• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Setje velgen voor de winter

Surreallistic

Detailing addict
5 sep 2009
178
65
Eindelijk eens een set velgen gekocht voor winterbanden. Voordat ik ze eronder schroef, wil ik de velgjes (2ehansies) goed reinigen met ironx of non ferro. Ze zijn echt goed vuil. Begreep dat ik eerst met reguliere (zure) reiniger aan de slag kan en daarna ironx of non ferro.

500ml lijkt heel wat, maar volgens mij gaat het vrij hard! Ook wil ik de zomerset gelijk reiningen na verwisselen. 8 velgen dus.....

Iemand tips over hoeveel van die stinkzooi je dan ongeveer nodig hebt?
 
500ml is normaal gesproken ruim voldoende voor 8 velgen. Beide producten kun je hersctiveren.

Insprayen, product verdelen en even zijn werk laten doen, daarna eventueel met een oude vochtige mitt/kwast even opnieuw activeren. Als dit niet voldoende is dit een aantal keren herhalen tot je tevreden bent.

Als laatste nog een coating erop, kost het de keren erna enkel een sopje en helemaal geen velgenreiniger :)
 
Als je eerst een normale velgen reiniger gebruikt moet je het aardig redden met 500ml. Maar het is denk ik beter om een set met navul verpakking te kopen. Niets is zo vervelend als je dadelijk te kort komt.
 
Meguiar's Wheel Brightener werkt heel goed vind ik, maar ik heb nog geen andere geprobeerd. De pH-waarde is ongeveer 5, dus niet eens extreem zuur, maar het werkt prima.

 
  • Leuk
Reactions: DonButtie en PeterS
Ik zie de noodzaak voor het gebruik van zuur niet.
Veel vuil van een velg komt al los met APC of als je het vettig maakt (WD40)
De rest is juist waar Non-Ferro voor gemaakt is.

Oxidatie wil je eigenlijk ook niet met zuur aan, maakt het vaak (op termijn) erger
Zeker als het materiaal wat poreus is (veelal door ouderdom)
 
Effe stappenplannetje. Ik heb simpelweg velgenreiniger bij de action gehaald. Heb nog een ez wheelbrush en een goede kwast en een wielkastborstel om die in te wrijven. Na 2 velgen knappen se al flink op, ook de binnenzijde. Non ferro of iron x lijkt dan ook voldoende daarna. En kleien? Wanneer doen we dat?
 
Testen kan je met een boterhamzakje, voel je al snel of er nog restjes zijn
Die restjes hebben dan Non-Ferro overleefd, dus dat is echte rommel
Ga er dus van uit dat je klei daarna echt einde levensduur is
Tussen het kleien door even testen met het zakje of het kleien effect heeft
 
Hier wat pics van na het reinigen. Best wat schade ook zo te zien.
1f800a2c053f649a8da984095721899d.jpg


7cba6225eb9b46e4f14959cfd5038ecb.jpg

ac9309a3e7f5ccc898a74e0192b0862f.jpg


Mogen de loodjes eigenlijk verwijderd worden voor het reinigen? Moeten zonder meer nog nieuwe banden op. En de lijmrestjes
, waarmee kan ik die het beste verwijderen?
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Als er toch nog nieuwe banden op moeten (en als je dat zeker weet!) dan kun je de loodjes er wel afhalen. Rijden met ongebalanceerde banden trilt enorm.

En verder als ik deze velgen zie, ik zou er niet al te veel werk instoppen. Ze zijn al redelijk ver heen volgens mij en zouden eerder opnieuw gespoten moeten worden dan in de quartz coating.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Hiermee:

5B7A0FAC-B44B-4D99-8892-4C2199B070E0.jpeg

Maar ik zie toch een hoop schade die je niet weg krijgt.

Bind je het de moeite niet ze op te laten knappen? Want dan zal ik de moeite niet nemen.

Je kan ze voor €200 laten poeder coaten en dan worden ze chemisch ontlakt en gezandstraald..
 
Reno blast in Mijdrecht.

Er zijn er wel meer waar het voor deze prijs kan. Maar bij Reno weer ik 100% zeker dat het goed gebeurd.

Ik was €220 incl btw kwijt voor deze 19” velgen. (Op aparte kleuren zit een meerprijs)

F9F67871-FB3F-40E1-9C67-37B6087C60E2.jpeg
4EDB150F-ACB2-431A-84A9-06E505419A59.jpeg


Ze hebben momenteel nog een setje van me die ik dinsdag op ga halen.

Ik zou wel bij een poedercoat altijd voor een metallic lak gaan. Bij een unilak zie je altijd wel een orangepeel in de poeder.
 
Das is een erg nette prijs. Ik kom niet lager als 300 voor een setje 19 bij mij bekende locaties. Ik zal daar ook eens kijken.
 
Ik was €220 incl btw kwijt voor deze 19” velgen. (Op aparte kleuren zit een meerprijs)
Dit is dus alleen voor het verfstrippen / zandstralen / poedercoaten, toch? Dan moet je dus wel strakke velgen aanleveren?

Voor dat bedrag zou ik mijn velgen ook wel willen laten doen. (Oxidatie, gepolijste spaken) Helaas heb ik ook wat schades aan de velgrand, zag ik recent.
 
Nee @Quantoxx,

Stoeprand schade nemen ze ook voor die prijs mee.

Natuurlijk als je happen uit de velg heb, is dat een ander verhaal.

Vereiste is wel je hè ze zonder band weg brengt.

Ik moet eerlijk zeggen of ik niet weet hoe het zit met gepolijste velgen, maar dat zal je ze moeten vragen.