• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Si3D herstellen met paintcleaner?

ArnoldG

Detailing guru
Tester of Bling
16 jan 2015
597
153
30
Goedemorgen beste mensen,

5 maanden geleden heb ik mijn golf mk4 na een full detail voorzien van een laag Nanolex Si3D.
De auto heeft vanaf die tijd in de haven van Antwerpen gestaan, met als gevolg een totale verwoesting van de coating. De coating op het dak geeft 0 resultaat meer. Na het wassen zie ik een vage gloed over de lak liggen. Het lijkt wel een mix van ingedroogd (zout)water en uitlaatgassen van schepen.

Is het mogelijk op de lak schoon te maken met een paint cleaner met behoud van de laag Si3D?

Met vriendelijke groet,

Arnold
 
Die omstandigheden zijn vrij uniek
Besef dat zout en roet erg veel schade aan kunnen richten
Geringe de kans dat je dan nu nog een effectief werkende coating aantreft onder het vuil
Maar je kan het proberen, ProfPolish en opletten met vervuilen van de pad, dan steeds schoonmaken
 
mijn golf mk4 na een full detail voorzien van een laag Nanolex Si3D

1 laag? :p

Mijn ervaring met Si3D, en een GT3 die regelmatig het circuit bezoekt, is dat toen ik zag dat de coating op specifieke kwetsbare delen duidelijk minder beading/sheeting had, dat deze delen na wassen (Re0acivating Shampoo of andere) zijn werking eigenlijk wel kwijt was.



Greetz
 
Mijn ervaring met Si3D, en een GT3 die regelmatig het circuit bezoekt, is dat toen ik zag dat de coating op specifieke kwetsbare delen duidelijk minder beading/sheeting had, dat deze delen na wassen (Re0acivating Shampoo of andere) zijn werking eigenlijk wel kwijt was.

*bull*kuch*shit*kuch*

Een coating, om het even welke, kan nagenoeg alleen mechanisch verwijderd worden, d.w.z. met polijsten of iets in die strekking...deze verdwijnt niet ineens met wassen...of de eigenaar van de GT3 moet een rondje tegen de vangrails geschuurd hebben, dan is je coating ook foetsie.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
*bull*kuch*shit*kuch*

Een coating, om het even welke, kan nagenoeg alleen mechanisch verwijderd worden, d.w.z. met polijsten of iets in die strekking...deze verdwijnt niet ineens met wassen...of de eigenaar van de GT3 moet een rondje tegen de vangrails geschuurd hebben, dan is je coating ook foetsie.

Maar een coating kan toch vroegtijdig zijn hydrofobische eigenschappen verliezen door slijtage?
Dan lijkt het net alsof er geen coating meer aanwezig is, terwijl dat wel zo is.
 
Dus mechanische slijtage kan niet? Op deze Porsche zie je dat met name de delen die veel wind pakken ofso, en naar mij idee dus ook meer vervuiling zoal zand en dergelijke, minder beading/sheeting vertonen.

Mijn idee is dat een coating dan wel mechanisch verwijdert moet worden, maar zand of andere scherpere deeltjes die over de coating gaan, dat zal toch ook iets doen?

Ik snap je punt wel, hoor. Als iemand zou aangeven dat door voorzichtig wassen met een goede shampoo de coating aan had getast, zou ik ook denken dat dit niet 1-2-3 mogelijk zou zijn. Maar toch heb ik de ervaring dat het op de genoemde Porsche we degelijk slijtage is.

De Porsche word alleen uitgelaten op het circuit of ritjes buitenland, verder staat hij in een garage. Als de coating alleen maar mechanisch minder kan worden en de auto weinig omgevingsfactoren ondervind, dat zou de coating ook velen malen lange mee moeten gaan, in diezelfde theorie.


Greetz
 
Vergeet niet dat na het wassen de beading en sheeting eigenschappen tijdelijk een stuk minder zijn. Dit komt door de oppervlaktespanning.

Oppervlakteactieve stoffen zijn stoffen die de oppervlaktespanning van een vloeistof verlagen als ze erin gemengd worden. Voorbeelden zijn zeep en glansspoelmiddel in water.[1]

Bepaalde insecten maken gebruik van deze spanning om over het wateroppervlak te lopen. Indien afwasmiddel in het water wordt gemengd, verdrinkt dit insect. Verlaging van de oppervlaktespanning maakt het ook mogelijk een zeepbel te blazen, die enige tijd kan blijven bestaan.

Zo ziet de beading eruit bij mijn auto nadat ik deze heb gewassen met een neutrale shampoo. Ziet eruit alsof de bescherming op z'n eind loopt. In dit geval zit er de coating Nanolex Si3D op, aangebracht op 16 Oktober 2016...
20161213_152625.jpg


En zo ziet het eruit een paar dagen later na een regenbui.
20161214_061649.jpg
 
Ik hoopte ook eerst dat dat het was. Hierover heb ik al eens een ander topic geopend.

Maar helaas is er gewoon echt helemaal niks over van die coating op het dak.

De zijkanten zijn daarintegen nog in goede conditie.
 
Het kan ook zijn dat er inderdaad gewoon hardnekkige vervuiling zit vastgekoekt. Weet je zeker dat je heeel goed hebt gewassen? Dennis laat in zijn video ook zien dat er van de hydrofobische eigenschappen niet veel meer over is op zijn auto omdat er heel veel boomsap op is gekomen. Nadat de auto meerdere malen gewassen is, is alles weer als nieuw. Nu zijn zout en roet geen boomsap, dus ik weet niet in hoeverre dit voor jou zou kunnen gelden, maar misschien is het de moeite om nog een keer éxtra goed te wassen en om ook non-ferro en een teerverwijderaar te gebruiken. Polijsten kan daarna altijd nog.

 
In mijn geval is ná het wassen, met zowel Reactivating als Pure/Lavare/BtbM, de sheeting en beading meteen weer super. Echter dus niet op die specifieke plekken waar ik het over had. Ook niet na meerdere keren wassen.

Het is al even geleden dat ik voor onderhoud ben geweest, maar 2de kerstdag word de Porsche uitgelaten in Zandvoort, dus binnenkort kan ik de auto weer opzoeken. Even uit mijn hoofd, was met name het middelste deel van de spoiler + achterklep verminderd.


Greetz
 
Impressie 4 dagen na het wassen van de auto.
Auto heeft 180 km gereden. Staat sinds zondag avond stil.

Er zit gewoon altijd zo'n dikke vieze laag op.

20161221_133743.jpg
20161221_133751.jpg
20161221_133735.jpg
 
Dat heb ik ook als ik snelweg rijd, meteen zo vuil. En ik heb geen coating.
Volgens mij is dat vrij normaal in deze tijd van het jaar?
 
Even een wild idee: als je de auto met versleten? coating uitgebreid wast, en vervolgens het dak gaat kleien, zou de coating dan mogelijk zijn werking weer terugkrijgen?

Nog even een opmerking over een coating in het algemeen: een coating van bijv. kwarts deeltjes (SiO2) is op zich zeer hard, maar erg dun en daardoor ook nog enigzins flexibel zodat ie mee kan buigen met de lak/plaatwerk. Als je een vrij dikke en boterzachte lak hebt, dan is het mogelijk dat een coating op diverse plekken 'in de lak gedrukt' wordt, en er barstjes in de coating ontstaan. (de oorzaak van dat in de lak drukken kan van alles zijn, niet zo van belang in dit verhaal). Die zelfde coating op een harde lak, zal niet zo makkelijk in de lak gedrukt worden, en zal zich heel anders gedragen dan op een zachte lak.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx