• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Show Off van MK-us ( veel tekst ! )

mk-us

Detailing guru
6 jul 2009
4.997
133
52
Zwaag
Bij dezen mijn Show Off en tevens Reviews van diverse producten en middelen
( mijn nederige excuses voor de lap tekst, wilde mijn ervaringen zo goed mogelijk neerzetten zodat het ook voor de leken ( zoals ik ) begrijpelijk taal is )


Na lange tijd handmatig in de weer te zijn geweest om de mondeo enigszins netjes te houden,
Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en bij ons geliefde leverancier het nodige aangeschaft.
Wil je er mee aan de slag …. Regen, regen en nog eens regen.
Maar ach, na regen komt zonneschijn dus poging 2 …. Yeah right, spontaan 500 graden in de schaduw en dat werkt nou ook weer niet zo prettig.
YES, goed weer …. Maar nu, jaar lang tips van flips uitgedeeld aan menig nieuweling, moet je de woorden in daden gaan omzetten, hmmmm.
De redder in nood bood zich al aan in de vorm van Aron.
Nu hebben Aron en ik elkaar vaker gesproken, zowel via de mail als in persoon, de klik was er, dus dat moet geen probleem worden.
Owkee, soms is ie een beetje tegendraads en eigenwijs, jammer dan, hij heeft zijn hart op de juiste plek en is zeker niet beroerd om een ander te helpen ( zijn slechtere eigenschappen te bedenken toch ! )
Moeder de vrouw, dochterslief en kleinzoon gemeld dat ik maandag niet gestoord diende te worden en dat de auto niet voor handen was …. Papa moest detailen PUNT.
Tjemig de pemig, toch best wel veel spullen opgeslagen op de 1e verdieping, sjouw sjouw, hehe alles staat beneden :party:
Tuin in, hogedruk slepen naar de voorkant, tuinslang door het wc-raampje heen rossen, haspel uitrollen,
spullen in de nabijheid en even een peukie doen ( jaja, gaat gewoon door die nare verslaving ).
Auto afspuiten, foamlans aansluiten, de beroemde Havanna-slurp er in ( SSF + Hyperwash ) en potje er onder gehangen …. SCHUIMUHHHH ( blijft stiekem toch leuk speelgoed :D :party: ).
Schuim zijn werk laten doen, en daarna het geheel weer netjes afgespoeld.
Emmer gevuld met sopje bestaand uit 3 dopjes Wolfgang Autobath en zo’n 10 liter water.
Washmitje, sop sop …. TUUTTUUT …. daar is Aron in z’n Megane Sport.
“Sodeknetters, paste maar net in de doos” zegt ie ( heeft ie de kofferbak ook maar gevuld met detailingmiddelen, dat is even handig )
Alles uitpakken en zo stallen dat we onze nek niet breken maar er toch makkelijk bij kunnen.
Samen wat klei en glijmiddel gepakt en de auto aangevallen, hmmm kleine aanval, zat niks op
( tja, week of 6 geleden al een klei op de auto gelegd en was blijkbaar voldoende )
Na 3 delen hadden we het voor gezien, wel nog even de bekende nare plekjes nagelopen aan de onderzijde, zoooo klaar voor de DAP-les.

Nu ben ik in het bezit van een gloednieuw DAP900 en Aron heeft een DAP500, dus kan ik die mooi gaan vergelijken.
De Dap900 staat op papier als zijnde het zelfde gewicht, nu weet ik niet of er stiekem in China beton als verpakkingsmateriaal meegezonde wordt, maar de 900 is toch echt een stukje zwaarder dan de ‘kleine’ broer !
Had bij aflevering al zoiets van, boink dat is heavy daar gaat deze jongen problemen mee krijgen op de verticale delen ( ben immers geen Jerommeke ( wel gevaarlijker, maar niet zo breed HAHA )).
Maar goed, genoeg geneuzel, gaat om wat er je mee doet, niet hoe het er uit ziet en mee om gaat in dit geval, zodoende de 2 DAPjes gepakt en klaar gezet voor de al om bekende testspot.
Nu valt de mondeo niet onder de VAG en schatte ‘m zelf in dat een Mezzo op wit wel genoeg zou zijn.
Huppeke, de 500 werd bePAD, 3 toefjes Mezzo en hoppa, uuuh hoppa, nou nee :schaam
Grrrr, gaat ‘m dus niet worden, rats pad er af en een oranje dan maar, helaas zelfde negatieve resultaat.
Owkeeee, dan maar een Inizio ( blij dat ik destijds het gehele pakket had aangeschaft ( of zoals Nicknameless zou zeggen, geen betere raad dan voorraad )).
Hehe, Inizo + oranje pad is de juiste combi ( raar maar waar ).
Aron aan het werk gezet en stukje van 50x50 verder gestopt.
Oranje er af, groene er op, Finaletoefjes en ja hoor, alle nare swirls en defecten verdwenen als sneeuw voor de zon.
Zon zei ik? Jip, die kwam ook goed om de hoek kijken, hmmm zon en Monello en hard werken is ook niet alles. Geen nood, Marcus hobbelt de tuin in, pakt de parasol en het echte werken kan beginnen.
Na 85x vragen wanneer de nu moet stoppen met een serie ( ja tot ie afgebroken is ), klinkt leuk op een forum maar nu sta er naar te kijken en dat is andere koek, is het kwartje gevallen en nu ben ik aan de beurt.
Ik pak de 500 met oranje CCS, toefjes er op, stamp wat op de motorkap om klodders Inizio te plekken en op standje 1 het geheel uitgesmeerd.
Mwah, valt mee, dan maar naar standje 5 …. RRRRRRRR, wow toch iets beter vasthouden.
Schaakbordje maken, stoppen vraag ik, neuh nog even doorgaan tot ie echt olieachtig is, owkee doen we.
Zoals bekend de Finale + groen en weer een stukje meer opgeknapte Mondeo :party:
Aron, zullen we nog een keer Finale + zwart doen om te zien of het mooier kan, okidokie doen we.
Vond het resultaat er niet beter van worden ( hij was al zo strak als een maagdelijk #censuur# )
Scheelt weer een extra beurt, kan ik die mooi gebruiken voor straks om te glazen.

Best geinig zo’n DAP500, maar had toch echt gelezen dat de DAP900 meer power heeft en met een standje lager qua toeren een gelijk resultaat kan behalen. Doen dus !
De 900 voorzien van een Kompressor oranje etcetc
Whhhhheeeeeeeehhhh, huh die maakt even wat meer geluid, kijken wat ie doet op de lak.
Na stand 1 doorgezet op stand 4 ( even pielen om die regelknop te vinden :weetniet ), zegt Aron dat ie best op stand 5 kan ipv 6 want zo te horen en te zien gaat het wel erg rap …. Uuuhh Aron, dit is stand 4 hoor !w^^w
Damn, dat is geen katteplas, daar hebben de tester en grote meesters der detailing niet over gelogen, is echt een dikke stap meer !
Als een echte tovenaarsgadget kwam er spontaan een konijn in de vorm van de wooly duster tevoorschijn.
Hiermee de achtergebleven polijstrestanten mee afgenomen.
Dit werkt echt superdeluxe. Het kost een paar euri maar dan heb je zeker wel wat !
Met het grootste gemak ‘swiffer’ je het bewerkte gedeelte schoon en is deze klaar om afgenomen te worden met de Spruzzo.
De spruzzo is een goedje met gebruiksaanwijzing, neem je het niet goed af dan krijg je een vreemdsoortig strepen effect waar je niet vrolijk van wordt.
Op zich geen probleem, klein spuitje er bij en dan goed afnemen en je ziet precies hoever je nu exact bent.

Nu heeft mijn motorkap aan de zijkant een schuine aflopen hoek, sjips hoe moet ik dat dan gaan oplossen ?
Geen nood zegt mijn begeleider, de kompressor volgt de hoek en je kan ‘m dan best wat schuiner door laten lopen.
Ik de pad schuin houden, whoops foutje, de klodders en fliebers Inizio vliegen mij op de oren.
Neenee, de pad volgt het schuine gedeelte doordat de pad uit lamellen bestaat is hij flexibel.
Ooooo, pad weer op de lak, pad de lijn laten volgen, pad blijft plat de de lak maar volgt de schuinte van de motorkap.
Dat is even handig, niks vertillen of verdraaien, de machine gewoon het werk laten doen en je zoeft netjes over het de behandelen stuk heen.
Waarom zo uitgebreid vragen jullie je wellicht af, simpel: ik vind de kompressor een stuk rustiger en soepeler werken dan de CCS versie.
Hij ‘springt’ minder, loopt soepeler, volgt de niet geheel vlakke delen met gemak en geeft mij het gevoel dat ik veel meer controle over de DAP en zodoende ook de pad heb.
Wellicht dat de meer ervaren gebruikers het verschil minder ervaren, mijn persoonlijke mening is dat, zeker als je voor de DAP900 gaat, de kompressor zijn meerprijs meer dan waard is !
Dit geld tevens voor de DAP op zich, er is helemaal 0,0 niks nada mis met de 500 versie, als je de ruimte hebt, ga voor de 900.
Waarom: het geeft je net een stukje meer dat zeker van toepassing komt.
Dat het voor een zwaardere combinatie het voordeel geeft is wellicht een inkopper, mijn mening is dat het ook juist bij de afwerking en de lagere instelling de winst des te groter is.
Minder toeren met meer kracht en de volledige controle is voor een beginner een aangename verwelkoming in de wereld die machinaal detailen heet !
Nogmaals, niks mis met de 500 ( zijn niet voor niets al meer dan 2000+ van verkocht, de techniek staat niet stil dus pak je kans :)^


Nu heb ik tijdje geleden de mazzel gehad dat ik 6 stuks SpotRepairPads van 4” kon overnemen.
Deze heb ik als een meer dan welkome ervaring gebruikt op plekjes waar de 6” ernstig ruimte tekort gingen komen ( met name de beide bumpers, en de dorpels aan de onderzijde ).
Heb je ze niet, no worries gaat helemaal goed komen.
Heb je een gaatje in je portemonai, schaf ze aan …. Je gaat er geen spijt van krijgen.

Ook heeft mijn mazzel een ernstige keerzijde in de vorm van Oost-Indisch blinde buurtbewoners die het klaarblijkelijk veelvuldig nodig vinden om de portier van hun auto tegen die van mij te plaatsen met ongepast geweld, om daarna hun eigen lichaamsdelen te schuren als een aarvark tegen mijn auto :|~* }:)w
Hierdoor zijn er ernstige beschadigingen ontstaan die ik met de DAP900 er absoluut niet uit kan krijgen.
Gelukkig had Aron zijn AEG rotary meegenomen en heb deze zijn werk laten doen op deze nare plekken.
De AEG heeft een zéér aangenaam geluid ( vind ‘m persoonlijk prettiger dan welke DAP dan ook ).
Gezien mijn machinale ontmaagding heb ik dit werk maar aan Aron overgelaten want de verhalen kennen we allemaal.
Stiekem toch een heel klein stukje op de achterklep gedaan ( ben eenmaal ook een beetje eigenwijs );
Wat een power en wat een eigen wil heeft een rotary zeg, sodeknetters !
Wat ik wel weet is dat als ik tzt meer ervaring heb opgedaan met het dappen, een rotary huize MK-us gaat vinden …. Ben van mening dat het soms echt een gemis kan zijn.

Maar goed, om weer terug te komen: na de Finale + groen was het tijd om de auto van een glaze te voorzien.
Ik heb gekozen voor de Poorboys Black Hole. Heb hier verbluffende resultaten van gezien en deze om die reden dan ook in mijn bezit willen krijgen ( waarvoor nogmaals dank Bert ! )
Deze aangebracht met een zwarte kompressor pad, even laten ‘hazen’ en afgenomen.

Tijd voor de wax:
Nu heb ik enige tijd geleden 2 waxen van Aron overgenomen in de vorm van de DoDo Juice Rubbish Boy Original Edition en de DoDo Juice Rubbish Boys Juiced Edition.
De Original is knetterhard ( ja echt mega knetter hard ). Ik had eerste het idee om een klein beetje detailerspray te gebruiken om de wax wat zachter te maken ( a la Red Mist als toevoeging aan de Pro edities van de Blue Velvet en de Purple Haze ).
Aron was van menig dat het wellicht de wax om zeep kon helpen dus dit maar overgeslagen.
Wat nu, wil hem toch op de auto …. Dan maar pulkje in de hand, warm maken en handmatig aanbrengen.
Werkt goed, maar ik ben eigenwijs ;)
Ik pak een geel Meg’s padje, wrijf over de wax en breng het aan. Werkte perfect, ware het niet dat het niet lekker egaal en als dun laagje op de auto lag, hmmm
Eureka, weet je wat ik pak gewoon de Concorso ( goud ) kompressor en ga over een gedeelte heen.
YES, dit werkt perfect ( aanrader mannen ! ), een mooi dun egaal laagje spreidt zich uit en mag zich lekker gaan drogen.
Na de welbekende swipetest werd deze weer afgenomen.
Hierna nog een laagje DoDo Juice Rubbish Juiced Edition, welk een stuk zachter is en wel met gemak dun en egaal is aan te brengen.

Omstreek 17:00 moest Aron helaas naar huis, maar met zijn achtergelaten kennis ben ik verder gegaan om de auto in zijn geheel af te maken.
Om 21:00 was ik eindelijk klaar en zat ik er doorheen ( pfff valt niet mee zo’n nieuwe ervaring )

De volgende dag heb ik de ramen schoongemaakt met ProVision Glass Scrub Clear en de ProVision Rain Clear Rain Repellant Liquid.
De plastic deeltjes voorzien van een laagje Autoglym Vinyl & Rubber Care en de trims met RaceGlaze Rubber dressing.
Bandjes goed in de Wolfgang Black Diamond Tire Gel

Eerlijkheidshalve heb ik de stofzuiger overgeslagen ( morgen weer een dag om te APC’en en te zuigen), maar heb de binnenzijde wel voorzien van een laagje Poorboys Natural Look.
De Natural Look ruikt echt zalig, maar had wat mij betreft ietwat dunner gemogen zodat het met een sprayer en witte applicator aangebracht had kunnen worden ( tja, kan niet alles hebben ).
Het resultaat doet er echter niet minder om, het dashboard en overige interne delen ruiken niet alleen fris, het ziet er weer als nieuw uit !

Ik wil namens deze weg Aron nogmaals danken voor zijn inzet en kennisoverdracht, waardeer het zeker ! ! !

Voor hen die het gehele verhaal gelezen hebben ( HAHA ), hopelijk een beetje duidelijk overgenomen, heeft iemand er iets aan.
Helaas heb ik niet mega veel foto’s ( zeker geen vooraf ( maar neem van me aan dat het horror was )
Heb een overzicht gemaakt van de gebruikte middel en wat fotomateriaal ( in het echt nog véél mooier :heart_eyes: )


Gebruikte Materialen

Foamen:
200ml SSF + 50ml Meguiar's Hyperwash + Karcher K3.77 Hogedruk

Wassen:
Wolfgang Autobath - 3 dopjes in 13 liter emmer
Meguiar’s washmitt
CSF Delirium Orange Drying Towel


Kleien:
Meguiar’s consumentenklei + Last Touch / DoDo Supernatural + Born Slippy

Polijsten:
Dap900
Kompressor 6” Orange + Inizio
Kompressor 6” - Light Green + Finale


Spot Repair:
AEG Rotary

Glaze:
Kompressor6” – Zwart + Poorboys World Black Hole

Wax:
DoDo Juice Rubbish Boy Original Edition + Geel Meg’s padje - Insmeren
DoDo Juice Rubbish Boy Original Edition + Kompressor 6” - Concorso - Verspreiden
Eurow doek – Uitbuffen, omdraaien en glimmen maar

DoDo Juice Rubbish Boy Juiced Edition + Geel Meg’s padje - Insmeren
Eurow doek – Uitbuffen, omdraaien en glimmen maar


Ramen:
ProVision - Glass Scrub Clear ( buiten )
ProVision - Rain Clear Rain Repellant Liquid ( buiten )
Chemical Guys - Streak Free Window Clean ( binnen )


Velgen:
Bilberry – Safe Wheel Cleaner – 1:4

Banden:
Meguiar's - Super Degreaser- 1:4
Wolfgang - Black Diamond Tire Gel


Trims:
Autoglym - Vinyl & Rubber Care
RaceGlaze - Rubber Dressing


Binnenzijde:
Poorboys - Natural Look



Groetjes MK-us
 
sign0173.gif
Met erg veel plezier gelezen! Leuke write-up! Echt een zeer mooi resultaat. Een zwarte parel. Toppie!
 
mk-us!!! ouwe rouwdouwer..

staat helemaal niks in over je buren.. en die motor hahahahha:D :D

nee was een top dag!
was erg gezellig, en heb het graag gedaan..

altijd leuk..

alleen, wat een bak klere herrie maakt die dap900 zeg.. alsof dat ding op diesel loopt:D

resultaat is:heart_eyes: maar dat hadden we daar al..

op gegeven moment hadden we diverse toeschouwers.. en iedereen intereseerde zich ineens voor het detail vak, uiteraard pas na dat 1 helft gedaan was..

de glans is, en vooral diepte is8-o

veel verschillende soorten lak op de mondeo, achterklep was zachter, de achterbumper was weer knalhard, rechter kant achter het achter portier was ook weer harder dan de deur, maar dit wisten we al toen we er aan begonnen..

ik had je al gewaarschuwd over rotary gebruik, en als je het zou zien, je er ook 1 wou hebben.... oo god zei de vrouw al.. nee toch8-o grote kinderen speelgoed:D

nee hij is mooi geworden pik!

nu moet ik jou nog een keer strikken om een megane te doen..

ik heb nog enkele fotos die ik door mk-us onder de startpost zal laten zetten

edit:
miischien leuke toevoeging, ik had op de aeg op een rpm of 1600/1700 met een meguiars softbuff 2.0 polishing pad en monello mezzo, ongeveer evenveel cut als de dap900 met oranje en inizio, wel een leuk vergelijk..
 
Mooi verhaal en leuke write-up, het moeten niet altijd alleen maar foto's zijn he!
Het begin van het machinaal detailen is nu gemaakt en daar ga je geen spijt van krijgen, de kompressor pads werken heerlijk op de wat rondere vormen.
De natural look ruikt lekker en doet een interieur helemaal terug herleven, heb het zelf ook pas voor de eerste keer gebruikt! (al vond ik het iets te blinkend)

De mondeo staat er terug prachtig bij, nu maar hopen dat de buren wat voorzichtiger gaan zijn op zo'n swirl vrije bolide!
 
Gaat goed komen Aron, kom ik gewoon die kant op >>> krijgt de Megane eindelijk een echte DAP over z'n bol ;)
Wat betreft de toeschouwers, normaliter zie en hoor je ze niet ( ja de bekende: "al weer aan het poetsen etc ), maar nu komt er ineens meer lawaai ( oversteeg gelukkig de fluffiezebra's ) en dan poef meer interesse.
Nu weet men wat er echt kan, denk dat het virus zich wel gaat verpreiden ;)

Dank je Jan, idd nu maar hopeno:)
Wel gemerkt dat het al naar meer smaakt, is leuk om te zien dat de ingestoken tijd en energie zich op deze wijze zich terug verdiend !

EDIT: de motorkap is helaas voorzien van aardig wat steenslag, tzt wil ik gaan kijken wat ik kan wegwerken met een Langka ( overspuiten is mij gewoonweg te duur )

Ben zelf wel apetrots op de 1 na laatste foto met de reflectie van het zijpaneel, geeft mij als ik het zo zie een zwitserlevengevoel ( alsof ik naar een stukje werk kijk gemaakt door 1 der grote alhier )
( stopt nu even een veer in eigen kont :D )
 
Goeie detailjob, mooi resultaat en als je ervoor gaat zitten is het verhaal ook goed te verteren.
Zo'n Mondeo in een donkere kleur blijf ik toch een mooie kar vinden, heb zelf een donkergroene Ghia gehad. Nu ik eraan terugdenk: eigenlijk is daar mijn detailgekte begonnen.
 
Leuk verhaal om te lezen. Je omschrijft op een leuke manier hoe het is om te DAPpen :D.
De auto is ook een mooie spiegel geworden.
 
Dank jullie allen voor de lovende woorden.

Ik was nog vergeten te melden dat ik wel met de D-beugel er op heb gewerkt.
Ik heb de beugel niet haaks maar met 1 standje schuiner naar voren geplaatst.
De reden: geeft mij goede houvast en controle, de reden waarom iets schuiner >> ene kan puur voor mijn gevoel prettiger en een ander puntje was dat als je op de grond zit om bv een deur doet, je een betere houvast hebt dan wanneer hij volledig recht zou staan.
Het kwam bij mij in elk geval wat natuurlijker over qua werkhouding.
Owkee, misschien tussen mijn oren, maar wil de tip graag meegeven aan hen die ook voor het eerst gaan dappen, stukje rust en zekerheid is geen overbodige luxe als je 'ontmaagd' wordt :)
 
Complimenten van mijn kant dat je de tijd hebt genomen om deze show off te plaatsen. Mooie mondeo heb je.

Mooi teamwork en het resultaat is net zo mooi,

die Aron is een beste gozer, heb m ook ontmoet destijds en had mij toen ook geholpen.

@mk us luxe kentekenplaten een idee?

@Aron, ik heb nog een blauwe golf 4 :)_[]