• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Arosa - Metallic Black (2003)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.868
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey Glimkezen & GlansPopjes,

Ik heb recent weer een zwarte Seat Arosa onder handen genomen. Ik had eerder dit jaar al een zwarte Seat Arosa gedaan en kwam er met Foam Geel - Veloce al bijna niet op voorruit, dus ik verwachte al een wat hardere lak bij het doen van deze Arosa. Echter heb ik deze gedaan met de nieuwe spiderpad van Scholl en de S3 en kwam ik zelfs hiermee na 2 hits pas op het gewenste resultaat.

(Ok, het blijft een excentrische machine en het gewenste resultaat zal ik niet redden met mijn DAP900. Krasjes die overduidelijk niet diep zijn en haarfijn, krijg ik na meerdere locale hits nog niet verminderd en de totale tijdsduur ligt ook behoorlijk hoog)

Het is een auto uit 2003 die technisch 100% is en het exterieur heeft geen schades, maar kon wel een detail gebruiken. De eigenaar schafte deze auto aan om zijn goede betrouwbaarheid (Seat is inmiddels ook grotendeels of helemaal Deutsche Grundlichheit), de sportieve uitstraling en de grootte/gewicht om de wegenbelasting en het verbruik binnen de perken te houden.

Inmiddels heeft de eigenaar een andere auto aangeschaft (Lupa 3L, superzuinig) en deze ook grondig aangepakt en is momenteel zowel technisch als optisch 100% in orde. Dit is dan ook de reden dat de Seat Arosa word verkocht en een en als finishing touch een full detail is gegeven.


BEFORE -->

01%20Before%201_zpsgo8vucl3.jpg


02%20Before%202_zpsqcbxby6h.jpg


03%20Before%203_zpsclgx5imi.jpg

De auto leek erg dof en grijs en ik verwachte dan ook een hoop vuil op de lak. Nou, niets was minder waar. Uiteindelijk heb ik de auto 2x gefoamed en gewassen.
Het kleien was nog het meest schrikbarend, want na een klein stuk te hebben gedaan van de motorkap, zat mijn klei al behoorlijk vol. Vandaar dat ik hem 2x heb gefoamed en gewassen, maar alsnog kwam er veel vuil van af tijdens het kleien.


FOAMEN --> Wat blijft dit toch een mooi spul...

05%20Foamen_zpspzndbqur.jpg


Ik had vrijwel van elke stap een aantal foto's genomen. Maar ik zal het kort houden, jullie weten immers wel hoe alles er uit ziet.

Het stappenplan en gebruikte producten:

Wassen -->
  1. Foamen - Monello Lancia FoamLance + Monello Artico Magico.
  2. Afspuiten HD.
  3. Velgen - Monello Non-Ferro + EX Detail Go + Four Finger Wool Mitt
  4. Afspuiten HD
  5. Foamen - Monello Lancia FoamLance + Monello Artico Magico.
  6. Afspuiten HD
  7. Banden - Tuf Shine Tire Cleaner (3x)
1x gefoamed en de velgen + wielkasten meegenomen. Dit om na het afspuiten de Non-Ferro een betere werking te kunnen bieden. Vervolgens een 2de keer gefoamed om het vuil op het lakwerk nog is los te weken en de velgen simpelweg extra goed te ontdoen van de Non-Ferro en het vuil goed af te voeren.
De banden geschrobt met de Tuf Shine. Blijf dit echt een topper vinden!

(Misschien was een agressievere foam beter geweest)

Velgenborstel en Mitt ben ik niet helemaal over te spreken. De borstel is lekker stevig om het velgenbed te schrobbern, maar te lomp voor de velg zelf. De Mitt is te lomp en te groot voor de velgen én te klein voor mijn vinger. Ik heb kleine vingers en nog gaat het niet lekker.


Kleien -->
  1. Monello - Dolce Verde Klei
  2. Poorboys - Spray & Wipe 1:1
Wat kwam er veel vuil van af, zeg! Ik heb ook goed gekeken of ik hierdoor misschien wél marring zou veroorzaken, ondanks ik het bij de Monello klei nog niet eerder heb geconstateerd.
Geen marring ontdekt, wel dat ik veel meer klei heb gebruikt als normaal.


Polijsten -->
  1. Scholl - Spiderpad 145mm
  2. Scholl - S3
  3. Monello - Finale
Ondanks de harde lak kwam ik met deze combinatie een heel eind. Mijn manier van polijsten is, denk ik, behoorlijk langzaam omdat ik de korrel zijn werk wil laten doen en bij de S3 resulteert dit door het uiteenvallen van de korrel in een strakke finish.
Ondanks dit en het feit dat het LIJKT alsof afschalen naar Finale niet veel toevoegt, heb ik het toch gedaan. Ik denk dan bij mijzelf; ''Naja, ik zie niet dat het écht wat doet, maar misschien valt het wél op als ik helemaal klaar ben en de auto volgas in de zon staat''.


Glaze -->
  1. Dodo Juice - Lime Prime Lite Cleaner Glaze
Opnieuw smeerde ik het met de DAP te dik in. Ik vind dat als ik de glaze aanbreng, je meteen een diepere kleur ziet en ik blijf dan smeren tot ik dit overal zie. Dom, want achteraf wrijf ik mij dan dus de krampen om de overgebleven donkere plekken weg te wrijven. Elke keer weer trap ik er in...


Wax -->
  1. Dodo Juice - Purple Haze
Ik had het panelpotje nog staan en heb simpelweg 1 laag opgebracht. Deze heeft een aantal uur staan curen en poetste hem simpel uit. Ik raakte nu wel de bodem van het potje, maar wellicht kan ik er nog 1 auto mee doen. (2 auto's in 2 lagen, totaal, denk ik) Ik heb er eigenlijk niet op gelet, maar volgens mij slaat deze wax niet wit uit op kunststof of rubbers. Althans, het viel mij op dat ik achteraf niet met de APC aan de slag hoefde, of ik had toevallig niks geraakt tijdens het polijsten/glaze/wax.


Motorruimte + Kunststof & Rubbers -->
  1. Poorboys - APC+D in een Monello flesje.
  2. AutoGlym - Vinyl & Rubber Care
  3. Poorboys - Spray & Wipe 1:1
Ik heb de motorruimte en binnenkant motorkap ingesprayed met APC+D. Ik liet dit op de gelakte metalen delen kort inweken en nam het af. Op de kunststof delen, motorblok en slangen wat langer en nam het opnieuw af. Een metalen plaat die was verweerd heb ik eveneens met APC+D ingesprayed en met een Brillo-spons geschrobt.
Na het afnemen en drogen heb ik, op advies van het forum, de boel volgas ingespoten met AutoGlym en de motorkap gesloten. Enige tijd later weer open gedaan en het trekt inderdaad egaal in. Echter was ik te gretig met de hoeveelheid en heb een stuk foam gepakt om het allemaal nog is in te wrijven.
Met een klei stukje foam, dit is van dat spul waar je zittingen mee kan opvullen, heb ik de dingen als grill - stootstrippen - rubbers mee ingewreven.


Banden -->
  1. Gyeon - Tire
Met weer een ander stuk foam heb ik de banden ingesmeerd met Gyeon Tire. Qua standtijd vind ik het tegenvallen, maar dit was op mijn eigen auto in 1 laag en na een week was het al weg. Op de Arosa heb ik het in 2 lagen opgezet en het resultaat is een band die als nieuw lijkt met een mooie wetlook. Lijkt nat, maar is dry to the touch!

AFTER --> Op de foto's vond ik het tegenvallen dat het resultaat slecht te zien is. Met het blote oog was het vele malen strakker, zoals de metallic flakes die in de zon enorm opvielen en in de schaduw de auto juist pikzwart was. EDIT; Ooh, op de foto's zie je dit wel. (Zijkant in zon - Kont in schaduw)

(Op de eerste foto lijkt het alsof ik de helft van de band gemist heb, maar de wang zit wel degelijk rondom in de dressing. Loopblak moet nog slijten)

06%20After_zpsbeyliaro.jpg


07%20After_zpsoyvtkpb7.jpg


08%20After_zpsso6ttkn2.jpg


09%20After_zpssduoblna.jpg


Voor mijzelf blijf ik toch vaak het idee hebben dat ik méér zou kunnen corrigeren en ik dit met mijn DAP niet red, ofso. Maar aan de andere kant moet ik misschien ook vaker bedenken dat het om gebruikte auto's gaat en als een eigenaar hem zonder defecten wil, er maar een spuiterij moet worden opgezocht.


Leuk projectje, super resultaat en enorm enthousiaste eigenaars = Beter kan niet!


Ooh, en poetsen op straat als een echte WeekendWarrior met je poetskar tijdens Grof-Vuil = niet handig. In mijn dorpje kun je prima al je dure materiaal op straat laten staan zonder dat het in je afwezigheid word gejat, maar de mannen van de vuildienst hadden bijna mijn kar en materiaal ingeladen en geperst in hun vrachtwagen...

Schoonmoeders, daar hoor je vaak die typische verhalen over, maar die van mij heeft gelukkig nét op tijd mijn spullen gered, haha!
Verder is het een... naja.. Spullen zijn gered!


Greetz







Ik wil dit forum niet gebruiken als een soort van Marktplaats o.i.d., maar als er geïnteresseerden zijn in een leuk sportief autootje die technisch in een héle goede staat verkeert, veel luxe opties heeft, rond de 130k heeft gelopen en optisch ook extra netjes is, dan hoor ik het graag.

(Er zijn bijvoorbeeld belangrijke en/of dure onderdelen vervangen voor betere kwaliteit, isolatie aangebracht, rondom nieuwe banden, etc)

Ik wil de nadruk leggen op het feit dat dit niet zomaar een verkoop-stuntje is, maar deze auto van familie is en de eigenaar tot irritant toe zuinig is op zijn spullen. Ik durf dan dus ook simpelweg de beweringen te maken zoals hierboven, anders had ik mij er ver buiten gehouden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Nou die Arosa is flink opgeknapt!
Dat de auto bij aanvang "grijs" en dof was komt waarschijnlijk omdat de lak aangetast is door bv goedkope zure shampoo ,een wasstraat of vuil in de lak. Dit soort auto's knappen flink op van zo'n polijstbeurt. Ook wanneer je de trims bv behandeld geeft al een heel ander gezicht.
 
Zoww dat ziet er goed uit Quantoxx.

Voor dit soort llussen kan ik je de valrt pro snow foam combo 2 aanraden, kost niets en reinigd als een dolle.

Vandaag heb ik hem gebruikt om onze paardentrailer vanbinnen schoon te maken, deze is in de afgelopen 2 jaar enkel 2 keer vlug schoongespoten in de wasstraat waar hij niet schoon van werd.

na 2x foamen en 1 keer borstelen is hij weer helemaal wit.
 
Ziet er weer netjes uit. :)^

Wat opmerkingen;
- Je zult na een detail altijd het gevoel hebben, dat het wellicht beter had gekund.
Daar is niets mis mee, zelfkritiek houdt je scherp, je moet echter altijd voor ogen houden, dat je beperkingen blijft houden.
Hetzij door de materialen waarmee je werkt, of de toestand van de auto zelf.
Een 100% correctie is in het merendeel van de gevallen niet te behalen, je zult je simpelweg tevreden moeten stellen met minder.

- Foam: wil je een sterkere foam, dan kan ik je AB Magifoam aanbevelen.
Van de foams die ik zelf heb geprobeerd, vind ik het de foam met de sterkste reiniging bij een gelijke verhouding.

DDJ Lime Prime: Wanneer je telkens ruzie heb met de Lite versie, probeer dan de gewone eens, ik heb daarmee nog nooit problemen mee gehad.

DDJ Purple Haze: Waarom urenlang laten curen? Heeft totaal geen nut en is vragen om problemen.
Volg altijd gewoon de aanwijzingen van de fabrikant en dat betreft in de meeste gevallen een curing tijd van enkele minuten, waarbij je het beste de swipetest kunt gebruiken.

Gyeon Tire: Voor een optimale standtijd zul je deze moeten verwarmen na het opbrengen.
Ik heb dit gedaan voor de winter naar zomerwissel, bij mijn zomer set en heb in tussenpozen drie lagen aangebracht waarbij ik tussen elke laag in heb verwarmd en een dag laten staan.
Zes tot zeven weken later, had ik nog steeds een goede beading op de banden.
Ik heb dit ook wel eens niet gedaan, omdat ik haast had en kon merken dat het effect toen vrij snel weer weg was.
Verder spreekt het denk ik voor zich; dat des te meer aandacht je besteed aan het reinigen van de banden, des te meer profijt je zult hebben van een banden product.
 
Hey Frans : Thanx for the feedback!

Wat opmerkingen;
- Je zult na een detail altijd het gevoel hebben, dat het wellicht beter had gekund.
Daar is niets mis mee, zelfkritiek houdt je scherp, je moet echter altijd voor ogen houden, dat je beperkingen blijft houden.
Hetzij door de materialen waarmee je werkt, of de toestand van de auto zelf.
Een 100% correctie is in het merendeel van de gevallen niet te behalen, je zult je simpelweg tevreden moeten stellen met minder.

Ik denk dat ik mijzelf hier bij neer moet leggen. Feit is gewoon dat hoe strakker de auto word, hoe meer je defecten gaat zien. Zoals krassen die naar mijn idee weg zouden kunnen. Of defecten die je in de zon toch ineens wel heel erg opmerkt. Maar goed, ik moet hier wat makkelijker in worden. Misschien als ik ooit een Rotary aanschaf dat ik dan wat dieper kan corrigeren.

Mensen om mij heen vinden op zo'n moment dat ik een verschrikkelijke mierenneukert ben, omdat zij uiteraard het eindresultaat zien en al helemaal tevreden zijn. Ik zie echter nog dingen die ik 'gemist' heb enzo... haha!


- Foam: wil je een sterkere foam, dan kan ik je AB Magifoam aanbevelen.
Van de foams die ik zelf heb geprobeerd, vind ik het de foam met de sterkste reiniging bij een gelijke verhouding.

Ah, weer een alternatief die ik kan overwegen. Denk dat een foam die veilig is voor wax nét wat minder doet dan een pH-neutrale.


DDJ Lime Prime: Wanneer je telkens ruzie heb met de Lite versie, probeer dan de gewone eens, ik heb daarmee nog nooit problemen mee gehad.
Ik gebruik de Lime Prime Lite Cleaner Glaze met als enigste doel; Glaze. Dat het een cleanende werking heeft is 'geluk bij een ongeluk', zeg maar.
Ik zal mij eens wat meer verdiepen in de normale versie.


DDJ Purple Haze: Waarom urenlang laten curen? Heeft totaal geen nut en is vragen om problemen.
Volg altijd gewoon de aanwijzingen van de fabrikant en dat betreft in de meeste gevallen een curing tijd van enkele minuten, waarbij je het beste de swipetest kunt gebruiken.

Ik poetste de auto in en ben toen aan de banden en dergelijke begonnen. Na afloop kon ik de Purple Haze zonder enige problemen uitpoetsen. Ik stond dan ook lekker in de schaduw en verwachte geen problemen, en dat bleek dan ook zo. De swipetest liet na een kwartier/half uur nog residu zien, dus liet het maar op z'n beloop. Werkte deze keer prima.


Gyeon Tire: Voor een optimale standtijd zul je deze moeten verwarmen na het opbrengen.
Ik heb dit gedaan voor de winter naar zomerwissel, bij mijn zomer set en heb in tussenpozen drie lagen aangebracht waarbij ik tussen elke laag in heb verwarmd en een dag laten staan.
Zes tot zeven weken later, had ik nog steeds een goede beading op de banden.
Ik heb dit ook wel eens niet gedaan, omdat ik haast had en kon merken dat het effect toen vrij snel weer weg was.
Verder spreekt het denk ik voor zich; dat des te meer aandacht je besteed aan het reinigen van de banden, des te meer profijt je zult hebben van een banden product.

Het stomme is dat ik bij dit zelfde advies, eerder op het forum, een verfbrander had geleend, maar deze keer niet had gebruikt. Simpelweg vergeten eigenlijk. Ik had mij al eerder wél bedacht dat ik de banden niet in kon smeren, verwarmen en de volgende dag nog terug wilde komen. De volgende keer moet ik op z'n minst de banden tussendoor wel verwarmen, na elke applicatie. Misschien zou ik dit aan het begin van de detail kunnen doen, halverwege en aan het eind. Dan heb ik zo'n 2-3 applicaties totaal met toch wat verwarming en hechting tussendoor.



Thanx voor je tips en adviezen, Frans!


Greetz
 
Ik heb al een tijd (vanwege coatings) geen glaze meer gebruikt, dus wellicht is er al wat beters op de markt.
Maar mijn favo is tot nu toe de PB Black Hole geweest.
 
Ik ben in het begin van mijn 'carrière' hier op het forum op paden gezet en twijfel bij glaze nog steeds hoezeer dit de standtijd van een bovenliggende bescherming aantast. Wel weet ik zeker dat er in menig geval een glaze behoorlijk wat toevoegt, maar dat kom misschien omdat ik met mijn DAPje niet zo diep kan corrigeren.

Ik vind de Lime Prime Lite prima verwerken, maar het is mijn eigen stomme schuld dat ik het te gretig opsmeer om die diepere kleur te krijgen. De Black Hole hoor ik ook enorm veel goeds over. Misschien een idee om te proberen wanneer mijn Lime Prime op is, maar dat duurt nog wel effe... lang... heel lang.. :p
 
Lekker bezig weer..,

klein pintje opbouwend kritiek... Tenminste het werk voor mij het fijnst... Mijn stappen plan is altijd de auto infoamen... En dan doe ik de velgen.. En dan spuit ik de auto af... Dan kan het foam in die tijd mooi z'n werk doen ;)
 
Hey Zluytr,

Ik foam ook de velgen, of simpelweg gewoon alles, in en laat het lekker weken. Daarna spuit ik alles af en doe dan de velgen met Non-Ferro. Puur om zo min mogelijk vuil op de velgen over te houden wanneer ik de Non-Ferro gebruik.
 
Zluytr Ik wil hier even op inhaken. Dat doe ik ook wel eens als ik mijn eigen auto was. Als ik de auto van iemand anders detail ben ik rustig 3 kwartier tot een uur bezig met de banden/velgen, omdat ze zo ongelofelijk vies zijn, dus dat is wat te lang om het foam op de auto te laten.