuiten met spuitbussen inclusief wetsanden (i.v.m. de spuitbussen)
Als het alsnog niet acceptabel is dan toch veel geleerd en gaat de auto naar de spuiter.
Ik zit nog met wat vragen in het gedeelte vanaf de start tot aan het spuiten van de kleur. 1 deur heeft wel plamuurplekjes en die zal ik dus sowieso moeten primeren. De overige deuren zijn strak, maar een primer is dan evengoed aan te raden toch?

Verder zit ik nog met de volgende vragen. Ben dus eigenlijk op zoek naar een korte tutorial van scratch tot aan de kleur spuiten.

- Ik heb met de hand geschuurd of met een excentrische machine met een uitslag van 2.6 mm. Die laatste gaf een veel mooier schuurbeeld, maar is dat een goed idee om met de machine te schuren of moet dat juist met de hand.
- Tot welke grit is ideaal voordat de primer erop komt
-Welke primer raden jullie aan. Ik heb inmiddels van alles staan, maar kom er niet achter wat wijsheid is. Epoxy 1k, epoxy 2k, of iets anders
- Tot welke grit schuur ik de primer voordat de kleur erop komt.

Als ik dit weet kan ik het project( meer een test) afmaken en besluiten of we het zelf kunnen krijgen tot een acceptabel resultaat.
 
Ik denk dat je voor dit soort vragen beter op een ander soort forum terecht kan. Ongetwijfeld zijn er leden die er wat van af weten, of zelfs meer zoals o.a. @AndyVR, maar 99% van de leden werkt met voertuigen waar de lak al op zit, zeg maar.

Zijn er geen forums voor dit soort dingen? (Spuit-forums? :p) Amateurs, hobbyisten, beroeps-spuiters die dingen delen zoals de mafklappers op dit forum hun passie delen?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Pter
Als je op Youtube zoekt op bv Paintsociety en spray paint krijg je voldoende voorbeelden op een heldere en duidelijke manier uitgelegd.

 
Ja goede tip de Painsociety al erg veel van gezien inderdaad, maar mis nog net die paar gegevens ook al heb ik al wel een idee. Ik heb verder nog geen forums gezien die hier hun kern van gemaakt hebben. Ik zoek verder en misschien toch nog een detailing guru die een keer terug naar start moest met een nieuwe lak :D
 
Idealiter schuur je met een schuurmachine, de aangegeven 2,6mm uitslag is ideaal hiervoor. Het resultaat zal ongetwijfeld stukken strakker en egaler zijn dan wanneer je met de hand alles schuurt, hiernaast zullen je armen je ook dankbaar zijn.

1. Te spuiten werkstuk grondig reinigen en ontvetten, bij voorkeur ook met thinner zodat zeker alle vervuiling eraf is.
2. Controle van het werkstuk (deuken, krassen, al eens hersteld geweest, roest,...)
3. Afhankelijk van wat je aantreft dien je hiervoor bijkomende stappen te ondernemen, ik ga er vanuit dat je geen herstellingen gaat uitvoeren zoals uitdeuken of plamuren.
4. Je kan de bestaande lak schuren met een excentrisch schuurmachine met (kwalitatief) schuurpapier P400-500 (kan grover mits dit nodig is bv. bij lichte schade/diepere krassen). Controleer tussentijds voldoende het werkstuk, dit doe je door het schuurstof te verwijderen middels een blaaspistool bv. kijk als de lak zich overal mooi laat schuren en je 1 mooi en egaal schuurbeeld krijgt. Alles dient mat te zijn, waar je nog glans ziet en onvoldoende geschuurd is, zal de volgende laag slecht hechten.
5. De randjes en/of moeilijk toegankelijke plekken kan je mat zetten met scotchbrite grijs of goud of een schuurmatje P400-500, gebruik geen paarse scotchbrite want deze is te grof waardoor je snel door de randjes zou schuren. (het zou met paars kunnen maar omdat je met spuitbussen spuit, zou ik het risico niet nemen)
6. Verwijder alle schuurstof en ontvet het werkstuk grondig, ga na het ontvetten ook met een propere doek erover en laat zeker geen residu van de ontvetter achter! Controleer als je zeker alles goed geschuurd hebt.
7. Bij voorkeur spuit je inderdaad primer, zo ben je zeker dat alles gedekt is en eventuele lakfoutjes zijn weggewerkt. Stel dat je bij de vorige stap (4) door de bestaande lak zou schuren, dan ook komt de primer goed van pas. Je beperkt de kans op reacties tussen de oude lak en de nieuwe lak. Je begint als het ware vanaf een zuivere lijn. Afhankelijk van de ondergrond dien je een extra handeling te nemen bv. bij plastic ondergronden dien je best een hechtingslaag te spuiten VOOR je de primer spuit, deze zorgt voor een betere hechting van de primer op het plastic. Als je alu schuurt, kan je eventueel een epoxy primer gebruiken, deze bevat roestwerende bestanddelen.
8. Laat de primer voldoende drogen tussen de lagen door, pas als de laag mat is, spuit je de volgende laag. Bouw de lagen op, leg de primer strakker en dikker per laag. Als je klaar bent en de primer is mooi mat getrokken, kan je deze verder laten drogen in een verwarmde ruimte of je plaatst er een infrarood lamp op. Afhankelijk van de situatie en alle variabelen, zou je kunnen proberen te schuren na 24u (bij drogen zonder infraroodlamp).
9. Je kan kiezen voor een standaard primer of een nat -in- nat primer welke direct kan overspoten worden wanneer deze laag droog is. Nat in nat wordt voornamelijk op nieuwe plaatwerk onderdelen zoals een nieuwe deur gespoten, met als bedoeling dat deze direct kan afgelakt worden met kleur en blanke lak, deze primer wordt dan ook in 1 dunne laag gespoten en hoeft niet geschuurd te worden. Afhankelijk van jouw werkstuk, kan je kiezen voor zo'n primer, merk je bijvoorbeeld toch wat lakfoutjes op tijdens het schuren, kan je best opteren voor een gewone primer welke je nadien wel terug schuurt voor het spuiten van de kleur.
10. Heb je gekozen voor een gewone primer, dan kan je deze schuren met P600-800 als deze zeker helemaal droog is (afhankelijk van de kleur kan je iets grover of iets fijner gaan, regel is fijner is minder risico en kans op zichtbare schuurkrasjes). Schuurt de primer niet goed of plakken er precies bolletjes/vlekjes primer op het schuurpapier, dan is de primer NIET droog! Controleer ook tussentijds het werkstuk, zorg dat je nergens door de primer schuurt! Doe je dit wel, kan je hier best een dun laagje primer overspuiten voor je gaat lakken in kleur. (als er bv. blote plaat zichtbaar is en je zet hier geen primer, dan zal dit plekje zichtbaar worden na het lakken).
11. Opnieuw alles goed ontdoen van stof en grondig ontvetten, gebruik als laatste een watergedragen ontvetter en een kleefdoekje om het werkstuk vrij te maken van eventuele stofjes of haartjes. Raak het oppervlakte nergens meer aan want je kan door de vettige vingers problemen krijgen!
12. Als alles goed verlopen is, zou je nu kunnen overgaan tot het lakken van de kleur.

Volgens mij heb ik zowat het gros benoemd.

Succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een issue in stap 8. Na 4 lagen opbouwend blijf ik de geschuurde ondergrond zien, dus waar ik tot aan de originele grondverf moest schuren. Je ziet zeg maar een "houtnerf" Nu is het geval dat dit nog een testdeur is en mijn uiteindelijke werkstuk deuren zijn die alleen geschuurd moeten worden in de lak.
Maar toch zou ik deze test wel goed willen doen, om daarna te beslissen of het gaat lukken.
Is het zo dat de kleurlaag deze "nerf" gaat dekken of zal dat nu al helemaal onzichtbaar moeten zijn na 4 lagen primer. Hier de foto
 

Bijlagen

  • primer.jpg
    primer.jpg
    59,8 KB · Weergaven: 79
Als je met je vingers over de nerf gaat voel je dan de overgang? Als je ook maar iets voelt zal dat in de afwerking zichtbaar zijn. Ik zou hem nog een keer spuiten met een vullende grondlak en dan lichtjes schuren zodat het een egaal geheel is.
 
Laatst bewerkt:
De ondergrond was al glad en mooi dus tot/met stap 7 zeg maar. Ik voelde de nerf toen al niet het is opgeschuurde verf tot een stukje in de orignele grondverf. Dit moet je toch egaal kunnen primeren? De gebruikte primer heeft redelijk goede recensies, maar zou de filler eigenschap in de primer dan niet goed genoeg zijn? Nu na 4 lagen primer voel ik het uiteraard ook niets meer. Dit was een 1k normale primer van een goed merk, maar heb ook nog een nieuwe 1k epoxy of een 2k epoxy primer. Wil niet van alles gaan rommelen, omdat we net zo goed in de tutorial zitten.
Ik vind het ook lastig om te bepalen welke primer meer vult dan de ander kijkende naar de spuitbus zeg maar.
 
Je bent door de primer gegaan met schuren volgens ik kan zien op de foto.
De nerven die je ziet zijn de lagen lak/primer.
Dit ga je zien als je kleur erover spuit. Op deze plek MOET je primer erover spuiten.

Normaal zou je zo'n plek moeten kunnen dekken met primer tot je 1 mooi gedekt en egaal vlak hebt.

Ik zou die plek ruim genoeg schuren (pak tot 10-15cm groter dan de plek zelf) met P400 en dan goed afstoffen en ontvetten, niet met thinner of aceton! Dit lost de spuitbus primer op.
Plak het spuitgebied NIET af want je gaat misschien boorden krijgen waardoor je later weer met een nieuwe probleem komt + je schuurt de deur toch terug.
Spuit stap voor stap de primer en bouw geleidelijk aan de laagdikte op. Zorg dat de primer zeker helemaal droog is voor je gaat schuren (aanraakdroog zal na enkele uurtjes wel al zijn)

Het kan zijn dat op deze plek, de oppervlakte niet helemaal strak is. Hier kan je best lichtjes met een schuurblokje over gaan, hiermee vlak je het stuk net wat strakker dan je met een schuurmachine doet.
Mocht je moeite hebben om dit goed te kunnen inschatten, kan je terug een nevellaagje zwart over dit stukje spuiten. Waar je zwarte verf blijft zien, ligt het gebied lager dan de omliggende stukken.

Het blijft natuurlijk moeilijk om zo'n dingen vanop afstand te beoordelen...
 
Laatst bewerkt:
wacht, we zijn er bijna, maar weet niet zeker of we nu langs elkaar denken. Met door de primer heen bedoel je toch de oorspronkelijke primer die origineel op de deur zat? Ik heb hier 4 lagen nieuwe primer op gedaan en dan is het resultaat zoals op de foto.
Als tweede bedoel je dat ik nu alsnog deze plek ga schuren met P400 (plek groter maken, ik snap het) en dan alleen op die plek weer op gaan bouwen met de primer?
Ik hoop dat ik het begrijp zo. Wel vreemd toch dat 4 lagen primer niet afdoende is om zo'n op gevoel zeer vlakke plek niet te dekken? Ik voel nu na die 4 lagen primer helemaal niets meer uiteraard, maar ik ga van jullie uit dat de verf (word een zwarte verf) dit niet gaat dekken.
 
Ik heb de foto eens bekeken op de computer ipv de smartphone. ik had eerder namelijk de indruk dat de primer al geschuurd was en je dus door de nieuwe primer heen was, wat niet het geval blijkt te zijn.

Als ik het goed zie is de foto van de deur in de primer en dus nog niet geschuurd? Ik zie wat initieel wat lijkt op reflectie van een lichtbron, de kringen die jij bedoelt neem ik aan?
primer.jpg
Als je 4 lagen primer hebt gespoten, zou die tekening niet meer zichtbaar mogen zijn.
Tenzij er op die plaats oorspronkelijk al iets was te zien VOOR je primer spoot? Het zou kunnen dat de lagen dan te dun gespoten zijn en niet helemaal gedekt maar dat lijkt mij raar want het geheel ziet er prima uit zoals de foto laat zien, waarvoor trouwens mijn felicitaties!

In principe hoort alles mooi gedekt en grijs te zijn zoals de rest van de deur. De kans dat deze tekening zichtbaar wordt na het lakken, is reëel.
Het niet voelen van de randen, betekent niet dat het niet zichtbaar zal zijn, dit zegt enkel dat je waarsschijnlijk geen vervorming (deuk of bult) zal zien bij het eindresultaat.

Om de risico's toch te beperken zou ik je inderdaad willen adviseren om de plek met die tekening te schuren met bv. P400-500 maar dan wel wat ruimer dan de vlek zelf. Ontstoffen en ontvetten en dan een laagje of 2 primer erover doen, kijk eens wat dit geeft (het kan geen kwaad dus verliezen doe je er niet mee). Let alleen op dat je niet abrupt stopt met spuiten, voorkom dat je plots eindigt met een berg(je) primer en nevel de primer wat weg aan de eindes van de spuitbanen.

Hopelijk is de vlek dan weg en kan je met een gerust hart verder, het ziet er in ieder geval goed uit!
 
Laatst bewerkt:
Yess! We zijn helemaal sync weer en bedankt voor je compliment dat geeft een extra boost. Ik heb dan de laatste maanden ook erg veel lopen te oefenen en heb niet op een busje gekeken, anders kom je er niet. Ik heb hier nog een foto van de deur daar zie je de plek nog voordat het überhaupt netjes geschuurd was. De deur was hier nog in een hele andere staat hoor, maar voor de vlek heb je het idee.
Je zegt "Tenzij er op die plaats oorspronkelijk al iets was te zien VOOR je primer spoot?" Dat is ook zo natuurlijk zie nieuwe foto. Ik had toch niet eerst iets anders over deze plek moeten spuiten? hahaha kom maar op begin gewoon opnieuw.
Anders pak ik hem op in jou laatste alinea en gaan we de plek nog even schuren en daarna blenden.
 

Bijlagen

  • IMG-20230217-WA0014.jpg
    IMG-20230217-WA0014.jpg
    105,1 KB · Weergaven: 69
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ah ok, de foto bevestigt inderdaad mijn vermoeden, het zijn die plekken die je door de primer ziet.
Je moet natuurlijk eerst schuren, ik zou willen vragen om eerst de deur te schuren met machine P800 ongeveer en bekijk die plek dan nog eens.

De eerste foto die je stuurde was/is moeilijk in te schatten vind ik. Het kan ook enkel de boorden "oude lak" zijn die de primer laat zien, die kan je namelijk gewoon wegschuren/vlak schuren met jouw machine, dan is opnieuw primer spuiten overbodig en dan zie je die vlek ook niet meer (nadat je geschuurd hebt)

Beginnen bij het minst ingrijpende en dat is gewoon schuren met het machine P800 en dan terug evalueren.

Komt goed!
 
Ja het zijn de plekken die er door heen "schijnen" Ik heb nog eens gekeken en het zijn niet alleen boorden, maar de nerf heeft nog steeds een variatie in kleur. Ik ga toch eerst schuren en dan de spuit actie doen, of is het nu in de wetenschap dat het een andere kleur heeft toch beter om eerst de spot primer actie te doen?
Egaal grijs gaat hij worden!
 
Ik ben nog aan het stoeien met stap 8. De nerf plek geschuurd en inderdaad leek de doorschijning weg te zijn, maar kan ook zijn omdat de kleur lichter word als je schuurt om de nerf heen. Maar ik ben nooit tevreden met het schuurbeeld wat ontstaat nadat ik een primer schuur. Het liefst blijf ik er na primer spuiten vanaf, maar dat is geen optie neem ik aan? Of het ijn schubben of ik krijg krasjes. Ik heb een foto gemaakt van het beeld wat ontstaat nadat ik heb geschuurd met p800 machinaal. Met de hand krijg ik een meer krassig beeld dus machinaal leek mij het mooiste. Toch krijg ik zo'n schubbig beeld maar wel glad. Enigszins dus wel egaal, maar anderzijds weer niet. Ik was 24 uur verder in een verwarmde ruimte, ik hoop dat ik niet net te vroeg was. Het kan ook zijn dat ik door moet schuren dan gaan de schubjes wel weg, maar wat zou het ideale schuurbeeld moeten zijn als je klaar bent. Ik benoem hier wat gedachten zodat we het beter kunnen vangen.

edit: 2e foto is meer geschuurd en op een gegeven moment ben je het protocol kwijt. Dit gedeelte is veel gladder maar wel met schuur krasjes. De conclusie is waarschijnlijk dat ik een hele slechte schuurder ben.
 

Bijlagen

  • 20230218_093831.jpg
    20230218_093831.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 34
  • 20230218_112023.jpg
    20230218_112023.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
De eerste foto laat zien dat de primer nog niet voldoende is uitgehard.
Ervaar je geen moeite met het schuren? Vaak wisselen van schuurpapier, schuurpapier dat vol zit met primer,.. ?
Machinaal schuren maakt dit ook sneller duidelijk gezien er meer wrijving en warmte bij komt kijken dan wanneer je met de hand schuurt.

Als je met de hand gaat naschuren, zal je altijd die schuurkrasjes zien, daarom zijn ze nog niet altijd zichtbaar na het spuiten.
Voor een zilver/grijs kleurige lak mag je zelfs nog iets fijner gaan omdat deze kleuren wel iets meer durven te laten zien dan bv. Zwart.
Je mag dus zelfs met P1000 erover gaan.

Ik zou de primer eventueel nog eens goed nablazen met een warme föhn maar houd voldoende afstand, je kan de lak ook verbranden.
Riskeer je dit niet, dan kan je de primer altijd nog een dagje laten staan en dan kijken wat het doet.

Je kan ook eens wat waterontvetter over de geschuurde primer doen, als de ontvetter zich wat vlak legt, kan je kijken als je dan de krasjes nog ziet (wat niet zo makkelijk is om te zien).

Ik zou anders eens proberen enkele kleinere stukken te spuiten als je wat voorhanden hebt? Test wat met spuittechnieken en diktes, laat eentje zo drogen, eentje met de föhn en eentje in een verwarmde ruimte ofzo, dat je een beetje de verschillende tijden en methodes wat kent.

Primer niet schuren voor het lakken is een no-go.
De primer lijkt strak maar heeft toch behoorlijk wat structuur en bovendien zal je lak er totaal niet op hechten.
 
Laatst bewerkt:
Prima! Ik kom er nu achter dat ik alles heb geoefend behalve het schuren. Achteraf is dit een stap die net zo belangrijk is, misschien zelfs wel heel belangrijk. Mooie diagnose, past exact bij mijn bevindingen. Het beeld op de 1e foto kan ook zijn te fijn en licht schuren merk ik. Het beeld word eerst zoals foto 1 en daarna foto 2. Ik denk ook wel dat de uitharding op het randje is overigens. Ik ga zwart spuiten en leren wat dit schuurbeeld geeft als de kleur erop zit.
 
Zojuist kleur gespoten en 2k blanke lak over het schuurbeeld van bovenstaande foto's. Zo op het eerste gezicht heeft de kleur beide beelden gedekt! Moet nog wel investeren in het juiste licht hoor, dus misschien ben ik nu wat te opgewekt. Maar voor de testdeur niet slecht. Ik heb 4 lagen kleur en 3 lagen 2k blanke lak en ben niet ontevreden. Wel zal ik nu nog de orange peel moeten weg halen, omdat het met bussen nooit strak genoeg word. Zie overigens de laatste tijd ook veel lak met gun gespoten die niet strak is, maar dat al voor jullie geen nieuwtje zijn.
In een eerder topic heb ik laten zien dat ik dit doe met wetsanden, maar ik vraag mij af of ik niet beter eerst kan gaan polijsten om schade te voorkomen? Wetsanden gaat wel, maar is zo tricky op bepaalde plekjes.
Nu heb ik door de jaren heen best wat spullen aangeschaft, dus als ik een vrij grove combinatie pak met wol of paars zou het al best strakker kunnen worden.
Ook de duurzaamheid is onbekend, ook al schijnen de 2k lakken in bus best goed te zijn. Ik plak even wat fotos op die ene is de peel wel te ien. Het is niet overdreven, maar teveel.
 

Bijlagen

  • 20230218_153223.jpg
    20230218_153223.jpg
    165,5 KB · Weergaven: 73
  • 20230218_153232.jpg
    20230218_153232.jpg
    134,9 KB · Weergaven: 70
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ziet er zeker niet slecht uit hoor!

Die orange peel kan door 2 dingen komen.
1. Ofwel de primer niet strak geschuurd en die structuur wordt zichtbaar na het lakken (houd rekening dat lak nog werkt en inzakt waardoor na verkoop van tijd je nog meer structuur of foutje kan zien).
Dit zou je dus pas kunnen beoordelen na verloop van tijd en meestal niet direct, tenzij de primer echt heel slecht geschuurd is en nog heel ruw is...

2. Ofwel is de lak/blanke lak niet strak genoeg gespoten, wat met spuitbus natuurlijk extra moeilijk is.
Als je zeker bent dat de lagen zelf voldoende dik zijn, zou je kunnen wetsanden maar dan raad ik aan zeker een lakdiktemeter erbij te houden op het risico toch enigsinds te beperken.

Tegenwoordig zijn veel lakken inderdaad uit fabriek al erg sinaasachtig. Bij een herstelling moet er dan ook vaak met opzet minder strak gespoten worden op het tot 1 geheel te kunnen behouden.