• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Ibiza (zilvergrijs, Sport, 2003), Velgen update

Silver_Ibiza

Detailing rookie
18 okt 2008
97
0
Na mijn collectie compleet te hebben gemaakt voor een volledig stappenplan heb ik mijn Ibiza de afgelopen week maar eens onder handen genomen.

Bij de aflevering in juli was de auto al netjes gepoetst en de lak was mooi glad. Ik heb hem sindsdien nooit meer behandeld dan een wasbeurt met Meguiar's NXT shampoo en een laagje Meguiar's NXT paste wax 1.0 tot afgelopen week. Met deze behandeling zag de auto er altijd al netjes uit.

Sinds mijn broer zijn vorige auto (een zilvergrijze astra cabrio) had behandeld met White Diamond was ik echter verkocht. Dat wilde ik ook eens gaan gebruiken op mijn auto.

Afgelopen dinsdag heb ik de Ibiza grondig gewassen met de NXT shampoo. Daarna de auto voor het eerst gekleid met de Meguiar's quick clay detailing kit. Het vuil dat er af kwam viel mee, waarschijnlijk omdat de lak bij aflevering al grondig gereinigd was. Alleen van de motorkap werd de klei echt vies (te verwachten na 9000 km). Na 1.5 uur kleien was de auto klaar voor de volgende stappen die ik de vrijdag daarop zou gaan doen. Dankzij de quick detailer (die ik nog niet had aangelengd) stond de auto al mooi te blinken. Ik ben helaas vergeten om hier foto's van voor en na te maken.

De trims heb ik die dag ook nog even ontvet met Poorboys APC. Daarna ingesmeerd met Meguiar's Trim detailer. Ik ben hier niet helemaal tevreden over omdat deze de vlekkerig wordt op sommige panelen na een regenbui of wasbeurt. Zelfs niet als je het product eerst op de doek aanbrengt en laat intrekken (die tip kwam ik hier tegen). Maar de spiegelkappen en stootstrippen zijn wel mooi zwart geworden.

Afgelopen vrijdag ben ik naar mijn broer gereden en hebben we de rest van de behandeling samen gedaan. Extra handen, expertise en natuurlijk gezelligheid is een welkome aanvulling bij het detailen.

We zijn begonnen om de auto eerst weer goed te wassen met de Poorboys SSS shampoo. Na deze te hebben afgespoeld en afgedroogd met een Poorboys droogdoek was de auto klaar om gepolished te worden. Ik had daar de Poorboys Professional Polish voor uitgezocht. We zijn begonnen om de plekken met wat kleine krasjes te doen met de Oranje LC hand pad. Daarna de gehele auto gedaan met de witte LC pad. Ook de licht units meegenomen. Deze hebben daar echt meer glans van gekregen. De krasjes bij de deursloten zijn na het polishen verdwenen en de wat diepere krassen zijn een stuk minder zichtbaar geworden. De volgende keer misschien maar eens de Super Swirls remover van Poorboys proberen hiervoor. Daar zal ik terzijnertijd nog weleens wat tips voor vragen.

Na het polishen voelde de auto al spiegelglad aan. Daarna hebben we de Poorboys White Diamond Glaze erbij gepakt. We hebben de gehele auto hiermee behandeld en een tijdje laten curen. Nadat we de White Diamond een minuut of 10 a 15 hadden laten curen hebben we deze uitgewreven. De glans die hierbij tevoorschijn kwam was letterlijk oogverblindend 8d

Als sealant en wax hebben we de auto in een laag Meguiar's NXT paste wax 1.0 gezet. Helaas begon het net te spatten nadat we de eerste gedeeltes in de wax hadden gezet. We zijn toen maar even gevlucht naar een betonnen "carport" van een garage in de buurt. De druppels toen eerst maar weer even van de auto afgenomen en verder gegaan met het waxen.

De wax hebben we ook een minuut of 10 a 15 laten curen. We zagen na een test spot al dat het was ingetrokken en alleen wat korrels achter waren gebleven.

Na het waxen hebben we de velgen nog even te pakken genomen. Een detailing sessie is immers niet compleet zonder velgen en banden te hebben aangepakt heb ik hier geleerd. Dus om commentaar :D te voorkomen zijn we ook daar nog eventjes zoet mee geweest. De banden hebben we eerst afgenomen met Poorboys All Purpose Cleaner. Daarna ingesmeerd met Poorboys Natural Look. Dit zal waarschijnlijk niet zo lang blijven zitten maar voor de foto's was het aangename verbetering.

Als kers op de pudding heb ik de ruiten nog even behandeld met de Meguiar's NXT Glass Cleaner. Dit heeft de ruiten een hoop extra glans gegeven.

Het behandelingsprogramma in het kort:

Shampoo
Kleien
polishen (Poorboys Professional Polish)
Glaze (Poorboys White Diamond)
Wax (Meguiar's NXT paste wax 1.0)
Velgen gewassen met shampoo
Banden afgenomen met Poorboys All Purpose Cleaner
Banden ingesmeerd met Poorboys Natural Look
Ruiten behandeld met Meguiar's NXT Glass Cleaner

Hieronder het resultaat. Helaas heb ik nog geen foto's kunnen nemen met de volle zon erop. Zelf vind ik het resultaat in ieder geval erg geslaagd.

Update:
- Kaders rondom de foto's gemaakt.
- Verslag DJ Diamond White toegevoegd

Image111.jpg


Image112.jpg


Image121.jpg


Image113.jpg


Image114.jpg


Image115.jpg


Image116.jpg


Image117.jpg


De volgende zijn direct na de White Diamond behandeling genomen:

Image141.jpg


Image142.jpg


Image143.jpg
 
Leuk verhaal geschreven met een mooi verslag van wat je allemaal hebt gedaan.
En de auto staat ook weer mooi te glimmen.

Gr. Jeroen
 
Ook welkom op CarClean !

Net als wat A110 al zei, mooi en leuk verslag van hoe je je auto onder handen hebt genomen. Zilver dat valt natuurlijk altijd al wel goed op, maar nu zeker veel meer na zo'n poetsbuurt.

Is dit trouwens ook de Ibiza met de 1.9 moter met een vermogen van 130pk ??

Eral K.
 
Klopt, dit is de 130 pk versie inderdaad. Deze motor maakt van de Ibiza een heerlijke vlotte auto met altijd ruim voldoende vermogen. En dat met een gemiddeld verbruik van 1:19 tijdens woon/werkverkeer.

Sinds de behandeling valt ie nu een stuk meer mensen op. Er komen vanwege de vouwen ook een hoop verschillende tinten te voorschijn zodra er ook maar een beetje zon op staat.

Ik hoop binnenkort nog eens wat foto's te kunnen maken met volle zon erop. Dan zal ik mijn zonnebril maar meebrengen :-b
 
Welkom op het forum en erg leuke write-up! Ik ben benieuwd naar de foto's van de auto in de zon.
 
Bedankt voor de complimenten allemaal! :ja

Ik heb zojuist nog even wat foto's toegevoegd van direct na de White Diamond behandeling. Daarop valt de glans helemaal goed te zien.

Hopelijk breekt hier vandaag het zonnetje nog even door dan zal ik nog wat extra pics schieten.
 
Afgelopen middag nog wat fotootjes geschoten nadat ik hem even had afgespoeld en afgedroogd. Helaas heb ik de weinige zonmomenten gemist vandaag.

Image155.jpg


Image154.jpg


Image153.jpg


Image152%20%282%29.jpg


En vanochtend wat lichte beading:

Image151.jpg
 
Zojuist o.a. de Hard Four Panel Pot Kit besteld van Dodo Juice.

Klik
Als eerste ga ik hem eens waxen met de Diamond White. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden :ja

Ik heb vernomen dat deze hard waxen niet de makkelijkste zijn. Iemand hier ervaring mee? Tot nu toe heb ik alleen de NXT 1.0 paste wax gebruikt. Heb vernomen dat je ze zo dun mogelijk moet opbrengen en dan krijg je ze er ook relatief makkelijk af toch?

Heeft er daarnaast iemand ervaring met de gekleurde waxen op een lichte auto? Zie je dat bijvoorbeeld terug in de gloed die er overheen komt?
 
Vandaag had ik een vrije dag en laat het nou net eens lekker poetsweer zijn. Wel fris maar daar kun je je op kleden ;)

Afgelopen maandag was mijn pakketje van Carclean binnengekomen. En vandaag meteen maar aan de slag gegaan met de Diamond White hard wax van Dodo Juice na mijn auto even met shampoo te hebben gewassen.

In het begin moest ik even wennen aan de hard wax. Het was amper te zien of er een laagje bleef liggen. Dit kwam ook door de lichtinval die ik op dat moment bij ons op het pad had. Het was erg lastig te zien welke delen al behandeld waren. Maar door onder wat vreemde hoeken te gaan staan kon ik het gelukkig net genoeg zien. Achteraf moet ik zeggen dat ik het een erg gemakkelijke wax vond in gebruik. Je hebt bijna niets nodig en je veegt het er na een tijdje curen zo weer van af.

De resultaten mogen er wezen. De auto had al een mooie gloed na de 5 stappen behandeling van hierboven. Nu na de Diamond White wax is het echt een diamant geworden. Van de flanken waar de zon vol op staat kun je eigenlijk geen goede foto's schieten zoveel licht spat er vanaf. Onderstaand de foto's. Kijk alleen al naar de portiernaden op foto 2 en 4. Die lijken wel licht te geven :cool: Helaas stond mijn camera op een picture style met een beetje veel contrast. Iets minder had waarschijnlijk wat mooier geweest.

Image161.jpg


Image162.jpg


Image163.jpg


Image164.jpg


Image165.jpg


Image166.jpg


Image167.jpg
 
Mooie write up, en prachtig resultaat. Vind alleen je foto's wat "hard" van kleur/contrast en helderheid, als je dat wat bijstelt komt het de kleur van je auto ten goede. Op sommige foto's is ie in principe overbelicht nl. ;)

Goed om te lezen trouwens dat de Diamond white zo goed bevalt, heeft nij doen besluiten om ook is zo'n 'proefpakketje' van Dodo te gaan bestellen. Zo is er straks voor iedere kleur auto wel een speciale wax :D
 
Ja, wat betreft de foto's, ik kwam er helaas pas later achter dat mijn camera op een picture style stond met erg veel contrast :|

Hoop van het weekend nog wat mooiere foto's te kunnen schieten maar dat hangt nog even van het weer af. Dit was even snel snel omdat ik mijn moeders auto ondertussen ook het 5 stappenplan aan het geven was :-b

Het zijn echt leuke potjes met wax. Ze ruiken allemaal verschillend en lekker. Ik heb er een zachte pad van PB voor gebruikt. Beetje ingesprayed met quick detailer van Meg's zodat het niet teveel opgezogen werd. De wax had ik binnen bewaard gelukkig. Met deze temperaturen buiten krijg je anders niks uit het potje denk ik :D
 
Vandaag de Ibiza maar weer eens gewassen en een nieuw laagje wax aangebracht. Ik heb dit keer de Hard Candy van Dodo Juice gebruikt uit het Hard 4 Panel kitje.

Ik heb de Hard Candy iets meer dan een uur laten curen uit de zon. Zelfs dan is deze dan nog vrij makkelijk uit te poetsen. Wat een heerlijke geur hangt er trouwens aan deze wax. Tijdens het inwaxen hangt er continu een heerlijk zoete geur om je heen :heart_eyes:

Daarnaast de velgen grondig onder handen genomen en voor het eerst in hun leven in de wax (oud Sonax flesje van mijn pa :-b ) gezet. Mooier dan dit kan ik ze helaas niet krijgen. Ga van het voorjaar maar eens kijken voor een nieuw setje velgen denk ik :ja

Iemand toevallig ervaring met 17 inch onder een Ibiza?? (mag ook PM)

Hieronder de foto's:

Image181-1.jpg


Image182-1.jpg


Image183-1.jpg


Image184-1.jpg


Image186-1.jpg


Image187-1.jpg


Image188-1.jpg


Image1810-1.jpg


Image1812-1.jpg
 
Die ziet er weer schitterend uit zeg :party:

Merk je zelf nu verschil tussen de diamond white wax en de hard candy wax kwa kleur/reflecties?