Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en zal ze me daarom eerst maar eens voorstellen. Ik ben Johan, 24 jaar en kom uit de omgeving van Eindhoven. Sinds februari ben ik in het bezit van een Seat Ibiza 1.6 16v Sport up uit het jaar 2009, in de kleur candy white. Ik ben hier terecht gekomen via Seat-online.nl en via de vorige eigenaar van mijn auto. Hier onder een paar foto's mijn Ibiza.
De vorige eigenaar poetste de auto 2 keer per jaar volledig (kleinen, waxen etc). Nu wil ik dit ook gaan doen alleen ben ik hier nog helemaal nieuw mee. De auto wordt momenteel elke 2 weken gepoetst met Born to be Mild shampoo, met daarbij een speciale washandschoen en een droogdoek.
Ik heb wat informatie gekregen van de vorige eigenaar, zie hieronder. Nu is mijn vraag, zouden jullie dit ook zo doen en wat kan er fout gaan tijdens het poetsen m.b.t. de lak? Alle info is welkom want ik heb hier totaal geen ervaring mee.
Ik vind het wel vrij prijzig allemaal en zijn er misschien nog goede alternatieven? Ik wil ook nog een polijstmachine aanschaffen alleen de prijs valt me ook vies tegen. Voor al het was spul + polijstmachine wil ik maximaal €250,- uitgeven. Ik hoor het graag van jullie.
Ik ben nieuw op dit forum en zal ze me daarom eerst maar eens voorstellen. Ik ben Johan, 24 jaar en kom uit de omgeving van Eindhoven. Sinds februari ben ik in het bezit van een Seat Ibiza 1.6 16v Sport up uit het jaar 2009, in de kleur candy white. Ik ben hier terecht gekomen via Seat-online.nl en via de vorige eigenaar van mijn auto. Hier onder een paar foto's mijn Ibiza.
De vorige eigenaar poetste de auto 2 keer per jaar volledig (kleinen, waxen etc). Nu wil ik dit ook gaan doen alleen ben ik hier nog helemaal nieuw mee. De auto wordt momenteel elke 2 weken gepoetst met Born to be Mild shampoo, met daarbij een speciale washandschoen en een droogdoek.
Ik heb wat informatie gekregen van de vorige eigenaar, zie hieronder. Nu is mijn vraag, zouden jullie dit ook zo doen en wat kan er fout gaan tijdens het poetsen m.b.t. de lak? Alle info is welkom want ik heb hier totaal geen ervaring mee.
Ik vind het wel vrij prijzig allemaal en zijn er misschien nog goede alternatieven? Ik wil ook nog een polijstmachine aanschaffen alleen de prijs valt me ook vies tegen. Voor al het was spul + polijstmachine wil ik maximaal €250,- uitgeven. Ik hoor het graag van jullie.
Na het wassen (auto niet drogen, alleen nat afspuiten) spuit ik de hele auto in met Monello non-ferro. Dit laat ik 5 min intrekken en spuit dan af (voor vliegroest)
Daarna spuit ik lokaal de teerspetters in met Valet Pro tar en glue remover. Beetje boenen en de spetters lossen op. Niet de hele auto met dit spul inspuiten.
Daarna spuit ik de auto nogmaals goed af met water en ga ik kleien met Auto finesse milde klei (nooit grove of medium klei op deze auto gebruiken ivm zachte lak) Kleivloeistof gebruik ik Valet Pro Citrus bling (1:15 verdunt met water)
Na het kleien polijst ik de auto met een witte machinepad (https://www.Carclean.com/product/Monello/R...e_MFPW5_102546 ) icm Monello Mezzo
Daarna een zwarte machinepad (https://www.Carclean.com/product/Monello/R...k_MFPB5_102545 ) met Monello finale
(ik doe in het voorjaar mezzo op wit & finale op zwart, in het najaar alleen maar finale op zwart, lak is dan nog redelijk strak)
Na het polijsten de lak ontvetten met Gyeon prep (of verdunde alcoholoplossing)
Laatste stap is waxen. Ik gebruik daarvoor Monello Ibrido icm een zachte rode handpad. Ik kan me echter voorstellen dat dit de beurs iets te boven gaat. Een zeer goed alternatief is Collonite 845.Deze Heb ik hiervoor gebruikt op de auto en houdt zeker 4-6 maanden als je 2 lagen aanbrengt. Ik gebruik het nu nog steeds voor de velgen (staan de jouwe dus ook in). De witte lak wordt er heel mooi gebroken wittig van met megaglans.
De uitlaat doe ik met een metal polish 1x per 2 maanden.Gebruik voor mezzo en finale een goede machine zoals de DAP 900 of DAP 500. Goed in dambordpatroon werken en niet racen over de lak. Dan wordt hij megastrak.