• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

'Sling' bij gebruik rotary

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.383
193
Utrecht
Dag forumgenoten,

Een aantal weken terug heb ik voor het eerst een rotary gebruikt (Flex PE-2 150). Dat ging goed totdat ik de pads had schoongemaakt en ik ze (licht vochtig) weer ging gebruiken. Doordat de pad nog wat nat was werd het polijstmiddel gemakkelijk naar de randen van de pad gewerkt en vloog er ook product onder de pad vandaan, met als gevolg dat de hele auto onder de spetters zat. Op de pad kon je ook duidelijk zien dat de 4 dotjes polijstmiddel zich naar de buitenkant van de pad hadden gewerkt. Dit gebeurt ook als de pad droog is, maar bij een licht vochtige pad gaat het logischerwijs nog wat sneller, met alle gevolgen van dien. Hetzelfde probleem had ik afgelopen week toen ik een witte spiderpad gebruikte die licht bol stond. Hierbij werd ook het polijstmiddel onder de pad vandaan geslingerd.

Is dit te voorkomen door anders te polijsten of andere maatregelen te treffen?

Ik kon mijn antwoord niet vinden op het forum, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Jan
 
Als een pad vochtig is helpt droogdraaien het snelst
Lastige van droogdraaien is dat het vocht juist naar de rand gaat
Droogdraaien in een emmer geeft het beste controle op de laatste druppels
Ik dep de pad met machine en al daarna op een dubbel gevouwen handdoek

Meerdere pads blijft een luxe
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en m@rio
Uiteraard heb ik de pads drooggedraaid en drooggedept in een, in mijn geval, MF doek, maar dat was dus kennelijk niet genoeg. En ja, ik heb ook meerdere pads van dezelfde soort, maar alsnog niet genoeg om een hele auto mee rond te gaan.
 
Niet als je het weet @Zluytr, maar het zat nu ook op de softtop, en dat was niet zo prettig.

Maar als ik het goed begrijp is dit dus normaal en doe je er niet zo veel/niks aan?
 
Pads draai ik droog op de DAP in de padwasher en/of lege emmer. De DAP draait een veel hoger toerental dan een rotary.

Als je polijstmiddel op de pad hebt gedaan, verdeel je deze over een bepaald oppervlak van de lak. Naarmate je opschuift met de pad/machine, neem je iedere keer een vers beetje polijstmiddel mee. Zo overkom je dat klodders polijstpasta je meteen om de oren vliegen en alles onder zit.

Als je onderstaand filmpje bekijkt vanaf 0:40 seconden, dan snap je wel wat ik bedoel

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Jansen en Cordoba
ik was de auto liever nog een keertje goed, dan dat ik heel verl tijd ga steken in het perfect droog draaien.

Maar dat persoonlijk natuurlijk ;)

Afplakken is wel een dingetje natuurlijk ;)
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
@nicknameless het is ook niet zo dat de pasta meteen om de oren vliegt, maar juist dat er na verloop van tijd polijstmiddel onder de pad vandaan komt. Ik zal de volgende keer een fotot maken van wat ik bedoel. En ja, uiteraard verdeel ik eerst zoals ook de video laat zien.

Met een DA is dit allemaal geen issue omdat je dan niet dezelfde centrifugale(?) werking hebt.

Daarnaast, krijg jij je pads helemaal droog op de DAP?
 
En krijg jij ze droog genoeg om geen spetters te krijgen? Ken je dat fenomeen uberhaupt? Jij hebt ook veel ervaring dus ik ben benieuwd of je het herkent.
 
Tuurlijk zit er bij mij ook wel eens het een en ander onder de polijst spetters, maar het zal me wat. Naderhand wassen of met een mf doek en detailspray achteraan en het is weg. Ik stoor me er in ieder geval niet aan.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Duidelijk. Ik vroeg me gewoon af of ik iets fout deed en of de sling kon worden voorkomen, maar dat is dus niet het geval.

Dank voor jullie reacties!