• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Skoda Fabia 1.2 TSI Edition

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Zo, daar is 'ie dan na dik een half jaar. Al die tijd sinds de aanschaf er weinig aan gedaan afgezien van een wash&wax.
Ik heb het detailen over een aantal weken verspreid, liever een aantal keer dat het goed is, dan de boel binnen een dag afraffelen o_O

De staat van de auto:
op zich was de auto door de dealer netjes afgeleverd. Lak schoon, sponningen spik en span, nieuwe achterbandjes en toch 4 jaar vuilophoping achter de kentekenplaten. En als rechtgeaarde detailer behandel je dus dit soort plekken ook die een ander over heeft geslagen.

foto 1.jpg


Prewash / wassen:
Zoals altijd begin ik met een prewash. Hiervoor gebruik ik de ValetPro Snow foam combo2 zodat een eventueel door de dealer aangebrachte "bescherming" zo goed als weg is i.c.m. de Monello foamlance.
Na het grondig afspuiten van de foam, de auto gewassen.
foto 2.jpg


De auto ingespoten met Monello Non-Ferro de-ironizer. Op zich weinig reactie, maar dat komt omdat de auto al een paar keer goed gewassen is, veelal binnen staat en dus weinig vervuiling laat zien.
foto 3.jpg


Nadat alle wasspullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen.
Daar werd de auto gedroogd en aan het kleien geslagen. Helaas geen foto van, maar de klei vertoonde weinig vervuiling. Voordeel dat de auto een binnenslaper is o_O

Staat van de lak:
de auto heeft bij zijn vorige eigenaar dienst gedaan als private lease auto. Waarschijnlijk heeft íe af en toe de wasstraat van binnen gezien en dat was goed te zien aan de lak.
Het is lastig om dit vast te leggen op de foto, maar een stukje tape doet wonderen. Hierdoor ligt de focus op de lak.

foto 5.jpg


foto 7.0.jpg


foto 7.jpg


Polijsten:
aangezien Skoda een onderdeel van de VAG groep is en auto's hiervan bekend staan harde lak te hebben, kon ik aan de hand van een testspot wel met wat grover geschut aan de gang gaan. In dit geval is de auto in meerdere stappen gepolijst van grof naar fijn:
- Festool roterend + woolpad
- Rupes Bigfoot 15 + Mini
- diverse polijstpasta's + pads.

foto 6.jpg


De lak vóór het polijsten:

Enkele voor en na foto's:

foto 9.jpg


foto 10.jpg


foto 11.jpg

foto 8.jpg

foto 14.jpg

foto 15.jpg

De glans en reflectie zit er weer in. :cool:
foto 17.jpg


In het plastic van de tellerhuis zaten ook een paar krassen. Deze met de Proxxon op een rustig toerental en een finishing polish enkele hits gegeven.
foto 16.jpg


Lak na het polijsten:

De velgen had ik in een eerder stadium behandeld. Polijsten met een cone, beschermd met Gyeon Rim.
foto 13.jpg

foto 12.jpg


Na het drama met de IW Synergy wax, deze gelaten voor wat het is en de lak beschermd met Waxaddict Graphene.

foto 19.jpg


Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- ramen beschermd met Turtle Wax Clearvue Rain Kleer
- banden behandeld met Waxaddict Tyre conditioner
- interieur behandeld met Gyeon Preserve
- trims met Gyeon Trim

En toen kon de auto naar buiten...
 
Laatst bewerkt:
Het paneel op de B-stijl was bij jouw auto wel aardig bekrast Patrick. :scream:

Overigens kan die chromen uitvoeringsaanduiding (Edition) er ook af, bij mij is aan één kant de Joy-aanduiding ook losgekomen, dus bij de volgende detail gaat ie er aan de andere kant ook af.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Oef, die is weer lekker strak wit, Pat! :p

Lekker bezig geweest. Bij witte auto's valt het vergelen vaak pas op wanneer je ket polijsten ineens weer helder wit tevoorschijn ziet komen. (Ik vind wit alleen mooi als het écht wit is)
 
@Cordoba,
mevrouw nicknameless stond erop dat de logo's op de stijlen én op de achterklep moeten blijven. : unamused:
Ik had ze wel in het hoogglans zwart gezien op Superskoda.com, misschien dat die er ooit op komen op de achterklep o_O

@Quantoxx,
de lak is niet spierwit, het lijkt wel of er iets van gele metallic flake in zit.

@Sebastiaan,
deze labels komen van een 120ml flesje af. Deze waren leeg en heb ze eraf gehaald en op de grote dispencer flessen geplakt.
Op de dispencer kun je wel het vakje aanvinken wat erin zit, maar aangezien de Compound en Polish qua kleur erg op elkaar lijken, leek me het label duidelijker.
 
  • Leuk
Reactions: Sebastiaan
@Timon,
Het interieur wordt enigzins bijgehouden, regelmatig trek ik er een stofzuiger doorheen, het kunststof wordt behandeld met een Interior dressing.

Het touchscreen van de radio wordt alleen schoon gemaakt met de Dodo Juice Mister Pink Interior Detailing mitt.

124509_20190828_134949.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973 en Esmid
Lekker bezig @nicknameless Een schoon interieur in bijna nog lekkerder dan een schoon exterieur vind ik persoonlijk.
Ik ben zelf onderhand vaker bezig met interieur dan met exterieur maar dan ook komen omdat ik twee kleine draken op de achterbank heb die niet bepaald kijken op een kruimeltje meer of minder :confused:
 
Leuke detail! Mooi ook hoe je het tellerhuis weer zo strak hebt gekregen. Soms zit je wel eens in de auto van een ander, hoe erg die tellerhuizen altijd bekrast zijn, ongelofelijk dat mensen dat zo houden. Ik zou me er mateloos aan ergeren.:dizzy:
 
Zo, een goede 14 maanden verder was het wel weer eens tijd om de auto goed onder handen te nemen. Tussendoor uiteraard wel gewassen en voorzien van een vers laagje wax en wat quick detailer.

De auto bij aanvang:

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Wassen, foamen, de-ironizer:
Als foam de Kenotek Car Foam Extra gebruikt, lekker dik aangebracht zodat het vastgekoekte vuil los kan weken.
Als shampoo de Koch Chemie Nano Magic shampoo gebruikt.

foto 03.jpg


De velgen gereinigd met Monello Non-Ferro.
Heel veel vervuiling kwam er niet vanaf, groot voordeel als er niet veel mee wordt gereden.
De achterwielen gaven nagenoeg geen verkleuring want trommelremmen :D

foto 04.jpg


Kleien:
Ik heb het voordeel dat de auto in de garage staat en dus niet bloot staat aan de elementen buiten op straat.
Er kwam weinig vervuiling af met kleien.
Alleen rechtsachter bij de bumper kwam wat meer vervuiling vanaf, ik vermoed omdat daar de uitlaat zit.

foto 05.jpg


Staat van de lak:

Op zich viel het wel mee, her en der wat lichte swirls, ontstaan door het wassen.

foto 06.jpg


foto 07.jpg


Polijsten:
Ik had niet de intentie om er met 2 gestrekte benen vol in te gaan en de lak helemaal strak te maken, ik wilde de oude waxlagen eraf hebben zodat ik weer een vers laagje kon aanbrengen.

Rupes Bigfoot LHR15
Rupes Bigfoot Mini LHR75
Rupes gele pad en pasta
Rupes witte pad en pasta

Dit gaf al een prima resultaat.

20210516_091645.jpg


20210516_083311.jpg


Daarna de lak meermaals ontvet met Gyeon Prep.

Bescherming:
Ditmaal gekozen voor een laagje Gyeon Wax en op sommige delen Gyeon One coating.
De deurstijlen en de wind diffusers beschermd met de One omdat deze iets meer bescherming bieden dan een wax.

20210516_112724.jpg


In plaats van de meegeleverde halve pad van Gyeon, de wax aangebracht met een Monello pad.

20210516_120431.jpg


Omdat ik me mateloos irriteerde dat de kentekenplaat aan de achterzijde steeds los kwam en hierdoor ging trillen /resoneren, heb ik de bestaande gaten opgeboord en hierin blindklinkmoeren geplaatst zodat de kentekenplaathouder met metaalschroeven vast gezet kan worden.

foto 08.jpg


Onder de motorkap het een en ander opgefrist met Koch Chemie Pss

20210516_133848.jpg


Daarnaast nog het een en ander gedaan:
- glaswerk binnen en buiten gereinigd met Monello Cristallino
- glaswerk behandeld met Turtle Wax Clearvue Rainclear
- banden behandeld met Koch Chemie Pss
- velgen voorzien van een laagje Gyeon Cure
- interieur gestofzuigd
- interieur kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner
- interieur kunststoffen behandeld met Poorboy's World Natural Look

Kortom, 8 uurtjes goed besteed :grinning:

Toen kon de auto weer naar buiten toe.