• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat ibiza met boomsappen en mos op lak en raamrubbers

pwillemske

Detailing chief
20 jan 2018
182
88
24
Hallo medepoetsers,

Sinds ik nog niet zo lang bezig ben met het wassen, en al helemaal niet lang in het detailen van auto’s zoek ik wat advies voor de auto van mijn opa en oma. Het betreft een Seat Ibiza SW uit 2012 met een lichte beige achtige kleur. De auto rijd niet vaak, en staat iedere dag op dezelfde plek onder een boom.

Ongeveer 1,5 maand terug viel mij tijdens het wassen op hoeveel boomsappen/hars achtige rommel zich op de lak bevond, toen gewassen met kruidvat shampoo (en puur gebruikt om te proberen, geen resultaat) maar dat maakte niks uit. Dus maar gelaten voor wat het was.

Rondom de raamrubbers zit mos (niet veel, maar wel genoeg om er wat aan te doen). Binnenkort wil ik dit aanpakken, ik beschik nu over de volgende producten;

- Born to be Mild
- Sonax velgenreiniger
- Incredipad
- Delirium droogdoek

Nog niet veel, dus daarom is mijn vraag, wat kan ik het beste gebruiken om dit simpel te verwijderen??
Ik zat zelf te denken aan BugSquash voor de sappen en PbW APC (eventueel verdund) voor het mos en/of sappen. Kleien zie ik nog niet zo te zitten, probeer het eerst met een vloeistof :p

Alvast bedankt voor het antwoord!
 
Ik ga er even voor uit dat er geen bescherming (wax/coating) op de auto zit.

Ik heb ook erg veel last van boomsappen op mijn vrouw haar auto. Dus heb een hoop producten geprobeerd.

En kan je vol vertrouwen de Valma harsverwijderaar aanbevelen. Deze werkt ver weg het beste.
https://www.carclean.com/nl/harsverwijderaar-250ml.html
Alleen totaal niet wax safe vandaar mijn eerste comment.

De mos zou ik aanpakken met een lichte verdunning van APC.. en even inwerken met een detail kwast.
 
Ik ga er even voor uit dat er geen bescherming (wax/coating) op de auto zit.

Ik heb ook erg veel last van boomsappen op mijn vrouw haar auto. Dus heb een hoop producten geprobeerd.

En kan je vol vertrouwen de Valma harsverwijderaar aanbevelen. Deze werkt ver weg het beste.
https://www.carclean.com/nl/harsverwijderaar-250ml.html
Alleen totaal niet wax safe vandaar mijn eerste comment.

De mos zou ik aanpakken met een lichte verdunning van APC.. en even inwerken met een detail kwast.

Er zit inderdaad geen lsp op de auto, die valma ziet er wel interessant uit :) Voor het geld is het wel te proberen, dus die gaat mee in de bestelling samen met APC + kwast. Is 250ml genoeg voor de gehele auto??

Heb jij toevallig ook BugSquash geprobeerd?? Voor iets wat er voor gemaakt is zou je verwachten dat het ook goed moet werken...

In ieder geval bedankt voor het antwoord!
 
Bugsquash werkt fantastisch waar het voor gemaakt is! Insecten dus ;)

Je doet vrij lang met een flesje Valma omdat je het locaal op de vlek(ken) gebruikt.

Dus een beetje product op een MF doek en deppend/ licht wrijvend de plekjes verwijderen.
 
Bugsquash werkt fantastisch waar het voor gemaakt is! Insecten dus ;)

Je doet vrij lang met een flesje Valma omdat je het locaal op de vlek(ken) gebruikt.

Dus een beetje product op een MF doek en deppend/ licht wrijvend de plekjes verwijderen.

Hah, natuurlijk! Het punt is een beetje dat heel de auto onder die rotzooi zit, met name het dak en de motorkap. De zijkanten zijn op een paar puntjes na vrij van sappen :)
 
Ik ga het eerst proberen met dat valma goedje, lukt dat? Mooi! Lukt dat niet; misschien APC proberen?? En anders toch met oma overleggen of ik de auto een dagje mag hebben om te gaan kleien :p Hoeveel tijd moet je tellen om te kleien eigenlijk?? Het klinkt als een heel langdurig klusje als ik eerlijk mag zeggen..
 
Kleien kun je in een uurtje gedaan hebben. :D Niet zuinig zijn met je glijmiddel en aan de slag.
Let er goed op wat je hoort en voelt tijdens het kleien én zorg ervoor dat je het vuil tijdig naar binnen blijft kapselen om krasjes en dergelijke te voorkomen. :p
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
APC werk gegarandeerd niet beter dan de Valma.

Kleien is niet zo spannend als je zou denken.

Sluit me voledig aan bij de reactie hier boven. Een hele auto moet zeker in minder dan een uurtje lukken, en lekker veel lube gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Oke klinkt nu een stuk beter in de oren haha. Is de Monello klei een goede klei om zo min mogelijk marring te krijgen?? Het komt niet heel nauw op de krasjes, gezien de auto toch al regelmatig door de krasstraat is geweest.
 
Monello - Dolce Verde is een vrij milde klei. Als je hem in huis bewaard op kamertemperatuur dan is hij goed kneedbaar.

Oh, vergis je trouwens niet in het kleien wat betreft krasjes. Je zou inderdaad krasjes kunnen trekken door het vuil in de klei, maar als de klei per ongeluk droogloopt op de lak, dan heb je kans op marring. (Er ontstaat een doffe plek. In feite zijn dit een heleboel kleine krasjes bij elkaar en dit zal je dus moeten polijsten om te verwijderen)

Misschien is de auto al lekker dof, dan kan de marring er ook nog wel bij. :p
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
De Monello is prima geschikt voor deze job. Eventueel de klei in een bakje lauwwarm water leggen zodat ie zacht blijft bij deze buitentemperaturen. Je kunt dan ook met twee stukjes werken, waarbij het ene stukje in het lauwe water ligt op te warmen, en je met het andere stukje bezig bent.
 
Bedankt mannen! Kom nog maar net kijken hier en wordt nu al goed geholpen!

Dat wordt dus kleien als de valma niet werkt, te goedkoop om niet te proberen :p
 
Ik heb verschillende kleien geprobeerd... Mothers, Mergs en Monello.

En omdat de Monello zo beviel heb in het lang bij die gehouden.

Maar na lang aandringen van een paar van mijn detail vrienden heb ik de dodo supernatrual klei (fine) geprobeerd. Nooit meer wat anders! Wat een top klei is dat.

Zacht, super makkelijk te kneden en werkt minstens net zo goed.

Ik zou zeker voor die klei gaan.
 
Ooit een Ford Kuga gedaan, waar een half bos op zat aan groen. We zijn met 2 man 4 uur bezig geweest met ontgroenen van de auto.
Apc, pre wash, foam, HD reiniger. met geduld hebben we 95 % van het groen weggekregen. in kieren en naden, blijft groen uitkomen.
 
Oef, ik hoop dat het bij de Seat niet zó erg is, ik heb namelijk geen HD en dat zal het wel wat moeilijker maken om vuil tussen de naden uit te krijgen...ik heb er wel zin in eerlijk gezegd! Die Dodo klei neem ik in overweging, tevens in meerdere ‘stappen’ te verkrijgen, en samen met de Dodo glijmiddel lijkt het me een uitstekende combi :)
 
Nou, ik ben eventjes bezig geweest, maar vond het wel leuk om te doen! (En de buren kijken maar raar uit het raam...). Ik heb helaas geen foto’s gemaakt maar ik heb het dak en de motorkap gekleid (na vooraf te wassen met BtbM) en in het begin viel me dat tegen. Ik heb de DDJ Medium clay gekocht maar de hardnekkige vervuiling moest ik toch wel vaak overheen.

Ik weet niet hoelang het kleien bij jullie ongeveer duurt, maar ik ben denk ik ongeveer 20-30 minuten bezig geweest met het dak, en ongeveer 10 met de motorkap. Het was wel heel vuil en stond eigenlijk ook wel te kijken naar de werking er van, maar vond het van de andere kant wat ‘omslachtig’ als dat het juiste woord is.

Het mos op de raamrubbers en logo’s heb ik makkelijk kunnen verwijderen met APC&D van PBW en een mengverhouding van 1:20. Vrij zuinig in gebruik en makkelijk te gebruiken icm een simpel kwastje van de bouwmarkt.

Nu heb ik ook Natural Look en die gebruik ik op de banden en het interieur, zou ik die ook veilig op de raamrubbers kunnen gebruiken?? En eventueel ook op ongelakt kunststof??