• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Ibiza ST (Chili Red) - Daily drive

Jahe

Detailing guru
1 okt 2017
735
153
Vleuten
Hi All,

Volgende week zaterdag (de 3e) heb ik een dagje gereserveerd bij "de Autoverwennerij" om eindelijk eens een hele dag te kunnen besteden aan de eigen Seat. Ik hoor je denken "Dit kan toch ook prima voor je eigen deur?!" en dat klopt. Echter het gezinsleven zorgt ervoor dat je niet altijd even lekker op je gemakje met de auto aan de gang kunt zonder onderbrekingen. Vandaar een dag op pad met daarbij de pluspunten van deze mooie locatie :)

Omdat ik graag goed voorbereid te werk wil gaan deel ik bij deze alvast de geplande stappen en krijg ik graag feedback op dit plan om te kijken wat er nog beter kan.

Alleen eerst het te detailen object:

IMG_6890.jpg


Seat Ibiza ST uit 2016 in Chili red

De geplande stappen:

Vooraf Wassen:

Wielen
  1. Velgen inspuiten met Valet Pro Bilberry wheel cleaner
  2. Afspuiten met de HD
  3. Borstelen met de EZ detail brush icm Valet Pro Bilberry wheel cleaner
  4. Voorzijde en spaken met kwast en emmer met BTBM sopje
  5. Afspuiten met de HD
  6. Inspuiten met Monello Non-Ferro
  7. Inwerken met kwast aan voorzijde en kiertjes
  8. Afspuiten met de HD
Motorruimte
  1. Alle electra afplakken met plastic
  2. Inspuiten met PB APC+D
  3. inwerken met tools van Wielen (kwasten en borstels)
  4. Voorzichtig afspuiten met een handpompje met water
Carosserie
  1. Volledige carrosserie inspuiten met DDJ Crudzilla
  2. Hier overheen na 5 min Foamen met DDJ iFoam (handfoamer)
  3. Afspuiten met de HD
  4. Wassen met BTBM en 2 emmer systeem
  5. Afspuiten met HD
  6. Volledige auto inspuiten met Monello Non-Ferro
  7. Eventuele teer plekjes aanstippen met Valet Pro Citrus Tar & Glue remover
  8. Afspuiten met HD
  9. Nogmaals wassen met BTBM (voor eventuele restanten van non-ferro en tar & glee remover)
  10. Afspuiten met HD
  11. (indien nodig) volledige auto kleien
  12. (indien nodig) Afspuiten met HD
Op de dag zelf wassen

Gepland staat om die ochtend in zoetermeer de auto nog een keertje snel te wassen en te drogen alvorens mij bij "de Autoverwennerij" te melden. Zo weet ik zeker dat hij 100% schoon naar binnen gaat om daar te polijsten.

Polijsten
ik heb eerder de motorkap van de auto kunnen doen en dus een beetje een idee van de combinatie die ik wil gaan gebruiken. Ik heb gemerkt dat de lak van de SEAT vrij hard is en dat ik dus vooral rustig moet bewegen en de tijd voor elke stuk moet nemen voor het beste resultaat. De combi's die ik eerder gebruikte waren:
- Monello Raffini Veloce met een Gele (Monello) Foampad
- Monello Raffini Finale met een Witte (Monello) Foampad

Voor het polijsten natuurlijk alles afplakken met tape. Daarnaast heb ik naar aanleiding van een tip van Dibbuz nu standaard 2 opgerolde handdoekjes achter een paneel (indien mogelijk) om deze vlakker te krijgen en de naast gelegen panelen minder/niet te raken.

Tussen de stappen door zal ik ontvetten met Nanolex EX en de Monello Peluche Verde doeken.

LSP
Na het polijsten wil ik de volledige auto nogmaals ontvetten om daarna een LSP aan te gaan brengen. Op de heenweg zal ik langs @Istnogferarie rijden om daar de Obsession Wax Icon op te halen. Ik denk dat dit met de winter voor de deur voor nu de handigste keuze is qua standtijd en afstotende eigenschappen. Alternatieven (in de collectie zijn):
- Soft99 Fusso coat
- DDJ Orange Crush
- DDJ Purple Haze Pro
- Collinite 845
- Waxaddict Vortex
- Waxaddict Quartz

Deze laatste 2 ben ik wat terughoudend nog in om te gaan gebruiken vanwege de gevoeligheid in aanbrengen en afnemen. Eerst maar wat meer ervaring met Waxaddict waxen opdoen voordat ik de hele auto aanpak ;)

Trim + Glas
Eerstvolgende wasbeurt zal ik deze 2 aanpakken. Glas zal ik in een sealant (TW clearvue) blijven doen en de trims pak ik liever later aan bij een "reguliere" wasbeurt.

Wielen
Winterset ga ik een dezer dagen polijsten en in de Gyeon RIM zetten. Zomerset, welke er nu onder zit, is dan van de zomer aan de beurt voor dezelfde behandeling.

Graag ontvang ik feedback over de geplande stappen en houd ik jullie up-to-date over het uiteindelijke resultaat. Mocht iemand het gezellig vinden om live feedback te geven is hij/zij van harte welkom de 3e om langs te komen! Zoals eerder gezegd heb ik koeken klaarliggen en koffie heeft @mainstreet vast wel :yum.

Groet Jan Willem
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Farson
WIELEN: Goed soppen en agiteren, dan Non-Ferro zijn werk laten doen. CHECK


MOTORRUIMTE: APC+D 1:15 zou al genoeg moeten zijn. Ik zou niet alles insprayen, maar alleen wat je meteen gaat borstelen. Houd rekening met gelakte delen omdat deze veelal geen blanke lak hebben. Meerdere garages blijven mij vertellen dat onder de motorkap gewoon met beleid gespoeld kan worden. Het enige wat je moet proberen te vermijden is de dynamo, Werken met gezond verstand en beleid. CHECK


Carrosserie: Lijkt mij een prima stappenplan. CHECK


POLIJSTEN: Twee opgerolde handdoekjes achter een paneel om deze vlak te krijgen en naastgelegen panelen niet te raken? HUH? :p

Werk je handmatig of met een DAP o.i.d.?

Inderdaad, de machine het werk laten doen en niet over je werkvlak heen raggen. Rustig bewegen c.q. niet een te groot oppervlak willen bewerken en de de korrel de tijd geven om te kunnen werken. Daarbij ook de pasta goed doorwerken om gebruik te maken van de afbrekende korrel die dan kleiner wordt en dus fijner slijpt.


LSP: Tja, blijft een persoonlijke keuze. Zojuist heb ik de WA Dutch Vitreo maar weer eens geprobeerd i.p.v. de Fusso Coat. Beide vind ik wat lastig om goed aan te brengen qua dikte. (Krijg het gewoon niet dun genoeg gesmeerd zoals ik wil) Van de Fusso Coat weet ik dat het een lange standtijd heeft en zeer goede hydrofobische eigenschappen. Van de Vitreo ga ik het opnieuw ondervinden.


TRIM + GLAS: Turtle gaat morgen bij mij ook op het glas. (Na polijsten) De trims/rubbers heb ik nu een laagje Revive geven. Kan mij voorstellen dat je deze een andere keer aanpakt.
 
Thnx voor je uitgebreide reactie @Quantoxx

Motorruimte gaat sowieso met beleid. 1x eerder gedaan maar i s toch een beetje kers op de taart als hij er ook netjes uit ziet

Polijsten en dat van de handdoekjes heb ik niet zelf verzonnen! Werkt wel prima naar mijn idee omdat ik minder tegen de zijkanten van bijvoorbeeld de motorkap aanrag... Daarnaast heb ik ook de dunne (6mm) afplaktape op het lijstje staan omdeden naden mee af te dekken..

Werken gebeurt inderdaad met een DAP 900 v3 icm de kleine en grote backingplate met bijbehorende pads. Ik denk dat de insteek wordt om eerst met de kleine backingplate de ergste krassen aan te pakken en de randjes/bollingen/hollingen en daarna met de grote de "vlakken" te doen.

LSP ga ik dan nog even over denken...
 
Oooh, iets onder de motorkap. Die snap ik nog wel. Snapte alleen niet ''doekjes achter het paneel'' en dacht dat je de deuren enzo volpropte met doeken o.i.d. :p

Motorruimte hoort er ook zeker bij, inderdaad. Ik heb al vaak de monteurs gehoord over een nette motorruimte en dat dit bijna niet gebeurt. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Ik hoop dat je het polijsten in één dag redt. Houd daar gewoon rekening mee. Als bescherming kun je ook Collinite 476s/885 nemen. Dit zijn echt taaie rakkers, leuk geprijsd en identiek aan elkaar.

Tw clearvue is echt een kreng met afnemen. Zeer temperatuursgevoelig. Raam voor raam werken en op het voorraam misschien half om half behandelen. Afnemen met een nat doek of water.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Het zal zeker bikkelen worden om het te redden in 1 dag.. ik doe het op het gemak en we zien het wel. Het moet wel leuk blijven natuurlijk! :)

885 is de bootwax van colli, je bedoelt de 845 denk ik @Timm ? We nemen hem mee in de overweging!
 
476s en 885 zijn dezelfde producten. 885 wordt als bootwax verkocht. Het blik heeft veel meer inhoud voor dezelfde prijs.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
LSP:
EvNa het polijsten wil ik de volledige auto nogmaals ontvetten om daarna een LSP aan te gaan brengen. Op de heenweg zal ik langs @Istnogferarie rijden om daar de Obsession Wax Icon op te halen. Ik denk dat dit met de winter voor de deur voor nu de handigste keuze is qua standtijd en afstotende eigenschappen. Alternatieven (in de collectie zijn):
- Soft99 Fusso coat
- DDJ Orange Crush
- DDJ Purple Haze Pro
- Collinite 845
- Waxaddict Vortex
- Waxaddict Quartz

Deze laatste 2 ben ik wat terughoudend nog in om te gaan gebruiken vanwege de gevoeligheid in aanbrengen en afnemen. Eerst maar wat meer ervaring met Waxaddict waxen opdoen voordat ik de hele auto aanpak.Graag ontvang ik feedback over de geplande stappen
Juist zonder weersinvloeden is het juist de uitgelezen mogelijkheid om Quartz te proberen. Wat kan je gebeuren?
Quartz is een van de beste waxen ooit imo qua duurzaamheid enz en de verwerking vond ik ook supersimpel ,de truc is per paneel smeren en superdun thats it!
Voor mijn gevoel is Quartz wellicht nog wel duurzamer als Vortex.
 
True point! Wie weet doe ik een paar paneeltjes ter test en kan ik gelijk de duurzaamheid zien en testen gedurende de winter.
 
  • Leuk
Reactions: m@rio
Quartz komt makkelijk de winter door, men stelt 12 maanden standtijd maar ik hou het op een mnd of 7/8 (eigen ervaring) . Wat je wel merkt is dat de lagere delen van de auto het fiks te verduren krijgt van de pekel die delen zullen eerder “op” zijn dan bv het dak. Maar goed daar zal elke wax moeite mee hebben denk ik.
 
  • Leuk
Reactions: teertsniam
Motorruimte ... check
1e dieptereiniging auto ... check

In het kader van: als het mis gaat wordt hij toch gepolijst.

Even gekeken hoe de vortex en Quartz verwerken. Aangebracht savonds met hoge luchtvochtigheid en koude temperatuur en zo dun mogelijk. Ging redelijk ok met aanbrengen echter toch moeite met uitbuffen

De glans en beading daarna echter :heart_eyes:

Links Quartz en rechts vortex
36C52AD5-168A-43E8-88CE-4818D6991BA1.jpeg


Vortex:
5C81AE8A-E979-45BE-80D3-8CEB88CEF7F3.jpeg


Quartz:
30C956C7-2EE5-4FE4-BBB1-5F514B5EC782.jpeg
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Mijn gevoel zegt mij dat Quartz duurzamer is als Vortex maar goed ik heb in de winter nog nooit de Vortex gesmeerd...