Afgelopen weekend stond er een Skoda Octavia Combi op het programma voor een exterieur detail.
De auto bij aanvang:
Zoals altijd, eerst de auto voorzien van een laag ValetPro Snow Foam Combi2. Zo kan het vastzittende vuil los weken en veilig afgevoerd worden zonder de lak fysiek aan te raken, wat de kans op swirls vergroot.
Na het wassen van de auto, de velgen en banden aangepakt. Helaas kreeg ik ze niet helemaal meer schoon omdat het remstof flink ingebrand is.
- Poorboy's World SPray&Rinse
- Monello Non-Ferro
- Meguiar's Super Degreaser
- diverse borstels, kwasten en washmitt's
De lak voelde na het foamen en wassen nogal stroef aan. De lak behandeld met Monello Non-Ferro om de vliegroest aan te pakken
Na het foamen, wassen en de-ironizen, tijd om de lak te kleien met DJ SN en PB Sray&Wipe.
Van de liggende delen kwam niet zo heel veel vervuiling af, des te meer van de zijkanten.
Als vergelijking een nieuw stuk klei naast een gebruikt stuk...
Na alle voorbereidende stappen, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden. Als eerste wordt de lak geinspecteerd.
Ondanks dat zilver / lichtgrijs een lastige kleur is, toch nog veel swirls te zien.
Dan een rondje lakdikte meten. Aangezien mijn eigen lakdiktemeter aan het logeren is bij een ander forumlid, kon ik de lakdiktemeter van @Frans lenen. Waarvoor nog bedankt Frans.
Na wat gehannes met diverse combinaties pads en polijstpasta's, besloten om de lak in 3 stappen te corrigeren:
- Festool rotary + woolpad + Gyeon Compound
- Proxxon rotary met diverse padjes en pasta's
- DAP900 + Scholl paarse pad + S3
- DAP900 + Scholl oranje pad + S17
- Rupes Bigfoot + Gyeon Polish + C**P** Flash pad
Overigens niet heel de auto gedaan volgens bovenstaande combinaties. Hier en daar werd er afgewisseld tussen DAP/Rupes en de rotary. Sommige delen waren makkelijk te doen met een paarse pad en S3. Alleen het dak had een flink aantal hits met de rotary/woolpad nodig om te corrigeren.
Dak nadat deze gedaan is met een woolpad op de rotary. Gegarandeerd hologrammen. Echter zijn deze makkelijk te verhelpen met nabewerking.
De Proxxon rotary met kleine 50mm backingplate past perfect onder de dakrails. De kop van de rotary met tape ingepakt zodat deze niets kan beschadigen mocht ie per ongeluk ergens tegenaan komen.
Gelukkig kwam er na al dat ploeteren en afzien eindelijk weer wat glans en reflectie terug.
Uitlaat behandeld met Great Lion, waterproof schuurpapier, staalwol en wat oude lappen.
Na het ontvetten van de lak, de ramen schoon maken, trims behandeld en nog wat dingetjes, tijd om de lak te voorzien van een wax. In dit geval de Infinity Glas Canopy.
De banden werden voorzien van (meerdere) laagjes Waxaddict Slicks Tyre Dressing, het kunststof werd behandeld met Nanolex Trim Rejuvenator, de matte(?) dakrails met Gyeon Cure Matte.
En toen kon de auto naar buiten voor de foto's.
De auto bij aanvang:
Zoals altijd, eerst de auto voorzien van een laag ValetPro Snow Foam Combi2. Zo kan het vastzittende vuil los weken en veilig afgevoerd worden zonder de lak fysiek aan te raken, wat de kans op swirls vergroot.
Na het wassen van de auto, de velgen en banden aangepakt. Helaas kreeg ik ze niet helemaal meer schoon omdat het remstof flink ingebrand is.
- Poorboy's World SPray&Rinse
- Monello Non-Ferro
- Meguiar's Super Degreaser
- diverse borstels, kwasten en washmitt's
De lak voelde na het foamen en wassen nogal stroef aan. De lak behandeld met Monello Non-Ferro om de vliegroest aan te pakken
Na het foamen, wassen en de-ironizen, tijd om de lak te kleien met DJ SN en PB Sray&Wipe.
Van de liggende delen kwam niet zo heel veel vervuiling af, des te meer van de zijkanten.
Als vergelijking een nieuw stuk klei naast een gebruikt stuk...
Na alle voorbereidende stappen, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden. Als eerste wordt de lak geinspecteerd.
Ondanks dat zilver / lichtgrijs een lastige kleur is, toch nog veel swirls te zien.
Dan een rondje lakdikte meten. Aangezien mijn eigen lakdiktemeter aan het logeren is bij een ander forumlid, kon ik de lakdiktemeter van @Frans lenen. Waarvoor nog bedankt Frans.
Na wat gehannes met diverse combinaties pads en polijstpasta's, besloten om de lak in 3 stappen te corrigeren:
- Festool rotary + woolpad + Gyeon Compound
- Proxxon rotary met diverse padjes en pasta's
- DAP900 + Scholl paarse pad + S3
- DAP900 + Scholl oranje pad + S17
- Rupes Bigfoot + Gyeon Polish + C**P** Flash pad
Overigens niet heel de auto gedaan volgens bovenstaande combinaties. Hier en daar werd er afgewisseld tussen DAP/Rupes en de rotary. Sommige delen waren makkelijk te doen met een paarse pad en S3. Alleen het dak had een flink aantal hits met de rotary/woolpad nodig om te corrigeren.
Dak nadat deze gedaan is met een woolpad op de rotary. Gegarandeerd hologrammen. Echter zijn deze makkelijk te verhelpen met nabewerking.
De Proxxon rotary met kleine 50mm backingplate past perfect onder de dakrails. De kop van de rotary met tape ingepakt zodat deze niets kan beschadigen mocht ie per ongeluk ergens tegenaan komen.
Gelukkig kwam er na al dat ploeteren en afzien eindelijk weer wat glans en reflectie terug.
Uitlaat behandeld met Great Lion, waterproof schuurpapier, staalwol en wat oude lappen.
Na het ontvetten van de lak, de ramen schoon maken, trims behandeld en nog wat dingetjes, tijd om de lak te voorzien van een wax. In dit geval de Infinity Glas Canopy.
De banden werden voorzien van (meerdere) laagjes Waxaddict Slicks Tyre Dressing, het kunststof werd behandeld met Nanolex Trim Rejuvenator, de matte(?) dakrails met Gyeon Cure Matte.
En toen kon de auto naar buiten voor de foto's.