• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Skoda Octavia Combi

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.957
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond er een Skoda Octavia Combi op het programma voor een exterieur detail.

De auto bij aanvang:
6431cbce-281b-4786-b2c2-fd5fc8c93588_zps7vfktwbm.jpg


602dfde2-017f-4910-befd-04e1ff9345ed_zps4pfms3av.jpg


Zoals altijd, eerst de auto voorzien van een laag ValetPro Snow Foam Combi2. Zo kan het vastzittende vuil los weken en veilig afgevoerd worden zonder de lak fysiek aan te raken, wat de kans op swirls vergroot.
ef7ec573-6ff3-4881-845a-e3ed56e7015d_zpslq0rn4to.jpg


Na het wassen van de auto, de velgen en banden aangepakt. Helaas kreeg ik ze niet helemaal meer schoon omdat het remstof flink ingebrand is.
- Poorboy's World SPray&Rinse
- Monello Non-Ferro
- Meguiar's Super Degreaser
- diverse borstels, kwasten en washmitt's

21374075-2094-48ee-b408-181d6b2f062d_zps73j5abfp.jpg


De lak voelde na het foamen en wassen nogal stroef aan. De lak behandeld met Monello Non-Ferro om de vliegroest aan te pakken
cc2c7598-6bab-4f30-8907-8f7a5aa964bc_zpsamb6knsf.jpg


Na het foamen, wassen en de-ironizen, tijd om de lak te kleien met DJ SN en PB Sray&Wipe.
Van de liggende delen kwam niet zo heel veel vervuiling af, des te meer van de zijkanten.
Als vergelijking een nieuw stuk klei naast een gebruikt stuk...

38bbbed7-2367-4931-bbae-6c211113396c_zps0ochbh6x.jpg


Na alle voorbereidende stappen, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden. Als eerste wordt de lak geinspecteerd.
Ondanks dat zilver / lichtgrijs een lastige kleur is, toch nog veel swirls te zien.

eccb662a-f878-4226-8607-fe9cd04361a7_zpsxbdxptgd.jpg


Dan een rondje lakdikte meten. Aangezien mijn eigen lakdiktemeter aan het logeren is bij een ander forumlid, kon ik de lakdiktemeter van @Frans lenen. Waarvoor nog bedankt Frans.
fec8eaaf-a6c4-4d0d-89b4-5bc82cae5d27_zpsvd1nahvv.jpg


Na wat gehannes met diverse combinaties pads en polijstpasta's, besloten om de lak in 3 stappen te corrigeren:
- Festool rotary + woolpad + Gyeon Compound
- Proxxon rotary met diverse padjes en pasta's
- DAP900 + Scholl paarse pad + S3
- DAP900 + Scholl oranje pad + S17
- Rupes Bigfoot + Gyeon Polish + C**P** Flash pad

Overigens niet heel de auto gedaan volgens bovenstaande combinaties. Hier en daar werd er afgewisseld tussen DAP/Rupes en de rotary. Sommige delen waren makkelijk te doen met een paarse pad en S3. Alleen het dak had een flink aantal hits met de rotary/woolpad nodig om te corrigeren.

Dak nadat deze gedaan is met een woolpad op de rotary. Gegarandeerd hologrammen. Echter zijn deze makkelijk te verhelpen met nabewerking.


De Proxxon rotary met kleine 50mm backingplate past perfect onder de dakrails. De kop van de rotary met tape ingepakt zodat deze niets kan beschadigen mocht ie per ongeluk ergens tegenaan komen.
ec353a17-3f59-43c4-95e5-02a7e76dd680_zpsfiyi56dj.jpg


04346d77-d6d2-4a11-abf8-f3465c59deed_zpsw65mo2vm.jpg


98b06974-ad87-4c63-b765-efd515096aac_zps8mz41ma9.jpg


Gelukkig kwam er na al dat ploeteren en afzien eindelijk weer wat glans en reflectie terug.
405aae61-f74c-42ed-8503-cb4710c88e1b_zps64d0abvg.jpg


Uitlaat behandeld met Great Lion, waterproof schuurpapier, staalwol en wat oude lappen.
cbdd2815-4573-490b-9ed5-447ee66dddfe_zpsrf6hezgb.jpg


Na het ontvetten van de lak, de ramen schoon maken, trims behandeld en nog wat dingetjes, tijd om de lak te voorzien van een wax. In dit geval de Infinity Glas Canopy.
8c8f1aa9-09cd-4606-85ca-3b344b6a9cb2_zpsntpvyt9g.jpg


De banden werden voorzien van (meerdere) laagjes Waxaddict Slicks Tyre Dressing, het kunststof werd behandeld met Nanolex Trim Rejuvenator, de matte(?) dakrails met Gyeon Cure Matte.
80d44ac9-d26c-490d-b3bc-26da20bd7a5c_zpsqqtjadee.jpg


En toen kon de auto naar buiten voor de foto's.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en Altos
Ik heb nog maar zo'n 2-3 Octivia's gedaan, maar elke keer valt het mij op dat de lak best wel pittig kan zijn, maar zich goed laat corrigeren. :)

Het zal ook wel aan mij liggen, maar vond eigenlijk bij elke Octavia dat het mooie lakken zijn waar je veel uit kan halen, ofso. Kweenie.. :p

Zo ook deze kleur... Zilver met een donkere tint, breng je echt weer mooi leven in.

Mooi werk, Pat! ;)
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Hoe bevallen de Gyeon polijstmiddelen? Nog last van stof gehad?

Ik heb als eerste de Gyeon Compound gebruikt op de paarse Scholl pad, echter haalde deze niets uit, dus ik in de telefoon geklommen en Dennis een berichtje gestuurd. Die vertelde mij dat ik een hardere pad moest gebruiken, helaas had ik geen hardere pad dan de paarse scholl waarop ik besloot de Buff&Shine gele woolpad te pakken. Daar kreeg ik wel de gewenste correctie mee.

Eerlijk gezegd vergeten te vragen aan @Dibbuz of het nou een hardere c.q. pad met meer correctiekracht moest zijn of een pad die harder/stugger is?

Gyeon Compound is zeer makkelijk in gebruik, maar niet zo krachtig als Scholl S3 of Monello Veloce, dus moet je de pad aanpassen aan het polijstmiddel
Het klopt dat de Compound erg makkelijk afneemt, het voelt niet zo vettig als veel andere polijstpasta's. Geen last van stof gehad, wat vaak voorkomt bij grove compounds.
 
@Roy86,

Ik let goed op m'n werkhouding. Ik schuif liever 10cm op dan dat ik 20cm te ver moet rekken.
Daarbij heb ik ook een "ouwe lullen krukje" die ik veel gebruik.
 
  • Leuk
Reactions: Roy86