• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sloop Motorkap polijsten * Monello + Foam // Spiderpad + Veloce/S3

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.919
193
34
Leersum (Utrecht)
Heya Peeps,

Vandaag heb ik een motorkapje van de sloop behandeld met mijn DAP900. Ik wilde een aantal dingen testen om voor mijzelf en voor het forum de werking én verschil van producten te zien.
Helaas was, zoals ik al had kunnen verwachten, de lak veel te zacht om een goede test te doen. Ik heb dus lichtelijk gezegd; Gefaald!

Goed bedoeld, maar niet gelukt.



Before; doffe bende met vele diepe defecten.

001%20Before%2001_zpsntyarpsv.jpg


002%20Before%2002_zpsrqnsqofk.jpg



De bedoeling was om de motorkap in delen op te splitsen en de volgende dingen te doen;

Allereerst de stappen die tot nu toe altijd heb gedaan;


Wassen & Kleien

01%20Wassen%2001_zpsenlklzja.jpg




Na het wassen & kleien droogde hij weer net zo dof op.

06%20After%20klei%2002_zps9hxmvxt2.jpg




Foam Pad (Geel) + Veloce (Meest linker baan op foto)

07%20After%20Veloce%2001_zpsuwbsm2fm.jpg


08%20After%20Veloce%2002_zpswu0xeiyw.jpg


09%20After%20Veloce%2003_zps6fjaqods.jpg


10%20After%20Veloce%2004_zpsytydyqrp.jpg




Vervolgens de stappen die ik eigenlijk óók had moeten doen (2 delen op kap);

Foam Pad (Geel) + Veloce
Foam Pad (Oranje) + Mezzo

Foam Pad (Geel) + Veloce
Foam Pad (Oranje) + Mezzo
Foam Pad (Wit + Finale


Op de foto/afbeelding, van links naar rechts;
Onbewerkt--> Veloce + Mezzo + Finale--> Veloce + Mezzo-->
Veloce--> Onbewerkt

Stappen_zpsmredpiug.png


Dit schiet dus niet op met een zachte lak. Alle hits leken op elkaar qua resultaat. Met het blote oog een héél klein beetje verschil.



Op de andere helft van de motorkap heb ik een combinatie geprobeerd die, volgens het forum, de hardere lakken zou kunnen aanpakken (2 delen);

Spiderpad + Veloce
Spiderpad + Scholl S3
Spiderpad + Scholl S3 + Finale


Hier heb ik niet specifieke foto's van gemaakt. Het verschil was toch al niet héél zichtbaar en de test was toch al niet strak meer.

Gelukkig heb ik ondanks de mislukte test nog een Cleaner kunnen proberen. De PB Pro Polish heb ik met de DAP ingewerkt en ik was verbaasd over de mate van reinigingskracht. Op deze zachte lak deed het superveel, maar dat is misschien te verwijten aan de lak zelf.

Ook heb ik gemerkt dat de combinatie van Spiderpad + S3 net zoveel corrigeert als de Foam + Veloce, maar de finish was te vergelijken met het paneel waar Veloce + Mezzo op was gedaan.
Ik riep mijn vriendin er effe bij om te kijken. Ik keek me ondertussen dood op de minimale verschillen, dus vroeg ik haar om aan te wijzen welke van de 3 panelen (Monello 1/2/3 hits) het meest leek op de finish van de Spiderpad + S3. Zij wees zelfs het paneel aan die 3 hits had gehad, die was afgeschaald t/m Finale.

Maar goed, dit zegt niks op deze zachte lak.


Hier nog een aantal foto's;

14%20Front%20view_zpszk3xxsne.jpg

.
15%20Front%20Top%20view_zpsnzgblgrk.jpg


17%20Finish%2002_zps77p338u3.jpg


16%20Finish%2001_zpscsh7a8fm.jpg




Ik zal binnenkort de Spiderpad met S3/Veloce is gaan proberen op mijn BMW. Als ik hiermee dieper kom qua correctie, ben ik al blij. Deze keer zal ik dan ook afschalen, wat ik de eerste keer niet deed.

Ik hoop dat ik hier resultaat zal boeken en dan een beter review kan doen, in plaats van een halfgebakken review als deze. Haha!


Ook hoop ik dat ik dan mijn pads weer schoon heb gekregen. Kleine stukkies gedaan, maar wat kwam er veel vanaf. Zelfs na effe snel schoonmaken zagen ze er zó uit;

18%20Pads%20vies_zpslxk3tb6u.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Zeker goed bezig. Hier zijn er Fiats en alfa's op beide lakken ervaarde ik hetzelfde met Monello als wat je hierboven hebt uitgebeeld.

Mijn DS heb ik er nog niet mee gedaan, maar wil de Scholl kant eens op n.a.v. dat andere topic. Polijst alleen privé en gebruik ik niet veel. Basseer daarom mijn keuzes vaak op de andere testers, die even iets meer actief met product zijn ;)
 
Ik zou niet zo vrolijk worden als mijn pads er zo uit kwamen te zien, werden ze nog een beetje schoon?
 
Hey Ric,

Ik heb de pads na afloop met warm water afgespoeld en het foam gewreven. Kwam veel troep uit.
Vervolgens met dreft ingewreven en uitgespoel. Het vuil eruit gewreven en gespoeld.
Ze liggen nu effe in een Dreft-sopje te weken.

Werkt tot nu toe goed, echter mket ik het deze keer nog maar afwachten, haha!
 
Even ter verduidelijking:

De pads zien er na een paar kleine stukkies polijsten nog erger uit als de keer dat ik een E36 en Vectra geheel met 1 pad had gedaan. Ze hoeven alleen nog maar te imploderen, haha!

Dus ja, als ik deze Fiat helemaal zou doen, had ik em na het doen van de motorkap en het bekijken van mijn nieuwe pads, de plomp ingereden.
 
Ik ben niet thuis en gebruik mijn telefoon om de berichten te volgen, maar ik mis vanalles, geloof ik. Haha!

Ik heb ooit een Transit bus gedaan, blauw zonder blanke lak, denk ik, en die kreeg ik wel netjes maar niet zo glimmend met goede reflectie als dit motorkappie.

Ik denk dat een kak zonder blanke lak wel een beetje op te poetsen/polijsten is, omdat er in de verf zelf wat blanke lak zit. Of iets vergelijkbaars.
 
Leuke test toch? Voor je ervaring is dit toch best goed geweest denk ik... Inderdaad jammer dat de lak zo zacht is... want nu kon je niet echt kijken wat de correctie krachts was.. Want waarschijnlijk kan je met mezzo en finale het mooiste resultaat halen.

Die spiderpad is wel heel zwart geworden :-D

Ik zou persoonlijk de delen iets groter maken... je kan net geen lekkere hit doen zo ;)

Die motopkap moet je nu gewoon lekker max gaan gebruiken... Probeer hem zo strak magelijk te maken... Met een lakstift en wetsanden bijvoorbeeld... gewoon lekker proberen :)
Mocht je voor een rotary gaan kan je daar ook mooi mee oefenen..

Heb je nou eigenlijk ook geprobeerd de S3 af tetoppen met finale?
 
Hey Zluytr,

Het is inderdaad goed voor de ervaring. Echter zal ik de volgende keer een BMW/Volvo/Audi motorkap halen. Dan is de lak teminste hard.

Ja, de delen waren nogal krap. 'T is dan ook een klein motorkappie, haha! Ik kon nu geen patroon maken met de machine, dus maakte diagonale bewegingen om zo toch een goede hit te krijgen.

Ooh, ik had de kap eigenlijk al afgeschreven, maar ik ga hem maar toch bewaren. Ondanks dat de kap al behoorlijk verkacht is, kan ik natuurlijk nog meer testen. Dat Wetsanden lijkt me iets om een keer te doen en vervolgens weer netjes maken met de DAP.

Op de één-na-laatste foto van de motorkap zie je linksonderin op de kap, die punt, een mooi stukkie en die is gedaan met S3 + Finale. Het deel daarboven is gedaan met PB cleaner. Je kan zien dat het verschil hiertussen ook al minimaal is.

EDIT: Ik heb de kap nu weer in de schuur gezet. Stond nog buiten. Ik woon in een rustig dorpje en elke keer als ik mijn schuur op ruim en spullen buiten zet die ik weg wil gooien, zijn de volgende dag weg. Haha! Iemand pakt dan het ouwe ijzer en andere troep ofso. Makkelijk.

Maar bedacht me nu ook dat ik de kap wel kan bewaren, maar ik denk dat ik niet veel meer aan de kap kan doen. Het lijkt alsof de blanke lak heel dun is of zo is geworden, want er kwam toch wel heel veel zwart af.

Heeft wetsanden dan nog wel nut? Straks ga ik OF heel snel door de blanke lak heeb OF ik sta zelfs in de kleurlak te schuren?

Een Duits paneeltje zou dan beter zijn, denk ik zo.
 
Nee man... gewoon lekker houden... Ik heb hier voor een E91 gehad... en toen een vrachtwagen het nodig om uit te zwenken en mijn neus mee te pakken... maar ik had toen ook de motorkap mee gevraagd aan het schade bedrijf... Een hoop testen mee gedaan :) Toch fijn om lekker te proberen als het niet erg is als je schade maakt.
 
Jah precies, dus ik wil wel een goede harde lak hebben om te oefenen. Wetsanden is uiteraard nog lang niet aan de orde om te doen voor een ander, maar het lijkt me wel vet om te kunnen proberen.

Ik hoop dat een sloopkap van een E36 ofso niet al te duur is. Vond 25 pleuries voor dit kleine kappie al zonde, haha!
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Als er zoveel zwart van je kap afkomt zit er geen blanke lak op vrees ik, zwart is natuurlijk ook als unikleur geleverd en aan de oudheid van het fiat logo te zien is dit geen jong autotje geweest. Als de kleur niet metallic is weet je eigenlijk wel zeker dat het unilak zonder blanke lak is, dus daarom vuile pads en lekker zachte lak. Tegenwoordig heeft een unilak vaak wel blanke lak, vroeger niet. Wel gaaf dat je dit zo getest hebt!
 
Ah, thanx voor de info.

Het is volgens mij een oudje, inderdaad.

Ja, gaaf dat ik het getest heb. Nog gaver als het daadwerkelijk nuttig was geweest. Haha!

Hoe kan ik eigenlijk zien dat er geen blanke lak op een paneel zit? Ik had bij deze kap, tijdens het rondlopen op de sloop, met mijn nagels over de lak gekrast en ik zag toen amper een kras ontstaan. Dacht dat er dan wel een blanke lak op zat. Helaas was dit ná het wassen en kleien wel anders...


Ooh, ik ga zo ook maar is kijken of de pads in het Dreft-sopje al wat schoner zijn. Hopen dat het vuil losgeweekt is.