• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Skoda lak (morgen opnieuw proberen)

Stephan

Detailing chief
24 jan 2012
656
103
39
Hasselt
Hello iedereen,

Vandaag eens aan de slag geweest met Megs Ultimate Compund, Polish en Collonite 496S. Ben vrij teleurgesteld van megs:weetniet . Auto is 13j oud en heeft nooit een fatsoenlijke cleaning gehad. Wel duizende wasboxen...:no

Foto voor het kleien

7827968.webp


Kleistukje na helft van de motorkap8-()) wel behoorlijk wat marring zelfs met véél claylube

7827997.webp


Resultaat 's avonds. Tussentijdse foto's vergeten te trekken

7828039.webp


I love collonite (maar moet deze niet normaal vloeibaar zijn? mijn was precies kaarsvet :weetniet )

Het beading-effect.

7828056.webp


De motorkap stond vol met swirls en schrammen. (deze staan er nog steeds op, minder maar had véél beter verwacht als je de filmpjes op internet ziet)

Heb 6 passes gedaan met UC en oranje pad, gevolgd door UP met de witte pad. De wax heb ik handmatig aangebracht met concorso handpad. Het was gem. 12 graden.

Iemand een idee wat ik mis heb gedaan omdat ik niets van schrammen heb weggewerkt. Misschien toch Monello omdat Skoda een deel van VW is?

Graag wat tips en info

Grtz Stephan
 
Misschien wat meer uitweiden over hoe je gepolijst hebt ? Heb je dat met de hand gedaan, met een DAP500, 900 of een Pro ?

Zelf ben ik zowiezo al geen grote Meq's fan.. van Monello weet je gewoon dat het goed werkt op de VAG (waar Skoda ook onder valt) lakken.
Wat betreft de Collinite, van de 845 weet ik dat je die goed, heel goed moet schudden (soms wel 10 minuten) en vooraf op kamer temperatuur moet brengen om hem nog enigzins vloeibaar te krijgen.
 
Jammer dat het niet gelukt is met Meg's Ultimate Compound. Ik gebruik dit wel voor bijvoorbeeld de handvaten van mijn Ibiza, daar kun je makkelijker bij met een handpad. Zoals Juffer1 al vraagt; ben je met de hand of met de machine aan de slag geweest? Ook al heb je Ultimate Compound, in het verleden heb ik dit een geprobeerd met de oranje Monello handpad, ik kan je vertellen: daar is geen beginnen aan. Maar dat is dus afhankelijk van je antwoord. :weetniet
 
Oei sorry vergeten te zeggen, een DAP 500

1 gewassen ddj BTM
2 gekleid
3 gepolijst megs UC met oranje pad. (elke keer gem. 4x dambors patroon gedaan op vlakken van 50x50)
4 UP met witte pad. (1x patroon ook op 50x50)
5 Collonite 496S met de hand (dacht dat een een zachte wax was)

Tussen elke stap een nieuwe doek van Monello (De groene)

En heb voldoende druk gezet, dat ik soms dacht mss niet teveel..;

Over de diepte en kleurherleving ben ik wel tevreden. Een wereld van verschil

Gtjes
 
Beter een tweede keer dan er doorheen gaan :roll

Na zoveel jaren verwaarlozing kan je ook wel wat vuil tegenkomen
Vergeet niet dat dat vuil je parten kan spelen bij het polijsten
Vaak genoeg je pad schoonmaken ook al lijkt die nog redelijk schoon
Met het polijsten maak je ook lichtere schade weer zichtbaar

Gewoon nog een keer proberen, goed blijven kijken en volhouden
 
Het is en blijft echt lastig om aan te geven of het nu de UC is geweest of een verkeerde (be)handeling van de DAP.

Zag je na de hit met UC en een oranje pad al wel verschil ?
 
Ik ken de Collinite 496S niet en bestaat volgens mij ook niet. Bedoel je niet de Collinite 476S? Dat is inderdaad een harde wax (inderdaad kaarsvet-achtig)
Wat betreft de ultimate compound, is een consumentenprodukt wat voornamelijk bedoeld is voor handmatige verwerking op niet al te harde lakken. Voor krassen en swirls op een VAG-lak kom je er niet onderuit een professioneel produkt machinaal te verwerken met een compound zoals Meg's M105 (nabewerken met Meg's M205) of de Monello Inizio (Forza)/ Mezzo (nabewerken met Finale).
 
Wel mooi vastgelegd die eerste foto.

Dit zijn niet zozeer swirls (aan de foto te zien), maar dit is diepere schade denk ik.
Dit zijn de "rechte krasjes" zoals Dibbuz het ook wel eens omschrijft, deze zijn vaak dieper dan swirls, en het kost vaak aanzienlijk meer moeite om deze (grotendeels) te verwijderen.

Kun je een foto maken van na de behandeling net zoals foto 1 om de resterende defecten in beeld te brengen?

Voor wat betreft de wax, ik neem aan dat je de 476S bedoeld? Dat is een vaste wax.
Collinite heeft ook enkele vloeibare waxen, waaronder de 845.
 
Oei ja tuurlijk bedoel ik de 476S :-" ! Stom van mij.

Qua bewerking heb ik echt de handleiding van de mannen op het forum gevolgd. Er is wel zware schade, de auto is van een oudje geweest die graag met de huis en tuin spons werkte. Heb zelfs nog een snoepreep gevonden onder de versnellingspook die ze niet meer verkopen :-& ...

Met het kleien kwam er echt bruine brij van de detailerspray8-o . Na elk patroon zag ik verandering maar na de 3e maal, geen verschil meer te krijgen, zelfs met HARD duwen en zeer traag voortbewegen.

Ben er per stuk 3 a 4 over gegaan (het patroon) dan terug afgeveegd en opnieuw het patroon gedaan. Het gaat ook wel om een soort parelmoer-lak. Groen-Blauw, Ben op de motrokap en zijspatborden een goede 3u bezig geweest.


Maar heb nu wel gezien dat hij swirlvrij is.:party

Dus nu dacht ik het V2 pakket van Monello ofwel m105 + m205 met bv wollen pad voor de dap. ;)

PS; kan je ook een Wool Pad op een DA gebruiken:weetniet ?

Zoals beloofd een foto van voor en na...

7835090.webp


En hier een foto van de gebleven schade

7835105.webp


Er staan ook nog allerlei schrammen. Minder zichtbaar maar zijn er nog.
 
die grote vlek lijkt me een ingevreten vogelpoep en de andere lijken op steenslag....dat krijg je met polijsten nooit weg. Dat is blijvende schade door je lak heen.
 
Steenslag kan je opvullen met een lakstift en vervolgens wetsanden of met behulp van een chip paint repair kit fixen.

De kit is de veilige keuze en wetsanden is niet zonder enig gevaar:-"
 
Bedankt voor de hulp heren,

Heb ondertussen wat rondgezocht en hoor van mensen op het Meg's Forum dat Ultimate Compound ook handmatig kan gebruiken voor diepere krassen. Maar vetrouw eig enkel de detaillers op dit forum.

De schrammen die ik bedoel die niet weggaan zijn zogenaamde RIDS. :weetniet

@ redcat = Hoeveel keer zou ik het patroon herhalen per stuk?

Zij zeggen dat je met 3 vingertoppen meer kracht kan zetten dan met de dap. Klopt dit of is dit weer iets typisch Americana :lol ? En mag je in rechte banen polijsten met de hand. (op en af) of ook ronddraaiende bewegingen? Bv. een kras van boven naar beneden bewerken met de hand?

En heb de motorkap de vorige nabewerkt met Ultimate Polish, Zou ik deze keer voor lime prime gaan op de zwarte pad? Zou dit een mooier resultaat geven? Ik was tevreden van de Polish maar het kan altijd beter :party

En mag na LimePrime ook nog Ultimate Polish? Of de UP overslaan?

Grtz en merci !

Het Monello-setje komt er nog bij maar de centjes blijven niet aan de bomen groeien :schaam
 
De lime prime is bedoeld om de lak voor te bereiden op de wax. Als je daarna nog met Ultimate Polish aan de slag gaat dan heeft de Lime Prime geen zin meer aangezien die dan al weg is door de corrigerende werking van de UP.