• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Snowfoam, fun of zinvol??

Janvis

Detailing addict
9 aug 2015
229
50
43
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een monello schuimlans met een Kärcher aansluiting. Mijn monello foam begint op te raken en ik wil t.z.t. een Nilfisk HD reiniger kopen. Ik zal dus binnenkort nieuwe schuim moeten kopen en een nieuwe aansluiten voor de foam kit.

Hoewel ik het altijd erg leuk vind om de auto helemaal wit te spuiten gebied de eerlijkheid mij wel te zeggen dat ik wel eens twijfel aan de nut en noodzaak van het foamen van de wagen. Of zal het ongemerkt toch meer met het vuil op de wagen doen dan je zou denken?

Ik vraag dit omdat ik wat in dubio zit wat ik zal gaan doen, koop ik een nieuwe aansluiting en schuim of laat ik het voor wat het is?? Uiteraard zou de fun van schuimen al een reden opzich kunnen zijn maar ben wel nieuwsgierig naar de mening van anderen aangaande het foamen van de auto.
 
Pre Foamen doet meerdere dingen die zinvol zijn. Of je wilt blijven foamen is aan jezelf. Dat kan niemand voor je beslissen. De zinvolle redenen zijn, je voert altijd vuil af, of dit nodig is en hoeveel hangt af van de vervuiling. Het weekt de vervuiling los of voor waardoor het makkelijker verwijderd wordt met de was mitt. De meeste zinvolle reden is simpelweg omdat het kan.
 
  • Leuk
Reactions: Tim
Heb je mijn test gezien waarin ik een aantal prewashes met elkaar vergelijk? De uitkomst was in elk geval dat de reinigingskracht van de verschillende producten erg uit elkaar liggen
 
Ik zit ook vaker in dubio wat dat betreft. :) Maar bedenk me dan dat alle beetjes helpen. Anders zou je ook kunnen bedenken dat Grit Guards zo weinig doen, wassen met een simpele washandschoen ook prima gaat, de Hotwax van de wasbox ook geinig is, etc. :)

Ik gebruik zelf veelal Artico Magico in de foamlans en goed weken vooraf scheelt toch wel wat. Veelal blijft er alleen een fijne traffic film over en dat durf ik sneller weg te wassen dan zonder voorweken. :) Elke vorm vab voorwassen zal schelen, zichtbaar of niet.
 
Heb je mijn test gezien waarin ik een aantal prewashes met elkaar vergelijk? De uitkomst was in elk geval dat de reinigingskracht van de verschillende producten erg uit elkaar liggen

Heb je een linkje voor me naar de testen die je gedaan hebt?? Ben wel nieuwsgierig namelijk :)

Ik ben het trouwens wel met Quantoxx eens, ieder beetje helpt natuurlijk voor het beste resultaat, en het schuimen blijft natuurlijk een leuke bezigheid :innocent:
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Hey, zal echt wel helpen hoor, in de wasstraat schuimen ze toch ook eerst, voordat die krasvrije borstels er aan te pas komen :joy:

Zonder gekheid, ik denk wel dat het helpt. Het afspuiten met alleen een hd werkt ook, met foam zal het nog meer werken. Als er enige bescherming op zit zal het vast meer doen, dan zonder enige bescherming, zo lijkt me.
 
Ik heb toch ook zo mijn twijfels hoor. Heb zelf de test gedaan.
De foam stond wel al anderhalf week in de foamer en kwam er niet zo dik uit als de eerste keer. Vanaf heden maak ik maar een halve bus snowfoam meer.

 
Sinds ik de CC36 op mijn auto heb is foamen en HD afspuiten al genoeg, grotendeels. Maar, alleen HD afspuiten laat soms nog wel een traffic film achter.

Toevallig zag ik dít laatst op mijn lak toen ik merkte dat de coating toch viezer was als ik dacht. Het foam bleef lang intact en liggen, maar zag dus dat het vuil wél werd losgeweekt.

20171029_155500.jpg


Normaliter foam ik en loopt het vrij snel al van de lak en breekt de foamlaag al snel open. Maar als de auto toch viezer is, dan moet het foam van het vuil aflopen en dat gaat natuurlijk minder makkelijk. (Zo lijkt het. :) ) Onderstaande foto is na enkele minuten ná het foamen.

20171029_155554.jpg


Alleen afspuiten met de HD is in 9/10 gevallen voldoende, waarschijnlijk. Maar vind het wel een fijn idee dat vuil losweekt en/of word afgebroken voordat ik er met 145 bar overheen spuit. :) De lak word er niet schoner van, maar krijg wel het idee dat je veiliger/rustiger tot dat punt komt. ;)
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
Ik breng altijd een laagje tfr aan, en daar breng in direct een laagje Monello foam over aan.

Ik weet zeker het resultaat niet haalbaar is met enig een HD.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Altos
Ik heb nu een aantal keer de auto afgespoten na de tfr en vervolgens gefoamd om het schuim te gebruiken bij het wassen met de handschoen. Ik heb geen harde bewijzen, maar mijn eerste indruk is dat dat helpt om nog veiliger te wassen. Dus zelfs als het niet zou reinigen, dan zou het alsnog kunnen helpen bij het wassen.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Schiet me aub niet af, maar mijn foamgun heb ik misschien 5 keer gebruikt in 5 jaar tijd en eigenlijk enkel voor de fun.

Ik vind niet dat het nodig is voor een veilige was.
Na een mx-5 van het jaar 2000 (heel zachte lak) en nu een mx-5 van 2016 met medium zachte lak, dagelijks gebruik in weer en wind, heb ik geen last van swirls of wat dan ook. Gebaseerd op mijn eigen ervaring is foamen dus niet noodzakelijk voor een veilige was.
Ik ben van mening dat een goeie waxlaag en een goede wastechniek het belangrijkste is!
 
@-Vanquish- Hoe vaak was jij je auto doorgaans? Als een auto wekelijks gewassen wordt kan ik me daar iets bij voorstellen. Als vuil (veel) langer op een auto zit dan weet ik uit ervaring (zwarte honda civic) dat een goede pre wash zeker nodig is.
 
Wekelijks wordt die zeker niet gewassen. Om de 3 weken schat ik in de zomer en in de winter wordt die abominabel vuil vooraleer ik hem kan wassen en dan kan het veel langer dan 3 weken duren vooraleer ik de kans heb te wassen door de vriestemperaturen etc. Natuurlijk wel altijd goed in de wax!
Juist door deze ervaringen vind ik foamen niet nodig.
Anderzijds denk ik soms ook dat het juist door het niet wekelijks wassen komt dat ik swirls erg lang kan uitstellen. (Of mijn wastechniek is toppie natuurlijk :innocent:)
 
  • Leuk
Reactions: Altos